Αρχική Υπηρεσιακές Μεταβολές του Εκπαιδευτικού Προσωπικού - Κρίση και την Επιλογή των Στελεχών της ΕκπαίδευσηςΒ΄ Κρίση και Επιλογή των Στελεχών της ΕκπαίδευσηςΣχόλιο του χρήστη ΚΙΝΤΗΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΣ | 4 Δεκεμβρίου 2009, 11:06
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΤΕΛΕΧΩΝ Διαπιστώσεις Η επιλογή των στελεχών ήταν και είναι πεδίο αντιπαράθεσης για συνδικαλιστικές παρατάξεις, ενδιαφερόμενους και ελάχιστους συναδέλφους. Ιδιαίτερα για τους τελευταίους, «κάθε θάμα τρεις ημέρες». Συζητούν, κρίνουν, διαφωνούν, αλλά ως εκεί. Απλά εύχονται να τους τύχει «καλός» προϊστάμενος ή διευθυντής. Ούτε λόγος για κάποια αντίδραση, έστω ένα σχόλιο φανερό και επώνυμο. Δηλαδή οι όποιες αδικίες και λάθος επιλογές σε τελική ανάλυση αφορούν σ’ ένα μικρό κύκλο ενδιαφερομένων και πολιτικοσυνδικαλιστικά αντιπαρατιθέμενων, αν και έχει διαπιστωθεί πως και πρόσφατα και παλιότερα, οι συνδικαλιζόμενοι σπάνια αδικούνταν, στα πλαίσια μιας ιδιότυπης αλληλεγγύης. Ευθύνη λοιπόν μιας δημοκρατικής πολιτικής ηγεσίας είναι να καθιερώσει θεσμούς και διαδικασίες, που θα εγγυώνται τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα και δύσκολα θ’ αλλάζουν, αφού θα τυχαίνουν ευρύτατης αποδοχής (βλπ. μοριοδότηση μεταθέσεων και για όσους θυμούνται , οι μεταθέσεις δεν γίνονταν πάντα με μόρια). Προτάσεις Α) Συμβούλιο Επιλογής Στελεχών (πλην Δντων σχ. Μονάδων) • Εξωτερικός φορέας αξιολόγησης-επιλογής ή ένα συμβούλιο, που θα πρέπει να εγκρίνει η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. • Μη συμμετοχή αιρετών εκπροσώπων, παρά μόνο με την παρουσία τους να διασφαλίζουν τη νομιμότητα της όλης διαδικασίας Δντές Σχολικών Μονάδων • Οι κρίσεις γίνονται είτε σε επίπεδο Περιφέρειας, είτε σε επίπεδο νομού. • Τα Συμβούλια Επιλογής (ΣΕ)δεν ταυτίζονται με τα Υπηρεσιακά Συμβούλια • Τα ΣΕ συγκροτούνται από στελέχη της διοίκησης και πανεπιστημιακούς, οι αιρετοί έχουν τον ίδιο ρόλο, όπως και προηγουμένως. Β) Κριτήρια Διαπιστώσεις Ούτε ο εξοβελισμός των σπουδών ούτε η αποθέωσή τους είναι η λύση. Ζητούμενο είναι η ικανότητα, την οποία δεν εγγυώνται τα μεταπτυχιακά και τα άλλα «χαρτιά», ούτε φυσικά η αρχααιότητα. Την ικανότητα εγγυάται η αξιολόγηση της πορείας του κρινόμενου, με όλες τις αδυναμίες της, αφού το υποκειμενικό στοιχείο θα υπάρχει πάντα. Φυσικά υπάρχουν μέθοδοι αξιολόγησης που ελαχιστοποιούν τα ανθρώπινα λάθη, ηθελημένα ή αθέλητα. Επειδή στην παρούσα φάση όμως δεν υπάρχουν αξιολογήσεις, μια γενιά δασκάλων δεν έχει ποτέ αξιολογηθεί, ας μείνουμε στα παλιά, αλλά για μια σύντομη θητεία. Το μίγμα της μοριοδότησης θα βρεθεί σχετικά εύκολα, υπάρχουν ήδη τρεις νόμοι. Διαδικαστικά: • Οι δηλώσεις προτίμησης υποβάλλονται μετά την οριστικοποίηση των πινάκων κατάταξης • Οι αιρετοί δεν βαθμολογούν • Οι ερωτήσεις και οι «σωστές» απαντήσεις δημοσιεύονται στο διαδίκτυο • Δημιουργείται τράπεζα ερωτήσεων από το υπουργείο, αν είναι εφικτό • Τηρούνται λεπτομερή πρακτικά κατά τη συνέντευξη αξιολόγησης ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Κανένα σύστημα προσλήψεων δεν εγγυάται ότι αυτός που προσελήφθη είναι και ικανός. Η συσσώρευση στα γραφεία εκπαίδευσης εκπαιδευτικών ανίκανων για την τάξη, μαρτυρά του λόγου το αληθές. Προτάσεις • Γνωμάτευση ψυχολογικής/ψυχιατρικής εκτίμησης από δημόσιο νοσοκομείο, περί καταλληλότητας, ως απαιτούμενο δικαιολογητικό διορισμού. • Καμιά μονιμοποίηση δίχως αξιολόγηση, με ρητή νομική διάταξη. Η αξιολόγηση αυτή ν’ αποτελεί δεσμευμένη ενέργεια για τη διοίκηση. ΤΗΡΗΣΗ ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΩΝ Το Υπουργείο και τα Υπηρεσιακά Συμβούλια να είναι συνεπή με τα χρονικά όρια που τα ίδια θέτουν και οι νόμοι επιβάλλουν, σχετικά με υπηρεσιακές μεταβολές (μεταβολές σχολείων, μεταθέσεις και αποσπάσεις εκτός ή εντός) και κυρίως τους διορισμούς και τις προσλήψεις αναπληρωτών. ΑΠΟΣΠΑΣΕΙΣ Διαπιστώσεις Αν με την ανάληψη υπηρεσίας ο αναπληρωτής καταθέτει και αίτηση βελτίωσης θέσης, δηλ. απόσπασης από τη θέση που τοποθετήθηκε, αντιλαμβάνεστε τον εκφυλισμό της διαδικασίας και τα παρεπόμενα προβλήματα, ιδιαίτερα αν αυτό γίνεται με υπόδειξη του αιρετού, όπως κυνικά ομολογείται. Είμαστε ακόμη στο σύνθημα ΠΡΩΤΑ Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ. Ασφαλώς και ο ευχαριστημένος δάσκαλος αποδίδει καλύτερα. Όμως αν πρέπει να μετακινηθεί δυο και τρεις φορές για να κάνει καλά τη δουλειά του, ας κάτσει στο σπίτι του ή ας πάει στον ιδιωτικό τομέα. Η υπηρεσία οφείλει να διευκολύνει υπαλλήλους με ανάγκες και προβλήματα. Αυτό όμως είναι διαφορετικό από τη μετατροπή των αποσπάσεων σ’ έναν άτυπο και ανεξέλεγκτο κύκλο μεταθέσεων. Είναι αδιανόητο να παίρνεις μετάθεση σε σχολείο της πόλης και ταυτόχρονα να ζητάς απόσπαση για άλλο σχολείο της ίδιας πόλης, ή να έχουμε τόσους κύκλους αποσπάσεων όσες και οι φάσεις πρόσληψης αναπληρωτών. Τι θα πούμε στους γονείς του 1/θ σχολείου, όταν μέχρι το Νοέμβριο αλλάζουν τρεις δασκάλους και ο πρώτος εμφανίζεται στο σχολείο του στα τέλη Σεπτέμβρη; Είναι καιρός να ξεκινήσουμε για την υλοποίηση του συνθήματος ΠΡΩΤΑ Ο ΜΑΘΗΤΗΣ. (Ας σημειωθεί ότι ο γράφων είναι πατέρας φοιτητή Παιδαγωγικού Τμήματος.) Πρόταση Καμιά απόσπαση αναιτιολόγητη και όλες οι σχετικές πράξεις να δημοσιεύονται στο διαδίκτυο. ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Μπορεί να καθιερωθεί ως μια μορφή επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και κυρίως των στελεχών, η Ανοιχτή και Εξ αποστάσεως Εκπαίδευση, στα πρότυπα του ΕΑΠ ή κάποιων Ελληνικών Πανεπιστημίων.