Γράφω τα παρακάτω με αφορμή την νομική κατοχύρωση ως MSc του διπλώματος πενταετών σπουδών μηχανικού από τα ελληνικά πολυτεχνεία και την συσχέτιση με τα επαγγελματικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πτυχιούχοι μηχανικοί των ΤΕΙ.
Από το 1983 με τον ιδρυτικό νόμο των ΤΕΙ η πάγια θέση της πολιτείας για τους πτυχιούχους μηχανικούς ΤΕΙ είναι κάνω πως δεν ξέρω ότι υπάρχουν. Η υποχρέωση από τον νόμο έκδοσης επαγγελματικών δικαιωμάτων στα τμήματα μηχανικών των ΤΕΙ σε χρονικό διάστημα εξαμήνου από τη στιγμή που θα λάμβανε πτυχίο ο πρώτος απόφοιτος δεν έγινε ποτέ πραγματικότητα και εμποδίστηκε με όλο το θράσος και το μένος των συντεχνιών. Παρότι το 100% της επαγγελματικής ύλης του μηχανικού στην ψωροκώσταινα καλύπτεται πλήρως από τα προγράμματα σπουδών μηχανικού στα ΤΕΙ οι απόφοιτοι είναι μόνο στον τίτλο μηχανικοί και δεν μπορούν να εργαστούν με κανόνες ελεύθερου ανταγωνισμού ενώ επιπλέον προσκρούουν και στις εκάστοτε διαθέσεις των κρατικών λειτουργών που στις θέσεις ευθύνης και ελέγχου και διοίκησης είναι σχεδόν αποκλειστικά διπλωματούχοι μηχανικοί.(ήδη τρέχουν καταδικαστικές αποφάσεις του ΣΤΕ για τη μη απόδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων, έπεται και συνέχεια)
Η πολιτεία όλα αυτά τα χρόνια δεν έχει φροντίσει ούτε να τους εξασφαλίσει ασφάλιση στο επαγγελματικό ταμείο των μηχανικών ενώ στην προσπάθεια να συντηρήσει το ευγενές προβάδισμα στους διπλωματούχους συνεχίζει να εκδίδει εξαμβλώματα όπως το ΠΔ 100 για τους ενεργειακούς επιθεωρητές όπου ο Χ διπλωματούχος e.g τοπογράφος «κος Ασχετίδης» μετά από το σεμινάριο υπογράφει ενεργειακή επιθεώρηση σε πυρηνικό εργοστάσιο και ο μηχανολόγος απόφοιτος ΤΕΙ (πολλές φορές και με ΜSc ή PhD) καμαρούλες μια σταλιά ούτε καν μαγαζιά. Ακολουθεί την ιερά παράδοση της χώρας όπου ο Διπλωματούχος από λήψη διπλώματος υπογράφει τα πάντα ακόμα και επαγγελματική ύλη και άλλων συνδιπλωματούχων e.g πολιτικοί μηχανικοί των αρχιτεκτόνων (ανάλογα με την ιστορική εξέλιξη και ισχύ της επαγγελματικής ομάδας στο χώρο των διπλωματούχων). Χάπια για τον πόνο του άλλου δίνονται στις υπόλοιπες άλλες ειδικότητες όπουπ.χ ο διπλωματούχος ηλεκτρολόγος υπογράφει τα πάντα από μηχανολογικά και ο μηχανολόγος τα πάντα ηλεκτρολογικά (όταν ο μηχανολόγος ΤΕΙ δεν υπογράφει ηλεκτρολογική μελέτη ούτε για μια πρίζα),για να κρατήσει μια θέση σε μια στρεβλή αγορά υπηρεσιών μηχανικού όπου επαναλαμβάνω το 100% είναι επαγγελματική ύλη μηχανικού απόφοιτου ΤΕΙ. Τώρα η πολιτεία ετοιμάζεται να κοτσάρει άλλο ένα handicap στους μηχανικούς ΤΕΙ με την προσφορά του έξυπνου μάστερ στα Πολυτεχνεία.
Διαβάζω ένα σωρό σχόλια διπλωματούχων ή pro-διπλωματούχων για την υπεροχή των σπουδών στα πολυτεχνεία την ανάγκη και το δίκαιο αναγνώρισης των πενταετών σπουδών ως master κλπ. Πιστεύω ότι οι περισσότεροι είναι είτε φοιτητές –άρα με μικρή εμπειρία του κόσμου της μηχανικής και των έργων, είτε δημόσιοι υπάλληλοι διπλωματούχοι ( συχνά επίσης με μικρή εμπειρία του κόσμου της μηχανικής και των έργων) που κυρίως τους ενδιαφέρει να αυξήσουν κατά το μισθό τους, να ανελιχθούν σε θέσεις υποσκελίζοντας άλλους πτυχιούχους και ίσως κατόχους πραγματικών MSc
Θα προσθέσω τα σχόλια μου
Το κλασσικό επιχείρημα της υπεροχής των διπλωματούχων λόγω της βαθμολογίας εισαγωγής τους στις πανελλαδικές είναι καλό διότι αυτό εξασφαλίζει θεωρητικά αξιόλογο ανθρώπινο δυναμικό φοιτητών στα πολυτεχνεία συνεχώς. Ωστόσο υπάρχουν και τα προγράμματα σπουδών και η ζωή του κάθε ανθρώπου ως δυναμικά εξελισσόμενο σύστημα
Αλλά η ίδια η σκληρή ζωή καταρρίπτει το κλασσικό επιχείρημα διότι όπου υπάρχουν κλειστές περιοχές ανταποκρίνεται ως εξής:
α)Να θυμηθούμε ότι σχεδόν το 60% των μελών ΤΕΕ είναι απόφοιτοι ξένων Πανεπιστημίων που είτε απέτυχαν είτε δεν έδωσαν καθόλου πανελλαδικέςεξετάσεις .( το γνωστό ανέκδοτο : πέρασα λίγο μακριά –Βουλγαρία ,Αγγλία , Ιταλία κλπ) Αυτοί τελικά τι είναι «ηλίθιοι κατάλληλοι για τα ΤΕΙ» αλλά με επαγγελματικά δικαιώματα διπλωματούχων? Γιατί τότε «χαρακτηρίζονται» οι πτυχιούχοι ΤΕΙ διοικητικά και νομικά αλλά και κοινωνικά ως πολίτες β’ κατηγορίας?(Ο γνωστός ρατσισμός για τον «Τεϊτζή» «Τεχνολόγο» κλπ)
β)Και τι γίνεται με τις Πολυτεχνικές σχολές της επαρχίας που έχουν χαμηλότερες βάσεις από τμήματα ΤΕΙ μηχανικών πχ των Αθηνών, Γιατι αυτές οι σχολές απολαμβάνουν ίδια επαγγελματικά δικαιώματα πχ με τους απόφοιτους του ΕΜΠ και τώρα προτείνεται και απόδοση master?
γ)Το οικονομίστικό process των πανελλαδικών όπου οι βάσεις αυξάνονται με τη ζήτηση και η ζήτηση είναι απόρροια της ποιότητας της σχολής αλλά και της θέσης ισχύος των αποφοίτων στη ζωή (οικονομία) του τόπου (πάλαι ποτέ, αλλά η Αγία Τριάς: γιατρός –δικηγόρος –μηχανικός- πληγές του Φαραώ για την ελληνική κοινωνία, καλά κρατεί).Τα τελευταία χρόνια όμως με τον σταθερό μισθούλακο σε πρώτη ζήτηση έχουμε δεί τρομερή αύξηση της ζήτησης για τα επιστημονικά πεδία του αστυφύλακα και του υπαξιωματικού. Τώρα με την κρίση αν υπήρχε σχολή αστυφυλάκων στο ΕΜΠ (είναι και δίπλα στο Γουδί…) θα είχε ψηλότερες βάσεις από τους Ηλεκτρολόγους
δ) Ο απόφοιτος Πολυτεχνείου που έγινε δεκτός σε πραγματικό πρόγραμμα MSc εδώ ή στο εξωτερικό είναι τι ακριβώς
Το μυστικό κύριοι είναι το πρόγραμμα σπουδών . Αυτό κάνει τον μηχανικό (Αυτόν που θα εξελιχθεί επαγγελματικά σε μηχανικό).Τα πολυτεχνεία πιστεύουν ότι μηχανικός γίνεσαι σε πέντε χρόνια: με γεια τους και χαρά τους! Τα ΤΕΙ έχουν προγράμματα σπουδών μηχανικού σε 4 χρόνια και παλαιότερα σε 3,5 ( όπως και το Ε.Μ. Πολυτεχνείο μεχρι το 1975 για τους διπλωματούχους τοπογράφους ναι 3,5 έτη , για να μην ξεχνιόμαστε).Άλλα Πανεπιστήμια στο εξωτερικό δίνουν πτυχίο μηχανικού σε 3 χρόνια και άλλα πτυχίο προχωρημένων σπουδών σε 4 (ΜEng).Βεβαίως χώρες που ακολουθούσαν το σύστημα πενταετών σπουδών μηχανικού όπως η Γερμανία και η Ιταλία ακολουθούν πλέον τους κύκλους Μπολόνια πτυχίου μεταπτυχιακού(3+2 ή 4+1). Θέλουν εδώ τα Πολυτεχνεία 5 ΟΚ .Όμως το MSc της αυτοεκπληρούμενης προφητείας είναι κάτι άλλο και αφορά διαφορετικό ακαδημαϊκό επίπεδο και προορισμό, όποιος έχει ακολουθήσει ένα πρόγραμμα MSc γνωρίζει καλά τη διάρθρωση και τις απαιτήσεις του που είναι διαφορετικές και οδηγούν σε διαφορετικές ατραπούς από αυτές του πτυχίου. Επίσης και τα προγράμματα σπουδών υπόκεινται σε αξιολόγηση. Δείτε τις εκθέσεις της ΑΔΙΠ , για τμήματα και σχολές Πανεπιστημίων, Πολυτεχνείων και ΤΕΙ και θα καταλάβετε περισσότερα για το δάσος της ελληνικής τριτοβάθμιας .Υπάρχουν επίσης και άλλοι αντικειμενικοί παράγοντες αξιολόγησης με διεθνή αποδοχή που αφορούν αξιολόγηση του ερευνητικού έργου δημοσιεύσεων κλπ.
Με κανένα τρόπο δεν αμφισβητώ την επάρκεια των ελληνικών πολυτεχνείων. Απλώς αναφέρω ότι μπορεί να μην είναι οι μόνοι επαρκείς .Υπάρχουν και άλλοι, οι οποίοι έχουν δικαίωμα και αυτοί σε δικαιώματα που προκύπτουν με βάση τις σπουδές τους.
Εδώ όμως οι «έξυπνοι» ψάχνουν να βρουν την εύκολη λύση για να έχουν οικονομικό όφελος και προπορεία εξέλιξης στο Ελληνικό δημόσιο. (Master and servant κατά το γνωστό άσμα). Δεν καταλαβαίνουν ότι «παρήλθαν οι χρόνοι,διότι «το Ταμείον είναι μείον».
(βέβαια η υποδομή τέτοιων κινήσεεων με μαεστρία έχει στηθεί από παλιά: όταν ζητά η πολιτεία (βλέπε Πολυτεχνεία) εδώ και χρόνια για αντιστοίχιση σπουδών εξωτερικού με Πολυτεχνείου εδώ Msc ( συγκεκριμένων) και BSc για απόφοιτους που έρχονται από το εξωτερικό (…Aγγλία), Βεβαίως τα τελευταία χρόνια έχει αναγκαστεί να το παρακάμψει και εγγράφει «αβέρτα» BSc στο ΤΕΕ…
Αλλά:
Η κατάταξη στο εθνικό πλαίσιο προσόντων που παρεμπιπτόντως δεν έχει ακόμη νομική υπόσταση: Αλλά με θράσος περιγράφεται η κατάταξη των «εν μία νυκτί μαστεράδων» στην κατηγορία 7- είναι μια άλλη υπόθεση. Εκεί που τα προγράμματα σπουδών αντιστοιχούν σε πάνω από 300ECTS-κατά τα ευρωπαϊκά ειωθότα -οδηγείσαι στην κατηγορία 7. Αλλά όχι με τίτλο MSc Ακούγεται και είναι φαιδρό: κάτοχος MSc χωρίς προπτυχιακό τίτλο.
Σε κάθε περίπτωση αν ψηφισθεί ο νόμος ως έχει ,στο μέλλον τα θέμα του MSc θα καταπέσει και εδώ και εκεί (ΕΔΑΔ κλπ.) Όσο για τα περί αναδρομικής ισχύος του μάστερ με περιοριστικούς όρους είναι απλώς για γέλια.
Σημαντικό Η διατύπωση στο νομοσχέδιο ότι το πτυχίο BSc αντιστοιχεί σε 4ετείς σπουδές είναι μάλλον ύποπτη διαφόρων ερμηνειών σε σχέση με τα πτυχία ΤΕΙ και πιθανότατα βάση δημιουργίας επιπλέον προβλημάτων στους αποφοίτους μηχανικούς ΤΕΙ με προγράμματα 7 εξαμήνων σπουδών πριν το 2001 (Αλλά και στους μηχανικούς με τριετή Bachelor από το εξωτερικό .Παρόλο που υπάρχει νομική θωράκιση της ισοτιμίας των αποφοίτων ΤΕΙ πριν και μετά το 2001 με βάση τα παρακάτω:
a.Τα ΤΕΙ χορηγούν τίτλο σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης (παρ. 3, άρθρο 25 του Ν. 1404/1983, Ιδρυτικός νόμος των ΤΕΙ). Άρα δε γίνεται να σε εντάξουν στο επίπεδο 5 του ΕΠΠ, καθώς αυτό αφορά ανώτερες σχολές.
b.Τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων ΤΕΙ προ 2001 είναι τα ίδια με αυτά των πτυχιούχων μετά το 2001 ( περ. β΄, παρ. 6, άρθρο 6 του Ν.2916/2001).
c. Στην εισηγητική έκθεση του 2001 γίνεται σαφής αναφορά ότι με τον νόμο αυτόν (σ.σ. ν2916/2001), '' δεν επιχειρείται διαφοροποίηση μεταξύ των παλαιών και νέων πτυχίων ΤΕΙ που είναι ισότιμα, όπως ακριβώς τα ίδια παραμένουν και τα επαγγελματικά δικαιώματα των παλαιών και νέων πτυχιούχων ΤΕΙ''.
d. Η ισοτιμία των πτυχίων ΤΕΙ πριν και μετά το 2001 έχει κλείσει τελεσίδικα με την 2028/06 απόφαση του Αρείου Πάγου.
Όμως η προηγούμενη εμπειρία από τις πράξεις της Διοίκησης είναι εμπόδια, εμπόδια και πάλι εμπόδια στην άσκηση του (όποιου μέρους τους έχουν αφήσει) του επαγγέλματος για τους αποφοίτους ΤΕΙ , τα οποία καταλήγουν σε δικαστικούς αγώνες που τελεσιδικούν σε δεκαετίες .
Συνεπώς:
Όπως έγραψε και κάποιος άλλος:
Είναι αναγκαία η τροποποίηση του σχεδίου νόμου ως εξής: «Τα πτυχία ή διπλώματα που απονέμονται από Α.Ε.Ι. κατόπιν επιτυχούς ολοκλήρωσης Προγράμματος Σπουδών με ελάχιστο χρόνο φοίτησης ίσο με τρία έτη και 180 ECTS κατατάσσονται στο 6ο επίπεδο του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και είναι ισοδύναμα με πτυχία Bachelor στη βασική ειδικότητα του Τμήματος ή της μονοτμηματικής Σχολής....»
Τώρα σχετικά με το επάγγελμα του μηχανικού –πολύ γενικά- food for thought αλλά μασημένη:
Αν η κυβέρνηση της Αριστεράς θέλει να πορευτεί με σύμφωνα τις καλύτερες παραδόσεις της ας σταματήσει τη συμπόρευση των κυβερνώντων με τις συντεχνιακές λογικές γιατί αυτή η συμπόρευση είναι εγγύηση της καταστροφής και αυτή που συνετέλεσε για να φτάσει η χώρα εδώ που βρίσκεται. Πέρα από το εν λόγω νομοσχέδιο για την παιδεία ας προχωρήσει άμεσα:
1)Στην συγκρότηση ενός επαγγελματικού επιμελητηρίου όλων των μηχανικών και στην απονομή βασικών επαγγελματικών δικαιωμάτων με τη λήψη του πτυχίου ή του διπλώματος σε όλους Στη συνέχεια εξέλιξη μέσω ενός συστήματος ranking που περιλαμβάνει επαγγελματική εμπειρία, σοβαρές εξετάσεις πιστοποίησης και μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών. Η κατηγοριοποίηση ειδικοτήτων πρέπει να γίνεται όχι με βάση το πτυχίο/δίπλωμα αλλά με τον τομέα έργων και μελετών στα οποία συμμετέχει πιστοποιείται εξειδικεύεται και αποκτά εμπειρία ο μηχανικός( σχετικά είναι γνωστόν τοις πάσι: η παρωδία εξετάσεων του ΤΕΕ την τελευταία 25ετία).
2) Στην κατάργηση του διαχωρισμού ΠΕ ΤΕ και στην μισθολογική εξομοίωση τους( Αλήθεια ένας υπάλληλος με πρώτο πτυχίο ΤΕΙ και μεταπτυχιακό από Πανεπιστήμιο γιατί συνεχίζει να χαρακτηρίζεται ΤΕ και όχι ΠΕ? Η τρέλα δεν πάει στα βουνά , ή μάλλον πάει στα συντεχνιακά βουνά που έχουν μαζευτεί και δεν κουνιούνται στο Δημόσιο).
3) Στην αποσαφήνιση της επαγγελματικής ευθύνης του μηχανικού και στον ορισμό ενός συγκεκριμένου νομικού πλαισίου επαγγελματικής ευθύνης, εδώ που όλοι είναι υπεύθυνα ανεύθυνοι.
4)Στην αλλαγή και εκσυγχρονισμό του συστήματος παραγωγής των ιδιωτικών και δημοσίων έργων σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές και διεθνείς πρακτικές (βλ. FIDIC )
Στην αποσαφήνιση του φορολογικού πλαισίου και στον εκσυγχρονισμό της φορολογικής νομοθεσίας και των ΚΑΔ που αφορούν στο επάγγελμα του μηχανικού
Στο ξεκαθάρισμα των «υπογραφάκηδων» και των κατόχων πτυχίων ΜΕΚ που δεν ασκούν πραγματική δραστηριότητα αλλά νοικιάζουν υπογραφές και πτυχία.
Ασφάλιση για όλους τους μηχανικούς της επαγγελματικής δραστηριότητας και όχι του τίτλου .Τέρμα οι σουβλατζήδες ή οι εκπαιδευτικοί με δίπλωμα μηχανικού που ασφαλίζονται στο ΤΣΜΕΔΕ/ΕΤΑΑ.
5) Αξιόπιστο σύστημα ελέγχου/προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας των μηχανικών.
6)Υποχρεωτικός έλεγχος στην ακαδημαϊκή μονάδα των διπλωματικών , πτυχιακών ,διπλωματικών εργασιών για master/διδακτορικό για πλαγιαρισμό με αξιόπιστα εργαλεία λογισμικού κατά τις διεθνείς πρακτικές. Το τι κυκλοφορεί στην επικράτεια με άλλοθι την ελληνική γλώσσα δε λέγεται, φαίνεται όμως από τα χάλια της χώρας
7) Στη δυνατότητα επαγγελματικής απασχόλησης στον τομέα των επιστημών μηχανικού και σε ανθρώπους με πρώτο πτυχίο θετικής κατεύθυνσης πχ φυσικούς /μαθηματικούς /επιστήμονες Πληροφορικής/χημικούς που διαθέτουν την απαραίτητη εξειδίκευση μέσω μεταπτυχιακών σπουδών σε συγκεκριμένα και μόνο θέματα επιστήμης μηχανικού μετά από πιστοποίηση εξετάσεις και επαγγελματική εμπειρία.(και δεν εννοώ μόνο αυτούς του ΣΕΜΦΕ)
Γίνεται σε ακαδημαϊκό επίπεδο γιατί όχι και σε επίπεδο επαγγέλματος: (Αυτό είναι απελευθέρωση επαγγέλματος!)
Για παράδειγμα: Η πρόεδρος της ASHRAE την περιοδο 2010-2011 Lynn G. Bellenger,’ήταν μαθηματικός στο πρώτο πτυχίο της και με Msc στις επιστήμες και είχε τίτλο P.E., (Bachelor of Science in mathematics from Principia College and a Master of Science in environmental science from Rutgers University ).Eδώ ένας μαθηματικός με το ίδιο μεταπτυχιακό θα είναι για το σύστημα αμοιβών του ΤΕΕ απλώς γραφικός. .Σχετικά: Lynn G. Bellenger, P.E.. Ms. Bellenger serves as the President at American Society Of Heating Refrigerating And Air Conditioning Engineers Inc. (ASHRAE). She is a ASHRAE certified as a Building Energy Modeling Professional and a High Performance Building Design Professional. Αλλά τι ξέρουν τα Αμερικανάκια…
Η αδιαφορία για την (μετα)-ρ-ρύθμισητων παραπάνω (που περιγράφονται χοντρικά και γενικά βέβαια λόγω χώρου και σκοπού) απλά θα συντηρήσει το ουσιαστικό αποτυχημένο σύστημα παραγωγής μηχανικών (και παραγωγής έργων) της χώρας αποτυχημένο με βάση και τα αποτελέσματα της οικονομίας και της εσωστρέφειας της χώρας στην τεχνολογία, καινοτομία, βιομηχανική παραγωγή την πολεοδομική απαξίωση την αισθητική καταστροφή του αστικού τοπίου την υποβάθμιση του περιβάλλοντος, τη χαμηλή ενεργειακή αποδοτικότητα και τις μη στρατηγικές πολιτικές παραγωγής ενέργειας την διαφθορά στο χώρο των κατασκευών, το αστείο κτηματολόγιο και το ανύπαρκτο δασολόγιο, ένα σύστημα προσοδοθηρίας ενάντια ουσιαστικά στη διαλαλούμενη και πολυτραγουδισμένη βιώσιμη ανάπτυξη, το οποίο στήθηκε με βάση την μεταπολεμική ( και προπολεμική) διαπλοκή (μεγάλη αλλά και μικροδιαπλοκή) και τον συντεχνιασμό και ξεκίνησε ως δημοσιοϋπαλληλικό όχημα και σε μια κρατικοδίαιτη χώρα απλώθηκε ως μάστιγα παντού. Τα παραπάνω προφανώς και είναι αποτελέσματα χρόνων δεξιών πολιτικών και κληρονομιά του μετεμφυλιακού κράτους .Ας σταματήσει όμως και το «σώμα» της αριστεράς να βολεύεται με τις πρακτικές αυτές σε προσωπικό επίπεδο για το κυνήγι του επιούσιου και ας προβάλλει τομές και μεταρρυθμίσεις που αντιστοιχούν στην ιδεολογική της επάρκεια στην πνευματική πρωτοπορία της και την ηθική υπεροχή της. Τέλος: Μην περιμένεις στήριξη από αυτούς που «γλύφεις» και τους υπόσχεσαι ανταλλάγματα και διατήρηση των κεκτημένων,Μην περιμένεις να σε στηρίξουν οι ίδιοι που είναι παράγωγα του υπάρχοντος συστήματος. Μόνο οι άνθρωποι με πραγματική παιδεία και αίσθημα ευθύνης παντού: στην καθημερινότητα, στο επάγγελμα στην κοινωνία μπορούν να στηρίξουν και να υλοποιήσουν αλλαγές.
Νομίζω ότι ο πρωθυπουργός γνωρίζει έστω και grosso modo πως έχουν τα πράγματα-και ως διπλωματούχος μηχανικός και ως γιός «υπομηχανικού». Ας ελπίσουμε ότι θα συμβάλλει και αυτός σε ρεαλιστικές και βιώσιμες λύσεις για το χώρο επ’ωφελεία όλων.
Και κάτι άλλο ΥΠΟΜΝΗΜΑ προς τη Διοίκηση, τα ΜΜΕ και whom it may concern-βάσει νόμου:
-Δεν υπάρχουν ΤΕΙ και ΑΕΙ ,Υπάρχουν ΑΕΙ =Πανεπιστήμια καιΤΕΙ.
-Δεν υπάρχουν τεχνολόγοι Υπάρχουν Μηχανικοί ΤΕ. Έτσι γράφει το πτυχίο τους.
Γράφω τα παρακάτω με αφορμή την νομική κατοχύρωση ως MSc του διπλώματος πενταετών σπουδών μηχανικού από τα ελληνικά πολυτεχνεία και την συσχέτιση με τα επαγγελματικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πτυχιούχοι μηχανικοί των ΤΕΙ. Από το 1983 με τον ιδρυτικό νόμο των ΤΕΙ η πάγια θέση της πολιτείας για τους πτυχιούχους μηχανικούς ΤΕΙ είναι κάνω πως δεν ξέρω ότι υπάρχουν. Η υποχρέωση από τον νόμο έκδοσης επαγγελματικών δικαιωμάτων στα τμήματα μηχανικών των ΤΕΙ σε χρονικό διάστημα εξαμήνου από τη στιγμή που θα λάμβανε πτυχίο ο πρώτος απόφοιτος δεν έγινε ποτέ πραγματικότητα και εμποδίστηκε με όλο το θράσος και το μένος των συντεχνιών. Παρότι το 100% της επαγγελματικής ύλης του μηχανικού στην ψωροκώσταινα καλύπτεται πλήρως από τα προγράμματα σπουδών μηχανικού στα ΤΕΙ οι απόφοιτοι είναι μόνο στον τίτλο μηχανικοί και δεν μπορούν να εργαστούν με κανόνες ελεύθερου ανταγωνισμού ενώ επιπλέον προσκρούουν και στις εκάστοτε διαθέσεις των κρατικών λειτουργών που στις θέσεις ευθύνης και ελέγχου και διοίκησης είναι σχεδόν αποκλειστικά διπλωματούχοι μηχανικοί.(ήδη τρέχουν καταδικαστικές αποφάσεις του ΣΤΕ για τη μη απόδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων, έπεται και συνέχεια) Η πολιτεία όλα αυτά τα χρόνια δεν έχει φροντίσει ούτε να τους εξασφαλίσει ασφάλιση στο επαγγελματικό ταμείο των μηχανικών ενώ στην προσπάθεια να συντηρήσει το ευγενές προβάδισμα στους διπλωματούχους συνεχίζει να εκδίδει εξαμβλώματα όπως το ΠΔ 100 για τους ενεργειακούς επιθεωρητές όπου ο Χ διπλωματούχος e.g τοπογράφος «κος Ασχετίδης» μετά από το σεμινάριο υπογράφει ενεργειακή επιθεώρηση σε πυρηνικό εργοστάσιο και ο μηχανολόγος απόφοιτος ΤΕΙ (πολλές φορές και με ΜSc ή PhD) καμαρούλες μια σταλιά ούτε καν μαγαζιά. Ακολουθεί την ιερά παράδοση της χώρας όπου ο Διπλωματούχος από λήψη διπλώματος υπογράφει τα πάντα ακόμα και επαγγελματική ύλη και άλλων συνδιπλωματούχων e.g πολιτικοί μηχανικοί των αρχιτεκτόνων (ανάλογα με την ιστορική εξέλιξη και ισχύ της επαγγελματικής ομάδας στο χώρο των διπλωματούχων). Χάπια για τον πόνο του άλλου δίνονται στις υπόλοιπες άλλες ειδικότητες όπουπ.χ ο διπλωματούχος ηλεκτρολόγος υπογράφει τα πάντα από μηχανολογικά και ο μηχανολόγος τα πάντα ηλεκτρολογικά (όταν ο μηχανολόγος ΤΕΙ δεν υπογράφει ηλεκτρολογική μελέτη ούτε για μια πρίζα),για να κρατήσει μια θέση σε μια στρεβλή αγορά υπηρεσιών μηχανικού όπου επαναλαμβάνω το 100% είναι επαγγελματική ύλη μηχανικού απόφοιτου ΤΕΙ. Τώρα η πολιτεία ετοιμάζεται να κοτσάρει άλλο ένα handicap στους μηχανικούς ΤΕΙ με την προσφορά του έξυπνου μάστερ στα Πολυτεχνεία. Διαβάζω ένα σωρό σχόλια διπλωματούχων ή pro-διπλωματούχων για την υπεροχή των σπουδών στα πολυτεχνεία την ανάγκη και το δίκαιο αναγνώρισης των πενταετών σπουδών ως master κλπ. Πιστεύω ότι οι περισσότεροι είναι είτε φοιτητές –άρα με μικρή εμπειρία του κόσμου της μηχανικής και των έργων, είτε δημόσιοι υπάλληλοι διπλωματούχοι ( συχνά επίσης με μικρή εμπειρία του κόσμου της μηχανικής και των έργων) που κυρίως τους ενδιαφέρει να αυξήσουν κατά το μισθό τους, να ανελιχθούν σε θέσεις υποσκελίζοντας άλλους πτυχιούχους και ίσως κατόχους πραγματικών MSc Θα προσθέσω τα σχόλια μου Το κλασσικό επιχείρημα της υπεροχής των διπλωματούχων λόγω της βαθμολογίας εισαγωγής τους στις πανελλαδικές είναι καλό διότι αυτό εξασφαλίζει θεωρητικά αξιόλογο ανθρώπινο δυναμικό φοιτητών στα πολυτεχνεία συνεχώς. Ωστόσο υπάρχουν και τα προγράμματα σπουδών και η ζωή του κάθε ανθρώπου ως δυναμικά εξελισσόμενο σύστημα Αλλά η ίδια η σκληρή ζωή καταρρίπτει το κλασσικό επιχείρημα διότι όπου υπάρχουν κλειστές περιοχές ανταποκρίνεται ως εξής: α)Να θυμηθούμε ότι σχεδόν το 60% των μελών ΤΕΕ είναι απόφοιτοι ξένων Πανεπιστημίων που είτε απέτυχαν είτε δεν έδωσαν καθόλου πανελλαδικέςεξετάσεις .( το γνωστό ανέκδοτο : πέρασα λίγο μακριά –Βουλγαρία ,Αγγλία , Ιταλία κλπ) Αυτοί τελικά τι είναι «ηλίθιοι κατάλληλοι για τα ΤΕΙ» αλλά με επαγγελματικά δικαιώματα διπλωματούχων? Γιατί τότε «χαρακτηρίζονται» οι πτυχιούχοι ΤΕΙ διοικητικά και νομικά αλλά και κοινωνικά ως πολίτες β’ κατηγορίας?(Ο γνωστός ρατσισμός για τον «Τεϊτζή» «Τεχνολόγο» κλπ) β)Και τι γίνεται με τις Πολυτεχνικές σχολές της επαρχίας που έχουν χαμηλότερες βάσεις από τμήματα ΤΕΙ μηχανικών πχ των Αθηνών, Γιατι αυτές οι σχολές απολαμβάνουν ίδια επαγγελματικά δικαιώματα πχ με τους απόφοιτους του ΕΜΠ και τώρα προτείνεται και απόδοση master? γ)Το οικονομίστικό process των πανελλαδικών όπου οι βάσεις αυξάνονται με τη ζήτηση και η ζήτηση είναι απόρροια της ποιότητας της σχολής αλλά και της θέσης ισχύος των αποφοίτων στη ζωή (οικονομία) του τόπου (πάλαι ποτέ, αλλά η Αγία Τριάς: γιατρός –δικηγόρος –μηχανικός- πληγές του Φαραώ για την ελληνική κοινωνία, καλά κρατεί).Τα τελευταία χρόνια όμως με τον σταθερό μισθούλακο σε πρώτη ζήτηση έχουμε δεί τρομερή αύξηση της ζήτησης για τα επιστημονικά πεδία του αστυφύλακα και του υπαξιωματικού. Τώρα με την κρίση αν υπήρχε σχολή αστυφυλάκων στο ΕΜΠ (είναι και δίπλα στο Γουδί…) θα είχε ψηλότερες βάσεις από τους Ηλεκτρολόγους δ) Ο απόφοιτος Πολυτεχνείου που έγινε δεκτός σε πραγματικό πρόγραμμα MSc εδώ ή στο εξωτερικό είναι τι ακριβώς Το μυστικό κύριοι είναι το πρόγραμμα σπουδών . Αυτό κάνει τον μηχανικό (Αυτόν που θα εξελιχθεί επαγγελματικά σε μηχανικό).Τα πολυτεχνεία πιστεύουν ότι μηχανικός γίνεσαι σε πέντε χρόνια: με γεια τους και χαρά τους! Τα ΤΕΙ έχουν προγράμματα σπουδών μηχανικού σε 4 χρόνια και παλαιότερα σε 3,5 ( όπως και το Ε.Μ. Πολυτεχνείο μεχρι το 1975 για τους διπλωματούχους τοπογράφους ναι 3,5 έτη , για να μην ξεχνιόμαστε).Άλλα Πανεπιστήμια στο εξωτερικό δίνουν πτυχίο μηχανικού σε 3 χρόνια και άλλα πτυχίο προχωρημένων σπουδών σε 4 (ΜEng).Βεβαίως χώρες που ακολουθούσαν το σύστημα πενταετών σπουδών μηχανικού όπως η Γερμανία και η Ιταλία ακολουθούν πλέον τους κύκλους Μπολόνια πτυχίου μεταπτυχιακού(3+2 ή 4+1). Θέλουν εδώ τα Πολυτεχνεία 5 ΟΚ .Όμως το MSc της αυτοεκπληρούμενης προφητείας είναι κάτι άλλο και αφορά διαφορετικό ακαδημαϊκό επίπεδο και προορισμό, όποιος έχει ακολουθήσει ένα πρόγραμμα MSc γνωρίζει καλά τη διάρθρωση και τις απαιτήσεις του που είναι διαφορετικές και οδηγούν σε διαφορετικές ατραπούς από αυτές του πτυχίου. Επίσης και τα προγράμματα σπουδών υπόκεινται σε αξιολόγηση. Δείτε τις εκθέσεις της ΑΔΙΠ , για τμήματα και σχολές Πανεπιστημίων, Πολυτεχνείων και ΤΕΙ και θα καταλάβετε περισσότερα για το δάσος της ελληνικής τριτοβάθμιας .Υπάρχουν επίσης και άλλοι αντικειμενικοί παράγοντες αξιολόγησης με διεθνή αποδοχή που αφορούν αξιολόγηση του ερευνητικού έργου δημοσιεύσεων κλπ. Με κανένα τρόπο δεν αμφισβητώ την επάρκεια των ελληνικών πολυτεχνείων. Απλώς αναφέρω ότι μπορεί να μην είναι οι μόνοι επαρκείς .Υπάρχουν και άλλοι, οι οποίοι έχουν δικαίωμα και αυτοί σε δικαιώματα που προκύπτουν με βάση τις σπουδές τους. Εδώ όμως οι «έξυπνοι» ψάχνουν να βρουν την εύκολη λύση για να έχουν οικονομικό όφελος και προπορεία εξέλιξης στο Ελληνικό δημόσιο. (Master and servant κατά το γνωστό άσμα). Δεν καταλαβαίνουν ότι «παρήλθαν οι χρόνοι,διότι «το Ταμείον είναι μείον». (βέβαια η υποδομή τέτοιων κινήσεεων με μαεστρία έχει στηθεί από παλιά: όταν ζητά η πολιτεία (βλέπε Πολυτεχνεία) εδώ και χρόνια για αντιστοίχιση σπουδών εξωτερικού με Πολυτεχνείου εδώ Msc ( συγκεκριμένων) και BSc για απόφοιτους που έρχονται από το εξωτερικό (…Aγγλία), Βεβαίως τα τελευταία χρόνια έχει αναγκαστεί να το παρακάμψει και εγγράφει «αβέρτα» BSc στο ΤΕΕ… Αλλά: Η κατάταξη στο εθνικό πλαίσιο προσόντων που παρεμπιπτόντως δεν έχει ακόμη νομική υπόσταση: Αλλά με θράσος περιγράφεται η κατάταξη των «εν μία νυκτί μαστεράδων» στην κατηγορία 7- είναι μια άλλη υπόθεση. Εκεί που τα προγράμματα σπουδών αντιστοιχούν σε πάνω από 300ECTS-κατά τα ευρωπαϊκά ειωθότα -οδηγείσαι στην κατηγορία 7. Αλλά όχι με τίτλο MSc Ακούγεται και είναι φαιδρό: κάτοχος MSc χωρίς προπτυχιακό τίτλο. Σε κάθε περίπτωση αν ψηφισθεί ο νόμος ως έχει ,στο μέλλον τα θέμα του MSc θα καταπέσει και εδώ και εκεί (ΕΔΑΔ κλπ.) Όσο για τα περί αναδρομικής ισχύος του μάστερ με περιοριστικούς όρους είναι απλώς για γέλια. Σημαντικό Η διατύπωση στο νομοσχέδιο ότι το πτυχίο BSc αντιστοιχεί σε 4ετείς σπουδές είναι μάλλον ύποπτη διαφόρων ερμηνειών σε σχέση με τα πτυχία ΤΕΙ και πιθανότατα βάση δημιουργίας επιπλέον προβλημάτων στους αποφοίτους μηχανικούς ΤΕΙ με προγράμματα 7 εξαμήνων σπουδών πριν το 2001 (Αλλά και στους μηχανικούς με τριετή Bachelor από το εξωτερικό .Παρόλο που υπάρχει νομική θωράκιση της ισοτιμίας των αποφοίτων ΤΕΙ πριν και μετά το 2001 με βάση τα παρακάτω: a.Τα ΤΕΙ χορηγούν τίτλο σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης (παρ. 3, άρθρο 25 του Ν. 1404/1983, Ιδρυτικός νόμος των ΤΕΙ). Άρα δε γίνεται να σε εντάξουν στο επίπεδο 5 του ΕΠΠ, καθώς αυτό αφορά ανώτερες σχολές. b.Τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων ΤΕΙ προ 2001 είναι τα ίδια με αυτά των πτυχιούχων μετά το 2001 ( περ. β΄, παρ. 6, άρθρο 6 του Ν.2916/2001). c. Στην εισηγητική έκθεση του 2001 γίνεται σαφής αναφορά ότι με τον νόμο αυτόν (σ.σ. ν2916/2001), '' δεν επιχειρείται διαφοροποίηση μεταξύ των παλαιών και νέων πτυχίων ΤΕΙ που είναι ισότιμα, όπως ακριβώς τα ίδια παραμένουν και τα επαγγελματικά δικαιώματα των παλαιών και νέων πτυχιούχων ΤΕΙ''. d. Η ισοτιμία των πτυχίων ΤΕΙ πριν και μετά το 2001 έχει κλείσει τελεσίδικα με την 2028/06 απόφαση του Αρείου Πάγου. Όμως η προηγούμενη εμπειρία από τις πράξεις της Διοίκησης είναι εμπόδια, εμπόδια και πάλι εμπόδια στην άσκηση του (όποιου μέρους τους έχουν αφήσει) του επαγγέλματος για τους αποφοίτους ΤΕΙ , τα οποία καταλήγουν σε δικαστικούς αγώνες που τελεσιδικούν σε δεκαετίες . Συνεπώς: Όπως έγραψε και κάποιος άλλος: Είναι αναγκαία η τροποποίηση του σχεδίου νόμου ως εξής: «Τα πτυχία ή διπλώματα που απονέμονται από Α.Ε.Ι. κατόπιν επιτυχούς ολοκλήρωσης Προγράμματος Σπουδών με ελάχιστο χρόνο φοίτησης ίσο με τρία έτη και 180 ECTS κατατάσσονται στο 6ο επίπεδο του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και είναι ισοδύναμα με πτυχία Bachelor στη βασική ειδικότητα του Τμήματος ή της μονοτμηματικής Σχολής....» Τώρα σχετικά με το επάγγελμα του μηχανικού –πολύ γενικά- food for thought αλλά μασημένη: Αν η κυβέρνηση της Αριστεράς θέλει να πορευτεί με σύμφωνα τις καλύτερες παραδόσεις της ας σταματήσει τη συμπόρευση των κυβερνώντων με τις συντεχνιακές λογικές γιατί αυτή η συμπόρευση είναι εγγύηση της καταστροφής και αυτή που συνετέλεσε για να φτάσει η χώρα εδώ που βρίσκεται. Πέρα από το εν λόγω νομοσχέδιο για την παιδεία ας προχωρήσει άμεσα: 1)Στην συγκρότηση ενός επαγγελματικού επιμελητηρίου όλων των μηχανικών και στην απονομή βασικών επαγγελματικών δικαιωμάτων με τη λήψη του πτυχίου ή του διπλώματος σε όλους Στη συνέχεια εξέλιξη μέσω ενός συστήματος ranking που περιλαμβάνει επαγγελματική εμπειρία, σοβαρές εξετάσεις πιστοποίησης και μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών. Η κατηγοριοποίηση ειδικοτήτων πρέπει να γίνεται όχι με βάση το πτυχίο/δίπλωμα αλλά με τον τομέα έργων και μελετών στα οποία συμμετέχει πιστοποιείται εξειδικεύεται και αποκτά εμπειρία ο μηχανικός( σχετικά είναι γνωστόν τοις πάσι: η παρωδία εξετάσεων του ΤΕΕ την τελευταία 25ετία). 2) Στην κατάργηση του διαχωρισμού ΠΕ ΤΕ και στην μισθολογική εξομοίωση τους( Αλήθεια ένας υπάλληλος με πρώτο πτυχίο ΤΕΙ και μεταπτυχιακό από Πανεπιστήμιο γιατί συνεχίζει να χαρακτηρίζεται ΤΕ και όχι ΠΕ? Η τρέλα δεν πάει στα βουνά , ή μάλλον πάει στα συντεχνιακά βουνά που έχουν μαζευτεί και δεν κουνιούνται στο Δημόσιο). 3) Στην αποσαφήνιση της επαγγελματικής ευθύνης του μηχανικού και στον ορισμό ενός συγκεκριμένου νομικού πλαισίου επαγγελματικής ευθύνης, εδώ που όλοι είναι υπεύθυνα ανεύθυνοι. 4)Στην αλλαγή και εκσυγχρονισμό του συστήματος παραγωγής των ιδιωτικών και δημοσίων έργων σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές και διεθνείς πρακτικές (βλ. FIDIC ) Στην αποσαφήνιση του φορολογικού πλαισίου και στον εκσυγχρονισμό της φορολογικής νομοθεσίας και των ΚΑΔ που αφορούν στο επάγγελμα του μηχανικού Στο ξεκαθάρισμα των «υπογραφάκηδων» και των κατόχων πτυχίων ΜΕΚ που δεν ασκούν πραγματική δραστηριότητα αλλά νοικιάζουν υπογραφές και πτυχία. Ασφάλιση για όλους τους μηχανικούς της επαγγελματικής δραστηριότητας και όχι του τίτλου .Τέρμα οι σουβλατζήδες ή οι εκπαιδευτικοί με δίπλωμα μηχανικού που ασφαλίζονται στο ΤΣΜΕΔΕ/ΕΤΑΑ. 5) Αξιόπιστο σύστημα ελέγχου/προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας των μηχανικών. 6)Υποχρεωτικός έλεγχος στην ακαδημαϊκή μονάδα των διπλωματικών , πτυχιακών ,διπλωματικών εργασιών για master/διδακτορικό για πλαγιαρισμό με αξιόπιστα εργαλεία λογισμικού κατά τις διεθνείς πρακτικές. Το τι κυκλοφορεί στην επικράτεια με άλλοθι την ελληνική γλώσσα δε λέγεται, φαίνεται όμως από τα χάλια της χώρας 7) Στη δυνατότητα επαγγελματικής απασχόλησης στον τομέα των επιστημών μηχανικού και σε ανθρώπους με πρώτο πτυχίο θετικής κατεύθυνσης πχ φυσικούς /μαθηματικούς /επιστήμονες Πληροφορικής/χημικούς που διαθέτουν την απαραίτητη εξειδίκευση μέσω μεταπτυχιακών σπουδών σε συγκεκριμένα και μόνο θέματα επιστήμης μηχανικού μετά από πιστοποίηση εξετάσεις και επαγγελματική εμπειρία.(και δεν εννοώ μόνο αυτούς του ΣΕΜΦΕ) Γίνεται σε ακαδημαϊκό επίπεδο γιατί όχι και σε επίπεδο επαγγέλματος: (Αυτό είναι απελευθέρωση επαγγέλματος!) Για παράδειγμα: Η πρόεδρος της ASHRAE την περιοδο 2010-2011 Lynn G. Bellenger,’ήταν μαθηματικός στο πρώτο πτυχίο της και με Msc στις επιστήμες και είχε τίτλο P.E., (Bachelor of Science in mathematics from Principia College and a Master of Science in environmental science from Rutgers University ).Eδώ ένας μαθηματικός με το ίδιο μεταπτυχιακό θα είναι για το σύστημα αμοιβών του ΤΕΕ απλώς γραφικός. .Σχετικά: Lynn G. Bellenger, P.E.. Ms. Bellenger serves as the President at American Society Of Heating Refrigerating And Air Conditioning Engineers Inc. (ASHRAE). She is a ASHRAE certified as a Building Energy Modeling Professional and a High Performance Building Design Professional. Αλλά τι ξέρουν τα Αμερικανάκια… Η αδιαφορία για την (μετα)-ρ-ρύθμισητων παραπάνω (που περιγράφονται χοντρικά και γενικά βέβαια λόγω χώρου και σκοπού) απλά θα συντηρήσει το ουσιαστικό αποτυχημένο σύστημα παραγωγής μηχανικών (και παραγωγής έργων) της χώρας αποτυχημένο με βάση και τα αποτελέσματα της οικονομίας και της εσωστρέφειας της χώρας στην τεχνολογία, καινοτομία, βιομηχανική παραγωγή την πολεοδομική απαξίωση την αισθητική καταστροφή του αστικού τοπίου την υποβάθμιση του περιβάλλοντος, τη χαμηλή ενεργειακή αποδοτικότητα και τις μη στρατηγικές πολιτικές παραγωγής ενέργειας την διαφθορά στο χώρο των κατασκευών, το αστείο κτηματολόγιο και το ανύπαρκτο δασολόγιο, ένα σύστημα προσοδοθηρίας ενάντια ουσιαστικά στη διαλαλούμενη και πολυτραγουδισμένη βιώσιμη ανάπτυξη, το οποίο στήθηκε με βάση την μεταπολεμική ( και προπολεμική) διαπλοκή (μεγάλη αλλά και μικροδιαπλοκή) και τον συντεχνιασμό και ξεκίνησε ως δημοσιοϋπαλληλικό όχημα και σε μια κρατικοδίαιτη χώρα απλώθηκε ως μάστιγα παντού. Τα παραπάνω προφανώς και είναι αποτελέσματα χρόνων δεξιών πολιτικών και κληρονομιά του μετεμφυλιακού κράτους .Ας σταματήσει όμως και το «σώμα» της αριστεράς να βολεύεται με τις πρακτικές αυτές σε προσωπικό επίπεδο για το κυνήγι του επιούσιου και ας προβάλλει τομές και μεταρρυθμίσεις που αντιστοιχούν στην ιδεολογική της επάρκεια στην πνευματική πρωτοπορία της και την ηθική υπεροχή της. Τέλος: Μην περιμένεις στήριξη από αυτούς που «γλύφεις» και τους υπόσχεσαι ανταλλάγματα και διατήρηση των κεκτημένων,Μην περιμένεις να σε στηρίξουν οι ίδιοι που είναι παράγωγα του υπάρχοντος συστήματος. Μόνο οι άνθρωποι με πραγματική παιδεία και αίσθημα ευθύνης παντού: στην καθημερινότητα, στο επάγγελμα στην κοινωνία μπορούν να στηρίξουν και να υλοποιήσουν αλλαγές. Νομίζω ότι ο πρωθυπουργός γνωρίζει έστω και grosso modo πως έχουν τα πράγματα-και ως διπλωματούχος μηχανικός και ως γιός «υπομηχανικού». Ας ελπίσουμε ότι θα συμβάλλει και αυτός σε ρεαλιστικές και βιώσιμες λύσεις για το χώρο επ’ωφελεία όλων. Και κάτι άλλο ΥΠΟΜΝΗΜΑ προς τη Διοίκηση, τα ΜΜΕ και whom it may concern-βάσει νόμου: -Δεν υπάρχουν ΤΕΙ και ΑΕΙ ,Υπάρχουν ΑΕΙ =Πανεπιστήμια καιΤΕΙ. -Δεν υπάρχουν τεχνολόγοι Υπάρχουν Μηχανικοί ΤΕ. Έτσι γράφει το πτυχίο τους.