Αρχική Πλαίσιο Πολιτικών Αρχών και Προτάσεων για την Οργάνωση της Δια Βίου ΜάθησηςΚείμενο Πολιτικών Κατευθύνσεων του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων προς Δημόσια Διαβούλευση ΠΡΟΣ ΜΙΑ ΝΕΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑΣχόλιο του χρήστη Παπαματθαιάκης Δημήτριος | 11 Φεβρουαρίου 2010, 21:32
Αξιότιμη κα Υπουργέ, Εδώ και 16 χρόνια διατηρώ Εργαστήριο Ελευθέρων Σπουδών Πληροφορικής και θα ήθελα να σας ενημερώσω για αυτόν τον σημαντικό κλάδο. Τα Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών (ΕΕΣ) εδώ και πάρα πολλές δεκαετίες διαδραματίζουν ένα πολύ σημαντικό ρόλο στην Ελληνική Κοινωνία αφού προσφέρουν ευέλικτες γνώσεις σε πάρα πολλά θεματικά παιδεία που καμία άλλη δομή δεν μπορεί να προσφέρει με τον άμεσο τρόπο που αυτό γίνεται. Να σας θυμίσω για παράδειγμα το τυφλό σύστημα δακτυλογράφησης που πάρα πολλά χρόνια πριν (ακόμα και όταν δεν υπήρχαν υπολογιστές) διδασκόταν μόνο από τα Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών σε γραφομηχανές και πραγματικά τότε προσφερόταν μια δεξιότητα που καμία άλλη δομή δεν μπορούσε τόσο άμεσα να δώσει. Επίσης Λογιστικές γνώσεις παλαιότερα πριν ακόμα διδαχτούν από ΤΕΙ ή Πανεπιστήμια διδασκόταν μόνο στα Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών. Και τόσα άλλα παραδείγματα όπως γνώσεις στα Επαγγέλματα της Δημοσιογραφίας της Κομμωτικής της Αισθητικής κα. Ακόμα και την εκμάθηση Πληροφορικής τα πρώτα χρόνια των υπολογιστών την έβρισκες μόνο στα Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών. Σας θυμίζω ότι στην Ελλάδα τότε υπήρχαν μόνο τα ΑΕΙ του Ηρακλείου και της Πάτρας πάνω στην Eπιστήμη Υπολογιστών ενώ η αγορά εργασίας ζητούσε πάρα πολύ κόσμο να γνωρίζει υπολογιστές. Όλος αυτός ο κόσμος εκπαιδευόταν σε ΕΕΣ Πληροφορικής και έβρισκε αμέσως εργασία. Το σημαντικότερο όμως που πετυχαίνουν τα ΕΕΣ και ειδικά τα ΕΕΣ Πληροφορικής είναι η μεγάλη γεωγραφική τους διασπορά, αφού τα βρίσκεις ακόμα και σε μικρά χωριά σε όλη την Ελλάδα. Έτσι μπορούν και διασπείρουν την γνώση γρήγορα και ευέλικτα σε σπουδαστές που δύσκολα θα μπορούσαν να εκπαιδευτούν μακριά από τον χώρο διαμονής τους. Παρόλο όμως αυτή την προσφορά τους στην Κοινωνία, ο νόμος που διέπει την λειτουργία των ΕΕΣ ήταν απαρχαιωμένος (από την δεκαετία του 1940) και ποτέ καμία πολιτική ηγεσία δεν ασχολήθηκε να τους δώσει την θέση που τους αξίζει. Έτσι τα ΕΕΣ δεν είχαν ποτέ ένα θεσμικό πλαίσιο στο οποίο να ανήκουν και να αποκτούν έστω μέσω αυτού ελάχιστα δικαιώματα σε σχέση με άλλες δομές. Ο μόνος κρατικός φορέας που χαριτολογώντας συνέχεια λέγαμε ότι μας αναγνωρίζει είναι η εφορία και αυτό γιατί η αναγνώριση του κόσμου (που ήταν οι πελάτες μας) μας διατηρούσε στην αγορά φέρνοντας έσοδα. Τα τελευταία χρόνια ο κλάδος των ΕΕΣ μέσω των συνδικαλιστικών φορέων του ζητούσε συνεχώς ένα θεσμικό πλαίσιο και το 2008 αυτό έγινε πραγματικότητα ! Όμως στην αρχή καταλάβαμε ότι αυτό δεν είχε γίνει για να μας τοποθετήσει στην θέση που μας αξίζει μέσα στο σύστημα της εκπαίδευσης, αλλά για να κλειστεί η πίσω πόρτα στα ΕΕΣ που συνεργαζόταν με ξένα πανεπιστήμια (δηλαδή τα λεγόμενα κολέγια). Πραγματικά πιστεύουμε ότι οι υπεύθυνοι συντάκτες του νόμου δεν γνώριζαν ποιοι πραγματικά είμαστε (δηλαδή τι είναι τα υπόλοιπα ΕΕΣ που δεν συνεργαζόταν με πανεπιστήμια και πραγματικά τι ρόλο παίζουν και τι ανάγκη καλύπτουν. Έτσι μπήκαν τρελές προδιαγραφές και πραγματικά μας έκλειναν όλους ! Θα μπορούσαν να λειτουργούν μόνο μεγάλες δομές σε μεγάλες πόλεις αφού δύσκολα θα συντηρούταν σχολές με τα κριτήρια που αρχικά είχαν μπει. Τέρμα η ΔΙΑΣΠΟΡΑ σε όλη την Ελλάδα, Τέρμα η ΕΥΕΛΙΚΤΗ γνώση. Τέρμα η ΑΜΕΣΗ γνώση που προσαρμόζεται γρήγορα στην αγορά εργασίας. Εμείς αντιδράσαμε και μετά από πολύ αγώνα δώσαμε να καταλάβει το υπουργείο ποιοι πραγματικά είμαστε. Ειλικρινά διαπιστώσαμε ότι παρόλο που υπάρχουν 2000 με 3000 ΕΕΣ σε όλη την Ελλάδα δεν ήξεραν τι έργο προσφέρουμε. Τελικά οι προδιαγραφές λίγο λογίκεψαν και με πολύ αγώνα και χρήματα προσαρμόσαμε τις σχολές μας και περίπου 700 ΕΕΣ κατάφεραν να κάνουν φάκελο για αδειοδότηση μέχρι την καταληκτική ημερομηνία 21/8/2009. Στη συνέχεια αλλάζει η Κυβέρνηση και μας λένε παράταση άδειας έως 31/8/2010. Ξανά είμαστε στον αέρα. Η αγορά λόγω και της οικονομικής κρίσης έχει παγώσει. Τα κόστη τρέχουν, έχουμε εγγυητικές επιταγές που πληρώνουμε (γιατί το έλεγε η ΥΑ) και δεν ξέρουμε τι μέλη γενέσθαι. Αξιότιμη και Υπουργέ. Τα ΕΕΣ είναι δομές με τεράστιες δυνατότητες και προσφέρουν στην «δια βίου εκπαίδευση» πάρα πολλά. Είμαστε οι μόνες εκπαιδευτικές δομές που χρόνια τώρα κινούμαστε στην ελεύθερη αγορά εργασίας και το ότι υπάρχουμε σημαίνει ότι ο κόσμος μας εμπιστεύεται και μας προτιμάει. Δηλαδή δεν υπάρχουμε τόσα χρόνια λόγω επιδοτουμένων προγραμμάτων ή εύκολων χρημάτων που έρχονται όπως γίνεται σε άλλες δομές. ΥΠΑΡΧΟΥΜΕ γιατί αξίζουμε πραγματικά και γιατί προσφέρουμε ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ! ΖΗΤΑΜΕ ΝΑ ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΘΕΙ ΑΜΕΣΑ Ο ΝΟΜΟΣ ΤΩΝ ΕΕΣ. ΖΗΤΑΜΕ ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΜΕ ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ ΣΕ ΕΠΙΔΟΤΟΥΜΕΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ γιατί δώσαμε ήδη εξετάσεις με απόλυτη επιτυχία στα μόνα επιδοτούμενα που μας συμπεριέλαβαν στα τόσα χρόνια που υπάρχουμε (δηλαδή στο «εκπαιδευτείτε» για φοιτητές και «e-γονείς» για γονείς μαθητών Γυμνασίου)και φυσικά γιατί έχουμε ποιότητα προσφερόμενων υπηρεσιών. ΖΗΤΑΜΕ ΝΑ ΜΑΣ ΔΟΘΕΙ Η ΘΕΣΗ ΠΟΥ ΜΑΣ ΑΞΙΖΕΙ !! Τέλος θα θέλαμε να δεχτείτε τα συνδικαλιστικά μας όργανα την ΠΕΙΕΠ (Πανελλήνια Ένωση Ιδιωτικών Εργαστηρίων Πληροφορικής) και την ΠΕΚΕΣ (Πανελλήνια Ένωση Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών) για να σας ενημερώσουμε περισσότερο. Με εκτίμηση Παπαματθαιάκης Δημήτριος