Αρχική Υπηρεσιακές Μεταβολές του Εκπαιδευτικού Προσωπικού - Κρίση και την Επιλογή των Στελεχών της ΕκπαίδευσηςΒ΄ Κρίση και Επιλογή των Στελεχών της ΕκπαίδευσηςΣχόλιο του χρήστη Βασιλική Παπαδημητρίου | 4 Δεκεμβρίου 2009, 15:15
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Οι υπογράφουσες αυτό το κείμενο ως οι κύριοι συντελεστές οργάνωσης και λειτουργίας του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών (ΠΜΣ) με τίτλο «Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης» που λειτουργεί στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας από το ακαδημαϊκό έτος 2005-6, θεωρήσαμε υποχρέωσή μας να συμμετάσχουμε σε αυτή την ανοικτή διαβούλευση προκειμένου να διατυπώσουμε τις απόψεις μας. Αρχικά οφείλουμε να επισημάνουμε ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και όχι μόνο, όπου η επιλογή των στελεχών της εκπαίδευσης δεν στηρίζεται κατά κύριο λόγο σε εξειδικευμένες σπουδές αλλά σε άλλα κριτήρια. Όμως, αναμφισβήτητα οι εξειδικευμένες σπουδές είναι απόλυτα αναγκαίες για τα στελέχη της εκπαίδευσης καθώς ο ρόλος τους είναι πολυδιάστατος και ξεφεύγει πολύ από την επικέντρωση στη γνώση της σχετικής νομοθεσίας και τη διακίνηση εγγράφων, διάσταση που μπορεί να στηριχτεί στην εμπειρία και στις δυνατότητες που προσφέρουν σήμερα οι νέες τεχνολογίες. Επίσης ο ρόλος του στελέχους εκπαίδευσης διαφοροποιείται πολύ από αυτόν των στελεχών διοίκησης επιχειρήσεων και διάφορων άλλων οργανισμών. Θα πρέπει να σημειώσουμε πως σε ότι ακολουθεί αναφερόμαστε στα στελέχη που ασκούν διοίκηση και όχι σε στελέχη όπως οι Σχολικοί Σύμβουλοι, για την επιλογή των οποίων ισχύουν διαφορετικές προϋποθέσεις. Σύμφωνα με τις σύγχρονες επιστημονικές απόψεις και τα δεδομένα της επιστημονικής έρευνας, τα στελέχη της εκπαίδευσης παίζουν καταλυτικό ρόλο στις όποιες προσπάθειες ουσιαστικής αναβάθμισης της εκπαίδευσης. Σήμερα, σε μια περίοδο συνεχών αλλαγών στον εκπαιδευτικό χώρο, σε παγκόσμιο επίπεδο, όπου μεταξύ των άλλων δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην αυτοανάπτυξη και την αποτελεσματικότητα του όλου σχολείου, η εκπαιδευτική διοίκηση καλείται να παίξει καθοριστικό ρόλο προς αυτή την κατεύθυνση. Έτσι, ο διευθυντής σχολικής μονάδας πρέπει, μεταξύ άλλων, να είναι γνώστης των εκπαιδευτικών αλλαγών και καινοτομιών που συντελούνται καθώς και του τρόπου εισαγωγής τους στη σχολική μονάδα, να έχει την ικανότητα και τη διάθεση να συμβάλλει ουσιαστικά στη διαμόρφωση δημιουργικού σχολικού κλίματος και να προωθεί την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών σε συνδυασμό με την καθημερινή διδακτική πράξη. Να είναι επίσης γνώστης των δυνατοτήτων που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης και ικανός όχι μόνο να παρακολουθεί την επιστημονική έρευνα αλλά να παράγει και ο ίδιος έρευνα. Να εισάγει ερευνητική κουλτούρα στο σχολείο και ιδιαίτερα να προωθεί εκείνες τις μορφές εκπαιδευτικής έρευνας που είναι φιλικές και χρήσιμες στους εκπαιδευτικούς και συνδέονται άμεσα με τη βελτίωση της διδακτικής πράξης και την αποτελεσματικότητα του σχολείου. Αναμφισβήτητα, πρέπει να έχει γνώση των βασικών αρχών διοίκησης της εκπαίδευσης και ικανότητες διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού και αντιμετώπισης κρίσεων, καθώς και δεξιότητες επικοινωνίας με στόχο τη σύνδεση του σχολείου με την ευρύτερη κοινότητα. Τα παραπάνω αποτέλεσαν γνώμονα για τη διαμόρφωση του προαναφερθέντος Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών, το οποίο περιλαμβάνει αποκλειστικά μαθήματα που σχετίζονται άμεσα με τις γνώσεις και δεξιότητες του σύγχρονου στελέχους της εκπαίδευσης. Ενδεικτικά διδάσκονται: βασικές αρχές διοίκησης - διοίκηση εκπαιδευτικών μονάδων, οργανωτική ψυχολογία με εφαρμογές στη διοίκηση εκπαιδευτικών μονάδων, ανάπτυξη και διαχείριση καινοτομιών στην εκπαιδευτική μονάδα, εφαρμογές των νέων τεχνολογιών στην εκπαιδευτική πράξη και στη διοίκηση της εκπαίδευσης, ποιότητα και αποτελεσματικότητα στο σχολείο, εκπαιδευτική πολιτική, δομή και διοίκηση εκπαιδευτικών συστημάτων άλλων χωρών και άλλα. Τα παραπάνω αντικείμενα διδάσκουν μέλη ΔΕΠ του Τμήματος αλλά και μέλη ΔΕΠ άλλων Τμημάτων Πανεπιστημίων του εσωτερικού και του εξωτερικού και άλλοι επιστήμονες εξειδικευμένοι στο αντικείμενο του ΠΜΣ. Οι φοιτητές επίσης διδάσκονται τις μεθόδους της εκπαιδευτικής έρευνας, εξοικειώνονται με τις διαδικασίες της και διεξάγουν οι ίδιοι έρευνα στο πλαίσιο της διπλωματικής τους εργασίας. Τέλος, στο πλαίσιο των διεθνών σχέσεων που έχουν αναπτυχθεί, πολλοί από τους φοιτητές έχουν την ευκαιρία να επισκεφτούν Πανεπιστήμια και σχολεία του εξωτερικού και να έχουν απ’ ευθείας επικοινωνία με στελέχη της εκπαίδευσης της χώρας που επισκέπτονται. Παρόλο που τα τελευταία χρόνια υπάρχουν εκπαιδευτικοί με σοβαρές μεταπτυχιακές σπουδές στην Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης, με απογοήτευση πληροφορηθήκαμε ότι στις τελευταίες κρίσεις στελεχών δεν επελέγησαν, αλλά προτιμήθηκαν εκπαιδευτικοί με περισσότερα μόρια που συγκεντρώθηκαν με διάφορα κριτήρια τα οποία δεν έχουν άμεση σχέση με τα απαιτούμενα για το προφίλ του σύγχρονου στελέχους της εκπαίδευσης, ενώ καταλυτικό ρόλο για τη επιλογή έπαιξε η ‘περίφημη’ συνέντευξη. Πρόταση Όπως ισχύει σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες, προϋπόθεση για την υποβολή αίτησης για την κατάληψη θέσης στελέχους της εκπαίδευσης που προορίζεται για τη διοίκηση πρέπει να αποτελεί η κατοχή αναγνωρισμένου τίτλου Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης και κάποια προϋπηρεσία. Η μοριοδότηση άλλων προσόντων για την τελική επιλογή οφείλει να ακολουθεί. Δεν μπορεί να εξισώνεται το οποιοδήποτε μεταπτυχιακό με τα εξειδικευμένα στο αντικείμενο της οργάνωσης και διοίκησης της εκπαίδευσης ή να διαφοροποιούνται με ένα ή δυο μόρια. Βέβαια, ίσως δεν υπάρχουν ακόμη αρκετοί εκπαιδευτικοί κάτοχοι εξειδικευμένων μεταπτυχιακών σπουδών, καθώς δεν υπάρχει σχετική παράδοση στην Ελλάδα λόγω του ότι στην επιλογή στελεχών άλλοι παράγοντες έπαιζαν ρόλο. Για το λόγο αυτό, θα πρέπει να αξιοποιηθούν καταρχάς οι εκπαιδευτικοί που κατέχουν μεταπτυχιακούς τίτλους στη Διοίκηση της Εκπαίδευσης, ενώ μεταβατικά, και μέχρι να υπάρξει ένας ικανός αριθμός εκπαιδευτικών με άμεσα σχετικές με το αντικείμενο Μεταπτυχιακές Σπουδές, θα μπορούσε εναλλακτικά να τεθεί ως προαπαιτούμενο κριτήριο για την κατάληψη θέσης διοίκησης, η ειδική και υψηλού επιπέδου εκπαίδευση η επιμόρφωση σε συναφή με τη Διοίκηση της Εκπαίδευσης αντικείμενα. Υπογράφοντες: Βασιλική Παπαδημητρίου Καθηγήτρια (Διευθύντρια σπουδών του ΠΜΣ) Σαραφίδου Γιασεμή Αναπλ. Καθηγήτρια (γνωστικό αντικείμενο «Εκπαιδευτική Έρευνα» Λαζαρίδου Αγγελική, Λέκτορας (γνωστικό αντικείμενο «Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης»)