Αρχική Υπηρεσιακές Μεταβολές του Εκπαιδευτικού Προσωπικού - Κρίση και την Επιλογή των Στελεχών της Εκπαίδευσης1. Σύστημα Πρόσληψης ΕκπαιδευτικώνΣχόλιο του χρήστη Ευάγγελος Ιντζίδης | 3 Δεκεμβρίου 2009, 21:30
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Συμμετέχω σε έναν τέτοιο ηλεκτρονικό διάλογο έχοντας αρκετές επιφυλάξεις για τον τρόπο πραγμάτωσής του. Θα έπρεπε να υπάρχουν κατηγοριοποιήσεις περισσότερο επεξεργασμένες ώστε να διευκολύνονται και αυτοί/ές που συμμετέχουν και αυτοί/ές που οργανώνουν το ηλεκτρονικό υλικό των σχολίων. Σχετικά με την πρόσληψη των εκπαιδευτικών παρατηρούμε - με μια επίσκεψη στο δικτυακό τόπο χωρών με καινοτομικές εκπαιδευτικές πρακτικές (Αυστραλία, Καναδάς, Σκανδιναβικές χώρες, Δημοκρατία Νοτίου Αφρικής, κ.ά.) - πως είναι άμεσα συνδεδεμένη με την επαγγελματική τους εξέλιξη κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής τους θητείας. Με άλλα λόγια το σύστημα της επαγγελματικής ανάπτυξης/εξέλιξης του/της εκπαιδευτικού είναι εκείνο από το οποίο εκπορεύεται και η διαδικασία πρόσληψής του και πολύ περισσότερο οι διαδικασίες επαγγελματικοποίησης των επιστημονικών πεδίων που συγκροτούν την εκπαιδευτική ταυτότητα. Αυτό που θα επιλέξουμε ως σύστημα πρόσληψης (αν και η νέα οικονομία και η εναλλακτική διακυβέρνηση εντός του δημοκρατικού πλαισίου)δε μπορεί παρά να συνδέεται με εκείνο που προηγείται της πρόσληψης (σπουδές και ειδικεύσεις) και με εκείνο που έπεται της πρόσληψης (δε μπορεί λόγου χάρη να ακυρώνεις προσόντα που ζητάς για να προσλάβεις κάποιον όταν αυτόν τον εντάσσεις στο θεσμικό σώμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας). Κατά συνέπεια ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ - ΠΡΟΣΛΗΨΗ - ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗ είναι ένα ΣΥΝΕΧΕΣ όπου ο ένας πόλος του επηρεάζει άμεσα τους άλλους. Ελπίζω να έχει γίνει σαφές πως μπορούμε να έχουμε μια παραγωγική διαφοροποίηση των απόψεων και των διαδικασιών αλλά αντιπαραγωγική ανορθολογικότητα δεν μπορούμε να έχουμε επειδή ο τάδε ή ο δείνα έχει εντρυφήσει σε ένα τομέα του επιστητού και πρέπει πάσει θυσία να εκφέρει την άποψή του ως εκπαιδευτική πολιτική από τη μονομέρεια του όποιου επιστημονικού του παραδείγματος. Υπάρχουν πάρα πολλά παραδείγματα και μοντέλα επαγγελματικής εξέλιξης [Professional Development]και μάλιστα Σχολικοί Σύμβουλοι (έχουν παρουσιάσει - για την ακρίβεια έχουν μεταφράσει από αλλόγλωσση αρθρογραφία την οποία ελπίζουμε να δημοσιεύσουν (οι πηγές είναι χρήσιμο να μοιράζονται σε όλους!) - αρκετά από αυτά). Για μένα το κρίσιμο βρίσκεται στους άξονες και τις αρχές που θα υποστηρίζουν κάθε άξονα για τη δημιουργία ενός πλαισίου πρόσληψης. Στην κατεύθυνση αυτή προτείνω τα ακόλουθα εργαλεία - εργαλεία για τα οποία οι κυβερνήσεις των χωρών μελών έχουν συμφωνήσει και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης. (1) Το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων [EQF] Πρέπει οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί - αλλά και οι εκπαιδευτικοί που ήδη υπηρετούν - να συγκροτούν το βιογραφικό τους σημείωμα επί τη βάσει του Εuropass (για σεμινάρια και επαγγελματικές εμπειρίες σε τομείς κατάρτισης), το Συμπλήρωμα Διπλώματος [Diploma Supplement] για τις Πανεπιστημιακές τους Εκπαιδευτικές Διαδρομές. ΄Ολα αυτά θα πρέπει στη συνέχεια να αντιστοιχούνται στην επιπεδοποίηση του EQF (2) Το Επαγγελματικό Περίγραμμα του/της Εκπαιδευτικού Για τη συγκρότηση αυτού του μοντέλου και σε σχέση με το (1) είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε ποιες επαγγελματικές λειτουργίες (κύριες και δευτερεύουσες, βασικές - γενικές και ειδικές)αφορούν στην επιτελεστικότητα του εκπαιδευτικού και ποιες γνώσεις - δεξιότητες και στάσεις συγκροτούν κάθε επαγγελματική λειτουργία. (3) Η παραγωγική διαφοροποίηση του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος από το οποίο και για το οποίο προσλαμβάνονται οι εκπαιδευτικοί Τα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος μπορεί κανείς να τα φανταστεί σήμερα ως να διέπονται από ένα κοινό πλαίσιο αλλά δεν μπορεί να τα φαντάζεται ως να ερμηνεύουν με τον ίδιο, όμοιο, τρόπο το κοινό πλαίσιο. Το κοινό πλαίσιο υπάρχει ακριβώς για να εξειδικεύεται και να πραγματώνεται σε διαφορετικά κοινωνικοπολιτισμικά περιβάλλοντα και με διαφορετική τροπικότητα. Ο κανόνας επιδέχεται πολλές πραγματώσεις μέχρις ενός ορίου όπου πλέον παραβιάζεται. Αλλά αυτό το όριο πρέπει και να δηλώνεται και το πλαίσιο που ορίζει ως όριο πρέπει να υπάρχει. Κατά συνέπεια το (1) - (2) και (3) συγκροτούν τις παραμέτρους για να συγκροτηθεί ένα σύγχρονο ευέλικτο σύστημα πρόσληψης και επαγγελματικής εξέλιξης των εκπαιδευτικών. Ευάγγελος Ιντζίδης Evangelos Intzidis (συνεργάτης διεθνών και εθνικών οργανισμών- δες διαδίκτυο) Εκπαιδευτικός