Αρχική Υπηρεσιακές Μεταβολές του Εκπαιδευτικού Προσωπικού - Κρίση και την Επιλογή των Στελεχών της ΕκπαίδευσηςΒ΄ Κρίση και Επιλογή των Στελεχών της ΕκπαίδευσηςΣχόλιο του χρήστη ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΠΑΣΟΚ Α ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 4 Δεκεμβρίου 2009, 11:27
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΠΑΣΟΚ Α ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α. ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ Η καρδιά της οποιαδήποτε μεταρρύθμισης για την Παιδεία είναι ο εκπαιδευτικός. Όλες οι κρίσιμες παράμετροι, από την εκπαίδευση, τη μετεκπαίδευση, την αξιολόγηση και την εξέλιξη του έως την αμοιβή του πρέπει να αναθεωρηθούν σε νέες, σύγχρονες βάσεις. Ποιοτική παιδεία με επίκεντρο τον μαθητή είναι αδύνατο να υπάρξει χωρίς εκπαιδευτικούς με τα απαραίτητα προσόντα και δεξιότητες. Σήμερα οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, διορίζονται χωρίς να έχουν τις απαιτούμενες γνώσεις (παιδαγωγικών και διδακτικής). ΠΡΟΤΑΣΗ Προτείνεται να δημιουργηθεί ειδικό έτος μεταπτυχιακής ειδίκευσης για την απόκτηση «παιδαγωγικής επάρκειας» από διατμηματικές συμπράξεις, στις οποίες θα μετέχουν οι σχολές απόκτησης πτυχίου και οι παιδαγωγικές σχολές. Η επιτυχής φοίτηση στο έτος αυτό θα είναι προϋπόθεση διορισμού στην ΔΕ Το έτος αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει το ένα από τα δύο έτη ενός μεταπτυχιακού προγράμματος (master). ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ Οι προσφερόμενες θέσεις θα είναι 1,5 - 2 φορές περισσότερες από τον αριθμό των εκπαιδευτικών που πρόκειται να διορισθούν την επόμενη χρονιά. Η συμμετοχή θα γίνεται ύστερα από γραπτές εξετάσεις στα πρότυπα του ΑΣΕΠ. Η θεματολογία της εξεταστέας ύλης θα ανακοινωθεί με λεπτομέρειες σε εύλογο χρόνο πριν από τις εξετάσεις. Σχετικό εκπαιδευτικό υλικό αναρτάται στο διαδίκτυο, ώστε να είναι άμεσα ανακτήσιμο από τους ενδιαφερόμενους, χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Η εκπαίδευση θα περιλαμβάνει θεματικά αντικείμενα γενικής και ειδικής διδακτικής, παιδαγωγικών και ψυχολογίας. Το πλαίσιο του Αναλυτικού Προγράμματος θα καθορισθεί από το Υπουργείο Παιδείας. Τα τμήματα εκπαίδευσης θα δομηθούν ανά ειδικότητα. Η εκπαίδευση θα είναι θεωρητική και πρακτική (σε σχολεία της περιοχής). ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ Η επιτυχής φοίτηση από τις σχολές θα πιστοποιείται από ενιαίο σύστημα πιστοποίησης (με θέματα κλιμακούμενης δυσκολίας) που θα λειτουργήσει με την ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας. Ο βαθμός πιστοποίησης θα ορίζει τη σειρά διορισμού και θα αντικαταστήσει τις σημερινές εξετάσεις ΑΣΕΠ. Β. ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΟΛΗ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ Είναι προφανής η αναγκαιότητα επιμόρφωσης των διοικητικών στελεχών της εκπαίδευσης, πριν αναλάβουν θέσεις Διευθυντών Εκπαίδευσης, Προϊσταμένων γραφείων και διευθυντών σχολικών μονάδων. Η θεματολογία θα μπορούσε να περιλαμβάνει: οργάνωση εκπαιδευτικής ιεραρχίας, εκπαιδευτική πολιτική, διεθνείς πρακτικές οργάνωση και διοίκηση σχολικών μονάδων νέες τεχνολογίες στη διοίκηση της εκπαίδευσης οικονομικά της εκπαίδευσης, σχολικές επιτροπές εκπαιδευτική νομοθεσία βασικές αρχές διοίκησης σύγχρονες τεχνικές management (συναισθηματική νοημοσύνη), αντιμετώπιση κρίσεων, συγκρούσεων, διαπραγματεύσεις κ.ά. πρακτικές ασκήσεις – μελέτες περίπτωσης ΦΟΡΕΙΣ ΠΕΚ, ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ με εξακτίνωση στα ΠΙΝΕΠ, ΑΕΙ, ΔΙΔΑΣΚΑΛΕΙΑ. ΟΡΓΑΝΩΣΗ Τα προγράμματα θα είναι μέσης διάρκειας (εξάμηνα) και θα πρέπει να καλύψουν ΟΛΕΣ τις αιτήσεις των εκπαιδευτικών που επιθυμούν να επιμορφωθούν, για να διεκδικήσουν θέση στελέχους στην εκπαίδευση. Προτεραιότητα θα πρέπει να δοθεί σε όσους κατέχουν τον βαθμό Α και οι οποίοι έχουν τα απαιτούμενα έτη υπηρεσίας για να υποβάλλουν υποψηφιότητα για τα τις θέσεις στελεχών εκπαίδευσης. Το αναλυτικό πρόγραμμα και το εκπαιδευτικό υλικό θα είναι ενιαίο και θα έχει προετοιμαστεί πριν από την έναρξη των προγραμμάτων. Οι επιμορφωτές των προγραμμάτων θα φοιτήσουν σε ειδικά προγράμματα επιμόρφωσης των επιμορφωτών. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ Θα πρέπει να αξιοποιηθούν οι συμβατικές και οι εξ αποστάσεως μορφές επιμόρφωσης, όπως: σύγχρονη εξ αποστάσεως επιμόρφωση ασύγχρονη εξ αποστάσεως επιμόρφωση υβριδική επιμόρφωση (blended) Με τον τρόπο αυτόν θα προσαρμοσθούν τα προγράμματα στο χρόνο και στο ρυθμό μάθησης του κάθε εκπαιδευτικού, και ταυτόχρονα θα ανεξαρτητοποιηθούν από τον παράγοντα τόπο – παραδοσιακή αίθουσα επιμόρφωσης. Με αυτήν τη μεθοδολογία επιμόρφωσης θα είναι δυνατή η φοίτηση των εκπαιδευτικών ΧΩΡΙΣ απαλλαγή από τα καθήκοντά τους. Με τον συνδυασμό όλων των παραπάνω μεθόδων, εκτιμάται ότι σε μία – το πολύ –διετία, θα καλυφθούν όλες οι αιτήσεις των εκπαιδευτικών που θα υποβάλλουν αιτήσεις συμμετοχής. ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ Η επιτυχής φοίτηση θα πιστοποιείται από ενιαίο σύστημα πιστοποίησης (με θέματα κλιμακούμενης δυσκολίας) που θα λειτουργήσει με την ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας και στο οποίο θα καθορίζεται ως βάση το 60% της βαθμολογίας. Οι εξετάσεις διαρκούν 2 ημέρες. Την 1η ημέρα οι εκπαιδευτικοί θα απαντούν σε ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής. Τη 2η ημέρα θα αναπτύσσουν τις απόψεις τους σε μελέτες περίπτωσης (για παράδειγμα: αντιμετώπιση μίας κατάστασης κρίσης που αφορά εκπαιδευτικούς, αντιμετώπιση μιας παρεμβατικής συμπεριφοράς, νομική αντιμετώπιση ενός σύνθετου εκπαιδευτικού θέματος, ανάπτυξη μιας πρωτοβουλίας ανοίγματος της υπηρεσίας ή του σχολείου στην κοινωνία κ.τ.λ.). Credits Ο βαθμός πιστοποίησης θα δίνει ανάλογο αριθμό μορίων που θα λαμβάνονται σοβαρά υπόψη κατά την επιλογή των στελεχών της εκπαίδευσης (και θα αντικαταστήσει κάθε άλλη γραπτή εξέταση).