Αρχική Υπηρεσιακές Μεταβολές του Εκπαιδευτικού Προσωπικού - Κρίση και την Επιλογή των Στελεχών της ΕκπαίδευσηςΒ΄ Κρίση και Επιλογή των Στελεχών της ΕκπαίδευσηςΣχόλιο του χρήστη E.Z. | 4 Δεκεμβρίου 2009, 16:16
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΟΧΙ ΣΤΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΩΣ ΜΕΣΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΣΤΕΛΕΧΩΝ Παρόλο που η συνέντευξη αποτελεί ένα θεμιτό τρόπο επιλογής στελεχών, στην Ελλάδα το κοινωνικό σύστημα δεν έχει την απαραίτητη ωριμότητα για να τον εφαρμόσει. Έχουμε καταλήξει τα στελέχη που επιλέγονται κατά κύριο λόγο να έχουν συγκεκριμένη ιδεολογική απόχρωση και κατά δεύτερο λόγο να είναι ικανά στελέχη, κατάλληλα για την εκπαίδευση. Το κακό από αυτή την κατάσταση δεν είναι τόσο ότι έχουμε άτομα συγκεκριμένης πολιτικής ταυτότητας σε θέσεις ευθύνης, όσο ότι τα άτομα αυτά έχουν επίγνωση των κριτηρίων με τα οποία επιλέχθηκαν, θεωρούν ότι έχουν την εξουσία με το μέρος τους και συχνά καταλήγουν να επιδεικνύουν αυταρχική και αντιδημοκρατική συμπεριφορά στους υφισταμένους τους. Εννοείται ότι υπάρχουν πολλοί ικανοί και άξιοι εκπαιδευτικοί που έχουν βρεθεί σε θέσεις ευθύνης. Γεγονός, όμως, είναι ότι τα διάφορα συστήματα επιλογής που έχουν εφαρμοσθεί μέχρι τώρα δεν έχουν κερδίσει την εμπιστοσύνη του κόσμου των εκπαιδευτικών για την εφαρμογή της αξιοκρατίας και δεν έχουν εξασφαλίσει τη μετριοφροσύνη και τη διαλλακτικότητα από τα επιλεγμένα στελέχη. Συνεπώς, θα πρέπει να καταργηθεί η συνέντευξη από τα κριτήρια επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης. Ευτυχώς, υπάρχουν πολλά άλλα κριτήρια να εφαρμοστούν: σπουδές, μεταπτυχιακά, χρόνια προϋπηρεσίας, διδακτικό έργο (στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα), ερευνητικό έργο, δημοσιεύσεις, ξένες γλώσσες, γνώσεις Η/Υ, επιμόρφωση, εμπειρία σε διοικητική θέση κλπ. ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΣΤΕΛΕΧΩΝ Αυτό που προτείνεται από το ΥΠΕΠΘ για την αναγκαιότητα επιμόρφωσης των στελεχών της εκπαίδευσης είναι προφανές. Φυσικά και πρέπει και τα στελέχη της εκπαίδευσης να συνεχίζουν να επιμορφώνονται προκειμένου να μπορούν να ανταποκριθούν με επάρκεια στις απαιτήσεις της θέσης τους. Αυτό στο οποίο υπάρχει αντίφαση στην πρόταση του ΥΠΕΠΘ είναι πότε θα παρακολουθούν τα στελέχη τον κύκλο επιμόρφωσης. Για τα ειδικά προγράμματα επιμόρφωσης, η πρόταση γράφει στην αρχή ότι «τα στελέχη της εκπαίδευσης, που θα επιλεγούν, θα επιμορφωθούν σε θέματα αντίστοιχα με τις απαιτήσεις της θέσης ...» ενώ, στη συνέχεια, διαβάζουμε ότι «όσοι ολοκληρώνουν με επιτυχία τον κύκλο σπουδών θα λαμβάνουν πιστοποιητικό διοικητικής επάρκειας, το οποίο θα αποτελεί μια από τις προϋποθέσεις για τη συμμετοχή στη διαδικασία επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης.» Αν, όμως, είναι να μπει ως προϋπόθεση για τη συμμετοχή στη διαδικασία επιλογής η παρακολούθηση των σεμιναρίων, τότε θα πρέπει να συζητάμε όχι μόνο για τον τρόπο επιλογής των στελεχών αλλά και για το πώς θα επιλεγούν τα άτομα που θα παρακολουθήσουν τα σεμινάρια αυτά. Με άλλα λόγια, καλό θα ήταν να μην εφαρμοστεί το γνωστό τρικ με το οποίο συνηθίζουν να βγάζουν ‘φωτογραφικές’ θέσεις στις διάφορες προκηρύξεις, στις οποίες ορίζεται ότι ‘θα προτιμηθούν όσοι έχουν παρακολουθήσει το τάδε σεμινάριο τόσων ωρών’ ενώ η επιλογή για το ‘τάδε’ σεμινάριο γίνεται με αδιαφάνεια.