Αρχική Υπηρεσιακές Μεταβολές του Εκπαιδευτικού Προσωπικού - Κρίση και την Επιλογή των Στελεχών της ΕκπαίδευσηςΒ΄ Κρίση και Επιλογή των Στελεχών της ΕκπαίδευσηςΣχόλιο του χρήστη Γιάννης Μπέμπης | 4 Δεκεμβρίου 2009, 04:39
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Κυρία Υπουργέ Tο εκπαιδευτικό σύστημα για να λειτουργεί εύρυθμα και αποδοτικά απαιτεί μια διοικητική οργάνωση δομημένη κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να εξασφαλίζει την καθοδήγηση και ενθάρρυνση των βασικών συντελεστών του, και την απαραίτητη διορθωτική παρέμβαση – μέσω της ανατροφοδότησης - για τη διαρκή βελτίωση και το συντονισμό του εκπαιδευτικού έργου. Πότε, όμως, μπορούμε να αποφανθούμε για την ευρυθμία και την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού έργου; Όπως διεθνώς υποστηρίζεται μόνον, όταν υφίσταται ένα σύστημα αξιολόγησης και αποτίμησης της ποιότητας που παρέχει. Τέτοια συστήματα, όμως, έχουν κατά καιρούς θεσμοθετηθεί- χωρίς όμως να εφαρμοσθούν - αποτέλεσαν και αποτελούν αμφιλεγόμενο θέμα και απασχόλησαν και απασχολούν όλους τους εμπλεκόμενους με την εκπαίδευση Φορείς, γιατί συνυφαίνονται με τους στόχους και την αποτελεσματικότητα της εκπαίδευσης, με την ανάπτυξη και ανέλιξη των εκπαιδευτικών και κυρίως, γιατί άπτονται των εκπαιδευτικών σχέσεων, του σχολικού παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος, της προσωπικότητας, της ελευθερίας, της αξιοπρέπειας, αλλά και της πρωτοβουλίας και της υπευθυνότητας των εκπαιδευτικών. Δεδομένης της αναγκαιότητας εφαρμογής ενός συστήματος αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου, επιβάλλεται η όλη διαδικασία της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και των Στελεχών της Εκπαίδευσης , να διαποτίζεται από τις αρχές της δικαιοσύνης και της διαφάνειας των διαδικασιών με αντικειμενικά κριτήρια αποκλείοντας κατά αυτό τον τρόπο τα όποια περιθώρια υποκειμενικότητας μπορούν να υπεισέλθουν στη φάση της αξιολόγησης της προσωπικότητας του υποψηφίου Διευθυντή σχολικής μονάδος , Προϊσταμένου Εκπαίδευσης και Σχολικού Συμβούλου. Τα στελέχη της εκπαίδευσης , ιδιαίτερα οι διευθυντές των σχολικών μονάδων, ως μία σημαντική συνιστώσα του εκπαιδευτικού «γίγνεσθαι» , χρειάζεται ενώπιον της δυναμικής των κοινωνικών αλλαγών, της παγκοσμιοποίησης, και των αυξημένων αναγκών των νέων να ασχοληθούν κυρίως με το εκπαιδευτικό τους έργο, υποστηρίζοντας, ενθαρρύνοντας, διευκολύνοντας την εκπαιδευτική διαδικασία και επιπλέον, καλούνται να εργαστούν μεθοδικά για να διεκπεραιώσουν διοικητικής φύσεως θέματα, να επικοινωνήσουν με τους γονείς και την τοπική κοινωνία, να οραματιστούν ένα καλύτερο αύριο. Αναγνωρίζοντας, λοιπόν, στα στελέχη της Εκπαίδευσης ένα ρόλο σημαντικό για την κατάκτηση νέων στόχων και για τον προσανατολισμό της εκπαιδευτικής πρακτικής , χρειάζεται να θεσμοθετηθεί ένα σύστημα επιλογής Στελεχών της Εκπαίδευσης βασισμένο σε αξιοκρατικά κριτήρια για: α) να αποκοπεί ο ομφάλιος λώρος μεταξύ της επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης, του κομματισμού και των συνδικαλιστικών παρατάξεων, σε όλα τα επίπεδα, όπως συνέβη κατά ομολογία των περισσοτέρων εκπαιδευτικών και πολιτικών παρατάξεων με τις επιλογές στελεχών του 2007 και β) να υιοθετηθεί η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού από την εκπαιδευτική κοινότητα -μετά την έμπρακτη συναίνεση σε ένα σύστημα αξιολόγησης της- αφού θα έχει πεισθεί ότι οι επιλογές των Στελεχών ( Διευθυντές Σχολείων , Προϊστάμενοι Γραφείων , Σχολικοί Σύμβουλοι ) βασίσθηκαν σε αντικειμενικά και διαφανή κριτήρια. Κατά τη γνώμη μου η αντικειμενικότητα της κρίσης εξασφαλίζεται με τρία στοιχεία: 1.τα μετρήσιμα κριτήρια , με αναθεώρηση ορισμένων σημείων-κριτηρίων του Π.Δ. 25/02 2. τις γραπτές εξετάσεις και 3. την επιτυχή παρακολούθηση , κατόπιν γραπτών εξετάσεων, εξ αποστάσεως σεμιναρίου επτάμηνης διάρκειας των υποψηφίων στελεχών σε θέματα διοίκησης και παιδαγωγικής Συγκεκριμένα: Τα μετρήσιμα κριτήρια των στελεχών της εκπαίδευσης διακρίνονται : α) σε κριτήρια που μοριοδοτούνται, όπως προκύπτουν από τα στοιχεία του φακέλου των υποψηφίων και αναφέρονται στην επιστημονική και παιδαγωγική κατάρτιση και συγκρότηση αυτών, στην υπηρεσιακή δημόσια διδακτική εμπειρία και στην άσκηση διοικητικού και καθοδηγητικού έργου. Α ΄ Υπηρεσιακή κατάσταση – Διδακτική εμπειρία Κριτήριο Συνολική προαπαιτούμενη Διδακτική υπηρεσία και όχι εκπαιδευτική συμμετοχής στη διαδικασία επιλογής 10 έτη . Μοριοδοτείται η πέραν της απαιτούμενης για τη (σήμερα 8 έως τώρα). 1 μον. ανά έτος, μέχρι 8 Διδακτικό έργο σε ΣΕΛΔΕ, ΣΕΛΜΕ, και ΠΕΚ. 0,3 ανά έτος, μέχρι 1,5 Αυτοδύναμη διδασκαλία Πανεπιστήμια ή Τ.Ε.Ι. 0,5 ανά έτος, μέχρι 2 Ανώτατο όριο μονάδων 11,5 Β΄ Άσκηση διοικητικών καθηκόντων και καθοδηγητικού έργου Κριτήριο Άσκηση καθηκόντων δ/ντή εκπ/σης ή προϊσταμένου γραφείου εκπαίδευσης. 1 μον. ανά έτος, μέχρι 4 Άσκηση καθηκόντων σχολικού συμβούλου 1 μον. ανά έτος, μέχρι 3 Άσκηση καθηκόντων προϊσταμένου δ/νσης ΥΠΕΠΘ ή προέδρου ή διευθύνοντος συμβούλου ή δ/ντή οργανισμού ΥΠΕΠΘ . ισοδύναμη με άσκηση καθηκ.δ/ντή εκπ/σης Άσκηση καθηκόντων διευθυντή ή υποδιευθυντή σχολών επιμόρφωσης. 0,5 μον. ανά έτος, μέχρι 1 Άσκηση καθηκόντων δ/ντή σχολικής μονάδας. 0,5 μον. ανά έτος, μέχρι 2 Άσκηση καθηκόντων υποδ/ντή σχ. μονάδας. 0,25 μον. ανά έτος, μέχρι 0,5 Άσκηση καθηκόντων υπεύθυνου τομέα ΣΕΚ, προϊστ. τμήμ. ΥΠΕΠΘ, προϊστ. τμήμ. εκπ/κών θεμάτων των δ/νσεων εκπ/σης και υπεύθ. ΚΠΕ, ΚΕΣΥΠ, ΓΡΑΣΕΠ, ΕΚΦΕ, ΠΛΗΝΕΤ, ΣΣΝ ή αγωγής υγείας Συμμετοχή σε κεντρικά υπηρεσιακά συμβούλια, ως τακτικό μέλος. 0,5 μον. ανά έτος, μέχρι 1 Συμμετοχή σε περιφερειακά υπηρεσιακά συμβούλια και συμβούλια επιλογής στελεχών. 0,5 μον. ανά έτος, μέχρι 1 Συμμετοχή σε συμβούλια επιλογής στελεχών. 0,5 μον. ανά έτος, μέχρι 1 Ανώτατο όριο μονάδων 3,5 Γ΄ Επιστημονική – παιδαγωγική συγκρότηση Κριτήριο Διδακτορικό δίπλωμα. Μόνον όσα σχετίζονται με παιδαγωγικά ή επιστημονικά θέματα 4 μον. για το α΄ & 6 συνολικά για περισσότερα του ενός. Μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών. Μόνον όσοι σχετίζονται με παιδαγωγικά ή επιστημονικά θέματα και προϋπόθεταν εξετάσεις εισαγωγής ή κλήρωσης και είχαν διάρκεια σπουδών τουλάχιστον δύο έτη 4 μον. για το α΄ & 6 συνολικά για περισσότερα του ενός Διδασκαλείο πρωτοβάθμιας εκπ/σης 2 μονάδες. Δεύτερο πτυχίο Α.Ε.Ι. 3 μονάδες Άλλο πτυχίο ΤΕΙ 1,5 μονάδα Επιμόρφωση ΠΑΤΕΣ- ΑΣΠΑΙΤΕ 1,5 μονάδες. Επιμόρφωση ΣΕΛΜΕ, ΣΕΛΔΕ, 1 μονάδα. Εξάμηνη επιμόρφωση 1 μονάδα. Τρίμηνη επιμόρφωση και η εισαγωγική 0,5 μονάδες. Επιμόρφωση από Πανεπιστήμια ή άλλους επιστημονικούς φορείς 250 ώρες 0,5 μονάδες ή 2 μονάδες το περισσότερο Πιστοποιημένη επιμόρφωση στις νέες τεχνολ. 1 μονάδες. Διαπιστωμένη γνώση μιας ξένης γλώσσας με τίτλο επιπέδου Β2 Μονάδες 0,5 ή 1 για περισσότερες της μίας. Διαπιστωμένη γνώση ξένης γλώσσας με τίτλο επιπέδου ανώτερο του Β2. Μονάδες 1 ή 2 για περισσότερες της μίας. συγγραφικό έργο (Βιβλία) σχετικά με εκπαιδευτικά θέματα 2 μονάδες για κάθε τίτλο βιβλίου , 0,5 για συμμετοχή σε ομάδα συγγραφέων ή 3 για περισσότερα των δύο συγγραφικό έργο ( άρθρα σε περιοδικά ) 0,1 μονάδα για κάθε άρθρο ή 0,5 το περισσότερο Ανώτατο όριο μονάδων 30 β) σε κριτήρια που συνάγονται από τις αξιολογικές εκθέσεις των υποψηφίων ( θα ισχύουν από τη στιγμή της εφαρμογής ενός συστήματος αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και γ) σε κριτήρια που συνεκτιμώνται από το οικείο Συμβούλιο Επιλογής και συνάγονται από τα στοιχεία του φακέλου των υποψηφίων που δεν έχουν μοριοδοτηθεί, το βιογραφικό σημείωμα αυτών και τα συνυποβαλλόμενα, κατά περίπτωση, αποδεικτικά στοιχεία καθώς και από τη συνέντευξη των υποψηφίων ενώπιον του Συμβουλίου Επιλογής.( Θα ισχύσει μόνο κατά την πρώτη εφαρμογή του Νόμου περί επιλογής στελεχών με βαθμολογική κλίμακα 1-10) Κίνητρα για τα Στελέχη της Εκπαίδευσης Απαιτείται η θέσπιση γενναίων οικονομικών κινήτρων για τα Στελέχη της Εκπαίδευσης όλων βαθμίδων.