Αρχική Υπηρεσιακές Μεταβολές του Εκπαιδευτικού Προσωπικού - Κρίση και την Επιλογή των Στελεχών της ΕκπαίδευσηςΒ΄ Κρίση και Επιλογή των Στελεχών της ΕκπαίδευσηςΣχόλιο του χρήστη ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Σ. ΜΠΕΛΕΣΙΩΤΗΣ | 4 Δεκεμβρίου 2009, 08:34
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ, Ανταποκρινόμενος στην πρόσκλησή σας για δημόσια διαβούλευση σχετικά με την επιλογή στελεχών της εκπαίδευσης θα ήθελα να συνεισφέρω στο διάλογο με την παράθεση προβλημάτων και τη διαμόρφωση προτάσεων που απορρέουν από την πολυετή υπηρεσία μου στη Δ/θμια αλλά και τη σχέση μου με την Τριτοβάθμια εκπαίδευση (Διδάσκων, ΠΔ407/80 Διδακτική Πληροφορικής, Τμήμα Πληροφορικής Παν. Πειραιώς). Αυτό, ελπίζοντας να βοηθήσω στη δημιουργία τους πιο δίκαιου και αξιοκρατικού σχήματος αξιολόγησης. Θα εστιάσω στο θέμα που γνωρίζω καλλίτερα, σχετικά με αξιολόγηση Σχολικών Συμβούλων, ενώ όσον αφορά τα διοικητικά στελέχη, πιστεύω ότι θα πρέπει να ισχύουν παρόμοιοι όροι αλλά με μικρή διαφοροποίηση στην κατανομή των μονάδων βαθμολόγησης των επιστημονικών και αντίστοιχη αύξηση των διοικητικών προσόντων. Έτσι, για τους Σχολικούς Συμβούλους, η βασική μου θεώρηση είναι: Α) Οι όποιες κρίσεις πρέπει να γίνουν με την εξάντληση τους θητείας τους, δεδομένου ότι οι υπάρχοντες τοποθετήθηκαν μετά από αξιολόγηση χωρίς να υπάρξουν ιδιαίτερα προβλήματα ή ενστάσεις για τη διαδικασία που ακολουθήθηκε. Άλλωστε, αυτό αποτέλεσε και την πρακτική των τελευταίων ετών κατά την αλλαγή κυβερνήσεων. Β) Τα υπηρετούντα ήδη στελέχη πρέπει να επανακριθούν για τη θέση τους με βάση το έργο τους. Γ) Η «ΥΑ 65/57379/Δ2/12-6-2003» και «τα άρθρων 9,10, 11, 12, 28 και 29 του Π.Δ. 25/2002 (ΦΕΚ 20Α’)», μπορεί να αποτελέσουν τη βάση συζήτησης. Πιστεύω δε ότι οι όποιες αστοχίες συνέβησαν διαχρονικά, οφείλονται κύρια στον τρόπο εφαρμογής των νόμων και λιγότερο στις οριζόμενες από αυτούς διατάξεις. ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ 1. EΞΕΤΑΣΕΙΣ Μια αξιολόγηση στελεχών, πιστεύω, ότι δεν πρέπει να βασίζεται σε εξετάσεις αλλά στο έργο τους, τη διαδρομή τους, τα τυπικά προσόντα και τις θέσεις τους σε συγκεκριμένα θέματα που όμως μπορούν και να ανιχνευτούν πιο αξιοκρατικά κατά τη διάρκεια μιας σωστά οργανωμένης συνέντευξης. Ένα εξεταστικό σύστημα γραπτών δοκιμασιών παρουσιάζει τα ελαττώματα των Πανελλαδικών εξετάσεων των μαθητών που μετά από δεκαετίες όλοι πια παραδέχθηκαν ότι πρέπει να αλλάξουν μορφή ή να σταματήσουν. Δεν μπορεί κάποιος να επιλέγεται ως στέλεχος της εκπαίδευσης χωρίς να τον δει κανείς, μέσα σε 3 ώρες και εν τέλει μέσω α) μηχανήματος-διορθωτής για κλειστού τύπου ερωτήσεις και β) με τη συχνά υποκειμενική αξιολόγηση ανοικτού τύπου ερωτήσεων και μελετών περίπτωσης. 2. ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ Η συνέντευξη αποτελεί γενικά ένα αποδεκτό τμήμα μιας διαδικασίας αξιολόγησης, σε όλους τους οργανισμούς. Οι όποιες αδυναμίες-αδικίες παρουσιάστηκαν σε σύστημα επιλογής προσωπικού οφείλονται κύρια στον τρόπο σύστασης, οργάνωσης και λειτουργίας των επιτροπών. Έτσι, τα προβλήματα μπορούν να μειωθούν μέσω: Του χαμηλού βαθμολογικά ποσοστού συμμετοχής της συνέντευξης στο όλον Της βαθμολογικής κλίμακας με επίπεδα (άριστα, πολύ καλά, καλά, μέτρια, χαμηλά) και όχι με αριθμητική κλίμακα βαθμολόγησης Της σωστής συγκρότησης των επιτροπών αξιολόγησης Της θέσπιση κανόνων και κριτηρίων για τις υποβαλλόμενες ερωτήσεις που θα περιέχουν και μια υποομάδα που σχετίζεται με την παρουσίαση του έργου του υποψηφίου Της άμεση γνωστοποίηση και αιτιολόγηση της βαθμολογίας στον αξιολογούμενο με δυνατότητα συζήτησης και εν τέλει προσφυγής σε δευτεροβάθμια (διαφορετική) επιτροπή. Η δευτεροβάθμια επιτροπή πρέπει να εξετάζει και τις ενστάσεις σχετικά με την καταμέτρηση των τυπικών προσόντων. 3. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΗ ΜΕΤ/ΚΩΝ ΤΙΤΛΩΝ Οι μεταπτυχιακοί τίτλοι προέρχονται από αρκετά Πανεπιστημιακά Τμήματα και εστιάζουν σε ποικιλία αντικειμένων. Η μη απόδοση της δέουσας προσοχής οδήγησε συχνά σε αποδοχή τίτλων μη συμβατών με την ειδικότητα και την εκπαίδευση. ΠΡΟΤΑΣΗ Η συμβατότητα με την ειδικότητα πρέπει να προέρχεται από τη συνύπαρξη των αξόνων: Πανεπιστημιακό τμήμα – Σχέση αντικειμένου/νων με Εκπαίδευση, με την αποφυγή φωτογραφικών διατάξεων σχετικά με τμήματα ή αντικείμενα. Αυτό αποτελεί έργο της πρωτοβάθμιας επιτροπής αξιολόγησης αλλά και της προτεινόμενης δευτεροβάθμιας επιτροπής. 4. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΠΤΥΧΙΩΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΩΝ ΤΟΥ ΕΝΟΣ Η συχνά υψηλή βαθμολόγηση μεταπτυχιακών τίτλων περισσότερων του ενός ή πτυχίων άσχετων με την ειδικότητά του υποψηφίου, δημιουργεί μια κατάσταση όπου υποψήφιος με μη συμβατά πτυχία με την ειδικότητά που κρίνεται και την εκπαίδευση, μπορεί βαθμολογικά να ενισχυθεί τόσο ώστε να προηγηθεί άλλου που εξάντλησε τον επιστημονικό δρόμο της ειδικότητάς του. ΠΡΟΤΑΣΗ: Χαμηλή βαθμολόγηση σε πολλαπλούς τίτλους. Η βαθμολόγηση πρέπει να προέρχεται κύρια από τον κλασσικό επιστημονικό δρόμο: «Μεταπτυχιακό επιπέδου MASTER και Διδακτορικό στην ειδικότητα και την εκπαίδευση». Χρήση του όρου «εκπαίδευση» αντί άλλων φωτογραφικών τίτλων. 5. ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΣΕ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ Για να διδάξει / συντονίσει / προσφέρει κάποιος σε μια βαθμίδα εκπαίδευσης καλό θα είναι (έως απαραίτητο) να σχετίζεται με την υψηλότερη βαθμίδα εκπαίδευσης, έτσι ώστε να λειτουργεί ως γέφυρα γνώσεων μεταξύ των δύο αυτών επιστημονικών επιπέδων. Όπως οι πανεπιστημιακοί καθηγητές κάνουν έρευνα και μέρος της μεταφέρουν στο προπτυχιακό επίπεδο, έτσι και ο Σχολικός Σύμβουλος καλό θα είναι να σχετίζεται και με την τριτοβάθμια εκπαίδευση και το χώρο της, ώστε να προσφέρει περισσότερο τόσο στους συναδέλφους του όσο και στο εκπαιδευτικό σύστημα. ΠΡΟΤΑΣΗ: Αυξημένη μοριοδότηση σε αυτοδύναμη διδασκαλία σε τριτοβάθμιο ίδρυμα σε σχέση με άλλες διδασκαλίες (ΠΕΚ, Προγράμματα. Οργανισμούς) αλλά με απαραίτητη τη συνύπαρξη των αξόνων: α) Επίσημη διδασκαλία με σχετικό έγγραφο (π.χ. για Πανεπιστήμια ΠΔ407/80) και β) Συνάφεια του μαθήματος που δίδαξε με την εκπαίδευση και την ειδικότητά του. ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΣΕ ΑΛΛΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ Πρέπει να βαθμολογείται η διδασκαλία/μαθητεία σε ειδικούς φορείς, όπως είναι τα ΠΕΚ, Τα επίσημα προγράμματα του ΥΠΕΠΘ, η Σχολή Δημόσιας Διοίκησης. 6. ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ Πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η θητεία σε θέσεις: «υπεύθυνου ΚΠΕ ή ΚΕΣΥΠ ή Γραφείου ΣΕΠ ή ΕΚΦΕ ή ΠΛΗΝΕΤ ή Συμβ. Σταθμού Νέων ή Αγωγής (Υπ/ντη ΣΜ …» μια και αυτές συνδέονται άμεσα με το έργο του αντίστοιχης ειδικότητας Σχολικού Συμβούλου. Δεν είναι δυνατό να αγνοείται, ως να μην υπήρξε, μια τέτοια πολύχρονη θητεία. Για τα στελέχη διοίκησης: 1. ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ Η/Υ ΚΑΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΠΕ19-20 Με τις αντίστοιχες ρυθμίσεις δεν επετράπη οι καθηγητές ΠΕ19-20 να λάβουν τη σχετική πιστοποίηση. Ως εκ τούτου κρινόμενοι για στελέχη διοίκησης αντιμετωπίζονται με ένα τεχνητό έλλειμμα έναντι άλλων ειδικοτήτων για την ίδια θέση. ΠΡΟΤΑΣΗ: Η αυτεπάγγελτη απόδοση των μορίων αυτών και στους καθηγητές ΠΕ19-20. Αθήνα, 4-12-2009 Με εκτίμηση Δρ Βασίλειος Σ. Μπελεσιώτης Σχολικός Σύμβουλος ΔΕ, ΠΕ19-Πληροφορικής Περ/κής Δ/νσης Πρ/θμιας & ΔΕ Αττικής (περιοχή ευθύνης: Δ/νση ΔΕ Α΄ Αθήνας) www.belesiotis.gr