Αρχική Υπηρεσιακές Μεταβολές του Εκπαιδευτικού Προσωπικού - Κρίση και την Επιλογή των Στελεχών της Εκπαίδευσης1. Σύστημα Πρόσληψης ΕκπαιδευτικώνΣχόλιο του χρήστη Γεωργία Κ. | 4 Δεκεμβρίου 2009, 18:28
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αγαπητή κυρία Υπουργέ, Το 90% των παιδιών με αναπηρία ή / και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στην Ελλάδα, δεν ολοκληρώνουν την βασική εκπαίδευση (Άρθρο της Ελευθεροτυπίας (30/11/2009). Οι 250 όλοι και όλοι εξειδικευμένοι στην Ειδική Αγωγή (Ε.Α.) καθηγητές μέσης εκπαίδευσης στην χώρα μας, αδυνατούν να καλύψουν τις πανελλαδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και τα οργανικά κενά που υπάρχουν στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ενώ εξίσου στις υπόλοιπες βαθμίδες εκπαίδευσης οι κενές εκπαιδευτικές θέσεις ειδικών παιδαγωγών αποτελούν σοβαρό έλλειμμα εκπαιδευτικής πολιτικής. Η καθολική εισαγωγή γραπτών εξετάσεων, μέσω του ΑΣΕΠ, αποτελεί προϊόν της ανάγκης να διασφαλιστεί το αδιάβλητο και αξιοκρατικό σύστημα των προσλήψεων στην εκπαίδευση. Όμως, σε ότι αφορά στον χώρο της Ειδικής Αγωγής, απειλεί δυστυχώς να επιφέρει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα κι αυτό διότι κανείς γραπτός διαγωνισμός δεν μπορεί να αναδείξει τον κατάλληλο εκπαιδευτικό στην Ειδική Αγωγή. Ο καλός εκπαιδευτικός της Ειδικής Αγωγής, με ενδιαφέρον, ευαισθητοποίηση έως και ζήλο για την εργασία του αναλύει επιστημονικά τα εκπαιδευτικά ζητήματα των μαθητών με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (μαθητές με κώφωση, τύφλωση, αυτισμό, νοητική καθυστέρηση, δυσλεξία, κινητικές αναπηρίες, υπερκινητικότητα, διάσπαση προσοχής κ.α.), ακολουθεί σύγχρονες προσεγγίσεις σχετικά με την εκπαιδευτική και την κοινωνική τους ένταξη, αναδεικνύει καινοτόμες πρακτικές μάθησης και διδασκαλίας, σχεδιάζει προγράμματα παρέμβασης, λαμβάνοντας υπόψη την προέλευση και τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά της ομάδας στην οποία απευθύνεται, διαμορφώνει το κατάλληλο επιστημολογικό – εκπαιδευτικό πλαίσιο, αξιοποιώντας τις εκπαιδευτικές θεωρίες-έννοιες και τα πορίσματα επιστημονικών ερευνών για την αντιμετώπιση των προβλημάτων εκπαιδευτικής πολιτικής και πρακτικής. Αποτέλεσμα αυτών των διεργασιών: παροτρύνει, επιμορφώνει, εμψυχώνει, προετοιμάζει και καθοδηγεί τους ανάπηρους μαθητές του στις ανάγκες της αγοράς εργασίας της ελληνικής κοινωνίας, έτσι ώστε να αποτελέσουν ανεξάρτητα, μορφωμένα, παραγωγικά άτομα, που συμβάλλουν και αυτά στο οικονομικό «γίγνεσθαι» της πατρίδας τους. Η Γενική Διεύθυνση Εκπαίδευσης και Πολιτισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, διαμέσου της συνθήκης της Λισαβόνα, επισημαίνει την ειδική προσοχή που θα πρέπει να δοθεί με στόχο την υποστήριξη των ευάλωτων ομάδων και ατόμων, με ιδιαίτερη έμφαση στα άτομα με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Τα ιδιαίτερα εξειδικευμένα προσόντα του παραπάνω καλού εκπαιδευτικού της Ειδικής Αγωγής οφείλονται στην φοίτησή και κατοχή διδακτορικών διπλωμάτων, μεταπτυχιακών διπλωμάτων διετούς φοίτησης,, στην παράλληλη εκμάθηση της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας και της γραφής και ανάγνωσης Braille, στην εκμάθηση σημαντικών εναλλακτικών τρόπων επικοινωνίας, όπως του συστήματος Makaton, ή του Pecs, του Τeech, που χρησιμοποιούν αρκετές κατηγορίες ανάπηρων μαθητών, και φυσικά η ταυτόχρονη προϋπηρεσία στις ειδικές δομές της εκπαίδευσης. Όλα τα παραπάνω πολυποίκιλα και απαιτητικά προσόντα και οι εξειδικεύσεις στην Ειδική Αγωγή, που προασπίζουν την κοινωνία της γνώσης και την ισότιμη εκπαίδευση ανεξαρτήτως όλων των μαθητών της Ελλάδας, προάγοντας σθεναρά την δια βίου εκπαίδευση και κατάρτιση, δεν μπορούν να αναμετρηθούν, να αποκτηθούν και να αναδειχθούν με κανέναν γραπτό διαγωνισμό. Αντίθετα είναι απαραίτητη η κατάλληλη εμπειρία, στον τομέα αυτόν, που προέρχεται μόνο από σχετική πιστοποιημένη προϋπηρεσία. Σε καμία χώρα παγκοσμίως, για την πρόσληψη ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού, δεν διεξάγονται γραπτές εξετάσεις, αλλά λαμβάνονται υπόψη τα παραπάνω προσόντα. Για τον λόγο αυτόν προτείνουμε την πρόσληψη μόνιμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών στο χώρο της Ειδικής Αγωγής, με βάση τα ιεραρχικά κριτήρια: 1. Κατοχή διδακτορικού διπλώματος Ειδικής Αγωγής 2. Κατοχή μεταπτυχιακού διπλώματος Ειδικής Αγωγής διετούς φοίτησης 3. Κατοχή μεταπτυχιακού διπλώματος Ειδικής Αγωγής μονοετούς φοίτησης Επιπλέον απαραίτητα προσόντα: • προϋπηρεσία στην Ειδική Αγωγή • Γνώση της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (ΕΝΓ) • Γνώση της γραφής Braille • Γνώση εναλλακτικών τρόπων επικοινωνίας: Makaton, Pecs • Καλή γνώση Η/Υ Τα ίδια προσόντα να ισχύουν για όλους τους υποψήφιους εκπαιδευτικούς ανεξαιρέτως. Να μην εξαιρούνται οι ανάπηροι, ούτε οι γονείς αυτών (παιδιών με αναπηρίες), οι οποίοι πρέπει και εκείνοι να είναι επιστημονικά άρτια εκπαιδευμένοι και ευαισθητοποιημένοι για τον ιδιαίτερο χώρο της Ειδικής Αγωγής. Ελπίζουμε οι προτάσεις μας να αποτελέσουν το έναυσμα για ένα γόνιμο και εποικοδομητικό διάλογο στην Ειδική Αγωγή, προς όφελος, πρώτα όλων των μαθητών, ανάπηρων και μη, και ύστερα της υπόλοιπης κοινωνίας. Με εκτίμηση Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές της Ειδικής Αγωγής του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΤΕΑΠΗ) του Καποδιστριακού Παν/μίου Αθηνών: