Εξακολουθεί να ελλείπει η θεσμοθέτηση του μηχανισμού και των διαδικασιών στη βάση των οποίων θα διαμορφώνεται και θα επικαιροποιείται η ΕΣΕΤΑΚ (το παρόν άρθρο αναλώνεται σε γενικότητες), καθώς και ένα ΣΤΑΘΕΡΟ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ για τη χρηματοδότησή της.
Η διαμόρφωση και επικαιροποίηση της ΕΣΕΤΑΚ:
α) θα πρέπει να στηριχθούν σε ελληνικά δεδομένα ΕΤΑΚ, με βάση δείκτες τους υπάρχοντες ΕΤΑΚ, την αποτίμηση των προηγούμενων προγραμμάτων (ΕΠΑΝ, ΕΣΠΑ), τα οποία πρέπει να δημοσιοποιούνται στο σύνολό τους,
(β) δεν πρέπει να συνδέονται τόσο στενά με τα χρηματοδοτικά πακέτα που λαμβάνει η χώρα και
(γ) δεν πρέπει να έχουν αποκλειστικά διανεμητικό χαρακτήρα, δηλαδή να διασφαλίζονται κάθε φορά «λίγα χρήματα για όλους», όπως γίνεται λίγο-πολύ μέχρι σήμερα, αντί να επιλέγονται προς χρηματοδότηση -με βάση τα προαναφερθέντα δεδομένα- οι τομείς εκείνοι της εγχώριας ΕΤΑΚ που είναι ή μπορούν να γίνουν πραγματικά αναπτυξιακοί για τη χώρα.
Καθολικό αίτημα της ερευνητικής κοινότητας είναι η ΕΣΕΤΑΚ να ψηφίζεται από τη Βουλή των Ελλήνων, σύμφωνα με τη σχετική πρόβλεψη του Ν. 1514/1985, η οποία καταργήθηκε με το Ν. 4310/2014, επιδιώκοντας την κοινοβουλευτική (και κοινωνική) συναίνεση και λογοδοσία επί των προς υλοποίηση σχεδίων της ΕΣΕΤΑΚ.
Δρ Μ.Θ. Στουμπούδη,
Ερευνήτρια ΕΛΚΕΘΕ
πρώην Πρόεδρος ΔΣ Ένωσης Ελλήνων Ερευνητών
Εξακολουθεί να ελλείπει η θεσμοθέτηση του μηχανισμού και των διαδικασιών στη βάση των οποίων θα διαμορφώνεται και θα επικαιροποιείται η ΕΣΕΤΑΚ (το παρόν άρθρο αναλώνεται σε γενικότητες), καθώς και ένα ΣΤΑΘΕΡΟ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ για τη χρηματοδότησή της. Η διαμόρφωση και επικαιροποίηση της ΕΣΕΤΑΚ: α) θα πρέπει να στηριχθούν σε ελληνικά δεδομένα ΕΤΑΚ, με βάση δείκτες τους υπάρχοντες ΕΤΑΚ, την αποτίμηση των προηγούμενων προγραμμάτων (ΕΠΑΝ, ΕΣΠΑ), τα οποία πρέπει να δημοσιοποιούνται στο σύνολό τους, (β) δεν πρέπει να συνδέονται τόσο στενά με τα χρηματοδοτικά πακέτα που λαμβάνει η χώρα και (γ) δεν πρέπει να έχουν αποκλειστικά διανεμητικό χαρακτήρα, δηλαδή να διασφαλίζονται κάθε φορά «λίγα χρήματα για όλους», όπως γίνεται λίγο-πολύ μέχρι σήμερα, αντί να επιλέγονται προς χρηματοδότηση -με βάση τα προαναφερθέντα δεδομένα- οι τομείς εκείνοι της εγχώριας ΕΤΑΚ που είναι ή μπορούν να γίνουν πραγματικά αναπτυξιακοί για τη χώρα. Καθολικό αίτημα της ερευνητικής κοινότητας είναι η ΕΣΕΤΑΚ να ψηφίζεται από τη Βουλή των Ελλήνων, σύμφωνα με τη σχετική πρόβλεψη του Ν. 1514/1985, η οποία καταργήθηκε με το Ν. 4310/2014, επιδιώκοντας την κοινοβουλευτική (και κοινωνική) συναίνεση και λογοδοσία επί των προς υλοποίηση σχεδίων της ΕΣΕΤΑΚ. Δρ Μ.Θ. Στουμπούδη, Ερευνήτρια ΕΛΚΕΘΕ πρώην Πρόεδρος ΔΣ Ένωσης Ελλήνων Ερευνητών