Αρχική Υπηρεσιακές Μεταβολές του Εκπαιδευτικού Προσωπικού - Κρίση και την Επιλογή των Στελεχών της Εκπαίδευσης1. Σύστημα Πρόσληψης ΕκπαιδευτικώνΣχόλιο του χρήστη vaporos | 4 Δεκεμβρίου 2009, 04:43
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αξιότιμη κα. Διαμαντοπούλου, Κατ’ αρχήν θα ήθελα να σας συγχαρώ για την ανάληψη του Υπουργείου Παιδείας. Λαμβάνω το θάρρος και την τιμή να επικοινωνήσω μαζί σας για τα κρίσιμα ζητήματα της παι-δείας, από την διάθεση που δείξατε για ξεκαθάρισμα στα προβλήματα του χώρου. Προσθέτω τη δική μου γνώμη ως ελάχιστη συμβολή στο έργο σας. Λίγα Λόγια Για Μένα Είμαι οικονομολόγος ΠΕ09 (2001), φοιτητής μεταπτυχιακού στην εκπαίδευση ενηλί-κων (2009), και εργάζομαι ως ωρομίσθιος εκπαιδευτικός. Ασχολούμαι ως εκπαιδευτής από το 1992. Από το 2002 μέχρι το 2009 εργάζομαι ως ωρομίσθιος εκπαιδευτικός σε προγράμματα του ΥΠΕΠΘ όπως ΠΔΣ, Ολοήμερα, ΚΕΕ, ΚτΠ, Ι.Ε.Κ, Γονείς.gr, κ.λ.π. Ασχολούμαι με την εκπαίδευση από επιλογή και όχι από ανάγκη. Δημόσια Διαβούλευση Αποφάσισα να λάβω μέρος σε αυτόν τον δημόσιο διάλογο με πολύ δισταγμό διότι: α) Δεν γνωρίζω κατά πόσο σοβαρά λαμβάνονται οι καταθέσεις των απόψεων των ενδιαφερο-μένων. β)Κατά πόσο είναι πολιτικά σωστό να συμμετέχουμε σε έναν τέτοιο διάλογο όταν υ-πάρχουν οι συνδικαλιστικοί φορείς που εκπροσωπούν τον καθένα μας ανάλογα με την ιδιότη-τά του. Ωστόσο, τείνω να συμμετέχω από χρέος εφόσον, μου δίνετε η δυνατότητα, διότι, οι προτάσεις οι οποίες θέτετε με αφορούν και με θίγουν άμεσα. Νιώθω θιγμένος, διότι, χωρίς να το λέτε, υιοθετείτε την άποψη ότι όποιος δούλευε προ κυβερνήσεως σας ήταν με «μέσον», και κάθε εκπαιδευτικός δεν αποδίδει και κοιτάει πως να «βολευτεί» καλύτερα με αποσπάσεις, μεταθέ-σεις κ.λ.π. Κάθε εργασία στην δημόσια εκπαίδευση που έκανα ήταν χωρίς μέσο, γνωριμίες και άλ-λους τρόπους αντιθέτως με πολύ κόπο και με πολλές περισσότερες ώρες απ’ όσο αμοιβό-μουν. Σέβομαι κάθε άποψη που κατατίθεται, θεωρώ ότι είναι από βιώματα αληθινά και έχουν ιδιαί-τερη βαρύτητα και προβληματισμό, ακόμα και όταν διαφωνώ πλήρως με αυτές. ΠΔΣ Το πρόγραμμα της ΠΔΣ ξεκίνησε επι κυβερνήσεως ΠΑΣΟΚ, το 2000. Στόχο είχε την ενίσχυση των μαθητών στα μαθήματα και παράλληλα οικονομική ελάφρυνση των νοικο-κυριών. Επιπλέον, από τη λειτουργία του προγράμματος ωφελούταν οι μόνιμοι εκπαιδευ-τικοί και οι νέοι εκπαιδευτικοί. ‘Όπως αναφέρει η εγκύκλιος του ΥΠΕΠΘ: «…σε μαθητές όλων των Τάξεων, όλων των τύπων Λυκείων, συμπεριλαμβανομένων και των Εσπερινών ΤΕΕ, που είτε παρουσιάζουν χαμηλές επιδόσεις στη διδακτέα ύλη ορισμένων μαθημάτων και αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην κατανόηση και εμπέδωση των γνώσεων, είτε επιζητούν επιπλέον βοήθεια, ώστε να βελ-τιώσουν τη σχολική τους επίδοση. Σκοπός του θεσμού αυτού είναι οι μαθητές να ενισχυθούν μαθησιακά μέσω της παρακολούθησης μαθημάτων σε ώρες διαφορετικές από αυτές που α-ναπτύσσεται το ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου, εκτός Σαββάτων, Κυριακών και αργιών, με απώτερο στόχο να αποφύγουν τη σχολική αποτυχία, να μην εγκαταλείψουν πρόωρα το σχολείο με μειωμένα προσόντα, με ενδεχόμενο, στην περίπτωση αυτή, να οδηγηθούν σε α-ποκλεισμό από την αγορά εργασίας, αλλά και να αυξήσουν τις πιθανότητες πρόσβασής τους στην ανώτατη εκπαίδευση. Ταυτόχρονα, λαμβάνεται ιδιαίτερη μέριμνα για την υλοποίηση της ΠΔΣ σε Εσπερινά σχολεία, καθώς και σε σχολεία απομακρυσμένων περιοχών (δυσπρό-σιτα και νησιωτικά), όπου παρατηρούνται υψηλά ποσοστά σχολικής αποτυχίας και διαρροής. Ως εκ τούτου, με τη λειτουργία της ΠΔΣ δημιουργούνται συνθήκες πρόληψης και θεραπείας του κοινωνικού αποκλεισμού και αναβάθμισης της ποιότητας της εκπαίδευσης.» • Οφέλη σε μαθητές Η λειτουργία της ΠΔΣ οπωσδήποτε βοηθάει ποικιλοτρόπως τους μαθητές σε πολλά ε-πίπεδα. Καλύπτει τους στόχους του ΥΠΕΠΘ. Επιπλέον, δημιουργεί ένα μαθησιακό κλίμα στο περιβάλλον του σχολείου. Οι μαθητές αντιμετωπίζουν το σχολείο όχι ως το χώρο που υποχρεωτικά βρίσκονται τις πρωινές ώρες αλλά ως έναν δημιουργικό χώρο τους. Αποδέ-χονται και υποστηρίζουν τις θετικές πλευρές του προγράμματος. Φέρονται με περισσότε-ρο σεβασμό και αναγνώριση απέναντι στους εκπαιδευτικούς ωρομίσθιους και μόνιμους. • Οφέλη στους γονείς. Πέρα από τα οικονομικά οφέλη τα οποία είναι σημαντικά, η λειτουργία του προγράμ-ματος είχε και άλλα οφέλη. Στενότερη σχέση γονέα – σχολείο. Περισσότερη εμπιστοσύνη στη Δημόσια Εκπαίδευση και στο ΄΄εργο των εκπαιδευτικών. • Οφέλη σε μόνιμους εκπαιδευτικούς Οι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν στο πρόγραμμα έρχονται σε καλύτερη επικοινωνία με τους μαθητές πέρα από το τυπικό πρόγραμμα. Αποτελεί μια οικονομική ενίσχυση που τους αποτρέπει από άλλες δραστηριότητες όπως ιδιαίτερα. Θεωρούν σημαντικό το έργο τους και εργάζονται με περισσότερη αποτελεσματικότητα αλλά και καλύτερη διάθεση. • Οφέλη σε ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς Ελπίδα για αύξηση μορίων με ενδεχόμενο μακροπρόθεσμο διορισμό ως αναπληρωτές ή μονιμότητα. Επαφή με το χώρο και τη λειτουργία των σχολείων προκειμένου να υποψια-στεί τις δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσει αργότερα. Επαφή με τους μαθητές και τη διδασκαλία. • Οφέλη σε αξιολογητές Οι αξιολογητές μέλη της σχολικής μονάδας, έχουν κίνητρο για καλύτερες σχολικές ε-πιδόσεις και έτσι να υπάρξει ηθική αναγνώριση της προσπάθειάς τους. Όταν οι αξιολογητές είναι εκπαιδευτικοί, έρχονται σε επαφή με τον σχεδιασμό και την οργάνωση του προγράμματος σε σχολικό επίπεδο, το οποίο λειτουργεί εκπαιδευτικά για τους ίδιους για το μέλλον. Οι αξιολογητές πέραν από τα οικονομικά οφέλη είχαν και τη δύναμη της επιλογής προσωπικού. Η δύναμη αυτή αποτελούσε κίνητρο για δημιουργία τμημάτων, και καλύτε-ρα αποτελέσματα. Η επιλογή συνεργατών από τους αξιολογητές δίνει τη δυνατότητα για καλύτερη συνερ-γασία και επικοινωνία με άμεσο αποτέλεσμα την πετυχημένη λειτουργία του προγράμμα-τος. • Οφέλη στο Κράτος Κοινωνική πολιτική, από την ενίσχυση των μαθητών, των νοικοκυριών, των εκπαιδευ-τικών. Οικονομικά οφέλη από αποφυγή μαύρης εργασίας, από αλλαγές φορολογικής κλί-μακας σε αρκετούς εκπαιδευτικούς. Μείωση της ανεργίας. Εμπόδια στη λειτουργία του προγράμματος Στο ξεκίνημα οι μαθητές δεν γνώριζαν τον σκοπό και τον τρόπο λειτουργίας. Στη συ-νέχεια ολοένα αύξανε η συμμετοχή των μαθητών και η εμπιστοσύνη τους. Από το 2003 η καθυστέρηση στην έναρξη του προγράμματος απομακρύνει πολλούς μαθητές στρέφοντας τους σε άλλες μορφές βοήθειας όπως φροντιστήρια, ιδιαίτερα. Το 2005 μειώνονται οι ώ-ρες διδασκαλίας για την πρόσθετη μειώνοντας τη βοήθεια στους μαθητές. Το 2006 μειώ-νονται οι αποδοχές στους μόνιμους και αξιολογητές, αποστρέφοντας το ενδιαφέρον τους. Το 2008 επιβαρύνονται οι αξιολογητές με επιπρόσθετη εργασία την καταχώρηση της μι-σθοδοσίας. Το 2009 αλλάζει το καθεστώς προσλήψεων με βάση το έτος πτυχίου. Αποτέ-λεσμα να αναλάβουν οι γηραιότεροι, φροντιστές, ή άσχετοι με τον χώρο όπως για συ-μπλήρωση ενσήμων κ.λ.π. Επίσης, χάθηκε η δυνατότητα των αξιολογητών και της διεύ-θυνσης να επιλέγουν τους συνεργάτες τους με αποτέλεσμα να είναι αντικίνητρο η ανάλη-ψη τμημάτων. Προβλήματα κατά τη λειτουργία του προγράμματος Η ΠΔΣ συγκρούστηκε με τα ιδιωτικά συμφέροντα και πολεμήθηκε. Οι πολιτικές απο-φάσεις από το 2003 οδηγούν σε συνεχή συρρίκνωση του προγράμματος. Η κακή επιλογή «μη αξιοκρατική» επιλογή εκπαιδευτικών έφερε σύγκρουση στον κλάδο. Σε αρκετές περι-πτώσεις τμήματα υπολειτουργούν, και «χάνονται» ώρες. Θέσεις Η λειτουργία και ο τρόπος της είναι θέμα πολιτικής απόφασης. Κάθε τέτοια απόφαση σίγουρα δεν μπορεί να ευχαριστήσει όλους. Προσωπικά εργάστηκα στην ΠΔΣ όχι από γνωριμίες αλλά υπηρέτησα σε σχολεία της επαρχίας όπου η ζήτηση από συναδέλφους ή-ταν μικρή. Η συνεργασία μου με τους αξιολογητές, καθηγητές και τους μαθητές ήταν άρι-στη και αυτό οδήγησε σε σημαντικές επιτυχίες στις επιδόσεις των μαθητών. Υπερπηδή-σαμε τα εμπόδια των πολιτικών αποφάσεων με επιπλέον αδήλωτες ώρες, με πολύ δουλεία με συνεχή επικοινωνία με μαθητές, γονείς, καθηγητές. Πιστεύω ότι ο θεσμός εκεί που άρ-χισε να δυναμώνει, οι κακές αποφάσεις και ο ορθολογιστικός τρόπος αντιμετώπισης έφεραν προβλήματα τα οποία αν δεν αντιμετωπισθούν εγκαίρως θα φέρουν το τέλος του προγράμματος. Προτάσεις 1. Οι διευθύνσεις και οι αξιολογητές να είναι υπεύθυνοι και συντονίστες για την λειτουργία της ΠΔΣ. 2. Αύξηση των οικονομικών απολαβών στους εκπαιδευτικούς. 3. Αύξηση των ωρών διδασκαλίας στα διδασκόμενα μαθήματα. 4. Ελεύθερη πρόσβαση των μαθητών επιλογής σχολικών μονάδων που θα παρακολουθούν το πρόγραμμα. Συμπεράσματα Η ΠΔΣ είναι ένας σχετικά νέος θεσμός, συγχρηματοδοτούμενος από την ΕΕ, που αγγί-ζει μεγάλο μέρος της κοινωνίας μας. Για να τον ενισχύσουμε πρέπει όλοι να εργαστούμε με υπευθυνότητα πάνω από τα ατομικά μας μικρο-οφέλη προκειμένου να ενισχυθούν κατά κύριο λόγο οι μαθητές. Είναι θέμα πολιτικής απόφασης η συνέχιση ή όχι του προγράμμα-τος. ΠΡΟΣΛΗΨΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Τον τελευταίο καιρό απρόσμενα τα κριτήρια πρόσληψης εκπαιδευτικών, τέθηκαν σε νέα βάση. Απρόσμενα γιατί σύμφωνα με τις απόψεις της υπουργού το 2008 – 2009 η στάση ήταν τελείως διαφορετική. http://www.pasok.gr/portal/resource/contentObject/id/4cf615c1-ea9f-4b56-b8a2-2729d7c40c61). Είναι απαραίτητη η λύση μιας δίκαιης και αποτελεσματικής πρόσληψης εκπαιδευτικών. Δεν είναι όμως απαραίτητο η λύση να προέρχεται από το δίλημμα ΑΣΕΠ ή επιτηρίδα. Σί-γουρα θα υπάρχουν και άλλοι τρόποι πιο αποτελεσματικοί . Ας αναλογιστεί κανείς τους λόγους που έγινε το ΑΣΕΠ, ποιους ικανοποιεί και ποιους αδικεί. Το ΑΣΕΠ ήταν αίτημα των δασκάλων και ειδικοτήτων από το 1990 όταν ερχόταν από το εξωτερικό συνάδελφοι με 1 – 2 χρόνια σπουδές και με αναγνώριση από το ΔΙΚΑ-ΤΣΑ έπαιρναν δικαιώματα διορισμού. Στη συνέχεια το ΑΣΕΠ επιβλήθηκε σε όλους τους κλάδους ως λύση για τους νέους εκπαιδευτικούς μειώνοντας υποτίθεται το χρόνο αναμο-νής. Ας συγκρίνουμε λίγο τα δυο διαφορετικά καθεστώτα πρόσληψης. Η επιτηρίδα είχε μια αυστηρότητα στον τρόπο πρόσληψης θέτοντας σε προσμονή για διορισμό στην 5ετία. Δεν άφηνε περιθώρια σε νέους εκπαιδευτικούς για γρηγορότερη πρόσληψη. Από την άλλη πλευρά, είχε σιγουριά, και αξιοκρατία. Το ΑΣΕΠ δίνει από τη μια την ελπίδα σε όλους για διορισμό. Μοιάζει περισσότερο με τυχερό παιχνίδι όπου δοκιμάζεις την τύχη, την μέρα σου, και αν πετύχεις με υψηλό ποσο-στό διορίζεσαι. Θεωρείται και αυτό αξιοκρατικό με την έννοια ότι δεν μπορούν πολλοί να αλλοιώσουν τα αποτελέσματα. Ωστόσο, υπάρχουν πολλά ερωτήματα που χρόνια τώρα δεν μπορώ να τα απαντήσω. Καλούμαστε σε εξετάσεις στην ειδικότητα εφόσον έχουμε πάρει πτυχίο για να ελεγχθεί τι; Πως γίνετε από τη μια να λέμε από τη μια να λέμε κατάργηση των πανελληνίων και από την άλλη να λέμε στη μελλοντική γενιά για να διοριστείς θα δώσεις άλ-λες πανελλήνιες (ΑΣΕΠ); Αν είναι τόσο δίκαιος τότε γιατί άλλα 2 χρόνια οι νεοδιόριστοι θα είναι υπο - δοκιμή; Επιπλέον, ας αναλογιστούμε: • πόσα φροντιστήρια με ειδικότητα στον ΑΣΕΠ θα αναδειχθούν για να εκμεταλλευ-θούν την αγωνία των υποψηφίων; • Πόσα άτομα θα δοκιμάζονται στις εξετάσεις όχι από αγάπη προς τον κλάδο ο οποίος έχει ιδιαίτερη ευαισθησία εφ’ όσον αφορά παιδιά, αλλά από την ανάγκη για μόνιμη εργασία; • Τι θα πετύχουμε με την δημιουργία νέων πινάκων, αφού δεν θα διορίζονται όλοι οι επιτυχόντές; • Ποιο αναξιοκρατικό κριτήριο θα αλλάξει από το υπάρχον σύστημα; Συμπεράσματα Οι προτάσεις της κυβέρνησης περισσότερο με αδούλευτες ιδέες μοιάζουν αφού δεν κα-θορίζονται από σαφήνεια λειτουργίας και ακρίβειας χρόνου. Πιο συγκεκριμένα δεν απα-ντάει στην αγωνία χιλιάδων εκπαιδευτικών τι εννοεί μεταβατική περίοδο. Οι επιτυχόντες μη διοριστέοι τι κάνουν στον επόμενο διαγωνισμό; Από ποια επιτροπή θα καθορίζονται τα θέματα για την εκπαίδευση; Κάθε πότε θα γίνονται οι εξετάσεις; κ.λ.π. ΜΕΤΑΘΕΣΕΙΣ – ΑΠΟΣΠΑΣΕΙΣ Η θέση του υπουργείου στο ζήτημα αυτό έχει καλό σκοπό αλλά αδόκιμο αποτέλεσμα. Πράγματι είναι σημαντική η στελέχωση από εκπαιδευτικούς στα σχολεία και ιδιαίτερα της ε-παρχίας. Πράγματι, οι διευθύνσεις, το υπουργείο απασχολεί πολλούς εκπαιδευτικούς οι οποίοι θα έπρεπε να βρίσκονται στις θέσεις τους ή κάπου αλλού. Ο τρόπος όμως αντιμετώπισης δεν είναι ο στρατιωτικός. Με επιβολή δεν δημιουργείται μαθησιακό κλίμα στα σχολεία, ούτε αύ-ξηση της αποδοτικότητας. Για να έχουμε καθηγητές στα σχολεία πρέπει να υπάρχει: 1. Καταλληλότητα Διευθυντών. Ο διευθυντής εκφράζει την εικόνα του σχολείου. Ευθύνεται για το κλίμα στο σχολείο, τις σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών – μαθητών. Η τοποθέτηση κατάλ-ληλων διευθυντών θα αποτελέσει το βασικότερο στοιχείο για να μένουν οι καθηγητές και δά-σκαλοι στα σχολεία τους. 2. Δημιουργία κινήτρων. Όπως: Οικονομικά Μπόνους Μισθολογικά Ηθικά Αλλαγή ΜΚ Επιπλέον Μορίων Αναγνώρισης προσφοράς 3. Καλύτερος έλεγχος αιτήσεων απόσπασης με οικογενειακά, υγείας, κοινωνικά κριτήρια. 4. Προσλήψεις διοικητικών υπαλλήλων σχετικών με εκπαιδευτικά θέματα για διευθύνσεις, σχολεία, υπουργείο. Επίλογος Το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας είναι ζωντανό, παλεύει καθημερινά με αντί-ξοες συνθήκες. Στο κέντρο και υπερασπιστές είναι νηπιαγωγοί, δάσκαλοι, καθηγητές, γονείς, μαθητές. Είμαστε όλοι μας! Κάθε προσπάθεια αντιμετώπισης τω προβλημάτων είναι θετική όταν αυτή δεν θα επιφέρει αντίθετα αποτελέσματα. Οι αποφάσεις που θα παρθούν δεν θα πρέ-πει να δημιουργήσουν νέα προβλήματα, φτιάχνοντας «μαγγανοπήγαδο». Ας λύσουμε πρώτα θέματα που απαιτούν άμεση λύση όπως προσλήψεις ΣΙΒΙΤΑΝΙΔΕΙΟΥ, αποσπάσεις, οικονο-μικά, κ.α. Θα προτιμούσα να κλείσω με τα λόγια της ίδιας της κυρίας Διαμαντοπούλου: «Τέτοιες επιλογές παιδαγωγικών ζητημάτων με μεγάλες επιπτώσεις, δεν μπορεί αποφασίζο-νται στο φτερό. Εμείς έχουμε άλλου είδους προσέγγιση.»