ΨΗΦΙΣΜΑ ΔΣ ΦΟΙΤΗΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΝΟΜΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΑΘΗΝΩΝ 25/6/2015
Για : ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ – ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΤΗΣ ΠΡΟΒΛΕΨΗΣ ΔΩΡΕΑΝ ΣΥΓΓΡΑΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΣΕ ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΤΥΧΙΟ
Στην ανοιχτή συζήτηση για το νέο Νομοσχεδίου για την Παιδεία : http://www.opengov.gr/ypepth/?p=2450 προκειμένου να γίνει δημόσια διαβούλευση αυτού, προκύπτει με βαθύτατη λύπη, ότι παραμένει η διάταξη για την μη χορήγηση βιβλίων σε όσους φοιτούν σε δεύτερο πτυχίο η μεταπτυχιακό. Για το λόγο αυτό, πιστεύουμε πως είναι απαραίτητη η ΑΜΕΣΗ δραστηριοποίησή για να διεκδικήσουμε το αυτονόητο, προαπαιτούμενο και αδιάρρηκτα συνδεδεμένο με την φοιτητική ιδιότητα – αλλά και την έννοια της δωρεάν παιδείας - δικαίωμά των φοιτητών αυτών να λαμβάνουν δωρεάν βιβλία όπως όλοι οι προπτυχιακοί φοιτητές.
Εξοχότατε κε Υπουργέ
Σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 16 του Συντάγματος, όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας, σε όλες τις βαθμίδες της, στα κρατικά εκπαιδευτήρια. Το Κράτος ενισχύει τους σπουδαστές που διακρίνονται, καθώς και αυτούς που έχουν ανάγκη από βοήθεια ή ειδική προστασία, ανάλογα με τις ικανότητες τους. Στην έννοια της δωρεάν παιδείας συγκαταλέγονται πρωτίστως αφενός μεν η χωρίς καταβολή διδάκτρων φοίτηση σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και αφετέρου η παροχή στους εκπαιδευόμενους δωρεάν βιβλίων. Η δια Βίου Μάθηση αποτελεί προτεραιότητα σε όλα τα αναπτυγμένα κράτη. Το Ελληνικό Κράτος, αν και «επί της αρχής» φαίνεται να υιοθετεί αυτό το στόχο, στην πράξη, παρά το ότι δίνει τη δυνατότητα να ξεκινήσει κάποιος επιπλέον σπουδές μέσω κατατακτήριων εξετάσεων, όπως επίσης και να παρακολουθήσει -επιπλέον του ενός- προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών διατηρεί πολλά εμπόδια στο δρόμο των πολιτών που επιθυμούν να εργαστούν και να δημιουργήσουν στο αντικείμενο στο οποίο έχουν ιδιαίτερη κλίση ή δεξιότητες ή επιθυμούν να διευρύνουν το μορφωτικό τους πεδίο με την ολοκλήρωση επιπλέον σπουδών. Ειδικότερα στερεί από τους φοιτητές που εισάγονται με κατατακτήριες εξετάσεις το δικαίωμα σε δωρεάν συγγράμματα. Από το έτος 2012-2013 δυνάμει του άρθρου 80 παρ. 10 του ν.4009/2011, προβλέπεται ότι δεν χορηγούνται δωρεάν διδακτικά συγγράμματα σε φοιτητές που παρακολουθούν πρόγραμμα σπουδών για τη λήψη δεύτερου πτυχίου. Σε κάθε περίπτωση θεωρούμε πως η παραπάνω διάταξη (άρθρο 80 παρ. 10 του ν. 4009/2011) απαξιώνει την έννοια της Δωρεάν Παιδείας και αποτελεί τροχοπέδη στη δια βίου μάθηση. Επισημαίνεται ότι οι φοιτητές που έχουν επιλέξει να κάνουν δεύτερο πτυχίο το κάνουν καθαρά κατ 'επιλογή, κάτω από δύσκολες συχνά συνθήκες, δουλεύοντας ή παράλληλα με άλλες υποχρεώσεις.
Ειδικά την εποχή αυτή, κατά την οποία βιώνουμε βαθιά οικονομική κρίση, η παροχή δωρεάν συγγραμμάτων για την ολοκλήρωση των σπουδών μας θεωρείται απαραίτητη!!!
Η αιτιολογία της "επιβάρυνσης" του κρατικού προϋπολογισμού από την κάλυψη των βιβλίων , των ελάχιστων αναλογικά φοιτητών, που κάνουν δεύτερο πτυχίο δεν μπορεί να είναι βάσιμη αφού οι φοιτητές αυτοί καλύπτουν το 2% του συνόλου των εισακτέων το μέγιστο.
Θα θέλαμε να μας γνωστοποιηθεί τόσο το ποσό αυτό που εξοικονομείται όσο και ποιες υπέρτερες ανάγκες εξυπηρετούνται από την περικοπή αυτή?
Είναι άραγε υπέρτερες της πληρότητας της δωρεάν εκπαίδευσης και της ελευθερίας πρόσβασης στην επιστημονική γνώση μιας μερίδας των φοιτητών?
Μάλιστα αξίζει να σημειωθεί ότι με σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, (2411/12), για τα δίδακτρα σε πτυχία και μεταπτυχιακά, αναφέρεται μεταξύ άλλων η παροχή δωρεάν συγγραμμάτων σε οποιοδήποτε προπτυχιακό φοιτητή.
Συγκεκριμένα η απόφαση του ΣτΕ, μεταξύ άλλων αναφέρει χαρακτηριστικά: «Επειδή, το κατ’ άρθρο 16 παρ. 4 του Συντάγματος δικαίωμα δωρεάν παιδείας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, δηλαδή και στην ανώτατη εκπαίδευση που παρέχεται στα κατ’ άρθρο 16 παρ. 5 ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, προβλέπεται το πρώτον με το Σύνταγμα του 1975, για όλους ανεξαιρέτως τους Έλληνες, οι οποίοι επέτυχαν, μετά από αντικειμενική δοκιμασία προς διαπίστωση της ικανότητάς τους, να εγγραφούν και να συμμετάσχουν στην παρεχόμενη από τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα εκπαίδευση (πρβλ. ΣΕ 673/1987, 3140/1980). Περιεχόμενο της δωρεάν παιδείας στην ανώτατη εκπαίδευση είναι η ανεξάρτητα από εισοδηματικά κριτήρια μη συμμετοχή των φοιτητών στο κόστος λειτουργίας και παροχής του εκπαιδευτικού έργου διά της καταβολής διδάκτρων καθώς και η δωρεάν προμήθεια και παροχή των αναγκαίων διδακτικών μέσων (βιβλία κλπ.). Το εν λόγω δικαίωμα εκτείνεται καθ’ όλη την χρονική διάρκεια των προπτυχιακών σπουδών, οι οποίες περαιώνονται με τη λήψη του πτυχίου»
Κανείς λοιπόν σύμφωνα και με το διατακτικό –σκεπτικό της ως άνω απόφασης δεν έχει νομιμοποιητικό έρεισμα να στερήσει τα βιβλία σε κανένα προπτυχιακό φοιτητή.
Για το θέμα έχουν κατατεθεί πληθώρα επερωτήσεων στο ελληνικό Κοινοβούλιο με πρόσφατη αυτή από 15/04/2015 προς τον κ. Υπουργό Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων, που την υπογραφούν δώδεκα (12) ερωτώντες Βουλευτές (και μάλιστα της πλειοψηφίας),: Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ), Δέδες Γιάννης, Σκουρολιάκος Πάνος, Τσίρκας Βασίλης, Κυριακάκης Βασίλης, Τζούφη Μερόπη, Σμίας Χρήστος, Σταθάς Γιάννης, Καββαδία Αννέτα, Καρασαρλίδου Φρόσω, Μπαξεβανάκης Δημήτρης, Ζεϊμπέκ Χουσεΐν. Σχετικό κείμενο επερώτησης βρίσκεται εδώ: http://www.syriza.gr/article/id/60836/Erwthsh-boyleytwn-SYRIZA:-Apokatastash-isotimhs-antimetwpishs-twn-foithtwn-poy-foitoyn-gia-deytero-ptychio-mesw-katatakthriwn-eksetasewn-kai-gia-deytero-metaptychiako.---Eksiswsh-parochwn-kai-dikaiwmatwn.html#.VUKcziHtmkp
Από την ανάγνωση νέου πολυνομοσχέδιου για την Παιδεία διαπιστώνουμε ότι εξακολουθεί να παραμένει η άδικη διάταξη για το μη δικαίωμα δωρεάν συγγραμμάτων σε φοιτητές από κατατακτήριες.
Κατόπιν των ανωτέρω, αιτούμεθα κύριε Υπουργέ:
Την άρση της άδικης αυτής διάταξης και προς τούτο παρακαλούμε όπως εξετάσετε την επαναφορά του δικαιώματος των φοιτητών που προέρχονται από κατατακτήριες για παροχή δωρεάν συγγραμμάτων και προς τούτο στις καταργούμενες διατάξεις του νέου σχεδίου νόμου να συμπεριλήφθη αυτή της διάταξης της παρ. 10 του άρθρου 80 του ν.4009/2011, η οποία αντιβαίνει ευθέως τη συνταγματική επιταγή, περί δωρεάν παιδείας.
Προτεινόμενες λύσεις.
Α)Να επιμηκυνθεί, ως προσωρινό μετρό, ο χρόνος δανεισμού του υπάρχοντος συστήματος του ΕΥΔΟΞΟΥ από ένα μήνα , και ένα επαναληπτικό , σε δυο μήνες και δυο αντιστοίχως.
Β) Να δοθεί η δυνατότητα στα τυπογραφεία των πανεπιστημίων να τυπώνουν τα συγγράμματα των κατατακτήριων ( έστω απλή ανατύπωση) ώστε να μειωθεί το κόστος στο ελάχιστο.
Γ) Να αποκατασταθεί το δικαίωμα των κατατακτήριων φοιτητών προς λήψη δωρεάν συγγραμμάτων .(Τελικό μέτρο – ζητούμενο)
Εφόσον δίνεται η δυνατότητα για μια δεύτερη ευκαιρία αυτή η δυνατότητα για να είναι πραγματικά ΕΥΚΑΙΡΙΑ θα πρέπει να δίνεται ολοκληρωμένη.
ΨΗΦΙΣΜΑ ΔΣ ΦΟΙΤΗΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΝΟΜΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΑΘΗΝΩΝ 25/6/2015 Για : ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ – ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΤΗΣ ΠΡΟΒΛΕΨΗΣ ΔΩΡΕΑΝ ΣΥΓΓΡΑΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΣΕ ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΤΥΧΙΟ Στην ανοιχτή συζήτηση για το νέο Νομοσχεδίου για την Παιδεία : http://www.opengov.gr/ypepth/?p=2450 προκειμένου να γίνει δημόσια διαβούλευση αυτού, προκύπτει με βαθύτατη λύπη, ότι παραμένει η διάταξη για την μη χορήγηση βιβλίων σε όσους φοιτούν σε δεύτερο πτυχίο η μεταπτυχιακό. Για το λόγο αυτό, πιστεύουμε πως είναι απαραίτητη η ΑΜΕΣΗ δραστηριοποίησή για να διεκδικήσουμε το αυτονόητο, προαπαιτούμενο και αδιάρρηκτα συνδεδεμένο με την φοιτητική ιδιότητα – αλλά και την έννοια της δωρεάν παιδείας - δικαίωμά των φοιτητών αυτών να λαμβάνουν δωρεάν βιβλία όπως όλοι οι προπτυχιακοί φοιτητές. Εξοχότατε κε Υπουργέ Σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 16 του Συντάγματος, όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας, σε όλες τις βαθμίδες της, στα κρατικά εκπαιδευτήρια. Το Κράτος ενισχύει τους σπουδαστές που διακρίνονται, καθώς και αυτούς που έχουν ανάγκη από βοήθεια ή ειδική προστασία, ανάλογα με τις ικανότητες τους. Στην έννοια της δωρεάν παιδείας συγκαταλέγονται πρωτίστως αφενός μεν η χωρίς καταβολή διδάκτρων φοίτηση σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και αφετέρου η παροχή στους εκπαιδευόμενους δωρεάν βιβλίων. Η δια Βίου Μάθηση αποτελεί προτεραιότητα σε όλα τα αναπτυγμένα κράτη. Το Ελληνικό Κράτος, αν και «επί της αρχής» φαίνεται να υιοθετεί αυτό το στόχο, στην πράξη, παρά το ότι δίνει τη δυνατότητα να ξεκινήσει κάποιος επιπλέον σπουδές μέσω κατατακτήριων εξετάσεων, όπως επίσης και να παρακολουθήσει -επιπλέον του ενός- προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών διατηρεί πολλά εμπόδια στο δρόμο των πολιτών που επιθυμούν να εργαστούν και να δημιουργήσουν στο αντικείμενο στο οποίο έχουν ιδιαίτερη κλίση ή δεξιότητες ή επιθυμούν να διευρύνουν το μορφωτικό τους πεδίο με την ολοκλήρωση επιπλέον σπουδών. Ειδικότερα στερεί από τους φοιτητές που εισάγονται με κατατακτήριες εξετάσεις το δικαίωμα σε δωρεάν συγγράμματα. Από το έτος 2012-2013 δυνάμει του άρθρου 80 παρ. 10 του ν.4009/2011, προβλέπεται ότι δεν χορηγούνται δωρεάν διδακτικά συγγράμματα σε φοιτητές που παρακολουθούν πρόγραμμα σπουδών για τη λήψη δεύτερου πτυχίου. Σε κάθε περίπτωση θεωρούμε πως η παραπάνω διάταξη (άρθρο 80 παρ. 10 του ν. 4009/2011) απαξιώνει την έννοια της Δωρεάν Παιδείας και αποτελεί τροχοπέδη στη δια βίου μάθηση. Επισημαίνεται ότι οι φοιτητές που έχουν επιλέξει να κάνουν δεύτερο πτυχίο το κάνουν καθαρά κατ 'επιλογή, κάτω από δύσκολες συχνά συνθήκες, δουλεύοντας ή παράλληλα με άλλες υποχρεώσεις. Ειδικά την εποχή αυτή, κατά την οποία βιώνουμε βαθιά οικονομική κρίση, η παροχή δωρεάν συγγραμμάτων για την ολοκλήρωση των σπουδών μας θεωρείται απαραίτητη!!! Η αιτιολογία της "επιβάρυνσης" του κρατικού προϋπολογισμού από την κάλυψη των βιβλίων , των ελάχιστων αναλογικά φοιτητών, που κάνουν δεύτερο πτυχίο δεν μπορεί να είναι βάσιμη αφού οι φοιτητές αυτοί καλύπτουν το 2% του συνόλου των εισακτέων το μέγιστο. Θα θέλαμε να μας γνωστοποιηθεί τόσο το ποσό αυτό που εξοικονομείται όσο και ποιες υπέρτερες ανάγκες εξυπηρετούνται από την περικοπή αυτή? Είναι άραγε υπέρτερες της πληρότητας της δωρεάν εκπαίδευσης και της ελευθερίας πρόσβασης στην επιστημονική γνώση μιας μερίδας των φοιτητών? Μάλιστα αξίζει να σημειωθεί ότι με σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, (2411/12), για τα δίδακτρα σε πτυχία και μεταπτυχιακά, αναφέρεται μεταξύ άλλων η παροχή δωρεάν συγγραμμάτων σε οποιοδήποτε προπτυχιακό φοιτητή. Συγκεκριμένα η απόφαση του ΣτΕ, μεταξύ άλλων αναφέρει χαρακτηριστικά: «Επειδή, το κατ’ άρθρο 16 παρ. 4 του Συντάγματος δικαίωμα δωρεάν παιδείας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, δηλαδή και στην ανώτατη εκπαίδευση που παρέχεται στα κατ’ άρθρο 16 παρ. 5 ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, προβλέπεται το πρώτον με το Σύνταγμα του 1975, για όλους ανεξαιρέτως τους Έλληνες, οι οποίοι επέτυχαν, μετά από αντικειμενική δοκιμασία προς διαπίστωση της ικανότητάς τους, να εγγραφούν και να συμμετάσχουν στην παρεχόμενη από τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα εκπαίδευση (πρβλ. ΣΕ 673/1987, 3140/1980). Περιεχόμενο της δωρεάν παιδείας στην ανώτατη εκπαίδευση είναι η ανεξάρτητα από εισοδηματικά κριτήρια μη συμμετοχή των φοιτητών στο κόστος λειτουργίας και παροχής του εκπαιδευτικού έργου διά της καταβολής διδάκτρων καθώς και η δωρεάν προμήθεια και παροχή των αναγκαίων διδακτικών μέσων (βιβλία κλπ.). Το εν λόγω δικαίωμα εκτείνεται καθ’ όλη την χρονική διάρκεια των προπτυχιακών σπουδών, οι οποίες περαιώνονται με τη λήψη του πτυχίου» Κανείς λοιπόν σύμφωνα και με το διατακτικό –σκεπτικό της ως άνω απόφασης δεν έχει νομιμοποιητικό έρεισμα να στερήσει τα βιβλία σε κανένα προπτυχιακό φοιτητή. Για το θέμα έχουν κατατεθεί πληθώρα επερωτήσεων στο ελληνικό Κοινοβούλιο με πρόσφατη αυτή από 15/04/2015 προς τον κ. Υπουργό Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων, που την υπογραφούν δώδεκα (12) ερωτώντες Βουλευτές (και μάλιστα της πλειοψηφίας),: Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ), Δέδες Γιάννης, Σκουρολιάκος Πάνος, Τσίρκας Βασίλης, Κυριακάκης Βασίλης, Τζούφη Μερόπη, Σμίας Χρήστος, Σταθάς Γιάννης, Καββαδία Αννέτα, Καρασαρλίδου Φρόσω, Μπαξεβανάκης Δημήτρης, Ζεϊμπέκ Χουσεΐν. Σχετικό κείμενο επερώτησης βρίσκεται εδώ: http://www.syriza.gr/article/id/60836/Erwthsh-boyleytwn-SYRIZA:-Apokatastash-isotimhs-antimetwpishs-twn-foithtwn-poy-foitoyn-gia-deytero-ptychio-mesw-katatakthriwn-eksetasewn-kai-gia-deytero-metaptychiako.---Eksiswsh-parochwn-kai-dikaiwmatwn.html#.VUKcziHtmkp Από την ανάγνωση νέου πολυνομοσχέδιου για την Παιδεία διαπιστώνουμε ότι εξακολουθεί να παραμένει η άδικη διάταξη για το μη δικαίωμα δωρεάν συγγραμμάτων σε φοιτητές από κατατακτήριες. Κατόπιν των ανωτέρω, αιτούμεθα κύριε Υπουργέ: Την άρση της άδικης αυτής διάταξης και προς τούτο παρακαλούμε όπως εξετάσετε την επαναφορά του δικαιώματος των φοιτητών που προέρχονται από κατατακτήριες για παροχή δωρεάν συγγραμμάτων και προς τούτο στις καταργούμενες διατάξεις του νέου σχεδίου νόμου να συμπεριλήφθη αυτή της διάταξης της παρ. 10 του άρθρου 80 του ν.4009/2011, η οποία αντιβαίνει ευθέως τη συνταγματική επιταγή, περί δωρεάν παιδείας. Προτεινόμενες λύσεις. Α)Να επιμηκυνθεί, ως προσωρινό μετρό, ο χρόνος δανεισμού του υπάρχοντος συστήματος του ΕΥΔΟΞΟΥ από ένα μήνα , και ένα επαναληπτικό , σε δυο μήνες και δυο αντιστοίχως. Β) Να δοθεί η δυνατότητα στα τυπογραφεία των πανεπιστημίων να τυπώνουν τα συγγράμματα των κατατακτήριων ( έστω απλή ανατύπωση) ώστε να μειωθεί το κόστος στο ελάχιστο. Γ) Να αποκατασταθεί το δικαίωμα των κατατακτήριων φοιτητών προς λήψη δωρεάν συγγραμμάτων .(Τελικό μέτρο – ζητούμενο) Εφόσον δίνεται η δυνατότητα για μια δεύτερη ευκαιρία αυτή η δυνατότητα για να είναι πραγματικά ΕΥΚΑΙΡΙΑ θα πρέπει να δίνεται ολοκληρωμένη.