Σχετικά με την εξαίρεση των Ερευνητικών Πανεπιστημιακών Ινστιτούτων (ΕΠΙ) από τον κατάλογο των ερευνητικών κέντρων-ινστιτούτων και τεχνολογικών φορέων που διέπονται από τον νέο νόμο-πλαίσιο για την έρευνα (όπως ορίζονται στο άρθρο 12), θα ήθελα να σχολιάσω τα εξής:
Τα ΕΠΙ είναι «δημόσιοι ερευνητικοί οργανισμοί ιδιωτικού δικαίου», (κατά το άρθρο 2) και μάλιστα, ανήκουν εκ της ίδρυσής τους, στο Υπουργείο Π.Ε.Θ. Ως τέτοιοι, σαφώς θα πρέπει νομίζω να συμπεριληφθούν στους ερευνητικούς φορείς που εποπτεύονται από τον αρμόδιο για ζητήματα έρευνας Αναπληρωτή Υπουργό Π.Ε.Θ. και τη Γ.Γ.Ε.Τ. Εντέλει, όλοι οι φορείς που διεξάγουν έρευνα θα πρέπει κατά τη γνώμη μου να εποπτεύονται από τον ίδιο φορέα και να διέπονται από το ίδιο νομικό πλαίσιο. Δεν βλέπω πώς μπορεί να υπηρετηθεί ο Ευρωπαϊκός Χώρος Έρευνας (όπως ορθώς έχει διακηρυχθεί από αρμόδιους της νέας διοίκησης του ΥΠΕΘ) όταν στο εσωτερικό της χώρας υπάρχουν ερευνητικοί φορείς, και συνεπώς ερευνητές, πολλών ταχυτήτων και διαφορετικών δικαιωμάτων –παρότι ίδιων προσόντων.
Επιπλέον, δεν μου είναι κατανοητό για ποιο λόγο περιλαμβάνονται τα ΕΠΙ στις ρυθμίσεις άλλων άρθρων του παρόντος σχεδίου νόμου (π.χ. στο άρθρο 25), εξαιρούνται όμως από τον κατάλογο των ερευνητικών κέντρων-ινστιτούτων του άρθρου 12. Η εξαίρεση των ΕΠΙ από το άρθρο 12 επηρεάζει κυρίως τα άρθρα 16 (παλιό 18) και 22 (παλιό 29) που ρυθμίζουν σχεδόν όλα τα θέματα προσωπικού και δικαιωμάτων –εν ολίγοις, θίγει αποκλειστικά το ερευνητικό και διοικητικό προσωπικό των ΕΠΙ (όσων, τουλάχιστον, εξ αυτών διαθέτουν προσωπικό, όπως είναι π.χ. το ΕΠΙΣΕΥ) το οποίο δεν αντιμετωπίζεται ισότιμα από τις διατάξεις του νέου νόμου-πλαίσιο για την Έρευνα.
Ας σημειωθεί ότι η εκλογή και εξέλιξη των ερευνητών και ερευνητριών του ΕΠΙΣΕΥ γίνεται όπως ορίζει ο νόμος για τα ερευνητικά κέντρα-ινστιτούτα της ΓΓΕΤ. Θα πρέπει κατά συνέπεια να απολαμβάνουν και αυτοί/ές ρητά των ερευνητικών και διδακτικών δυνατοτήτων/δικαιωμάτων που προβλέπονται από το παρόν σχέδιο νόμου για τους ερευνητές/τριες των φορέων που εποπτεύονται πέραν από τον Αναπληρωτή Υπουργό Π.Ε.Θ., και από τη ΓΓΕΤ."
Συγκεκριμένα λοιπόν προτείνω τη συμπερίληψη των ΕΠΙ στον κατάλογο των ερευνητικών κέντρων-ινστιτούτων και τεχνολογικών φορέων του άρθρου 12 του νέου νομοσχεδίου, ή τουλάχιστον στα άρθρα 16, 22 και 23 αν δεν υπάρξει συνολική επίλυση των παραπάνω θεμάτων με την ένταξη των ΕΠΙ στο άρθρο 12.
Με εκτίμηση,
Μαρία Χαρίτου
Διευθύντρια Ερευνών (Ερευνήτρια Α΄) ΕΠΙΣΕΥ
Σχετικά με την εξαίρεση των Ερευνητικών Πανεπιστημιακών Ινστιτούτων (ΕΠΙ) από τον κατάλογο των ερευνητικών κέντρων-ινστιτούτων και τεχνολογικών φορέων που διέπονται από τον νέο νόμο-πλαίσιο για την έρευνα (όπως ορίζονται στο άρθρο 12), θα ήθελα να σχολιάσω τα εξής: Τα ΕΠΙ είναι «δημόσιοι ερευνητικοί οργανισμοί ιδιωτικού δικαίου», (κατά το άρθρο 2) και μάλιστα, ανήκουν εκ της ίδρυσής τους, στο Υπουργείο Π.Ε.Θ. Ως τέτοιοι, σαφώς θα πρέπει νομίζω να συμπεριληφθούν στους ερευνητικούς φορείς που εποπτεύονται από τον αρμόδιο για ζητήματα έρευνας Αναπληρωτή Υπουργό Π.Ε.Θ. και τη Γ.Γ.Ε.Τ. Εντέλει, όλοι οι φορείς που διεξάγουν έρευνα θα πρέπει κατά τη γνώμη μου να εποπτεύονται από τον ίδιο φορέα και να διέπονται από το ίδιο νομικό πλαίσιο. Δεν βλέπω πώς μπορεί να υπηρετηθεί ο Ευρωπαϊκός Χώρος Έρευνας (όπως ορθώς έχει διακηρυχθεί από αρμόδιους της νέας διοίκησης του ΥΠΕΘ) όταν στο εσωτερικό της χώρας υπάρχουν ερευνητικοί φορείς, και συνεπώς ερευνητές, πολλών ταχυτήτων και διαφορετικών δικαιωμάτων –παρότι ίδιων προσόντων. Επιπλέον, δεν μου είναι κατανοητό για ποιο λόγο περιλαμβάνονται τα ΕΠΙ στις ρυθμίσεις άλλων άρθρων του παρόντος σχεδίου νόμου (π.χ. στο άρθρο 25), εξαιρούνται όμως από τον κατάλογο των ερευνητικών κέντρων-ινστιτούτων του άρθρου 12. Η εξαίρεση των ΕΠΙ από το άρθρο 12 επηρεάζει κυρίως τα άρθρα 16 (παλιό 18) και 22 (παλιό 29) που ρυθμίζουν σχεδόν όλα τα θέματα προσωπικού και δικαιωμάτων –εν ολίγοις, θίγει αποκλειστικά το ερευνητικό και διοικητικό προσωπικό των ΕΠΙ (όσων, τουλάχιστον, εξ αυτών διαθέτουν προσωπικό, όπως είναι π.χ. το ΕΠΙΣΕΥ) το οποίο δεν αντιμετωπίζεται ισότιμα από τις διατάξεις του νέου νόμου-πλαίσιο για την Έρευνα. Ας σημειωθεί ότι η εκλογή και εξέλιξη των ερευνητών και ερευνητριών του ΕΠΙΣΕΥ γίνεται όπως ορίζει ο νόμος για τα ερευνητικά κέντρα-ινστιτούτα της ΓΓΕΤ. Θα πρέπει κατά συνέπεια να απολαμβάνουν και αυτοί/ές ρητά των ερευνητικών και διδακτικών δυνατοτήτων/δικαιωμάτων που προβλέπονται από το παρόν σχέδιο νόμου για τους ερευνητές/τριες των φορέων που εποπτεύονται πέραν από τον Αναπληρωτή Υπουργό Π.Ε.Θ., και από τη ΓΓΕΤ." Συγκεκριμένα λοιπόν προτείνω τη συμπερίληψη των ΕΠΙ στον κατάλογο των ερευνητικών κέντρων-ινστιτούτων και τεχνολογικών φορέων του άρθρου 12 του νέου νομοσχεδίου, ή τουλάχιστον στα άρθρα 16, 22 και 23 αν δεν υπάρξει συνολική επίλυση των παραπάνω θεμάτων με την ένταξη των ΕΠΙ στο άρθρο 12. Με εκτίμηση, Μαρία Χαρίτου Διευθύντρια Ερευνών (Ερευνήτρια Α΄) ΕΠΙΣΕΥ