Αρχική Σχέδιο Νόμου - «Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας»Άρθρο 1 – Ίδρυση Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας – Διάρκεια – ΈδραΣχόλιο του χρήστη Βασίλης Καλερίδης- ΓΓΕΤ | 6 Ιουλίου 2016, 12:07
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Δεδομένου ότι στο Άρθρο 1 ορίζεται το Ίδρυμα Έρευνας & Καινοτομίας, το σχόλιο αφορά στο γενικότερο σκεπτικό του Σχεδίου Νόμου. Υπάρχει ασάφεια για το λόγο δημιουργίας ενός τέτοιου Ιδρύματος. Δημιουργείται για να “αξιοποιήσει” το δάνειο των 240 Μ € και μόνο; Για να “στηρίξει” νέους ερευνητές και τα ΑΕΙ / Ερευνητικά Κέντρα με εξοπλισμό και Προγράμματα, δηλαδή στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής που επιβάλλεται να ασκεί η εκάστοτε Κυβέρνηση προς όφελος των πολιτών ή “... σύμφωνα με το κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας”; Ή αυτό που προτείνεται είναι κάτι πολύ πιο ευρύ και με αυτόν τον τρόπο επιδιώκεται ένα πιο “ευέλικτο” σχήμα της δημόσιας διαχείρισης της έρευνας, αμφισβητώντας την ίδια στιγμή, δυστυχώς, την ανεξαρτησία και την αξιοκρατία του υφιστάμενου σχήματος; Όπως θα φανεί και στο σχολιασμό των – πιο συγκεκριμένων – άρθρων και με δεδομένο ότι στο σύντομο κείμενο του Σχεδίου δεν υπάρχει ξεκάθαρη τοποθέτηση στα παραπάνω ερωτήματα, κατά τη γνώμη μου βρισκόμαστε στο δεύτερο σενάριο. Ουσιαστικά, η ιδέα, η χρηματοδότηση και τα αντικείμενα του Ιδρύματος αμφισβητούν το δημόσιο χαρακτήρα του συστήματος διαχείρισης της Έρευνας στην Ελλάδα. Η δημιουργία ΝΠΙΔ μπορεί να κάνει πιο ευέλικτη τη λειτουργία ενός Ερευνητικού Κέντρου, με αντικείμενο αυτήν καθαυτήν την ερευνητική δραστηριότητα αλλά δεν πρέπει να εφαρμοστεί στο κεντρικό σύστημα διαχείρισης το οποίο πρέπει να είναι αντικειμενικό, να διασφαλίζεται από το Κράτος ως ευθύνη του προς όφελος της κοινωνίας. Αν ο Νομοθέτης έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το υφιστάμενο σύστημα δεν είναι αξιοκρατικό και ανεξάρτητο, πρέπει να του θυμίσουμε ότι για τέτοιες ενδείξεις υποβάθμισης ευθύνονται οι εκάστοτε πολιτικοί προϊστάμενοι και, σε κάθε περίπτωση, οφείλει να το βελτιώσει και να το “διορθώσει” κρατώντας το δημόσιο χαρακτήρα (σ.σ. όπως διαχρονικά ζητούν οι Σύλλογοι μας την ενίσχυση της ΓΓΕΤ με αρμοδιότητες, δομή και στελέχη) και όχι δημιουργώντας ΝΠΙΔ στη θέση του κεντρικού Δημοσίου. Η απάντηση στα κοινωνικά προβλήματα της Έρευνας (φυγή επιστημόνων, ανεπάρκεια πόρων των ΑΕΙ/Ερευνητικών Κέντρων) βρίσκεται στην ενίσχυση της ΓΓΕΤ ως ενός ανεξάρτητου, ευέλικτου και αξιοκρατικού Δημόσιου Οργανισμού.