Αρχική Πλαίσιο Πολιτικών Αρχών και Προτάσεων για την Οργάνωση της Δια Βίου ΜάθησηςΚείμενο Πολιτικών Κατευθύνσεων του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων προς Δημόσια Διαβούλευση ΠΡΟΣ ΜΙΑ ΝΕΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑΣχόλιο του χρήστη Σάκης | 11 Φεβρουαρίου 2010, 22:39
Καλησπέρα, θα ήθελα και εγώ να συνεισφέρω στη διαβούλευση επί ενός πλαισίου που βρίσκεται στο σωστό δρόμο. Πολλά μπορούν να σχολιαστούν. Για να είμαι όμως πιο συγκεκριμένος, θα εστιάσω στο ότι η Κοινωνία των Πολιτών/Μη Κυβερνητικές οργανώσεις (κυρίως όσες έχουν προσανατολισμό στους νέους, αλλά όχι αποκλειστικά) αποτελεί/μπορεί να αποτελέσει ζωτικό, μη τυπικής & άτυπης μάθησης, χώρο δημιουργίας γνώσεων, καλλιέργειας δεξιοτήτων και ανάπτυξης στάσεων, χρήσιμων για τον πολίτη (είτε ως προσωπικότητα, κοινωνικό ον ή επαγγελματία). Αποσπάσματα από διάφορα κείμενα της ΕΕ (για περαιτέρω συλλογισμό και μελέτη). 1) Επίσημη εφημερίδα της ΕΕ. 24/11/2005, C292/5. Σελ. 2. [...}ΚΑΛΟΥΝ ΤΑ ΚΡΑΤΗ ΜΕΛΗ & ΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ 1. να ενθαρρύνουν, όσον αφορά τους νέους και όσους ασχολούνται ενεργά με δράσεις οι οποίες αφορούν νέους και οργανώσεις νέων, την αναγνώριση της ανεπίσημης και άτυπης μάθησης, για παράδειγμα με την εκπόνηση βιβλιαρίου κατάρτισης νέων «Youthpass» και την εξέταση της ενδεχόμενης ενσωμάτωσής του στο ευρωπαϊκό βιβλιάριο κατάρτισης «Europass», και να εξετάσουν το ενδεχόμενο επικύρωσης της μάθησης αυτού του είδους, με παράλληλη συνεκτίμηση της κατάστασης που επικρατεί στα κράτη μέλη και με σεβασμό των αρμοδιοτήτων τους. 2) 21.11.2001, COM(2001) 681, τελικό. "Λευκή Βίβλος για τη Νεολαία" Σελ. 23. [...] Στο πλαίσιο αυτό, επιτελείται σημαντικό έργο με αποδέκτες τους νέους σε πολλές χώρες, από οργανώσεις νέων, κοινωνικούς λειτουργούς, δημοτικές αρχές. Το έργο αυτό διατηρώντας τον καινοτόμο και μη τυπικό χαρακτήρα του, θα μπορούσε να επωφεληθεί, στο γενικό πλαίσιο των ενεργειών που αφορούν τη δια βίου εκπαίδευση και κατάρτιση, από: - τον καλύτερο ορισμό των εννοιών, των ικανοτήτων που έχουν αποκτηθεί και των ποιοτικών προτύπων. - τη διαφοροποίηση των ατόμων που συμμετέχουν σε αυτές τις δραστηριότητες. - την καλύτερη αναγνώριση των δραστηριοτήτων αυτών. - την ενίσχυση της συμπληρωματικότητας με την τυπική εκπαίδευση. 3) Επίσημη εφημερίδα της ΕΕ. 20.7.2006, C168/1, Σελ. 2 [...]ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ότι (1) οι ανεπίσημες και οι άτυπες μορφές μάθησης είναι σημαντικά στοιχεία της μαθησιακής διαδικασίας και αποτελούν ουσια- στικάμέσα που καθιστούν τη μάθηση ελκυστική, καλλιεργούν την προθυμία για δια βίου μάθηση και προάγουν την κοινωνική ένταξη των νέων, [...] (3) οι ανεπίσημες και οι άτυπες δραστηριότητες μάθησης στον τομέα της νεολαίας μπορούν να παρέχουν σημαντική προστιθέμενη αξία για την οικονομία, την κοινωνία και τους ίδιους τους νέους· θα πρέπει, επομένως, οι συμβολές αυτών των δραστηριοτήτων να καταστούν περισσότερο ορατές, και να βελτιωθεί η κατανόηση, η αναγνώριση και η υποστήριξή τους. Είναι δεκάδες τα κείμενα από την ΕΕ αλλά και από άλλους διεθνείς οργανισμούς (πχ. ΣτΕ) τα οποία τονίζουν και αναγνωρίζουν το ρόλο των ΜΚΟ στη δια βίου μάθηση. Πολλά από αυτά (προεξέχουσας της "Λευκής Βίβλου για τη Νεολαία") έχουν προκύψει με τη σείρα τους μέσω εκτενών και άκρως συμμετοχικών διαβουλεύσεων ενώ άλλα με παγιωμένες μεθόδους λήψεως αποφάσεων. Όπως και να έχει, έχουν την αξία τους και μπορούν να βελτιώσουν το υπάρχον πλαίσιο, εξασφαλίζοντας τη σαφή αναφορά και αναγνώριση της Κοινωνίας των Πολιτών ως ποιοτικού πάροχου ευκαιριών μη τυπικής και άτυπης μάθησης. Φυσικά και πρέπει να δημιουργηθούν εργαλεία αξιολόγησης και πιστοποίησης (με προσοχή όμως στην αποφυγή της υπέρμετρης "επισημοποίησης" μια κάτι τέτοιο θα προσβάλλει τις αυτές καθεαυτές αρχές των προαναφερθέντων μορφών μάθησης). Καλή επιτυχία και ευχαριστώ για το χώρο. ΥΓ. Στο έγγραφο "μορφές μάθησης" υπάρχει τεράστιο περιθώριο για βελτίωση των ορισμών, κυρίως αυτού της μη τυπικής εκπαίδευσης. Ναι μεν "έξω-σχολική", αλλά περισσότερο σημασία έχει το "πως" γίνεται, παρά το "που".