Αρχική ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΚΑΙ ΤΡΙΤΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ - Προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών και διδακτορικές σπουδέςΆρθρο 04 – Πόροι Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ)Σχόλιο του χρήστη Γιάννης | 29 Σεπτεμβρίου 2016, 19:19
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ, αξιότιμη Κυρία Υπουργέ Αναπληρώτρια αλλά και όσοι συμβάλλετε στην σύνταξη του υπό διαβούλευση νόμου, Πιστεύω ότι μετά από αρκετά χρόνια υπηρεσίας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μπορώ να εκφράσω την άποψή μου πάνω στο θέμα των διδάκτρων των ΠΜΣ. Θεωρώ ότι αποτελεί ένα πολύ εξειδικευμένο θέμα και οι όποιες προτάσεις πρέπει να γίνονται από γνώστες του θέματος και όχι ευκαιριακά, αβασάνιστα και με προχειρότητα. Με όλο το σεβασμό, θεωρώ ότι όσοι έγραψαν το κείμενο προς διαβούλευση τους διέφυγαν κάποια σημαντικά σημεία. Και αυτό το στηρίζω με τα παρακάτω επιχειρήματα: 1. Γιατί βάζετε όλα τα ΠΜΣ στην ίδια μοίρα; Γιατί βάζετε όλους τους διδάσκοντες σε αυτά στην ίδια μοίρα; Κατ’ αρχήν δεν πληρώνονται οι διδάσκοντες σε όλα τα ΠΜΣ. Αρκετά, όπως αυτό στο οποίο συμμετέχω, έχουν δίδακτρα και τα έσοδα τα χρησιμοποιούν για να στηρίξουν το εκπαιδευτικό και ερευνητικό έργο του τμήματος αλλά και τις λειτουργικές του ανάγκες (στο δικό μας αγοράζουμε μέχρι και χαρτί τουαλέτας μέχρι ή γραφική ύλη της γραμματείας από τα δίδακτρα του ΠΜΣ). Και αν καλέσω ωστόσο κάποιον για διδασκαλία από άλλο τμήμα δεν πρέπει να τον πληρώσω; Και πιστεύετε ότι αν ένα ΠΜΣ δεν χρησιμοποιήσει εξωτερικούς καθηγητές θα μπορέσει να καλύψει επαρκώς τις απαιτήσεις ενός σύγχρονου ΠΜΣ; Άλλωστε, ο αριθμός των μελών ΔΕΠ έχει μειωθεί σημαντικά σε όλα τα Πανεπιστήμια τα τελευταία 5 χρόνια. 2. Γιατί βάζετε όλα τα ΠΜΣ στην ίδια μοίρα; Οι σύμβουλοι του Υπουργείου έχουν αναπτύξει ποσοτικά, αντικειμενικά (και όχι ποιοτικά και υποκειμενικά) κριτήρια για να αξιολογήσουν τα υφιστάμενα ΠΜΣ; Πως κρίνεται η διδασκαλία των Καθηγητών του ΠΜΣ από τους φοιτητές/ριες; Ποια είναι η επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων; Ποιος ο βαθμός εξειδίκευσης του αντικειμένου τους; Τι εργαστηριακές εγκαταστάσεις και υποδομές διαθέτουν; Παρέχουν εκπαιδευτικές και εργασιακές εμπειρίες; Υποτροφίες; Τι ερευνητικές μελέτες παράγονται και πόσες από αυτές δημοσιεύονται σε σοβαρά περιοδικά (με συντελεστή βαρύτητας κ.λπ.) ή απλά οι δημοσιεύσεις των φοιτητών είναι πολύ χαμηλού επιπέδου και δεν έπρεπε καν να γίνονται; Ποιο είναι το επιστημονικό επίπεδο των καθηγητών του ΠΜΣ. Συγκεκριμένα, έχετε κρίνει τις δημοσιεύσεις τους (όχι τις Ελληνικές σε περιοδικά φίλων και γνωστών αλλά αυτές σε έγκριτα περιοδικά με συντελεστή βαρύτητας), την απήχηση του έργου τους (citation index), τα ερευνητικά προγράμματα που έχουν φέρει, τις πατέντες τους, τη συμμετοχή τους σε συντακτικές επιτροπές έγκριτων περιοδικών του εξωτερικού αλλά και σε πολλά άλλα σημεία. Δηλαδή, οι καθηγητές που διδάσκουν αυτά τα ΠΜΣ έχουν τα προσόντα ή απλώς το κάνουν για επιπρόσθετα έσοδα ή για να μπορέσουν να ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις εξέλιξης τους ή για να ικανοποιήσουν συνδικαλιστές φοιτητές ή για οποιαδήποτε άλλη συναλλαγή ή γιατί το τμήμα έχει >50 μέλη ΔΕΠ που δεν γνωρίζουν πως να καλύψουν τις διδακτικές τους ώρες ή απευθύνεται σε φοιτητές/ριες που απλά κάνουν συλλογή πτυχίων ή εξασφαλίζουν μόρια για ανέλιξη στο δημόσιο; 3. Υπάρχουν ΠΜΣ που θα έπρεπε να κλείσουν; Αξιολογήστε τα. Το θέλουμε και σας το ζητάμε. Με ποια κριτήρια εγκρίνεται ένα ΠΜΣ; Ποια από τα υφιστάμενα ΠΜΣ τα πληρούν; 4. Έχετε αξιολογήσει το υλικό που διδάσκεται στα ΠΜΣ; Αποτελούν επανάληψη των προπτυχιακών μαθημάτων; Ανανεώνεται; Είναι σύγχρονο υλικό; 5. Εντάξετε τα ΠΜΣ σε διαφορετικές βαθμίδες ποιότητας με βάση συγκεκριμένα κριτήρια. Έτσι ώστε να γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενοι τι πληρώνουν. Να γνωρίζουν επίσης την αξία των πτυχίων τους στην αγορά εργασίας. ΔΕΝ ΑΞΙΖΟΥΝ ΟΛΟΙ ΟΙ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΤΟ ΙΔΙΟ – ΕΞΑΡΤΩΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΠΟΙΟΣ ΣΕ ΔΙΔΑΣΚΕΙ, ΠΩΣ ΣΕ ΔΙΔΑΣΚΕΙ ΚΑΙ ΠΩΣ ΑΥΤΟ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ. Μπορεί ένα ΠΜΣ να μην έχει δίδακτρα αλλά πολύ θα ήθελα να μάθω πως αυτό αξιολογείται. Πως αποφασίσατε να εφαρμόσετε ένα νόμο οριζόντια για όλα τα ΠΜΣ; Έχετε μιλήσει για παραμάγαζα. Ποια είναι αυτά; Βρείτε τα και κλείστε τα. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΤΕ ΜΑΣ - ΤΟ ΘΕΛΕΙ ΚΑΙ Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ. Γνωρίζετε πόσο κοστίζει ένα καλό και σύγχρονο ΠΜΣ; Ποιο συγκεκριμένα θα ήθελα απαντήσεις (όσο πιο τεκμηριωμένες γίνεται) στα παρακάτω: 1. Πολλά ΠΜΣ διδάσκονται Σαββατοκύριακα για να διευκολύνονται οι εργαζόμενοι φοιτητές αλλά και για να υπάρχει ικανοποιητικός χρόνος διδασκαλίας και εξάσκησης. Ποιος λοιπόν θα πληρώσει τις υπερωρίες των καθηγητών; Ποιος θα πληρώσει τους φύλακες που σε πολλά Πανεπιστήμια δεν υπάρχουν. Ποιος θα πληρώσει τους καθαριστές (οι οποίοι έρχονται μόνο τις καθημερινές και αν); Ποιος θα πληρώσει τη θέρμανση ή ψύξη που ανοίγει μόνο λίγες ώρες τις καθημερινές (ενώ σε πολλά ιδρύματα δεν ανοίγει καθόλου). 2. Αν θέλετε καλά και μοντέρνα ΠΜΣ σίγουρα θέλετε και σοβαρά εργαστήρια όπου οι φοιτητές εκπαιδεύονται ως προέκταση των θεωρητικών διαλέξεων αλλά και πολλοί από αυτούς εκπονούν τις μελέτες τους. Ποιος θα πληρώσει για την αγορά αναλωσίμων και εξοπλισμού; Η ΕΡΕΥΝΑ ΚΟΣΤΙΖΕΙ. ΧΩΡΙΣ ΕΡΕΥΝΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗ. 6. Ένα σοβαρό ΜΠΣ φέρνει ανθρώπους από την αγορά και καταξιωμένους επιστήμονες από Ιδρύματα του εξωτερικού για να διδάξουν ότι πιο σύγχρονο υπάρχει. Ποιος θα πληρώσει για τα αεροπορικά τους εισιτήρια, τη διαμονή τους και το φαγητό τους; 7. Ένα σοβαρό ΠΜΣ δίνει υποτροφίες τόσο στους καλύτερους εισαχθέντες όσο και στους καλύτερους φοιτητές με βάση αντικειμενικά κριτήρια και όχι υποκειμενικά. Τώρα ποιος θα πληρώσει γι’ αυτές τις υποτροφίες; 8. Στα εργαστήρια χρησιμοποιούνται βοηθοί (research assistants) για να μπορούν όλοι οι φοιτητές να συμμετέχουν στις αναλύσεις και όχι μόνο όσοι προλάβουν. Τώρα ποιος θα πληρώσει γι’ αυτούς; 9. Τα έσοδα των ΠΜΣ πάνε για αγορά Η/Υ, λογισμικών και σύγχρονων μέσων διδασκαλίας αφού τα Πανεπιστήμια δεν διαθέτουν τέτοιους πόρους. Τώρα ποιος θα αγοράσει αυτά τα είδη; 10. Με τις παραπάνω δαπάνες από τα ΠΜΣ κινείται ένας μεγάλος αριθμός επαγγελματιών τόσο στην τοπική όσο και στην Εθνική αγορά (είδη Η/Υ, εταιρείες με επιστημονικά όργανα, γραφεία ταξιδιών, ξενοδοχεία, εταιρείες με αναλώσιμα υλικά και γραφική ύλη κ.ο.κ.). Τώρα ποιος θα αναπληρώσει αυτό τον τζίρο που τόσο πολύ θέλουμε να αυξήσουμε όλοι στην Ελλάδα και μιλάμε συνέχεια για ανάπτυξη; 11. Ποιος θα πληρώσει την γραμματειακή υποστήριξη και τα έξοδα υλικοτεχνικής υποδομής της γραμματείας των ΠΜΣ; Σημείωση: Το διοικητικό προσωπικό των ΑΕΙ είναι ήδη μειωμένο. Εκτός και αν περιμένουμε από τα ΔΕΠ να κάνουν και γραμματειακή εργασία. 12. Τα ΠΜΣ αγοράζουν βιβλία και συνδρομές σ’ επιστημονικά περιοδικά για τη βιβλιοθήκη του τμήματος ώστε να έχουν πρόσβαση οι φοιτητές ακόμη και από το σπίτι τους. Τώρα ποιος θα τα αγοράσει αυτά; 13. Γνωρίζετε πόσο κοστίζει μία δημοσίευση σε ένα καλό επιστημονικό περιοδικό (open access ή μη) με κύρος (όχι σε αυτά που κανένας δεν τα διαβάζει και η επίδρασή τους στην επιστήμη είναι μηδενική); Αν οι σύμβουλοί σας δημοσιεύουν σε τέτοια περιοδικά θα γνωρίζουν ότι το κόστος είναι μεταξύ 500 και 2.500 ευρώ. Τα ΠΜΣ συμβάλλουν ή καλύπτουν όλο το κόστος. Τώρα ποιος θα πληρώσει για έξοδα δημοσίευσης; 14. Ο συντονιστής (διευθυντής) του ΠΜΣ αφιερώνει πολύ παραπάνω ώρες γι’ αυτό από αυτό που δικαιολογεί ο μισθός του. Τώρα γιατί ν’ ασχοληθεί; Ποιος θα πείσει κάποιον να κάνει τον συντονιστή αμισθί (φυσικά μιλάμε για άτομα με προσόντα και όχι άτομα με περιορισμένη επιστημονική και διοικητική εμπειρία). 15. Μέσα από τις διατριβές των ΠΜΣ κινείται και μεγάλο μέρος της έρευνας των τμημάτων (κάλυψη εξόδων αναλωσίμων κι εξοπλισμού). Τώρα ποιος θα καλύψει αυτά τα έξοδα; 16. Ένα σοβαρό ΠΜΣ πρέπει να διαθέτει μηχανισμό διασύνδεσης με την αγορά, διοργάνωση προσκαλεσμένων ομιλιών, συνεχή μελέτη των αξιολογήσεων μαθημάτων και διδασκόντων και λήψη διορθωτικών κινήσεων, επαφές με εταιρίες για χορηγίες και κατανόηση αναγκών της αγοράς, επαφές με ιδρύματα του εξωτερικού για συνέργειες (όπως έγραψε και κάποιος άλλος εδώ μέσα). Αυτοί πρέπει να πληρώνονται μιας και αυτό είναι έξω από τα τυπικά τους καθήκοντα ως Πανεπιστημιακοί ή μπορεί και να μην είναι μέλη ΔΕΠ. Τώρα ποιος θα πληρώσει για να εξακολουθήσουν να υφίστανται αυτοί οι μηχανισμοί; 17. Η συντήρηση των δικτύων, τουλάχιστον στο δικό μας Τμήμα γίνεται με χρήματα των ΠΜΣ. Τώρα ποιος θα πληρώσει αυτή τη συντήρηση. 18. Τα Πανεπιστήμια κατακρατούν το 30% περίπου των συνολικών διδάκτρων και βασίζονται σε αυτά τα χρήματα για να καλύψουν βασικές τους ανάγκες. Τώρα ποιος θα καλύψει τα χρήματα που θα χάσουν. 19. Το κράτος εισπράττει με τη μορφή έμμεσης ή άμεσης φορολογίας ένα μέρος των διδάκτρων. Το ποσό το οποία θα χαθεί ποιος θα το καλύψει; Θα το πληρώσει το Υπουργείο; Δεν νομίζω να έχει τέτοια διαθεσιμότητα πόρων. Θα το πληρώσει το Πανεπιστήμιο; Μα δεν έχει καλά-καλά να πληρώσει τα βασικά όπως συνδρομές σ’ επιστημονικά περιοδικά, συνέδρια, εκπαιδευτικές άδειες των μελών ΔΕΠ στο εξωτερικό, αναλώσιμα, εξοπλισμό, καθαρισμό, φύλαξη, ηλεκτρικό, νερό και τηλέφωνο. Με κληροδοτήματα; Εθνικοί ευεργέτες; Αν κάποιοι πιστεύουν ότι υπάρχουν τόσες πολλές εταιρείες για να χρηματοδοτήσουν την καλή έρευνα στην Ελλάδα γελιούνται. Δεν υπάρχουν αυτά τα χρήματα. Κι έτσι ακόμη και καλές ιδέες ή αξιόλογοι καθηγητές δεν θα μπορέσουν να χρηματοδοτηθούν. Τα Εθνικά προγράμματα στήριξης της έρευνας ήταν στον παρελθόν σε μεγάλο βαθμό δοσμένα πριν καν προκηρυχθούν. Αλλά και πάλι τι να καλύψουν και αυτά; ΑΝΑΖΗΤΕΙΤΑΙ ΛΟΓΙΚΗ Πιστεύετε με αμοιβές της τάξης του 20% θα ενδιέφερε τους ικανούς καθηγητές να διδάξουν σε παραπάνω από ένα μεταπτυχιακό; Αν υπάρχουν άτομα που διδάσκουν πολλά μαθήματα σε διάφορα ΜΠΣ και πληρώνονται γι’ αυτό, δικαίωμά τους από τη στιγμή που ανταποκρίνονται στις εκπαιδευτικές και ερευνητικές απαιτήσεις του ρόλου τους που ο νόμος ορίζει (οι φοιτητές μα αξιολογούν σε κάθε εξάμηνο ενώ η ερευνητική μας δραστηριότητα μπορεί να κριθεί με ποσοτικούς δείκτες πλέον). Αν το ανεβάσετε στο 60-100% μπορεί να αποτελέσει κίνητρο. Πως καταλήξατε στο 20%; Με τι κριτήρια; Ποια μαθηματική εξίσωση χρησιμοποιήσατε; Δώστε μας τα δεδομένα σας για να καταλάβουμε. Αν μιλάτε πάλι για αμοιβή που απλά καλύπτει διαλέξεις οι οποίες είναι αναμασήματα των προπτυχιακών μαθημάτων και καμία πάλι απαίτηση, τότε συμφωνώ μαζί σας. Θα πρότεινα κι εγώ 0%. Και σας το λέει αυτό κάποιος που συμμετέχει σε 4 ΠΜΣ και πληρώνεται μόνο από το ένα σε ποσό που αντιστοιχεί στο 5% των απολαβών του. Και στο τέλος-τέλος μας προσβάλει αυτή η συζήτηση. Δεν μας ενδιαφέρουν όλους τα φράγκα. Για όσους εδώ μέσα πιστεύουν ότι όλα τα μέλη ΔΕΠ που διδάσκουν σε ΠΜΣ με δίδακτρα το κάνουν για τα φράγκα ας μάθουν ότι ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΜΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ ΤΟΥΣ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ ΠΟΙΑ ΑΥΤΗ Η ΚΑΡΑΜΕΛΑ. Ποια; Βρείτε τα. Και όσοι φοιτητές διαμαρτύρονται για τα δίδακτρα, πρέπει να γνωρίζουν ότι χωρίς δίδακτρα σοβαρό ΠΜΣ είναι πολύ δύσκολο να υπάρξει. Και όσοι πιστεύουν ότι ο μισθός του καθηγητή καλύπτει τη διδασκαλία στα ΠΜΣ και όλα αυτά που έγραψα πιο πάνω, πιστεύω ότι δεν έχει συμμετάσχει σε υψηλού επιπέδου ΠΜΣ. Ταπεινή μου άποψη. Κι επειδή όλοι εδώ εκφράζουμε απόψεις, ας αξιολογήσει η Πολιτεία αντικειμενικά την αξία του κάθε ΠΜΣ. ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ. Όποιος τώρα εισηγήθηκε τα τέλη να ισοδυναμούν με το τριπλάσιο του κατώτατου νομοθετημένου μισθού, έχω να πω: 1. Γιατί συνδέετε τα λειτουργικά έξοδα ενός ΠΜΣ με τον κατώτατο μισθό; Τα λειτουργικά έξοδα δεν αφορούν αμοιβές αλλά πολύ περισσότερα πράγματα. Δείτε παραπάνω. 2. Κάποια ΠΜΣ είναι τόσο καλά που έρχονται φοιτητές απ’ όλο τον κόσμο για να τα παρακολουθήσουν. Ναι κ. Εισηγητά. Πληρώνουν για να φοιτήσουν σε ΠΜΣ στην Ελλάδα. Ο Γερμανός λοιπόν θα πληρώσει με βάση τον Ελληνικό κατώτατο μισθό ή τον Γερμανικό; 3. Γιατί δηλαδή αλλοδαποί φοιτητές να μην πληρώνουν δίδακτρα που καθορίζονται από το ΠΜΣ; Ο Εισηγητής ενδιαφέρεται και γι’ αυτούς; Δεν θέλει να έρθει συνάλλαγμα στη Χώρα. Δεν λένε κάποιοι συνέχεια ότι δεν παράγουμε; 4. Γιατί το τέλος καθορίζεται ενιαία για όλους τους φοιτητές; Πως τεκμηριώνεται η οικονομική δυσχέρεια; 5. Σχόλιο άλλου συναδέρφου: Υπάρχουν μεταπτυχιακά που είναι ένα έτος, άλλα που είναι τρία εξάμηνα, άλλα που είναι 2,5 έτη. Σε όλα τα προγράμματα, η εγγραφή θα είναι ίδια?? Με πιο σκεπτικό?? 6. Σχόλιο άλλου συναδέρφου: Έχετε σκεφτεί το χάος που θα επικρατήσει, πριν ακόμα εφαρμοστεί το εν λόγω σχέδιο νόμου? Οι φοιτητές που έχουν ήδη ξεκινήσει μεταπτυχιακό, τι θα κάνουν?? Θα πληρώσουν τα δίδακτρα του εξαμήνου όταν ξέρουν ότι από το επόμενο θα πληρώνουν τίποτα, ή πολύ πολύ λιγότερα? Και επίσης, θα ξέρουν αν θα πρέπει να περιμένουν ένα εξάμηνο, ή θα κινδυνεύουν να μείνουν στη μέση των σπουδών, αν το επόμενο εξάμηνο δεν πραγματοποιηθεί μεταπτυχιακό πρόγραμμα?? Συνέπειες Είναι καλύτερο να προλαμβάνεις παρά να θεραπεύεις. Κι επειδή τα γραπτά μένουν, είπα να επιχειρήσω να προβλέψω τι θα γίνει χωρίς να διεκδικώ το αλάθητο. Κατά τη γνώμη μου, οι συνέπειες θα είναι: 1. Τεράστια μείωση των ΠΜΣ. 2. Μεγάλη οικονομική απώλεια για τα Πανεπιστήμια και τους ΕΛΚΕ από τα έσοδα των ΠΜΣ που θα διακοπούν ή θα έχουν πενιχρά έσοδα. 3. Απώλειες για τον κρατικό μηχανισμό από την φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων (π.χ. μέλη ΔΕΠ, προμηθευτές κ.α.). 4. Επιστροφή των κοινωνικών ανισοτήτων. Οι οικονομικά πιο εύρωστοι φοιτητές θα απευθυνθούν στην αγορά του εξωτερικού, π.χ. Κύπρος, Αγγλία κ.α. Θα οδηγηθούμε πίσω στο παρελθόν όταν οι Έλληνες με μεγαλύτερη οικονομική δυνατότητα σπούδαζαν στο εξωτερικό και οι φτωχοί και ικανοί δεν θα έχουν ευκαιρίες εξέλιξης. Γνωρίζετε πόσο στοιχίζει ένα ΠΜΣ στο εξωτερικό ή σε ιδιωτικό κολλέγιο αμφιβόλου αξίας; 5. Οι οικονομικά ασθενέστεροι φοιτητές απλά δεν θα κάνουν μεταπτυχιακές σπουδές ή θα είναι υποχρεωμένοι να παρακολουθούν περιορισμένης αξίας ΠΜΣ χωρίς κανένα αντίκρισμα στην αγορά εργασίας. 6. Θα λείψει ένα μεγάλο ποσό για την κάλυψη των ερευνητικών αναγκών των Ιδρυμάτων. Άρα, μεγάλη πτώση της αριστείας και της ερευνητικής ποιότητας. 7. Διατριβές δύσκολα θα γίνονται αφού δεν θα υπάρχει πρόθυμο διδακτικό προσωπικό. Ακόμα και κάποιοι φιλότιμοι συνάδελφοι συνεχίσουν να συνδράμουν, είναι σίγουρο ότι θα δαπανούν πολύ λιγότερο χρόνο και προσπάθεια ή θα κουραστούν και θα σταματήσουν μετά από λίγο. 8. Υποβαθμισμένοι μεταπτυχιακοί τίτλοι εξαιτίας έλλειψης χρημάτων για να καλυφθούν βασικές ανάγκες όπως γραμματειακή υποστήριξη, δίκτυα, εξοπλισμός, αναλώσιμα, δικαιώματα λογισμικού, έρευνα, συνέδρια κ.α. 9. Τις συνέπειες θα τις υποστούν και τα προπτυχιακά προγράμματα αφού τα ΠΜΣ κάλυπταν πολλές από τις ανάγκες τους. 10. Θα καταστήσει άνεργους πολλά μέλη του διοικητικού προσωπικού στα ΠΜΣ αλλά και στον ΕΛΚΕ. 11. Διακοπή της προσέλκυσης διδασκόντων από το εξωτερικό οι οποίοι είναι εξαιρετικά σημαντικοί για την εξωστρέφεια των σπουδών και της πληρέστερης ενημέρωσης των φοιτητών. 12. Διακοπή των υποτροφιών που δίνονται τώρα από τα ΠΜΣ. 13. Δεν θα μπορούν να απασχοληθούν οι υποψήφιοι διδάκτορες των τμημάτων. 14. Ενίσχυση των ιδιωτικών κολλεγίων τα οποία και δεν είναι σε θέση να παράγουν γνώση, έρευνα και ποιότητα σπουδών αλλά και θα επιβαρύνουν τους φοιτητές με υπέρογκα δίδακτρα. 15. Παραίτηση και μετανάστευση των ικανών καθηγητών των Ελληνικών ΑΕΙ. Νόμιζα ότι βασικός στόχος της Κυβέρνησης είναι η επιστροφή και όχι η εκδίωξη των άριστων. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ Επειδή δεν πρέπει να κάνουμε μόνο κριτική αλλά να προσφέρουμε και προτάσεις, θα ήθελα να σας παραθέσω μερικές ελπίζοντας ότι θα βοηθήσω στην αλλαγή του σκεπτικού του νομοθέτη. Θεωρώ ότι το πνεύμα του νομοθέτη είναι σωστό. Να βρεθούν τρόποι να χρηματοδοτηθούν οι ασθενέστεροι έτσι ώστε όλοι οι ικανοί και άριστοι να έχουν τη δυνατότητα προχωρημένων σπουδών. Όχι όμως ισοπεδωτικά αλλά δημιουργικά. Ορίστε μερικές προτάσεις δικές μου αλλά και άλλων συναδέρφων που έγραψαν την άποψή τους εδώ. Αν θέλετε τις επεξεργάζεστε και υιοθετείτε κάποιες από αυτές, αν θέλετε τις αγνοείτε. 1. Η κυβέρνηση εισπράττει ένα μεγάλο ποσοστό των διδάκτρων των ΠΜΣ. Ας το χρησιμοποιήσει για να χρηματοδοτήσει υποτροφίες (π.χ. μέσω των ΕΛΚΕ) που θα δίνονται με αντικειμενικά κριτήρια που έχουν σχέση με τα οικονομικά δεδομένα των φοιτητών. Η επιδότηση αυτή μπορεί να είναι μερική ή πλήρης. 2. Να δίνεται ένα συγκεκριμένο ποσοστό των διδάκτρων (όπως αυτό ορίζεται από το κάθε ΠΜΣ) για υποτροφίες (π.χ. το 5-10%) με κριτήρια ακαδημαϊκής ποιότητας και μόνο. 3. Χορήγηση άτοκων σπουδαστικών δανείων με εγγυητή το κράτος. 4. Να δοθούν κίνητρα για προσέλκυση φοιτητών από το εξωτερικό. 5. Πλαφόν στο ανώτατο όριο διδακτικών ωρών σε ΠΜΣ για μέλη ΔΕΠ. Έτσι ένα μέλος ΔΕΠ θα μπορεί να καλύπτεται ικανοποιητικά για ποιοτικό έργο και να αποθαρρύνεται η συμμετοχή σε πολλά ΠΜΣ για εξοικονόμηση χρημάτων και φυσικά χαμηλή ποιότητα έργου. 6. Ανάληψη του κόστους λειτουργίας ενός αριθμού ΠΜΣ από το κράτος μετά από εξαντλητική αξιολόγηση. Βρείτε τα καλύτερα και δώστε κίνητρα σε φοιτητές να εισαχθούν σε αυτά. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ. 7. Κίνητρα για οργάνωση διεθνών ΠΜΣ (συνεργασίες με Ιδρύματα του εξωτερικού). 8. Κίνητρα για συμμετοχή ιδιωτικών εταιρειών και οργανισμών στα ΠΜΣ για να εξασφαλιστεί ακόμη μεγαλύτερος αριθμός υποτροφιών. 9. Να καθοριστεί ένα λογικό όριο το οποίο μπορεί να διατεθεί για αμοιβές (π.χ. έως 30%). Να υπενθυμίσω ωστόσο και πάλι ότι ήδη υπάρχουν ΠΜΣ που δεν προσφέρουν αμοιβές στο μέλη ΔΕΠ του τμήματος που το προσφέρει. 10. Να ελέγχονται οι ισολογισμοί των ΠΜΣ σε ετήσια βάση. 11. Αν επιμένετε να θεωρείτε ότι οι καθηγητές δεν πρέπει να αμείβονται ή να αμείβονται πολύ λίγο, μαζί σας. Αφήστε όμως να λειτουργήσουν όπως θέλουν τα ΠΜΣ τα οποία δεν πληρώνουν τους διδάσκοντες του οικείου τμήματος αλλά χρησιμοποιούν τα χρήματα για να καλύψουν τις ανάγκες των φοιτητών. Μην τα πειράξετε. Βρείτε ποια είναι. 12. ΑΞΙΟΛΟΓΉΣΤΕ ΤΑ ΠΑΝΤΑ. ΠΜΣ ΚΑΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ. ΒΑΛΤΕ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΑ ΚΑΙ ΜΕΤΡΗΣΙΜΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ. Διατύπωσα συγκεκριμένα ερωτήματα, προβλέψεις και προτάσεις όπως και άλλοι συνάδερφοι. Περιμένω απαντήσεις με λογικά και τεκμηριωμένα επιχειρήματα. Μην επιβάλλετε αλλά πείστε μας για την ορθότητα του νόμου. Ευχαριστώ για τον χρόνο σας.