Αρχική Πλαίσιο Πολιτικών Αρχών και Προτάσεων για την Οργάνωση της Δια Βίου ΜάθησηςΚείμενο Πολιτικών Κατευθύνσεων του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων προς Δημόσια Διαβούλευση ΠΡΟΣ ΜΙΑ ΝΕΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑΣχόλιο του χρήστη ΜΑΥΡΟΕΙΔΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ | 11 Φεβρουαρίου 2010, 12:59
Αξιότιμη Κυρία Υπουργέ, Αξιότιμη Κυρία Υφυπουργέ, Ως εργαζομενη στα Κεντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων θα ήθελα να εστιάσω στη λειτουργία και τη συγκρότηση των ΚΕΕ και να καταθέσω τις απόψεις μου . Τα 58 Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων (Κ.Ε.Ε.) αποτελούν – σύμφωνα με το Ν. 3669/06-07-05 –σε πανελλαδικό επίπεδο δομές του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, ανήκουν στη Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης (Γ.Γ.Δ.Β.Μ.), ενώ η λειτουργία τους εποπτεύεται από το Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων (Ι.Δ.ΕΚ.Ε.). Η ευρύτατη αποδοχή του εκπαιδευτικού ρόλου των Κ.Ε.Ε. από το σύνολο των πολιτών της χώρας αποδεικνύεται και από τα πανελλαδικά στατιστικά στοιχεία συμμετοχής στα εκπαιδευτικά προγράμματα, αφού κατά την περίοδο 2000 – 2004 εκπαιδεύτηκαν 10.507 πολίτες σε ποικίλα γνωστικά αντικείμενα, ενώ κατά την περίοδο 2004 – 2008 εκπαιδεύτηκαν 240.975 πολίτες. Με βάση την εικόνα αυτή, η λειτουργία των Κ.Ε.Ε. εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2007 – 2013» στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, με πρόβλεψη για το διάστημα 2008 – 2012 συνολικά 340.000 θέσεων εκπαίδευσης για τους πολίτες της χώρας. Ωστόσο, συνεχείς αναβολές και καθυστερήσεις στη λήψη αποφάσεων και στην προώθηση διοικητικών ενεργειών σε κεντρικό υπηρεσιακό επίπεδο έχουν ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση χρηματοδότησης του έργου των Κ.Ε.Ε. Ακόμα μεγαλύτερο, όμως, πλήγμα για το φορέα αποτελεί η αδυναμία των στελεχών των 58 Κ.Ε.Ε. όλης της χώρας να ανταποκριθούν στα καθημερινά αιτήματα πληθώρας πολιτών που επικοινωνούν και επισκέπτονται τα κατά τόπους γραφεία, εκδηλώνοντας το ενδιαφέρον τους για την έναρξη των τμημάτων μάθησης της εκπαιδευτικής χρονιάς 2009 – 2010, η οποία είναι ακόμα άγνωστο πότε θα ξεκινήσει. Τα κυριότερα σημεία που πρέπει να μελετηθούν περαιτέρω και να ληφθούν υπόψη είναι: Α)Τα νέα έντυπα των αιτήσεων, και συγκεκριμένα αναφερόμαστε στα προγράμματα των 50ωρών και άνω που απαιτείται πλέον διαφορετική αίτηση, δυσκολεύουν ακόμα περισσότερο την οργάνωση τμημάτων και δυσανασχετούν τους αρμοδίους υπαλλήλους στους δήμους ευθύνης του ΚΕΕ , καθώς η εμπειρία μας, μας επιτρέπει να γνωρίζουμε πως οι υποψήφιοι εκπαιδευόμενοι αρνούνται να λειτουργήσουν καθοδηγούμενοι. Η υποχρέωσή τους να προσκομίσουν πλήθος δικαιολογητικών και διαφορετικές αιτήσεις σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα για κάθε διαφορετικό πρόγραμμα αποτελεί έναν ακόμα ανασταλτικό παράγοντα συμμετοχής τους σε αυτό, καθώς θεωρούν ότι η συγκέντρωση τους απαιτεί πάρα πολύ από τον ήδη περιορισμένο χρόνο τους. Θα πρέπει, λοιπόν, να επανέλθουμε στη διαδικασία που ακολουθούσαμε ως το Γενάρη 2009, δηλαδή οι υποψήφιοι εκπαιδευόμενοι να υποβάλλουν μια ενιαία αίτηση για όλα τα προγράμματα. Β)Επιπλέον τα πιστοποιητικά των 250 ωρών, ετήσιας παρακολούθησης, που λαμβάνουν οι εκπαιδευόμενοι μετά την ολοκλήρωση όλων των προγραμμάτων θα πρέπει να συνδεθούν με το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων ύστερα από τις σχετικές διαδικασίες πιστοποίησης Γ)Να υπάρξει επίσημη Υπουργική απόφαση σχετικά με την αρμοδιότητα για την παραχώρηση σχολικών χώρων γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης σε εξωσχολικούς φορείς όπως είναι τα ΚΕΕ καθώς μέχρι τώρα έχει ανατεθεί στους νομάρχες, οι οποίοι δεν είναι πάντα πρόθυμοι να συνεργαστούν με το ΚΕΕ και πολλές φορες όλα εμείς τα στελέχη επαφιόμαστε στις γνωριμίες μας και στις παρακλήσεις μας προς κάθε υπεύθυνο για την παραχώρηση αίθουσας . Στην ίδια απόφαση να καθορίζονται και οι προϋποθέσεις για την παραχώρηση καθώς και η ακολουθητέα διαδικασία ώστε κατά κάποιο τρόπο ο Διευθυντής να υποχρεώνεται να παραχωρεί το σχολείο του όπως συμβαίνει και με τα ΙΕΚ Δ)Τέλος πολύ βασικό και αναγκαίο να επιταχυνθούν οι διαδικασίες επανέναρξης της χρηματοδότησης των Κ.Ε.Ε., της τακτοποίησης των οικονομικών εκκρεμοτήτων προς τρίτους και εργαζομένους στα Κ.Ε.Ε. και κυρίως της άμεσης έναρξης υλοποίησης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Επιπλέον, είναι επιβεβλημένη η περαιτέρω θεσμική – νομοθετική κατοχύρωση των Κέντρων Εκπαίδευσης Ενηλίκων με την άμεση υπαγωγή τους στις υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης & Θρησκευμάτων καθώς και η αξιοποίηση και μοριοδότηση της εμπειρίας και της ειδικής κατάρτισης των στελεχών που εργάζονται σε αυτά με συνεχόμενες συμβάσεις, εφόσον όλοι πλέον έχουν παρακολουθήσει σεμινάρια εκπαίδευσης εκπαιδευτών ενηλίκων και έχουν καταρτιστεί στις βασικές αρχές εκπαίδευσης ενηλίκων, ώστε τα ΚΕΕ να συνιστούν τις βασικές προϋποθέσεις για τη συνέχιση της παροχής υψηλού επιπέδου εκπαιδευτικών υπηρεσιών προς τους ενήλικες πολίτες της χώρας. Ευελπιστώ πως θα ληφθούν σοβαρά υπόψη όλες οι απόψεις των πολιτών που συμμετέχουν στο δημόσιο διάλογο για τη δια βίου μάθηση, γιατί «πρώτα από όλα ο πολίτης» ίσως να γνωρίζει πολλές φορές καλύτερα τη λειτουργία της κάθε δομής, όταν μάλιστα τυχαίνει να είναι εργαζόμενος ή εκπαιδευόμενος σε αυτή και όχι απλά παρατηρητής,όπως συνήθως συμβαίνει. Μαυροειδή Κωνσταντίνα, Προϊσταμένη Κέντρου Εκπαίδευσης Ενηλίκων Δυτικής Αττικής