Αρχική Ρυθμίσεις για την ανώτατη εκπαίδευσηΆρθρο 42: Μεταβατικές και Τελικές διατάξεις για την Έρευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη και ΚαινοτομίαΣχόλιο του χρήστη Καλλιόπη Κατσιγιαννάκη | 29 Ιουνίου 2015, 07:53
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Θεωρώ ότι πρέπει να προστεθεί η κάτωθι διάταξη: "Παράλειψη καταχώρησης στο ΚΗΜΔΗΣ των απαιτούμενων από το νόμο στοιχείων για την πραγματοποίηση δαπανών στο πλαίσιο υλοποίησης έργων από τους ΕΛΚΕ των ΑΕΙ έως την έναρξη ισχύος της διάταξης του άρθρου 139 του ν. 4281/2014, δεν επηρεάζει τη νομιμότητα, την κανονικότητα και την επιλεξιμότητα των δαπανών αυτών. " Επιχειρήματά μου: α. Οι Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ) των πανεπιστημίων διέπονται από την Κ.Υ.Α. 679/22.08.96 των Υπουργών Οικονομικών και Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΦΕΚ 826 Β), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 36 του Ν. 3794/2009 (ΦΕΚ 156/4.9.2009), όπως ισχύει σήμερα μετά την τροποποίησή της με το άρθρο 36 του Ν. 3848/10 (ΦΕΚ Α 71/19.5.2010). Η ως άνω ΚΥΑ εκδόθηκε κατόπιν της νομοθετικής εξουσιοδότησης της παραγράφου 4 του άρθρου 6 του ν. 1514/1985 και του άρθρου 18 του ν. 706/1977, για την ερμηνεία των οποίων έχει εκδοθεί το άρθρο 12 του Ν.3577/07 (ΦΕΚ Α 130 8.6.2007). Βάσει του ως άνω θεσμικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία των ΕΛΚΕ, εξαιρούνται ρητά από την εφαρμογή των διατάξεων του Δημοσίου Λογιστικού. Συγκεκριμένα η παρ. 3 του άρθρου 7 ορίζει ότι: «3. Η κίνηση του Ειδικού Λογαριασμού, ο έλεγχος και η εντολή πληρωμής σε βάρος του Λογαριασμού και υπέρ δικαιούχων ενεργούνται σύμφωνα με την παρούσα απόφαση και τον Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, όπως αυτός ισχύει χωρίς καμία αναφορά ή περιορισμό από τις διατάξεις που διέπουν τη διάθεση, κατανομή και ανάλωση των πιστώσεων του ιδρύματος και κατά παρέκκλιση των διατάξεων για το Δημόσιο Λογιστικό, τις κρατικές προμήθειες, τις δημόσιες επενδύσεις, την ανάθεση μελετών και κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης». Βάσει δε της διάταξης της παρ. 6 του άρθρου 11 του Ν. 4013/2011 η καταχώριση αιτημάτων και δημοσίων συμβάσεων στο Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων (ΚΗΜΔΗΣ) συνιστά, στοιχείο κανονικότητας της δαπάνης κατά την έννοια της παραγράφου 2 του άρθρου 26 του Ν.2362/1995 (και σήμερα της παραγράφου 2 του άρθρου 91 του Ν. 4270/2014 (ΦΕΚ Α 143/28-6-2014) «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ)». Πρόκειται συνεπώς για υποχρέωση που κατά ρητή επιταγή του νομοθέτη εντάσσεται στις προϋποθέσεις κανονικότητας μίας δαπάνης διενεργούμενης κατά τις αρχές της δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας και τις διατάξεων του Δημοσίου Λογιστικού, από την τήρηση των οποίων όμως ρητά έχουν εξαιρεθεί οι ΕΛΚΕ όπως προαναφέρθηκε. Επιπλέον των ανωτέρω, η ειδική νομική φύση των ΕΛΚΕ προσδιορίζεται μεταξύ άλλων από τα ακόλουθα: - δεν επιχορηγούνται από τον τακτικό προϋπολογισμό, - με δεδομένο ότι δεν εφαρμόζουν το Δημόσιο Λογιστικό, δεν υφίσταται «ανάληψη υποχρέωσης» και «κανονικότητα» της δαπάνης κατά την έννοια της διατάξεων του ν. 4270/2014, - τόσο οι ΕΛΚΕ, όσο και τα συγχρηματοδοτούμενα έργα που διαχειρίζονται, εξαιρούνται από το Ενιαίο Πρόγραμμα Προμηθειών, - τα έργα την διαχείριση των οποίων αναλαμβάνουν έχουν το καθένα το δικό του, εγκεκριμένο από το χρηματοδότη του προϋπολογισμό, ο οποίος δεν είναι ενταγμένος στον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ παράλληλα έχουν συμβατικά καθορισμένες υποχρεώσεις και διάρκεια, η οποία μπορεί να υπερβαίνει το έτος. Ο συνδυασμός όλων των ανωτέρω ενδεικτικά αναφερομένων καθιστά αδήριτη την αναγκαιότητα διαφορετικής μεταχείρισης των ΕΛΚΕ ως φορέων γενικής κυβέρνησης, σε σχέση με τους λοιπούς φορείς γενικής κυβέρνησης. β. Η ρύθμιση που προτείνεται θα απαλλάξει μεγάλο μέρος της γραφειοκρατίας από τους ειδικούς λογαριασμούς κονδυλίων έρευνας των ΑΕΙ και θα συμβάλλει και στην επιτάχυνση της απορρόφησης των κονδυλίων που προορίζονται για την έρευνα και κρίνονται ζωτικής σημασίας για την επιτυχή και απρόσκοπτη υλοποίηση των ερευνητικών και λοιπών έργων που υλοποιούνται στα ΑΕΙ. γ. Εξ όσων γνωρίζω από τις συμμετοχές μου σε συνόδους γραμματέων των ελληνικών ΑΕΙ, τα ελληνικά Πανεπιστήμια στην μέγιστη πλειονότητά τους, εξαιτίας του μικρού προσωπικού που διαθέτουν στις γραμματείες των ειδικών λογαριασμών, της έλλειψης σχετικού ικανού μηχανογραφικού συστήματος και του μεγάλου όγκου του αντικειμένου τους που προκαλεί υπέρμετρο φόρτο εργασίας, δεν έχει καταστεί δυνατόν μέχρι σήμερα να συμμορφωθούν με την υποχρέωση καταχώρισης στο ΚΗΜΔΗΣ των δημοσίων συμβάσεων. ε. Σημειώνεται ότι από 8.8.2015 όταν θα εφαρμόζεται πλέον το άρθρο 139 του Ν. 4281/2014 οι ειδικοί λογαριασμοί, δεδομένου ότι έχουν εν τω μεταξύ οργανώσει αναλόγως τις υποδομές τους, θα ενταχθούν στο ΚΗΜΔΗΣ όπως αυτό θα εφαρμόζεται βάσει του άρθρου 139 του Ν. 4281/2014, από το οποίο δεν χωρεί εξαίρεση. Καλλιόπη Κατσιγιαννάκη Νομικός Σύμβουλος Ειδικού Λογαριασμού Πανεπιστημίου Κρήτης