• Σχόλιο του χρήστη 'Λευτερης' | 18 Αυγούστου 2016, 20:28

    Σύμφωνα με τροπολογία στο σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση, τη διαπολιτισμική εκπαίδευση κι άλλες διατάξεις» που αφορά Θέματα ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης που κατέθεσε ο Υπουργός Παιδείας κ. Νίκος Φίλης προς διαβούλευση, εκτός από πληθώρα αλλαγών, προβλέπεται με σαφήνεια η δυνατότητα κάλυψης θέσεων ειδικευμένου εκπαιδευτικού προσωπικού, που κατά πλειοψηφία μέχρι σήμερα καταλαμβάνουν επιστήμονες αναπληρωτές εκπαιδευτικοί με ακαδημαϊκά προσόντα, όπως μεταπτυχιακά και διδακτορικά ειδικής αγωγής και σχολικής ψυχολογίας, από μόνιμους, χωρίς ακαδημαϊκά προσόντα, εκπαιδευτικούς και μάλιστα κατά προτεραιότητα. Οι σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής για παραπάνω από 10 χρόνια στελεχώνονται από αναπληρωτές (ανυπόστατος όρος καθώς οι θέσεις είναι κενές) εκπαιδευτικούς που κατέχουν υψηλού επιπέδου πανεπιστημιακή μόρφωση και οι οποίοι όλα αυτά τα χρόνια εγκαταλείπουν τις εστίες τους προκειμένου να προσφέρουν σημαντικό εκπαιδευτικό έργο οπουδήποτε κληθούν. Τον περασμένο Σεπτέμβριο, σε συνάντηση που έλαβε χώρα μεταξύ του Υπουργού κ. Νίκου Φίλη και φορέων της Ειδικής Αγωγής, και σύμφωνα με το δελτίο τύπου που εξέδωσε το ίδιο το υπουργείο παιδείας, ο Υπουργός δήλωσε ότι : «είναι βασικό για την Κυβέρνηση της aριστεράς η προτεραιότητα να δίνεται σε Παιδεία και Υγεία και ειδικότερα στους πλέον αδύναμους. Δεν μας ενδιαφέρει μόνο η αριθμητική κάλυψη αλλά και η ποιοτική- ο σωστός εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής στη σωστή θέση.» Ένα χρόνο μετά οι αναπληρωτές ειδικής αγωγής για άλλη μια φορά έρχονται αντιμέτωποι με ένα νομοσχέδιο για την ειδική αγωγή το οποίο συντάχθηκε χωρίς καμία ενημέρωση και συζήτηση με τους αρμόδιους φορείς, με εντελώς αντίθετη φιλοσοφία από τις γενικές δηλώσεις του Υπουργείου. Πιο συγκεκριμένα: • Δεν γίνεται αναφορά στο μεταπτυχιακό Σχολικής Ψυχολογίας και παραμένει μόνο της Ειδικής Αγωγής. • Τα σεμινάρια των 400 ωρών δεν εμπεριέχονται στα κριτήρια της στελέχωσης των ΣΜΕΑΕ, των ΤΕ, των ΚΕΔΔΥ, των προγραμμάτων πρώιμης παρέμβασης, των προγραμμάτων παράλληλης στήριξης και παροχή στην παράγραφο 2.α., ενώ εμπεριέχονται στις περιπτώσεις αποσπάσεων, όπως αναφέρεται στο άρθρο 21, παρ. 4. αα. • Προβλέπεται ως νέο κριτήριο η 5ετής προϋπηρεσία για ένταξη στους πίνακες εκπαιδευτικών χωρίς τον περιορισμό του ακαδημαϊκού κριτηρίου. • Παραμένει η προϋπηρεσία των 10 μηνών για τους μόνιμους εκπαιδευτικούς ως προσόν για απόσπαση ή μετάθεση στις δομές ΕΑΕ. • Καταργείται ο κωδικός .50 που διαχωρίζει τους επιστημονικά καταρτισμένους εκπαιδευτικούς ΕΑΕ της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. • Για την τοποθέτηση στα ΚΕΔΔΥ χρειάζονται 3 χρόνια προϋπηρεσίας στην ΕΑΕ. • Δίνεται η δυνατότητα μετάθεσης ή απόσπασης σε εκπαιδευτικούς που έχουν προϋπηρεσία σε προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας, το οποίο φυσικά δεν αποτελεί προσόν ειδικής αγωγής. • Τέλος, ορίζεται ότι, αν εξακολουθεί να συντρέχει αδυναμία πλήρωσης των κενών, διατίθενται εκπαιδευτικοί χωρίς κανένα από τα ανωτέρω προσόντα ή χαρακτηριστικά. Οι εκπαιδευτικοί αυτοί συμμετέχουν υποχρεωτικά κατά προτεραιότητα σε προγράμματα επιμόρφωσης κι εξειδίκευσης που υλοποιούνται από τους αρμόδιους φορείς για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών». Η ρύθμιση αυτή που περιγράφεται στην παράγραφο 4 του άρθρου 21 (εε και γ) αιτιολογείται στην αντίστοιχη έκθεση που συνοδεύει την τροπολογία ως «αξιοποίηση με το βέλτιστο τρόπο του υφιστάμενου ανθρωπίνου δυναμικού για την εξυπηρέτηση των αναγκών και την εύρυθμη λειτουργία των δομών ΕΑΕ». Γεννάται εύλογα το ερώτημα αν όλα τα παραπάνω εξασφαλίζουν την ποιοτική ,όπως ο ίδιος ο Υπουργός δήλωσε, κάλυψη των κενών στην ειδική αγωγή. «Oι ανάγκες των μαθητών και η εύρυθμη λειτουργία των δομών ΕΑΕ» δεν εξασφαλίζονται με προσωρινή τοποθέτηση ατόμων που έχουν απλώς βραχύχρονη επιμόρφωση, η οποία σε καμία περίπτωση δεν παρέχει την απαιτούμενη εξειδίκευση, προϋπηρεσία σε προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας ή υποχρεωτική κατά προτεραιότητα συμμετοχή σε προγράμματα επιμόρφωσης και εξειδίκευσης που υλοποιούνται από τους αρμόδιους φορείς για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Την ευελιξία παιδαγωγικών κινήσεων για κάθε περίπτωση μαθητή με ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες δεν την αποκτά κανείς με μια ευκαιριακή απόσπαση λόγω υπεραριθμίας ή συμπλήρωσης ωραρίου. Η δυνατότητα «μετακίνησης» των εκπαιδευτικών με εξειδίκευση στην ΕΑΕ, από δομές της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης στη γενική και επαγγελματική εκπαίδευση και το αντίστροφο, δεν εξασφαλίζει και την επιθυμητή «σταθερότητα της παιδαγωγικής διαδικασίας» αλλά αποτελεί σπασμωδική κίνηση ενός πρόχειρου νοικοκυρέματος που δεν πληροί τις Ευρωπαϊκές προδιαγραφές στην Ειδική Αγωγή. Η Ειδική Αγωγή είναι ένας χώρος πολύ εξειδικευμένος, τόσο σε επίπεδο γνώσεων όσο και σε επίπεδο μαθητικού δυναμικού, που χρειάζεται και πολύ καλά καταρτισμένο και ταγμένο πλέον προσωπικό. Με συνεχείς αποσπάσεις, μεταθέσεις, μια γενικότερη κινητικότητα του προσωπικού στις αντίστοιχες δομές ανά σχολικό έτος δεν εξασφαλίζεται σε μια σχολική μονάδα ο απαραίτητος παιδαγωγικός προγραμματισμός για τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες. Οι παιδαγωγικοί στόχοι τους οποίους θέτει ένας εκπαιδευτικός εξατομικευμένης ή εξειδικευμένης ή κατ’ οίκον διδασκαλίας μια χρονιά για κάθε μαθητή του, επιβάλλεται να εξελίσσονται και την επόμενη χρονιά με επιστημονικότητα, επιμονή, σταθερότητα κι όχι υπό το εκπαιδευτικά ασυνεχές καθεστώς μεταθέσεων ή αποσπάσεων, όπου εξυπηρετεί τον καθένα. Η συμπερίληψη είναι τρόπος σκέψης, απαιτεί αλλαγή κουλτούρας, μόρφωση και δομές. Θέλει εξειδικευμένο εκπαιδευτικό με γνώσεις κι όχι επιμορφώσεις ο οποίος θα συνεργάζεται μέσα στην ίδια τάξη ταυτόχρονα με τον εκπαιδευτικό του εκάστοτε κλάδου και θα διαμορφώνουν το πρόγραμμα από κοινού, προσαρμόζοντάς το στις ανάγκες του κάθε παιδιού – όχι μόνο του παιδιού με τις «ειδικές ανάγκες». Το επιστημονικό υπόβαθρο αποκτάται αποκλειστικά και μόνο μέσω των σπουδών. Οι γνώσεις που αποκτά κανείς σε επίπεδο μεταπτυχιακών και διδακτορικών χρειάζονται για να μπορέσει να καταρτίσει προγράμματα παρέμβασης και διδασκαλίας. Οι επιμορφώσεις είναι σαφώς χρήσιμες, αλλά δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τις γνώσεις που αποκτά κανείς σε πανεπιστημιακό επίπεδο. Τα μεταπτυχιακά και τα διδακτορικά εμπλέκουν τον σπουδαστή σε μία διαδικασία μελέτης κι έρευνας . Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής, οι οποίοι τα 10 τουλάχιστον τελευταία χρόνια υπηρετούν την ειδική εκπαίδευση και τους μαθητές της, με τα αυξημένα ακαδημαϊκά προσόντα, καθώς και την πολύχρονη εμπειρία τους, παρέχουν την επιστημονική και διδακτική ποιότητα την οποία απαιτεί ο ευαίσθητος χώρος της ειδικής αγωγής. Το μοναδικό «προσόν» της υπεραριθμίας του μόνιμου εκπαιδευτικού γενικής αγωγής και η ενδεχόμενη επιμόρφωσή του δεν του παρέχουν την δυνατότητα να διδάξει ποιοτικά, να σχεδιάσει και να υλοποιήσει προγράμματα εξατομικευμένης παρέμβασης σε παιδιά με αναπηρίες και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, τη στιγμή που οι πίνακες αναπληρωτών ειδικής αγωγής αποτελούνται από εκπαιδευτικούς με ακαδημαϊκές σπουδές στην ειδική αγωγή και προϋπηρεσία- εμπειρία που μπορεί να ξεπερνά ακόμη και τους 100 μήνες. Επιπλέον γεννάται το ερώτημα με ποιο τρόπο στο ίδιο ειδικό σχολείο ή τμήμα ένταξης θα διδάσκουν τα ίδια παιδιά μόνιμοι εκπαιδευτικοί χωρίς απολύτως κανένα ακαδημαϊκό προσόν στην ειδική αγωγή και αναπληρωτές εκπαιδευτικοί πλήρως καταρτισμένοι. Πώς το γεγονός αυτό διασφαλίζει την ποιότητα στην εκπαίδευση των μαθητών αλλά και την ισονομία των εκπαιδευτικών; Ποια δικαιολογία θα βρει το Υπουργείο να παρουσιάσει στο γονέα, του οποίου το παιδί θα εκπαιδεύεται από εκπαιδευτικούς μειωμένων προσόντων; Θα έχουμε λοιπόν μαθητές δύο ταχυτήτων; Διαπιστώνεται ότι η ειδική αγωγή δεν είναι προτεραιότητα της κυβέρνησης, όπως δηλώνεται όλον αυτόν το χρόνο ,αλλά εξιλαστήριο θύμα των αλλαγών των προγραμμάτων στη γενική αγωγή, εξαιτίας των οποίων δημιουργήθηκαν πολλές υπεραριθμίες εκπαιδευτικών και στις δύο βαθμίδες, με αποτέλεσμα την υποβάθμιση της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης. Λαμβάνοντας υπόψιν όλα τα παραπάνω ζητάμε: • Να ορίζεται με σαφήνεια ότι οι δομές Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης θα στελεχώνονται αποκλειστικά και μόνο από καταρτισμένους εκπαιδευτικούς με τεκμηριωμένη βάσει τίτλων σπουδών ειδική επιστημονική γνώση ( πτυχία, μεταπτυχιακά, διδακτορικά). • Να εξαντλούνται πρώτα οι πίνακες εκπαιδευτικών ΕΑΕ και στη συνέχεια, εφόσον εξακολουθούν να υπάρχουν κενά, να συμπληρώνονται με εκπαιδευτικούς της γενικής εκπαίδευσης. • Να παραμείνει σε ισχύ ένας πίνακας ανά ειδικότητα με την σήμανση ειδικότητα .50 από τον οποίο να προσλαμβάνονται καθηγητές ΕΑΕ Δευτεροβάθμιας και ο οποίος θα καταρτίζεται από καθηγητές που πληρούν τα κριτήρια του ισχύοντος καθεστώτος. • Να παραμείνουν σε ισχύ τα σεμινάρια 400 ωρών έως το 2010. • Προτείνουμε ο ελάχιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα σε όλες τις δομές ΕΑΕ να είναι τρεις (3) και ο μέγιστος οχτώ (8) προκειμένου να εξασφαλίζεται η εφαρμογή των διδακτικών προγραμμάτων, έτσι ώστε να ανταποκρίνονται στις ατομικές ανάγκες κάθε μαθητή και να διασφαλίζονται οι συνθήκες σωματικής ασφάλειας των μαθητών. Βασική μας αρχή είναι η συνδιαμόρφωση των εφαρμοσμένων πολιτικών για την παιδεία μέσα από γόνιμο διάλογο μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων στην Ειδική Αγωγή μερών (καθηγητές, μαθητές, γονείς, πολιτική ηγεσία, δεξαμενές σκέψης) κι ως εκ τούτου παραμένουμε στη διάθεση του Υπουργείου, ώστε να συμβάλουμε στην αναβάθμιση της ειδικής αγωγής. Κύριο και αποκλειστικό μέλημά μας είναι η ποιοτική συνεισφορά και η καθημερινή βελτίωση της εκπαίδευσης των μαθητών.