Αρχική ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΚΑΙ ΤΡΙΤΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ - Προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών και διδακτορικές σπουδέςΆρθρο 06 – ΤΡΙΤΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ. Διδακτορικές Σπουδές, επιλογή, δικαιώματα και υποχρεώσεις υποψηφίων διδακτόρων.Σχόλιο του χρήστη Διομήδης Σπινέλλης | 24 Σεπτεμβρίου 2016, 08:00
Παράγραφος 2: Η υποχρέωση κατοχής Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΔΜΣ) δυσκολεύει χωρίς λόγο άριστους φοιτητές που έχουν αποκτήσει ερευνητική εμπειρία στη διάρκεια των προπτυχιακών τους σπουδών να συνεχίσουν για διδακτορικό. Τέτοιος περιορισμός σπάνια υπάρχει σε ιδρύματα στο εξωτερικό. Αντίθετα, συνηθίζεται ο υποψήφιος διδάκτορας να υποχρεώνεται να παρακολουθήσει μαθήματα ΔΜΣ, ανάλογα με τις ανάγκες της έρευνας που πραγματοποιεί. Συνεπώς η πρόβλεψη αυτή προτείνεται να καταργηθεί και να προστεθεί η δυνατότητα υποχρέωσης των υποψηφίων διδακτόρων να παρακολουθήσουν συγκεκριμένα μαθήματα. Παράγραφος 2: Η υποχρέωση νόμιμα αναγνωρισμένου ΔΜΣ κατά τη διάρκεια της αίτησης, δυσκολεύει και αποθαρρύνει υποψήφιους από το εξωτερικό, μια και η διαδικασία αναγνώρισης είναι γραφειοκρατική και εξαιρετικά χρονοβόρα. Προτείνεται να καταργηθεί (η επιτροπή επιλογής έχει τις γνώσεις για να αξιολογήσει τις σπουδές του κάθε υποψηφίου), ή να μετατεθεί για το στάδιο απονομής του διδακτορικού διπλώματος. Παράγραφος 3: Η υποχρέωση υποβολής σχεδίου της έρευνας στην ελληνική γλώσσα αποθαρρύνει την προσέλκυση στην Ελλάδα αλλοδαπών υποψηφίων διδακτόρων. Προτείνεται να απαλειφθεί. Παράγραφος 6: Το τριμελές όργανο που ορίζεται στην παράγραφο αυτή, καταλαβαίνω ότι δεν είναι η Συμβουλευτική Επιτροπή, μια και αυτή ορίζεται στην παράγραφο 9. Προτείνω να απαλειφθεί, αφού το ρόλο του μπορεί να έχει η Συμβουλευτική Επιτροπή. Παράγραφος 12(η): Προτείνεται να προβλεφθεί συγκεκριμένα ο τρόπος και το ύψος χρηματοδότησης μέσω του κρατικού προϋπολογισμού των ανταποδοτικών υποτροφιών που αναφέρονται στο άρθρο αυτό. Αν αυτό δεν είναι δυνατό υπό τις παρούσες δημοσιονομικές συνθήκες, προτείνεται να απαλειφθεί η προϋπόθεση ανταποδοτικής υποτροφίας, μια και η απόκτηση διδακτικής εμπειρίας είναι σε κάθε περίπτωση απαραίτητο στοιχείο της εκπαίδευσης ενός υποψηφίου διδάκτορα. Η αμοιβή υποψηφίων διδακτόρων μπορεί να προέρχεται και από άλλες πηγές. Προτείνεται να προβλεφθεί συγκεκριμένη διαδικασία χορήγησης υποτροφιών από πόρους χρηματοδοτούμενων ερευνητικών και αναπτυξιακών προγραμμάτων, με σαφή προσδιορισμό των υποχρεώσεων των φοιτητών (και των ιδρυμάτων) σχετικά με τη φορολογία εισοδήματος, το ΦΠΑ και των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης. Η απαλλαγή των υποτροφιών από τις δαπάνες αυτές μπορεί να βοηθήσει σημαντικά τους φοιτητές που τις λαμβάνουν.