Αρχική Υπηρεσιακές Μεταβολές του Εκπαιδευτικού Προσωπικού - Κρίση και την Επιλογή των Στελεχών της Εκπαίδευσης1. Σύστημα Πρόσληψης ΕκπαιδευτικώνΣχόλιο του χρήστη Girogos | 4 Δεκεμβρίου 2009, 15:59
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η παιδεία αποτελεί τη βάση κάθε κοινωνίας. Στο σχολείο συντελείται η πρώτη επαφή του παιδιού με την κοινωνία, στο πλαίσιο της οποίας θα κληθεί στο μέλλον να συμμετάσχει ενεργά ως πολίτης. Οι λύσεις στα διάφορα προβλήματα και τα λοιπά μέτρα που λαμβάνονται στο χώρο της παιδείας μπορούν και επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό όλους τους τομείς της ανθρώπινης ζωής και της κοινωνικής συνύπαρξης. Οι εγκληματικές πράξεις, η τάση για αυθαιρεσία, διαφθορά, η ξενοφοβία και η παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η ευαισθησία σε θέματα περιβάλλοντος, όλα αυτά είναι θέμα παιδείας. Επομένως το θέμα της πρόσληψης και της συνεχής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, αν και μια μόνο πτυχή της όλης συζήτησης για την βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος, είναι ιδιαίτερα κρίσιμο καθώς ο εκπαιδευτικός παίζει μεγάλο ρόλο στα μηνύματα και στους στόχους που θέλει να περάσει στους μαθητές το όποιο εκπαιδευτικό σύστημα. Επί του θέματος έχω τις εξής απόψεις: Πρώτον: ο τρόπος πρόσληψης δεν πρέπει να λαμβάνει μόνο υπόψη τις γνώσεις των εκπαιδευτικών αλλά και την ικανότητα τους να μεταδίδουν τη γνώση αυτή στα παιδιά, πράγμα που με τον υπάρχον σύστημα δεν συμβαίνει Δεύτερον: δεδομένου του κρίσιμου χαρακτήρα της παιδείας για το καλό ολόκληρης της κοινωνίας, η διαδικασία επιλογής των εκπαιδευτικών πρέπει να γίνεται με διαφορετικό τρόπο από ότι γίνεται για τους υπαλλήλους σε άλλους τομείς του δημοσίου, βασισμένου σε μια επιστημονική προσέγγιση και μακριά από το κυνήγι μορίων, πολιτικές σκοπιμότητας και της νοοτροπίας "άντε να μπω στο δημόσιο να ησυχάσω". Αυτά δεν αρμόζουν στο ρόλο του εκπαιδευτικού και στο έργο που επιτελεί. Τρίτον: λόγο ακριβώς του σημαντικού έργου που επιτελεί ο εκπαιδευτικός, η αξιολόγηση του σε τακτική βάση είναι αναγκαία καθώς επίσης και η συνεχής επιμόρφωση του Με βάση αυτές τις δύο παρατηρήσεις προτείνω τη καθιέρωση μιας διαδικασίας πρόσληψης σε τρία στάδια. Στο πρώτο στάδιο οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί θα διαγωνίζονται στο πλαίσιο του ΑΣΕΠ όπως συμβαίνει και τώρα πάνω σε θέματα τόσο γενικών όσο και ειδικών γνώσεων, ανάλογα με το αντικείμενο τους (φιλόλογοι, φυσικοί, εκπαιδευτικοί δημοτικής εκπαίδευσης κτλ). Αφού επιλεγούν οι πρώτοι βάσει της βαθμολογίας τους και την προσμέτρηση ενδεχομένως των επιπλέον τίτλων, πέρα του πτυχίου, που διαθέτουν, θα ξεκινάει το δεύτερο στάδιο στο οποίο οι δόκιμοι πλέον εκπαιδευτικοί θα εκπαιδεύονται στο πλαίσιο μιας Σχολής Δημόσιας Εκπαίδευσης που θα ιδρυθεί και στην οποία θα λειτουργούν τρία τμήματα: νηπιακής, δημοτικής και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Ενδεχομένως θα μπορεί να λειτουργήσει και ένα τέταρτο για διοικητικό προσωπικό, όπου θα μπορούν να φοιτούν και άτομα με πτυχία όπως στις οικονομικές επιστήμες, στη δημόσια διοίκηση κτλ, ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα συνωστισμού εκπαιδευτικών σε γραφεία την ώρα που υπάρχουν άπειρα κενά στα σχολεία). Στην σχολή αυτή οι δόκιμοι εκπαιδευτικοί θα ακολουθούν ένα πρόγραμμα σπουδών το οποίο θα περιλαμβάνει μαθήματα παιδοψυχολογίας, εξοικείωσης με τα διάφορα εκπαιδευτικά πρότυπα και τους τρόπους προσέγγισης των μαθητών, μελέτη και εξοικείωση με το πρόγραμμα σπουδών των σχολείων όπως αυτό ισχύει και την διδακτέα ύλη καθώς και μαθήματα εμβάθυνσης των γνώσεων τους πάνω στο αντικείμενο τους. Κατά τη διάρκεια της φοίτησης τους, οι δόκιμοι εκπαιδευτικοί θα αμείβονται όπως ακριβώς συμβαίνει με τους σπουδαστές της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και τους σπουδαστές της Διπλωματικής Ακαδημίας του Υπουργείου Εξωτερικών. Μετά το πέρας της φοίτησης τους στη σχολή αυτή, θα ξεκινάει το τρίτο στάδιο που θα αποτελείται ουσιαστικά από πρακτική άσκηση. Οι δόκιμοι εκπαιδευτικοί θα τοποθετούνται στα σχολεία και θα διδάσκουν κανονικά για ένα σχολικό έτος, στο τέλος του οποίου θα αξιολογούνται και θα αποφασίζεται αν πληρούν τα κριτήρια μόνιμου διορισμού, λαμβάνοντας υπόψη και τις επιδόσεις τους κατά τη διάρκεια φοίτησης τους στη σχολή. Η αξιολόγηση αυτή θα ενεργείται από το προσωπικό της σχολής που θα πραγματοποιεί επισκέψεις στα σχολεία που έχουν τοποθετηθεί οι δάσκαλοι και οι καθηγητές. Σε περίπτωση που κάποιος κριθεί ότι παρουσιάζει κενά θα μπορεί να επαναλάβει το δεύτερο και τρίτο στάδιο. Σε περίπτωση και δεύτερης αποτυχίας θα αποκλείονται από το χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης ή τουλάχιστον θα πρέπει να περάσει ένα διάστημα μετά το οποίο θα μπορεί να λάβει μέρος πάλι στη διαδικασία, αρχίζοντας πάλι από το πρώτο στάδιο. Η νέα σχολή θα είναι αρμόδιο και για την διοργάνωση επιμορφωτικών σεμιναρίων για τους ήδη διορισμένους εκπαιδευτικούς αλλά και για τη συνεχή αξιολόγηση τους. Στο πλαίσιο της σχολής θα διενεργείται διαγωνισμός από τον οποίο θα περνάνε όλοι οι ήδη διορισμένοι εκπαιδευτικοί κάθε πχ 5 ή 10 χρόνια, ώστε να κριθούν ικανοί. Σε περίπτωση που κάποιος παρουσιάζει κενά (λίγο δύσκολο ύστερα από τόσα χρόνια στο επάγγελμα) θα τίθεται σε διαθεσιμότητα και θα του δίνεται η ευκαιρία να προετοιμαστεί καλύτερα και να επαναλάβει την διαδικασία αξιολόγησης. Σε περίπτωση δεύτερης αποτυχίας τότε θα απολύεται. Το γεγονός ότι ένας δημόσιος υπάλληλος είναι μόνιμος δε σημαίνει ότι μπορεί να παραμένει ακόμα και αν δεν είναι χρήσιμος, εις βάρος των φορολογουμένων.