• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ' | 3 Δεκεμβρίου 2009, 12:32

    Αξιότιμη κ. Υπουργέ, α. Το Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας ιδρύθηκε με το Προεδρικό Διάταγμα υπ’ αριθμόν 267/9–7–1993 έχοντας ως αποστολή να καλλιεργεί και να προάγει την έρευνα στην εκπαιδευτική και κοινωνική πολιτική και ιδιαίτερα στους τομείς της συνεχούς εκπαίδευσης, της εκπαίδευσης ενηλίκων και ατόμων με ειδικές ανάγκες, των εκπαιδευτικών τεχνολογιών και της ανάπτυξης, διαμόρφωσης και αξιολόγησης θεσμών κοινωνικής πολιτικής. Επρόκειτο για μια πρωτοποριακή κίνηση που συνέπιπτε τόσο με τις εξελίξεις στο χώρο της εκπαίδευσης και κατάρτισης, όσο και με τις ανάγκες τις αγοράς εργασίας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό β. Με το Προεδρικό Διάταγμα υπ’ αριθμόν 391/25–10–1995 θεσμοθετήθηκαν οι κατευθύνσεις .α) Συνεχούς Εκπαίδευσης και .β) Εκπαίδευσης Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες, οι οποίες προσδιορίζουν το ενιαίο πτυχίο που χορηγεί το Τμήμα και λειτουργούν μέχρι σήμερα. Το Τμήμα δέχθηκε τους πρώτους φοιτητές το ακαδημαϊκό έτος 1997–1998 και όρκισε τους πρώτους πτυχιούχους του το 2001. Σήμερα, οι απόφοιτοι της κατεύθυνσης Συνεχούς Εκπαίδευσης ξεπερνούν τους 160. Ωστόσο, η ενιαία φύση του πτυχίου καθυστέρησε την αναγνώριση του τίτλου από την αγορά εργασίας και την αποκρυστάλλωση της επαγγελματικής ταυτότητας των δύο κατηγοριών αποφοίτων, απουσία κλάδου Π.Ε. γ. Σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα υπ’ αριθμ. 76/21–3–2002 «κατοχυρώθηκαν» τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων. Συγκεκριμένα, και σύμφωνα με το παραπάνω Π.Δ., οι πτυχιούχοι Συνεχούς Εκπαίδευσης έχουν: «ως κύρια επαγγελματική ενασχόληση (i) τη μελέτη, το σχεδιασμό, την οργάνωση, ανάπτυξη, διαμόρφωση και αξιολόγηση προγραμμάτων συνεχούς εκπαίδευσης ενηλίκων ιδιαίτερα στα δεδομένα των νέων τεχνολογιών και (ii) την οργάνωση και διοίκηση μονάδων ιδρυμάτων εκπαίδευσης ενηλίκων. Ο πτυχιούχος της παραπάνω κατεύθυνσης με τις εξειδικευμένες επιστημονικές γνώσεις του ασχολείται είτε αυτοδύναμα είτε σε συνεργασία με άλλους επιστήμονες στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα: .α) Σε προγράμματα εκπαίδευσης, κατάρτισης και επιμόρφωσης ενηλίκων, .β) Σε οργανισμούς, φορείς δημοσίου και ιδιωτικού τομέα που ασχολούνται με τον επαγγελματικό προσανατολισμό ή απασχόληση και την επαγγελματική και κοινωνική ενσωμάτωση μειονεκτουσών ομάδων, .γ) Σε Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) ως μάνατζερς και σύμβουλοι, και δ) Σε μελέτες και σχεδιασμό επιχειρησιακών προγραμμάτων για την επαγγελματική κατάρτιση και επανακατάρτιση ενηλίκων και ιδιαίτερα στις νέες τεχνολογίες». δ. Εντούτοις, την παραπάνω θέσπιση δεν ακολούθησαν οι ανάλογες ενέργειες και ρυθμίσεις για τη διασύνδεση των εξειδικευμένων επιστημόνων με τις αντίστοιχες θέσεις εργασίας στους αρμόδιους φορείς παροχής δια βίου εκπαίδευσης και κατάρτισης, όπως αυτοί περιγράφονται μερικώς (Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων, Νομαρχιακές Επιτροπές Λαϊκής Επιμόρφωσης, Σχολές Γονέων, Ινστιτούτα Δια Βίου Εκπαίδευσης, Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης, Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης, Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης κ.ά.) στο άρθρο 2 του νόμου περί Συστηματοποίησης της Δια Βίου Μάθησης , στον οποίο προέβει η Πολιτεία έχοντας διαπιστώσει την αναγκαιότητα οριοθέτησης του πεδίου. ε. Μέχρι πρότινος οι απόφοιτοι του τμήματος «εξαιρούνταν» επί της ουσίας από τους περισσότερους δημόσιους διαγωνισμούς του κλάδου, ενώ υπέβαλαν αιτήσεις σε ορισμένες μόνο προκηρύξεις συμπαρασυρόμενοι από την απλή αντιστοιχία του πτυχίου με αυτό του μεταγενέστερου Τμήματος Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου . Η αγνόηση του πτυχίου - και κατ’ επέκταση του μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών - διαφαίνεται από το γεγονός ότι σε σχετικές θέσεις δημοσίων οργανισμών επιλέγονται συστηματικά πτυχιούχοι γενικής κατεύθυνσης και όχι εξειδικευμένοι απόφοιτοι του Τμήματός μας με χαρακτηριστικότερα παραδείγματα .i) τη Μονάδα Υποστήριξης Εθνικής Επιτροπής Διά Βίου Μάθησης που στελεχώθηκε από Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό με διδακτορικό ή μεταπτυχιακό τίτλο γενικά και .ii) το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, που για θέση μόνιμου παρέδρου ειδικού σε θέματα επιμόρφωσης απαιτούσε πτυχίο οποιουδήποτε τμήματος με μεταπτυχιακό σε θέματα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών . Μόλις πρόσφατα δε η δημιουργία δύο ξεχωριστών κατηγοριών Π.Ε. έδωσε πρακτική λύση στο ενδεχόμενο σύγχυσης της επαγγελματικής ταυτότητας των αποφοίτων των δύο διακριτών κατευθύνσεων του Τμήματος , οι οποίοι σημειωτέον συμμετείχαν από κοινού σε ορισμένες προκηρύξεις στον κλάδο Π.Ε. Παιδαγωγικής , παρότι δεν αναγνωριζόταν παιδαγωγική επάρκεια στους αποφοίτους μας στ. Έτσι, λοιπόν, στο Νόμο περί ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης ατόμων με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες συνιστάται νέος κλάδος Π.Ε. 72 – Εκπαιδευτικών Ενηλίκων ο οποίος προστίθεται στους λοιπούς, ουκ ολίγους, κλάδους εκπαιδευτικών - ανάμεσά τους και οι απόφοιτοι της έταιρης κατεύθυνσης - σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Σ.Μ.Ε.Α.Ε.). Η εξέλιξη αυτή μας ικανοποιεί εν μέρει, αφού για πρώτη φορά οι απόφοιτοί μας, που βρίσκονται σε εκκρεμότητα από το 2001, αποκτούν κάποια προοπτική να εργαστούν στα νεοσύστατα Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης - Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Ωστόσο, η αναλυτική περιγραφή του Π.Ε. 72 και η σύνδεση των πτυχιούχων του με συγκεκριμένες θέσεις εργασίας κρίνονται ανεπαρκείς. ζ. Υπό τις παρούσες συνθήκες οι απόφοιτοί μας δεν δύνανται να προσφέρουν τις πολύτιμες υπηρεσίες τους σε φορείς και οργανισμούς που σχετίζονται με την εκπαίδευση, την κατάρτιση και την απασχόληση, ενώ και οι κάτοχοι μεταπτυχιακού διπλώματος με κατεύθυνση Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης, που αποδίδει το Τμήμα, μένουν αναξιοποίητοι. η. Βάσει, λοιπόν, όσων προβλέπονται στο Π.Δ. 76/21-3-2002 διεκδικούμε την κατά κανόνα συμμετοχή των αποφοίτων μας σε διαγωνισμούς που αφορούν θέσεις εργασίας : • σε φορείς που αναπτύσσουν εκπαιδευτικά προγράμματα και Συνοδευτικές Υποστηρικτικές Υπηρεσίες για Ευπαθείς Κοινωνικές Ομάδες, δημόσιες υπηρεσίες και τοπική αυτοδιοίκηση. • σε φορείς που εμπλέκονται στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, όπως ο Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.), ο Οργανισμός Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ο.Ε.Ε.Κ.), ο Οργανισμός Τουριστικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ο.Τ.Ε.Κ.), τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.), τα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Κ.Ε.Κ.), το Εθνικό Κέντρο Πιστοποίησης Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ε.ΚΕ.ΠΙΣ.), η Τοπική Αυτοδιοίκηση, κ.ά. • σε φορείς που εμπλέκονται στην εκπαίδευση ενηλίκων, όπως το Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων (Ι.Δ.ΕΚ.Ε.), τα Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων (Κ.Ε.Ε.), τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (Σ.Δ.Ε.), οι Νομαρχιακές Επιτροπές Λαϊκής Επιμόρφωσης (Ν.Ε.Λ.Ε.), οι Σχολές Γονέων κ.ά. • σε υπηρεσίες, διευθύνσεις, επιτροπές και αρχές διαχείρισης και παρακολούθησης Επιχειρησιακών Προγραμμάτων στο πεδίο της Σ.Ε.Κ • στα Γραφεία διασύνδεσης και στις Δομές Απασχόλησης και Σταδιοδρομίας Ανωτάτων και Ανωτέρων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. • σε φορείς εκπαιδευτικής και κοινωνικής έρευνας, όπως το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας, το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών, η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία και τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. θ. Στην υφιστάμενη νομοθετική βάση με την εκτίμηση πως οι πτυχιούχοι του κλάδου μας αποτελούν συσσωρευμένο ανθρώπινο κεφάλαιο για τη χώρα και πως οι συνθήκες είναι ώριμες για μια οριστική και κοινωνικά συμφέρουσα επίλυση του ζητήματός μας αιτούμαστε: • Τη σύσταση επιτροπής μελέτης του ζητήματος για την πλήρη αποτύπωση των επιστημονικών - επαγγελματικών δυνατοτήτων των αποφοίτων μας στο Π.Ε. 72 με σκοπό τη σύνδεση των εν λόγω πτυχιούχων με συγκεκριμένες θέσεις απασχόλησης στις προαναφερθείσες δομές. • Την κατάρτιση επαγγελματικού περιγράμματος του Π.Ε. 72 από το Ε.ΚΕ.ΠΙΣ. με ταυτόχρονη δημιουργία πίνακα αντιστοιχίας τμημάτων του εξωτερικού, προκειμένου να διασφαλίζεται η καταλληλότητα όσων δραστηριοποιούνται μέσω αυτού στην Εκπαίδευση Ενηλίκων. • Την κατοχύρωση δικαιώματος εγγραφής των κατόχων του πτυχίου σε όλα τα σχετικά μητρώα και ειδικότερα στα μητρώα πιστοποιημένων στελεχών Σ.Ε.Κ. Σ.Υ.Υ. του Ε.ΚΕ.ΠΙΣ. και της Επαγγελματικής Κατάρτισης Α.Ε. με ισοστάθμιση απαιτούμενης εμπειρίας και πτυχίου, όπως και στα εισαγωγικά μητρώα εκπαιδευτών ενηλίκων και εκπαιδευτών εκπαιδευτών του ΥΠ.Ε.Π.Θ. με περιορισμό της απαιτούμενης διδακτικής εμπειρίας • Την απόδοση αυξημένης μοριοδότησης ίσης με ένα (1) έτος (ή δύο εξάμηνα) συναφούς επαγγελματικής εμπειρίας στις σχετικές θέσεις για τους κατόχους του πτυχίου βάσει της υποχρεωτικής πρακτικής τους άσκησης σε φορείς του αντικειμένου, προκειμένου να ενισχυθεί η συμμετοχή μας στις διαδικασίες επιλογής προσωπικού. • Την αναγνώριση παιδαγωγικής επάρκειας στους κατόχους του τίτλου βάσει του αναλυτικού προγράμματος σπουδών του Τμήματος. • Την διατήρηση της συμμετοχής μας στο Π.Ε. 10 – Κοινωνιολόγων για όλους τους δημόσιους διαγωνισμούς. • Την ανάθεση της διδασκαλίας του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση σε πτυχιούχους Π.Ε. 72 • Τη συμμετοχή του πτυχίου μας στους πίνακες προτεραιότητας για θέσεις του Π.Ε. Διοικητικού - Οικονομικού ιδιαίτερα σε φορείς του αντικειμένου • Την κατακύρωση στους κατόχους του πτυχίου ιδιότητας επιστημονικού υπευθύνου υλοποίησης προγραμμάτων υπογράφοντος τη διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών κατάρτισης σε δημόσια και ιδιωτικά Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης. • Τη στελέχωσή των Ινστιτούτων Δια Βίου Εκπαίδευσης σε Α.Ε.Ι. και Α.Τ.Ε.Ι. από έναν ή περισσότερους πτυχιούχους Συνεχούς Εκπαίδευσης οι οποίοι διαθέτουν το απαιτούμενο υπόβαθρο. • Την απορρόφηση ενός τουλάχιστον πτυχιούχου σε κάθε Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.), σε θέσεις (οργανικές ή αναπληρωτών) υπευθύνων υλοποίησης προγραμμάτων εκπαίδευσης και επιμόρφωσης ενηλίκων με ή χωρίς αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ώστε να αξιοποιούν άμεσα τις επιστημονικές τους γνώσεις, προάγοντας το έργο των φορέων. Οφείλουμε να καταδείξουμε πως οι θέσεις εργασίας που αντιστοιχούν στους αποφοίτους μας καλύπτονται από ανειδίκευτους επιστήμονες άλλων κλάδων, οι οποίοι ως επί τω πλείστον αγνοούν τις αρχές και την πρακτική της Εκπαίδευσης Ενηλίκων, γεγονός που επιδρά στην αποτελεσματικότητα των ενεργειών κατάρτισης με αδιαμφισβήτητο κόστος για τους ωφελούμενους και το κοινωνικό σύνολο. Εν κατακλείδι επιθυμούμε να επισημάνουμε πως η επαγγελματική αποκατάσταση των πτυχιούχων Συνεχούς Εκπαίδευσης θα συμβάλει αποφασιστικά στην προαγωγή των δραστηριοτήτων εκπαίδευσης και κατάρτισης χάρη στη στελέχωση των αρμόδιων φορέων και ιδιαιτέρως της Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης, από άρτια εξειδικευμένο προσωπικό με αποκλειστικό στόχο την ενίσχυση της Δια Βίου Εκπαίδευσης, ανάγκη που καταδεικνύεται και από τις σχετικές δράσεις του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς 2007-2013.