Αρχική Ρυθμίσεις για την ανώτατη εκπαίδευσηΆρθρο 45: Προγραμματισμός και κριτική αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου των σχολικών μονάδωνΣχόλιο του χρήστη ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΡΟΣ | 25 Ιουνίου 2015, 21:58
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
1.Με τη φράση "αρχή κάθε σχολικής χρονιάς" ορίζεται συνήθως το χρονικό διάστημα 1-10 Σεπτεμβρίου. Ως Διευθυντής Σχολικής μονάδας Π/θμιας Εκπ/σης τα τελευταία τέσσερα χρόνια και με μια εμπειρία 14 χρόνων σε μεγάλες σχολικές μονάδες, πρέπει να επισημάνω ότι στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς περίπου το 1/2 του συλλόγου διδασκόντων δεν έχει ακόμα τοποθετηθεί στη σχολική μονάδα. Στη δική μου σχολική μονάδα (17/θ) τα τελευταία τέσσερα χρόνια στο διάστημα 1-25 Σεπτεμβρίου παρουσιάζονταν μόνο 17 εκπαιδευτικοί σε σύνολο 34. Είναι εξαιρετικά δύσκολο κάτω από αυτές τις συνθήκες να προγραμματίσεις οτιδήποτε (πώς να προγραμματίσεις διαθεματικές δραστηριότητες όταν απουσιάζουν οι δάσκαλοι ειδικοτήτων που μπορούν να τις υποστηρίξουν ή πώς να προγραμματίσεις αντισταθμιστικά προγράμματα όταν απουσιάζουν δάσκαλοι παράλληλης στήριξης ή δάσκαλοι ειδικής αγωγής). Ένας αποτελεσματικός προγραμματισμός απαιτεί την παρουσία όλου του εκπαιδευτικού προσωπικού της σχολικής μονάδας. Για να λειτουργήσει ο προγραμματισμός και γενικότερα η παρακολούθηση και η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου το Υπουργείο με εγκύκλιο να ξεκαθαρίσει: α. Το ωράριο των εκπαιδευτικών είναι 8-2. Μόνο με τη φυσική παρουσία των εκπαιδευτικών μπορούν να προγραμματίζονται δράσεις και να αξιολογούνται. Χωρίς αυτή τη βασική προϋπόθεση δεν μπορεί να λειτουργήσει τίποτα. Πρέπει όλοι να καταλάβουμε ότι η λειτουργία της σχολικής μονάδας, ο προγραμματισμός και η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου είναι ευθύνη όλων μας. Στα κενά των εκπαιδευτικών μπορούν να οργανώνονται μικρές συναντήσεις ομάδων όπου θα εξειδικεύονται στόχοι, θα οργανώνονται διαδικασίες ελέγχου και αξιολόγησης δράσεων. β. Ο Σύλλογος Διδασκόντων οργανώνει υποχρεωτικά κάθε τρίμηνο μία συνάντηση με το ΔΣ του Συλλόγου Γονέων και συζητούν όλα τα θέματα που αφορούν στη λειτουργία της σχολικής μονάδας (1η συνάντηση 1-10 Σεπτεμβρίου, 2η συνάντηση 1-10 Φεβρουαρίου, 3η συνάντηση 20-27 Ιουνίου) . Είναι σαφές ότι τον τελικό λόγο στον προγραμματισμό, στην παρακολούθηση και στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου τον έχει ο Σύλλογος Διδασκόντων. γ. Ο Σύλλογος Διδασκόντων συνεδριάζει υποχρεωτικά 1 φορά το μήνα για να διαμορφώσει, να προγραμματίσει και να αξιολογήσει το εκπαιδευτικό έργο. Μπορούν να πραγματοποιηθούν τις ημέρες πριν των σχολικών αργιών (μετά τις 2ωρες εορταστικές εκδηλώσεις στις 27 Οκτωβρίου, 17 Νοεμβρίου, 23 Δεκεμβρίου, 30 Ιανουαρίου, ημέρα πριν τις εορταστικές εκδηλώσεις της Αποκριάς, 24 Μαρτίου) και άλλες τρεις στο τέλος Απριλίου, στο τέλος Μαΐου και 21-27 Ιουνίου). Για τις τρεις συναντήσεις με τους Συλλόγους Γονέων και τις δύο συναντήσεις του Απριλίου και του Μαϊου μπορεί να γίνει επιμήκυνση του σχολικού έτους κατά μία εβδομάδα, αν θεωρούμε ότι ο προγραμματισμός και η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου είναι μια σοβαρή διαδικασία που δεν μπορεί να γίνει στα δεκάλεπτα διαλείμματα κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους. Επαναλαμβάνω ότι οι διαδικασίες αυτές πρέπει να είναι υποχρεωτικές. δ. Το Υπουργείο πρέπει να μελετήσει καλά το θεσμό του σχολικού συμβούλου. Νομίζω ότι η συνεισφορά των σχολικών συμβούλων στην βελτίωση της εκπαίδευσης είναι σχεδόν ασήμαντη. Η άποψή μου είναι ότι το Υπουργείο πρέπει να υιοθετήσει το θεσμό του Δ/ντή-Μέντωρα, ο οποίος θα έχει την παιδαγωγική ευθύνη της λειτουργίας της σχολικής μονάδας (με σαφείς υποχρεώσεις για δειγματικές διδασκαλίες, εισαγωγή καινοτόμων προγραμμάτων κ.α), συνεπικουρούμενος στο διοικητικό του έργο από έναν Υποδιευθυντή με μειωμένο ωράριο και αν η δημοσιονομική κατάσταση της χώρας το επιτρέπει μπορεί να έχει και γραμματειακή υποστήριξη. Στις μεγάλες σχολικές μονάδες μπορεί να οριστεί δεύτερος υποδιευθυντής με μειωμένο ωράριο που θα έχει ένα μέρος της παιδαγωγικής ευθύνης του σχολείου. ε. Ο όρος"αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου" εκφράζει μια τεχνοκρατική αντίληψη και έρχεται σε εννοιολογική αντίθεση με την φιλοσοφία του Υπουργείου για τον εκδημοκρατισμό και την ποιοτική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου. Ας μην φοβηθεί το Υπουργείο να υιοθετήσει τον όρο "αξιολόγηση" είναι προτιμότερος από τον αντιφατικό όρο "κριτική αποτίμηση" (Τι κριτική να κάνεις σε μία ποσοτική έκφραση της εκπαιδευτικής διαδικασίας). στ. Η γενικόλογη τοποθέτηση ότι ο σύλλογος διδασκόντων συνεδριάζει και θέτει τους στόχους της νέας σχολικής χρονιάς και στο τέλος ξανασυνεδριάζει και αποτιμά αν επιτεύχθηκαν οι στόχοι αυτοί, κατά τη γνώμη μου υποβαθμίζει τελείως την έννοια και το σκοπό της αξιολόγησης στην εκπαίδευση. Η διαδικασία της αξιολόγησης απαιτεί επιστημονικές διαδικασίες καλά οριοθετημένες και προγραμματισμένες, σαφή μεθοδολογία και ερευνητικά εργαλεία έτσι ώστε τα αποτελέσματά της να είναι έγκυρα και αξιόπιστα. Σε διαφορετική περίπτωση θα οδηγηθούμε πάλι στο απόλυτο τίποτα που γνωρίσαμε όλοι τα τελευταία 30 χρόνια ή στον απόλυτο αυταρχισμό που είδαμε τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Η άποψή μου είναι ότι η πρόταση της αξιολογικής ομάδας που είχε συσταθεί το 2010 για την αυτοαξιολόγηση και την αξιολόγηση είναι μια καλή βάση για την εισαγωγή μιας αξιολόγησης που θα έχει επιστημονική τεκμηρίωση και δημοκρατική κατεύθυνση. Είναι σαφές ότι κάποιες από τις πτυχές της πρότασης χρειάζονται βελτίωση, αλλά το Υπουργείο πρέπει να τη μελετήσει καλά, να κάνει τις αναγκαίες τροποποιήσεις και να προχωρήσει στην εφαρμογή της. Η προηγούμενη κυβέρνηση διαστρέβλωσε τελείως το σκοπό της πρότασης δίνοντας έμφαση στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού με στόχο να τον καταστήσει αποκλειστικά υπεύθυνο για όλα τα προβλήματα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ελπίζω το Υπουργείο να μας δώσει τη δυνατότητα μέσα από έναν ανοιχτό διάλογο να συνδιαμορφώσουμε την αξιολόγηση που θέλουμε για να φτάσουμε κάποια στιγμή και στο σχολείο που θέλουμε και ονειρευόμαστε.