Αρχική Πλαίσιο Πολιτικών Αρχών και Προτάσεων για την Οργάνωση της Δια Βίου ΜάθησηςΚείμενο Πολιτικών Κατευθύνσεων του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων προς Δημόσια Διαβούλευση ΠΡΟΣ ΜΙΑ ΝΕΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑΣχόλιο του χρήστη Βασίλης Χ. Γερογιάννης | 17 Φεβρουαρίου 2010, 17:47
Αξιότιμη κα Υπουργέ, Πιστεύουμε ότι η προσπάθειά σας, με στόχο τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου θεσμικού πλαισίου για την οργάνωση και την ποιοτική αναβάθμιση της Δια Βίου Μάθησης στη χώρα μας, παρέχει μια σημαντική ευκαιρία για την ουσιαστική ενίσχυση των Ινστιτούτων Δια Βίου Εκπαίδευσης (ΙΔΒΕ) των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ. Ο ρόλος των ΙΔΒΕ είναι, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (Άρθρο 2, Ν. 3369/05), σαφώς διακριτός, σε σχέση με τους φορείς επαγγελματικής κατάρτισης, καθώς τα ΙΔΒΕ παρέχουν υπηρεσίες δια βίου εκπαίδευσης σε αποφοίτους της ανώτατης εκπαίδευσης. Πιστεύουμε ότι το νέο θεσμικό πλαίσιο για τη Δια Βίου Μάθηση θα πρέπει να παρέχει ουσιαστικές δυνατότητες στα ΙΔΒΕ των Παν/μιων και των ΤΕΙ, προκειμένου να αξιοποιήσουν το διακριτό αυτό ρόλο, να πετύχουν τους στόχους τους και να εκμεταλλευτούν στο έπακρο το επιστημονικό δυναμικό, τις υποδομές, την εμπειρία και την υψηλή τεχνογνωσία των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της χώρας μας. Αυτό μπορεί να συμβεί διαμορφώνοντας συγκεκριμένες προϋποθέσεις, ώστε τα ΙΔΒΕ να συνεισφέρουν στην αναβάθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης και να υποστηρίξουν το άνοιγμα των ιδρυμάτων προς τις ανάγκες της κοινωνίας, υλοποιώντας Προγράμματα Δια Βίου Εκπαίδευσης (ΠΔΒΕ) υψηλής ποιότητας και ακαδημαϊκού κύρους που να ικανοποιούν σύγχρονες μαθησιακές ανάγκες των αποφοίτων των ιδρυμάτων. Οι προϋποθέσεις αυτές, κατά τη γνώμη μας, θα πρέπει να προσανατολιστούν προς τρεις κατευθύνσεις, που είναι σε απόλυτη σύμβαση με τη διακριτή θέση των ΙΔΒΕ στο χώρο της Δια Βίου Μάθησης: 1. Τη συνεχή αξιολόγηση και διασφάλιση της ποιότητας των υποδομών, των διαδικασιών και των ΠΔΒΕ που υλοποιούν τα ΙΔΒΕ με ακαδημαϊκά κριτήρια που θα είναι σε σύμφωνα με το πλαίσιο αρχών που έχει ορίσει η ανεξάρτητη Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ). Τα κριτήρια αυτά και οι διαδικασίες αξιολόγησης θα πρέπει να οριστούν σε συνεργασία με τις κατά Ίδρυμα Μονάδες Διασφάλισης Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) και θα πρέπει να είναι σε συμφωνία με το αυτοδιοίκητο και το ακαδημαϊκό κύρος των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. 2. Την αναγνωρισμένη πιστοποίηση των ΠΔΒΕ που υλοποιούν τα ΙΔΒΕ, πιστοποίηση που θα συνδέεται σαφώς με το υπό καθορισμό Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων και θα οδηγεί σε αναγνωρίσιμες υπηρεσίες δια βίου μάθησης. 3. Την ουσιαστική οικονομική στήριξη της λειτουργίας των ΙΔΒΕ από πόρους των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων «ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ» & «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ» αλλά και την ενίσχυση του τακτικού προϋπολογισμού των οικείων Ιδρυμάτων από τον τακτικό προϋπολογισμό του ΥΠΕΠΘ, προκειμένου να καλυφθούν οι πάγιες οικονομικές ανάγκες των ΙΔΒΕ. Αξιότιμη κα Υπουργέ, Με τις ευχές μας η προσπάθειά σας και οι στόχοι που θέτετε για την ποιοτική αναβάθμιση της Δια Βίου Μάθησης στη χώρα μας να στεφθούν από απόλυτη επιτυχία, είμαστε στη διάθεσή σας για να συνεισφέρουμε εποικοδομητικά στην περαιτέρω εξειδίκευση των παραπάνω προτάσεων που αφορούν στην ενίσχυση του ρόλου των Ινστιτούτων Δια Βίου Εκπαίδευσης των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ. Με τιμή, Παντελής Υψηλάντης, Καθηγητής, Αντιπρόεδρος ΤΕΙ Λάρισας, Πρόεδρος ΙΔΒΕ ΤΕΙ Λάρισας Βασίλης Γερογιάννης, Επίκουρος Καθηγητής, Επιστημονικός Διευθυντής ΙΔΒΕ ΤΕΙ Λάρισας