Αρχική Πλαίσιο Πολιτικών Αρχών και Προτάσεων για την Οργάνωση της Δια Βίου ΜάθησηςΚείμενο Πολιτικών Κατευθύνσεων του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων προς Δημόσια Διαβούλευση ΠΡΟΣ ΜΙΑ ΝΕΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑΣχόλιο του χρήστη ΡΟΥΣΣΑΚΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ | 17 Φεβρουαρίου 2010, 12:29
Αξιότιμη κα Υπουργέ, Διαπίστωσα με ιδιαίτερη ικανοποίηση ότι κεντρικός άξονας της νέας πολιτικής είναι η ποιοτική αναβάθμιση της Δια Βίου Μάθησης και όχι μόνο η επίτευξη των ποσοτικών στόχων έτσι όπως αναφέρονται στο κείμενο της Διαβούλευσης. Είμαι της άποψης ότι οι αριθμοί πολλές φορές παραπλανούν καθώς δεν αποτυπώνουν επακριβώς την πραγματικότητα, κυρίως όταν στερούνται υποστήριξης και συμπλήρωσης από ποιοτικές παραμέτρους. Ως εργαζόμενος, τα τελευταία χρόνια, στο χώρο της Επαγγελματικής Κατάρτισης και συγκεκριμένα στον τομέα των νέων τεχνολογιών, θα ήθελα να αναφερθώ στην ανάπτυξη νέων παιδαγωγικών μεθόδων που προωθείται από αρκετά σοβαρά Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης σε μια προσπάθεια συνεχούς επέκτασης και βελτίωσης των παρεχόμενων εκπαιδευτικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών τους. Είναι μια σαφής στροφή σε πιο σύγχρονες μεθόδους και εξειδικευμένα εργαλεία μάθησης, όπως είναι η βιωματική μάθηση, η μάθηση εξ αποστάσεως, το e-learning κ.ά. Συγκεκριμένα, η ηλεκτρονική εκπαίδευση, την οποία έχουν ενσωματώσει στη μαθησιακή τους διαδικασία όλα τα μεγάλα ΚΕΚ, αποτελεί, ίσως την πιο εξελιγμένη και αποτελεσματική μέθοδο καθώς ανταποκρίνεται πλήρως στις ανάγκες και απαιτήσεις του σύγχρονου τρόπου ζωής και της κοινωνίας της γνώσης. Η Ηλεκτρονική Εκπαίδευση ιδιαίτερα για τους ενήλικες, είναι απόλυτα σύμφωνη με τις επιταγές της Δια Βίου Μάθησης, καθώς προωθεί και αναδεικνύει: τη μαθησιακή διαδικασία εξ αποστάσεως, χωρίς γεωγραφικούς και χρονικούς περιορισμούς, με τη χρήση σύγχρονων τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας και σε απόλυτη διάδραση με τους χρήστες-καταρτιζόμενους, τη «μαθητοκεντρική» εκπαίδευση σύμφωνη με τις ανάγκες του καταρτιζόμενου, την εφαρμογή δημιουργικής μεθοδολογίας εκπαίδευσης που προωθεί τη συνεργατική μάθηση μέσα από την ενεργή συμμετοχή του καταρτιζόμενου σε συζητήσεις, ανταλλαγή απόψεων, κρίσεις και σχολιασμό του εκπαιδευτικού περιεχομένου με τους συν-καταρτιζόμενούς του ή και με τον εκπαιδευτή, την άμεση πρόσβαση σε πολυμορφικό, διαδραστικό, εκπαιδευτικό υλικό, την αντικειμενική αξιολόγηση του καταρτιζόμενου. Ο κλάδος της Επαγγελματικής Κατάρτισης που υπηρετούμε, είναι σε θέση όχι μόνο να υποστηρίξει τέτοιες καινοτόμες μεθόδους μαθησιακής διαδικασίας, αλλά και να προτείνει την υλοποίηση σχετικών Προγραμμάτων βασισμένα σε ψηφιακό περιβάλλον μάθησης για την απόκτηση βασικών και εξειδικευμένων δεξιοτήτων. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να ενθαρρυνθούν εργαστηριακού χαρακτήρα δίκτυα μεταξύ εκπαιδευτικών οργανισμών ενηλίκων, τα οποία θα αναδεικνύουν συστηματικά καινοτόμες πρακτικές και προϊόντα που προωθούν το ψηφιακό περιβάλλον μάθησης. Τα προϊόντα /πρακτικές αυτής της κατηγορίας, θα μπορούν να ενσωματώνονται και να δοκιμάζονται στο πλαίσιο προγραμμάτων που βρίσκονται σε υλοποίηση και να ενσωματώνονται στην εκπαιδευτική διεργασία των φορέων που τα υιοθετούν, επηρεάζοντας ανάλογα τα συστήματα, τα μέσα και τα εργαλεία που διαθέτουν. Η «υποχρεωτική» ενσωμάτωση καινοτομιών στην εκπαίδευση σε ψηφιακό περιβάλλον, θα επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό την ελκυστικότητα και αποτελεσματικότητά της σε όλες τις ομάδες πληθυσμού και θα συμβάλλει στη διαμόρφωση ευέλικτων και αποτελεσματικών τρόπων δια βίου μάθησης για όλα τα άτομα, ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου, εκπαιδευτικού επιπέδου και εθνότητας. Κων/νος Ρουσσάκης