Αρχική Ρυθμίσεις για την ανώτατη εκπαίδευσηΆρθρο 15: Αντικείμενο – Ορισμοί Έρευνας, Τεχνολογικής Ανάπτυξης και ΚαινοτομίαςΣχόλιο του χρήστη Σύλλογος Εργαζομένων ΕΚΕΤΑ | 28 Ιουνίου 2015, 21:40
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το ΔΣ του Συλλόγου Εργαζομένων του ΕΚΕΤΑ (ΣΕΕΚΕΤΑ) θεωρεί ότι το γενικό πνεύμα των προτεινόμενων τροπολογιών αναφορικά με τον Ν4310/2014 είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και αρκετές από αυτές πράγματι συνεισφέρουν στη διόρθωση αντιφάσεων και την απάλειψη βασικών ελλείψεων του προαναφερθέντος Nόμου. Βεβαίως, θεωρούμε οτι υπάρχουν περαιτέρω δυνατότητες βελτίωσης με βάση τα σύντομα σχόλιά μας κατ΄άρθρο που παρατίθενται παρακάτω. Ωστόσο, θα θέλαμε να τονίσουμε ότι πέραν από Νόμους, διατάξεις και τροπολογίες υπάρχουν και 2 βασικοί άξονες, οι οποίοι ανεξαρτήτως ισχύοντος θεσμικού πλαισίου καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό την αποτελεσματική και απρόσκοπτη υλοποίηση δραστηριοτήτων Ε&Κ από τους αρμοδίους φορείς. Πιο συγκεκριμένα: 1. Οι Προκηρύξεις έργων Ε&Κ οφείλουν να έχουν συνέχεια, να δημοσιοποιούνται στη βάση συγκεκριμένου μεσο-μακροπρόθεσμου σχεδιασμού και να παρέχονται όλες οι απαραίτητες προϋποθέσεις υλοποίησής τους στη βάση ρεαλιστικών χρονοδιαγραμμάτων & των προτεινόμενων από τους φορείς επιστημονικών και τεχνολογικών δραστηριοτήτων. Δυστυχώς, η πρότερη εμπειρία αποδεικνύει οτι κατά κανόνα καμία από τις παραπάνω βασικές συνθήκες δεν πληρούται. Οι Προκηρύξεις ακολουθούν τυχαία χρονοδιαγράμματα (κατά κανόνα απελπιστικά οπισθοβαρή), με μακρές περιόδους αδράνειας τις οποίες διαδέχονται περίοδοι καταιγισμού δημοσιεύσεων/προσκλήσεων. Το αποτέλεσμα είναι αποσπασματικότητα, μη ορθή οργάνωση και καθυστέρηση αποτελεσμάτων αξιολόγησης, ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα υποβολής, οριζόντιες περικοπές προϋπολογισμών & διάρκειας έργων και αναπόφευκτα υποβάθμιση παραγόμενων αποτελεσμάτων και κατώτερη του αναμενομένου αξιοποίηση δράσεων. Οι μείζονος σημασίας μεσο-μακροπρόθεσμοι σχεδιασμοί καθυστερούν, παραμένουν ημιτελείς ή και ανακινούνται διαρκώς στη βάση μικρο-πολιτικών συμφερόντων. Tέλος, δυστυχώς δεν εκλείπουν και φαινόμενα δημοσιευμένων προκηρύξεων ή/και θετικά αξιολογημένων προτάσεων που παραμένουν «στον πάγο» για μεγάλα χρονικά διαστήματα, προφανώς λόγω κακού ή ανύπαρκτου σχεδιασμού. 2. Οι διαδικασίες που αφορούν στην οικονομική διαχείριση δε μπορεί να αποτελούν το βασικό ζητούμενο υλοποίησης των έργων Ε&Κ. Είναι αυτονόητο ότι οι φορείς υλοποίησης θα πρέπει να διευκολύνονται σε σημαντικό βαθμό για την απρόσκοπτη υλοποίηση του επιστημονικού & τεχνολογικού τμήματος των έργων και οι ερευνητικές ομάδες να μην είναι δέσμιες γραφειοκρατικών αγκυλώσεων. Ως παράδειγμα, θα πρέπει να θεωρείται αυτονόητο ότι τα εγκεκριμένα τεχνικά δελτία κατά την ένταξη έργων δε μπορεί παρά να αποτελούν μια προσέγγιση της υλοποίησης έως το τέλος τους και άρα θα πρέπει να εξασφαλίζεται εύλογη ευελιξία με κύριο μέλημα τη διευκόλυνση των ουσιαστικών επιστημονικών και τεχνολογικών στόχων. Ως σημείο αναφοράς για σχετική βελτίωση προτείνονται τα Ευρωπαϊκά Ερευνητικά έργα, για τα οποία δεν είναι απαραίτητη η συνεχής αποστολή γνωστοποιήσεων και αιτημάτων τροποποίησης για ζητήματα ήσσονος σημασίας. Εύλογες διορθωτικές κινήσεις με σκοπό την κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο υλοποίηση των ερευνητικών στόχων θα πρέπει να θεωρούνται εξ ορισμού αποδεκτές και οι ερευνητικές ομάδες να μην αναλώνουν το χρόνο τους στην προετοιμασία και αποστολή αμέτρητων σχετικών εγγράφων. Επιπλέον, οι αξιολογήσεις του τεχνικού αντικειμένου θα πρέπει να διεξάγονται στην ώρα τους και οι αναφορές αποτελεσμάτων να είναι έγκαιρες και να παρέχουν ουσιατικές συμβουλές βελτιώσεων. Δε μπορεί, για παράδειγμα, να είναι αποδεκτή η ενδιάμεση αξιολόγηση έργων σε φάση λίγο πριν την ολοκλήρωσή τους.