Αρχική Ρυθμίσεις για την έρευναΆρθρο 26: Μεταβατικές και Τελικές διατάξεις για την Έρευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη και ΚαινοτομίαΣχόλιο του χρήστη Κωνσταντίνος Μαυρουλίδης | 17 Ιανουαρίου 2016, 22:51
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σε συνέχεια τόσο της πρότασης που αναρτήθηκε στη Δημόσια Διαβούλευση του Ιουνίου 2015 από τον Σύλλογο Ερευνητικού Προσωπικού της Ακαδημίας Αθηνών (Σ.Ε.Π.Α.Α.) σχετικά με προσθήκη στο άρθρο 5 της παρ. 47 του ν. 4310/2014 για τους εν ενεργεία Ερευνητές Δ΄ βαθμίδας (βλ. σχετική ανάρτηση: 27 Ιουνίου 2015, 16:05 | Σύλλογος Ερευνητικού Προσωπικού της Ακαδημίας Αθηνών (ΣΕΠΑΑ)), όσο και προσωπικής μου πρότασης που αναρτήθηκε στην παραπάνω Διαβούλευση (29 Ιουνίου 2015, 00:54), και μετά τη μελέτη του τελικού Σχεδίου Νόμου «Ρυθμίσεις για την Έρευνα και άλλες διατάξεις», όπως αυτό τέθηκε την 11η Ιανουαρίου 2016 σε δημόσια διαβούλευση στην ιστοσελίδα http://www.opengov.gr/ypepth/?p=2715, προκύπτουν οι εξής σοβαρές επισημάνσεις: α) Σύμφωνα με την παρ. 2 του α. 18 του ν. 4310/2014, όπως αναδιατυπώνεται με την παρ. 1 του α. 29 του Σ/Ν «Ρυθμίσεις για την ανώτατη εκπαίδευση, την έρευνα και άλλες διατάξεις», αλλά όπως προκύπτει και από την παρ. 5 του α. 47 του ν. 4310/2014, η οποία δεν μεταβάλλεται στο υπό διαβούλευση Σ/Ν, η βαθμίδα του Ερευνητή Δ΄ δεν θα υφίσταται στο εξής β) Σύμφωνα με το α. 26, παρ. 4 του υπό διαβούλευση Σ/Ν, παρέχεται στους ΕΛΕ όλων των βαθμίδων (και εκείνων της Δ΄ βαθμίδας) αλλά και στο εν γένει επιστημονικό-τεχνικό προσωπικό που είναι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος, η δυνατότητα διεκδίκησης προσωποπαγούς θέσης, εφόσον έχουν υποβάλει αίτηση εντός τρίμηνης προθεσμίας της παραγράφου 6 του άρθρου 47 του ν. 4310/2014, με ευνοϊκές διαδικασίες (λ.χ. χωρίς προκήρυξη και με τα ελάχιστα προσόντα ανά ερευνητική βαθμίδα) και μάλιστα με τη δυνατότητα να διατηρήσουν την παρούσα θέση τους σε περίπτωση αρνητικής κρίσης. Αντιθέτως, ενώ στη συγκεκριμένη παράγραφο των Μεταβατικών Διατάξεων του ν. 4310/2014 ισχύουν οι ίδιες διατάξεις για τους Ερευνητές Δ΄ βαθμίδας και τους ΕΛΕ Δ΄ βαθμίδας (ότι δηλαδή και για τους δύο «σε περίπτωση αρνητικής νέας αξιολόγησής τους, λύνεται η σχέση εργασίας τους με το ερευνητικό κέντρο»), από το παρόν Σ/Ν απουσιάζουν ανάλογες με τους ΕΛΕ Δ΄ βαθμίδας ρυθμίσεις για τους ήδη υπηρετούντες Ερευνητές Δ΄ βαθμίδας, οι οποίοι είναι επίσης κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος. Συνεπώς, οι ήδη υπηρετούντες Ερευνητές Δ΄ βαθμίδας σε περίπτωση αρνητικής κρίσης όχι απλώς δεν εξελίσσονται, αλλά οδηγούνται στην οριστική απώλεια της εργασιακής θέσης τους. Με την προτεινόμενη τροποποίηση επιζητείται να δοθεί ανάλογη δυνατότητα με τους ΕΛΕ Δ΄ βαθμίδας και με το εν γένει επιστημονικό-τεχνικό προσωπικό και στους ήδη υπηρετούντες ερευνητές Δ΄ βαθμίδας, ώστε μέσα σε αντίστοιχη προθεσμία (τριών μηνών) να μπορούν να διατηρήσουν τη θέση τους υποβάλλοντας αίτηση για διορισμό σε θέση προσωποπαγή επιστημονικού-τεχνικού προσωπικού στο ίδιο ή σε άλλο Κέντρο ή ινστιτούτο ή σε αντίστοιχη προς τα προσόντα τους θέση προσωποπαγή του δημόσιου τομέα ― όπως άλλωστε προβλέπει το παρόν Σ/Ν (α. 22, παρ. 7) αλλά και ο ν. 1514/ 1985 (α. 17, παρ. 2) για τους ήδη υπηρετούντες ερευνητές Γ΄ βαθμίδας σε περίπτωση αρνητικής αξιολόγησής τους). ΠΡΟΤΑΣΗ Συνεπώς, προτείνεται στο άρθρο 26 «Μεταβατικές και Τελικές διατάξεις για την Έρευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη και Καινοτομία» του υπό διαβούλευση Σ/Ν να εισαχθεί διάταξη για την εξής προσθήκη στο α. 47 § 5 του ν. 4310/2014: «Οι ερευνητές Δ΄ βαθμίδας οι οποίοι υπηρετούν κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος και έχουν ήδη αρνητική αξιολόγηση, δικαιούνται ύστερα από αίτησή τους που υποβάλλεται εντός προθεσμίας τριών (3) μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος, να διορισθούν σε θέση προσωποπαγή επιστημονικού-τεχνικού προσωπικού στο ίδιο ή σε άλλο Κέντρο ή ινστιτούτο μετά τη σύμφωνη γνώμη του Διοικητικού Συμβουλίου του κέντρου ή του διευθυντή του ανεξάρτητου ινστιτούτου ή σε ανάλογη προς τα προσόντα τους θέση προσωποπαγή του δημόσιου τομέα». Σημειώνεται σχετικά με ενδεχόμενους ενδοιασμούς για την αποδοχή αυτής της πρότασης λόγω των περιορισμών που τίθενται στις θέσεις απασχόλησης στον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα ώστε να μην επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός, ότι η συγκεκριμένη πρόταση ΔΕΝ οδηγεί σε δημιουργία νέας εργασιακής θέσης, διότι ο διορισμός του Ερευνητή Δ΄ βαθμίδας σε θέση προσωποπαγή επιστημονικού-τεχνικού προσωπικού στο ίδιο ή σε άλλο Κέντρο ή ινστιτούτο ή σε αντίστοιχη προς τα προσόντα του θέση προσωποπαγή του δημόσιου τομέα μπορεί να πραγματοποιηθεί αναλογικά με τη δυνατότητα για «οιονεί μετάταξη» μέσω μεταφοράς πίστωσης που δίδεται στους δημοσίους υπαλλήλους οι οποίοι έχουν εκλεγεί σε θέση ΔΕΠ ΑΕΙ ώστε να διοριστούν στη νέα θέση τους. Αυτό έχει ήδη συμβεί πολλές φορές και σε περιπτώσεις Ερευνητών Γ΄ ή Δ΄ βαθμίδας οι οποίοι είχαν εκλεγεί σε θέση ΔΕΠ ΑΕΙ και έκαναν χρήση της δυνατότητας για «οιονεί μετάταξη» και μεταφορά πίστωσης ώστε να διοριστούν το συντομότερο δυνατό στη νέα θέση τους. Επομένως, και στην περίπτωση των Ερευνητών Δ΄ βαθμίδας θα πρόκειται για «οιονεί μετάταξη», με την οποία δεν θα αυξάνεται ο συνολικός αριθμός υπηρετούντων στον δημόσιο τομέα, και για μεταφορά πίστωσης, ώστε να μην προκύπτει οικονομική επιβάρυνση για τον δημόσιο προϋπολογισμό. Είναι, συνεπώς, ιδιαίτερα σημαντικό να συμπεριληφθεί η παραπάνω πρόταση στο τελικό νομοσχέδιο προς ψήφιση, αποκαθιστώντας με αυτόν τον τρόπο την έλλειψη οποιασδήποτε ευνοϊκής μεταβατικής ρύθμισης για τους ήδη υπηρετούντες ερευνητές Δ΄ βαθμίδας. ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΤΑΣΗΣ Επειδή η «Αιτιολογική Έκθεση» του παρόντος Σ/Ν αναφέρει (σ. 1) ότι «Οι παρούσες μεταβατικές διατάξεις αποτελούν επείγουσα νομοθετική παρέμβαση στους τομείς της Έρευνας και της Τεχνολογίας. Η παρέμβαση αυτή είναι απαραίτητη προκειμένου να αντιμετωπιστούν τόσο μείζονα θέματα κατεύθυνσης του ερευνητικού συστήματος, όσο και σοβαρά λειτουργικά προβλήματα, που δημιουργήθηκαν μετά την ψήφιση του ν.4310/2014» Επειδή η «Παρουσίαση της Εκτίμησης Επιπτώσεων» που συνόδευε το «Σχέδιο Νόμου για την Ανάπτυξη της Έρευνας, της Τεχνολογίας και της Καινοτομίας» αναφέρει (Άρθρο 38, σσ. 163-164) σχετικά με τις Μεταβατικές Διατάξεις ότι «Ένα μέρος των σχολιαστών πρότεινε επίσης ότι όχι μόνο οι Ερευνητές Δ΄ Βαθμίδας αλλά και οι Ειδικοί Λειτουργικοί Επιστήμονες Δ΄ Βαθμίδας, οι οποίοι υπηρετούν κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, να αξιολογούνται υποχρεωτικά με τη συμπλήρωση του χρόνου απασχόλησής τους. Εάν αξιολογηθούν αρνητικά, λύνεται η σχέση εργασίας τους. Πολλοί ωστόσο δεν θεωρούν δίκαιη τη λύση της σχέσης συνεργασίας και απαιτούν δικαιότερη ρύθμιση που θα παρέχει πρόσθετο εύλογο χρονικό διάστημα για ανέλιξη εφόσον δεν εξελιχθούν στην επόμενη βαθμίδα. … Η διαδικασία κρίσης να είναι η ίδια με εκείνη που θα ισχύει για τους Ερευνητές. Ορισμένοι ζήτησαν να προβλεφθούν μεταβατικές διατάξεις για τους υπάρχοντες ΕΛΕ οι οποίοι δεν είναι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος με πρόβλεψη της παραμονής τους σε προσωποπαγή θέση». Επειδή σύμφωνα με την παρ. 1 του α. 33 και την παρ. 5 του α. 47 του ν. 4310/2014 η βαθμίδα του Ερευνητή Δ΄ δεν θα υφίσταται στο εξής Επειδή ο Σύλλογος Ερευνητικού Προσωπικού της Ακαδημίας Αθηνών (Σ.Ε.Π.Α.Α.) είχε ήδη προτείνει σχετικά με το Άρθρο 47 παράγραφος 3 («Μεταβατικές διατάξεις») στο έγγραφό του με θέμα «Θέσεις του Σ.Ε.Π.Α.Α. επί του Σχεδίου Νόμου «Έρευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη και Καινοτομία και άλλες διατάξεις» με Α.Π. Εξ./2/2014 της 19.10.2014 παρόμοια διάταξη για τους υπηρετούντες ερευνητές Δ΄ βαθμίδας: «Οι ήδη υπηρετούντες ερευνητές που αξιολογούνται υποχρεωτικά στο πλαίσιο των μεταβατικών διατάξεων, εάν αξιολογηθούν αρνητικά, να παραμείνουν στο ερευνητικό κέντρο, κατ’ αναλογία με τα όσα προβλέπονται στην παράγραφο 4 του ίδιου άρθρου για τους ΕΛΕ» Επειδή στους ΕΛΕ όλων των βαθμίδων (άρα και της Δ΄ βαθμίδας) αλλά και στο εν γένει επιστημονικό-τεχνικό προσωπικό (μόνιμο ή με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου) οι οποίοι είναι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος, δόθηκε ήδη (ν. 4310/2014, Άρθρο 47, παρ. 6) και παρέχεται και με το παρόν Σ/Ν (άρθρο 26, παρ. 4) η δυνατότητα διεκδίκησης προσωποπαγούς θέσεως, εφόσον έχουν υποβάλει αίτηση εντός τρίμηνης προθεσμίας, με ιδιαίτερα ευνοϊκές διαδικασίες (λ.χ. χωρίς προκήρυξη και με τα ελάχιστα προσόντα ανά ερευνητική βαθμίδα), και μάλιστα με τη δυνατότητα να διατηρήσουν τη θέση τους σε περίπτωση αρνητικής κρίσης. Αυτή η ρύθμιση έρχεται σε αντίθεση με την παρ. 5 του α. 47 του ν. 4310/2014, όπου σαφώς προβλέπεται ότι «Οι ερευνητές και ΕΛΕ Δ΄ βαθμίδας, οι οποίοι υπηρετούν κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, αξιολογούνται υποχρεωτικά με τη συμπλήρωση δύο (2) ετών από την έναρξη ισχύος του παρόντος. Αν αξιολογηθούν θετικά προάγονται στη βαθμίδα του ερευνητή ή ΕΛΕ Γ΄. Εάν αξιολογηθούν αρνητικά, μπορούν να ζητήσουν μία φορά την επαναξιολόγησή τους, εντός χρονικού διαστήματος δύο (2) ακόμη ετών, διαφορετικά ή σε περίπτωση αρνητικής νέας αξιολόγησής τους, λύνεται η σχέση εργασίας τους με το ερευνητικό κέντρο» Επειδή η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘ έχει επανειλημμένα διακηρύξει τον σχεδιασμό συγκεκριμένων μέτρων για τη στήριξη νέων επιστημόνων και την αναχαίτιση φυγής τους προς το εξωτερικό, όπως ρητώς διατυπώνεται και στην εισαγωγική παράγραφο της Αιτιολογικής Έκθεσης (σελ. 1) του παρόντος Σ/Ν: «τα νέα μέτρα στοχεύουν στην άμεση αντιμετώπιση των συνεπειών των μνημονιακών πολιτικών, που έχουν δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στον ερευνητικό ιστό της χώρας και στο ανθρώπινο δυναμικό, και ειδικότερα, έχουν οδηγήσει μεγάλο αριθμό νέων επιστημόνων σε αναγκαστική μετανάστευση» Με τη συγκεκριμένη προσθήκη επιζητείται Να δοθεί ανάλογη με τους ΕΛΕ Δ΄ βαθμίδας και με το εν γένει επιστημονικό-τεχνικό προσωπικό δυνατότητα, και μέσα σε αντίστοιχη προθεσμία (τριών μηνών), στους ήδη υπηρετούντες Ερευνητές Δ΄ βαθμίδας, οι οποίοι είναι επίσης κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος, να διατηρήσουν τη θέση τους υποβάλλοντας αίτηση για διορισμό σε θέση προσωποπαγή επιστημονικού-τεχνικού προσωπικού στο ίδιο ή σε άλλο Κέντρο ή ινστιτούτο ή σε αντίστοιχη προς τα προσόντα τους θέση προσωποπαγή του δημόσιου τομέα.