Αρχική Ρυθμίσεις για την ανώτατη εκπαίδευσηΆρθρο 26: Διοικητικό ΣυμβούλιοΣχόλιο του χρήστη ΔΣ Συλλόγου Προσωπικού Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ) | 27 Ιουνίου 2015, 20:39
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Στο παρόν Άρθρο του Σχέδιο Νόμου προστίθεται στο άρθρο 15 (του νόμου 4310/2014) η παράγραφος 16 στην οποία περιγράφεται η σύνθεση ΔΣ Ερευνητικού Κέντρου που αποτελείται από ένα μόνο Ινστιτούτο. Προβλέπεται η συμμετοχή στο ΔΣ ενός ακόμη μέλους που ορίζεται «με απόφαση του αρμόδιου για θέματα έρευνας Αναπληρωτή Υπουργού Πολιτισμού Παιδείας και Θρησκευμάτων, ύστερα από σύμφωνη γνώμη του οικείου Επιστημονικού Γνωμοδοτικού Συμβουλίου». Η προτεινόμενη τροποποίηση φωτογραφίζει τα ελάχιστα Ερευνητικά Κέντρα που διαθέτουν ένα μόνο Ινστιτούτο και κυρίως το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών που είναι το μοναδικό Ερευνητικό Κέντρο Δημοσίου Δικαίου που υπέστη την ανώτερη δυνατή εσωτερική συγχώνευση (από τρία ενεργά Ινστιτούτα σε ένα, ν. 4051/2012). Το σχέδιο νόμου συντηρεί τη διαφοροποίηση ενός μόνο Ερευνητικού Κέντρου ΝΠΔΔ έναντι των υπολοίπων και σχεδιάζει το μέλλον της λειτουργίας του στη βάση περιπτωσιολογίας. Έτσι, δεν προβλέπεται η ενσωμάτωση του ΕΚΚΕ στον κανόνα (δηλαδή η λειτουργία του με περισσότερα τους ενός Ινστιτούτα), αλλά η κατ’ εξαίρεση λειτουργία του και μάλιστα με την πρόβλεψη συμμετοχής στο ΔΣ του Κέντρου ενός μέλους διορισμένου από τον Αναπληρωτή ΥΠΟΠΑΙΘ. Το ΔΣ του Συλλόγου Εργαζομένων ΕΚΚΕ έχει επανειλημμένως επισημάνει στα αρμόδια θεσμικά όργανα ότι η προηγηθείσα συγχώνευση των τριών ενεργών Ινστιτούτων σε ένα ήταν αναίτια ως προς την εξοικονόμηση πόρων και σοβαρά αντιεπιστημονική για το πεδίο των κοινωνικών επιστημών στη σύγχρονη διεθνή ερευνητική πραγματικότητα. Το ΕΚΚΕ είναι το μοναδικό κέντρο κοινωνικών ερευνών στην Ελλάδα. Συνεπώς, η συγχώνευση των Ινστιτούτων του δεν υπαγορεύθηκε από μια εξορθολογιστική στόχευση επιστημονικού ή οικονομικού περιεχομένου, ούτε υπαγορεύθηκε από την ανάγκη άρσης αλληλεπικαλύψεων μεταξύ Ινστιτούτων με παρόμοιο αντικείμενο. Η συγχώνευση απλώς οδήγησε στη συρρίκνωση των υφιστάμενων δομών κοινωνικής έρευνας στην Ελλάδα. Ας σημειωθεί ότι ουδέποτε ενεργοποιήθηκαν, με ευθύνη της Πολιτείας, τα τρία από τα έξι Ινστιτούτα που προέβλεπε αρχικά ο οργανισμός λειτουργίας του ΕΚΚΕ (Π.Δ. 342, ΦΕΚ 3/10/86 αρ. 150) και η συνακόλουθη τροποποίησή του (ΦΕΚ 29/10/96, αρ. 264). Παρόλα αυτά, τα τρία Ινστιτούτα του ΕΚΚΕ που τελικά λειτούργησαν, αποτέλεσαν μέχρι την κατάργησή τους τον θεσμικό μηχανισμό συσσώρευσης μακροχρόνιας ερευνητικής εμπειρίας, ερευνητικών υποδομών και συνεργασιών με ερευνητικούς και πανεπιστημιακούς φορείς στην Ελλάδα και το εξωτερικό, σε αντικείμενα μείζονος σημασίας (πολιτική κοινωνιολογία, κοινωνική πολιτική, αστικός και αγροτικός χώρος) τα οποία θεραπεύει το Κέντρο εδώ και δεκαετίες. Η συγχώνευση/διάλυση, αυτών των Ινστιτούτων έπληξε καίρια την ερευνητική φυσιογνωμία του Κέντρου, ακυρώνοντας μέρος της θεσμικής του υπόστασης με βάση την οποία μπορεί να διεκδικεί Αριστεία σε συγκεκριμένα ερευνητικά αντικείμενα. Θα πρέπει επιτέλους να ληφθεί υπόψη ότι οι κοινωνικές επιστήμες δεν αποτελούν ένα ενιαίο γνωσιακό επιστημονικό πεδίο, αλλά χαρακτηρίζονται εδώ και αιώνες από ένα εύρος επιστημονικών εξειδικεύσεων που ανάγονται στην πολυσύνθετη οικονομική πολιτική και κοινωνική πραγματικότητα. Βάσει των παραπάνω, το ΔΣ Συλλόγου Εργαζομένων ΕΚΚΕ εκφράζει για μια ακόμη φορά το πάγιο αίτημά του για ανασύσταση Ινστιτούτων και ένταξη του Ε.Κ. στον κοινό κανόνα λειτουργίας των υπόλοιπων Ε.Κ. Η δε λειτουργία του ΔΣ του ΕΚΚΕ με ένα και μοναδικό Ινστιτούτο Κοινωνικών Επιστημών μέχρι σήμερα έχει προκαλέσει διοικητικές δυσλειτουργίες (π.χ. η ταύτιση του Διευθυντή Ερευνητικού Κέντρου και του Διευθυντή Ινστιτούτου σε ένα πρόσωπο). Άλλωστε, οι συγκεκριμένες δυσλειτουργίες εντοπίστηκαν από την τελευταία εξωτερική αξιολόγηση του ΕΚΚΕ από διεθνή επιτροπή με σχετικές συστάσεις για τη βελτίωσή τους (Evaluation Report, 3-7/2/2014). Οι δυσλειτουργίες δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν με την πρόταση του Σχεδίου Νόμου για συμμετοχή ενός ακόμη μέλους ορισμένου από τον Αναπληρωτή ΥΠΟΠΑΙΘ, πρόταση η οποία συντηρεί την κατ’ εξαίρεση λειτουργία του ΔΣ ενός Ε.Κ. έναντι των υπολοίπων. Εξάλλου, το παρόν Σχέδιο Νόμου προτείνει για όλα τα Ε.Κ.: «Στις συνεδριάσεις του ΔΣ δύναται να παρίσταται, χωρίς δικαίωμα ψήφου, εκπρόσωπος του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων, ο οποίος υποδεικνύεται από τον αρμόδιο για ζητήματα έρευνας Αναπληρωτή Υπουργό Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων και ο οποίος δύναται να εισηγείται επί των θεμάτων της ημερήσιας διάταξης.». Επομένως, μόνο στο ΔΣ του ΕΚΚΕ προτείνεται η συμμετοχή δύο εκπροσώπων του ΥΠΟΠΑΙΘ (έναντι ενός για τα υπόλοιπα Ε.Κ.).