Αρχική Ρυθμίσεις για την ανώτατη εκπαίδευσηΆρθρο 15: Αντικείμενο – Ορισμοί Έρευνας, Τεχνολογικής Ανάπτυξης και ΚαινοτομίαςΣχόλιο του χρήστη Pascal Normand & Γεράσιμος Κορρές | 28 Ιουνίου 2015, 19:35
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σε πρόσφατο δημοσίευμα (βλ., P. Normand και Γ. Κορρές, ΑΥΓΗ, 07.06.2015), τοποθετηθήκαμε στο θέμα του εκδημοκρατισμού στον χώρο της έρευνας τονίζοντας μεταξύ άλλων την πλήρη αναντιστοιχία ανάμεσα στο πρότυπο διοίκησης και λήψης αποφάσεων στα ΑΕΙ και σε αυτό των Ερευνητικών Κέντρων, την οποία ως φαίνεται, όχι μόνο αδυνατεί να αντιμετωπίσει αλλά συνεχίζει να προωθεί το υπό δημόσια διαβούλευση πολυνομοσχέδιο. Το Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ. συντηρεί κατ’ αυτό τον τρόπο μια σοβαρή παθογένεια που κυριαρχεί στα Ερευνητικά Κέντρα (ΕΚ), η οποία στερεί για χρόνια το δικαίωμα και την δυνατότητα από την κατά κοινή ομολογία υψηλού επιπέδου ελληνική ερευνητική κοινότητα να συμμετέχει ουσιαστικά σε θεσμικά όργανα διαμόρφωσης και άσκησης ερευνητικής πολιτικής αποκτώντας μια πραγματική οντότητα με ουσιαστική συνεισφορά στην ανάπτυξη της χώρας. Οι τροπολογίες που προτείνονται στο πολυνομοσχέδιο απέχουν πολύ από το να δημιουργήσουν τις κατάλληλες συνθήκες για να πραγματοποιηθεί το αναγκαίο άλμα εκδημοκρατισμού που αναμένει για χρόνια η ερευνητική κοινότητα. Θα ήταν ανώφελο να περιγράψουμε εδώ τις σχετικές πλασματικές αλλαγές που εισάγονται στην κείμενη νομοθεσία όταν αυτές σηματοδοτούν μια προφανή έλλειψη βούλησης του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ. να προωθήσει μια δημοκρατική διακυβέρνηση στη λειτουργία των ΕΚ. Το πολυνομοσχέδιο δεν εισάγει καμία ουσιαστική βελτίωση στην οργανωτική δομή και λειτουργία των ΕΚ, τα οποία για άλλη μια φορά θα αναγκαστούν να συνεχίσουν να δραστηριοποιούνται κάτω από ένα αναχρονιστικό και αυταρχικό μοντέλο διοίκησης που όπως αναφέρθηκε βρίσκεται σε πλήρη αναντιστοιχία με το αντίστοιχο των ΑΕΙ και αυτό παρά τον οραματικό στόχο του ενιαίου χώρου έρευνας και ανώτατης εκπαίδευσης στην βάση της ισοτιμίας και της αυτοτέλειας. Η ερευνητική κοινότητα, μέσω των συλλογικών της οργάνων, επί χρόνια διατυπώνει τις θέσεις και τις προτάσεις της όσον αφορά όχι μόνο το πρότυπο διοίκησης των ΕΚ και των Ινστιτούτων αλλά και σε πολλά άλλα κρίσιμα ζητήματα που άπτονται του δημόσιου ερευνητικού συστήματος ως μοχλού κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης. Η φωνή της δυστυχώς συνεχίζει να μην λαμβάνεται υπ’ όψη. Είναι καιρός η πολιτεία να ανοίξει έναν μόνιμο και εποικοδομητικό διάλογο επικοινωνίας μαζί της με σκοπό την θέσπιση ενός μακροπρόθεσμου αναπτυξιακού πρότυπου προς όφελος όλης της κοινωνίας. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι το Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ. έχει την πολιτική βούληση και δεν θα παραμείνει τελικά εγκλωβισμένο στην αναποτελεσματική πολιτική των τελευταίων ετών προωθώντας την καθιέρωση ενός ουσιαστικού «τριγώνου της γνώσης» χαρακτηριζόμενο από συλλογικότητα, υπευθυνότητα και ελευθερία. Το υπό δημόσια διαβούλευση πολυνομοσχέδιο δίνει την ευκαιρία για να το αποδείξει άλλα αυτό πρωτίστως απαιτεί την επανεξέταση σειράς από τις προτεινόμενες τροπολογίες και την κατάλληλη διαμόρφωσή τους στην συνέχεια. Pascal Normand* και Γεράσιμος Κορρές** *Ερευνητής στο Ινστιτούτο Νανοεπιστήμης και Νανοτεχνολογίας του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος» **Ερευνητής στο Ινστιτούτο Ωκεανογραφίας του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών