• Σχόλιο του χρήστη 'K.X.' | 1 Απριλίου 2017, 19:20

    Η παρούσα Υπουργική Απόφαση: -βρίσκεται σε πλήρη αντίφαση με τις πολύ πρόσφατες δηλώσεις του Υπουργού, σύμφωνα με τις οποίες οι μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών του εξωτερικού πρέπει να διερευνηθούν σε βάθος, καθώς ήταν σε πολλές περιπτώσεις αποτέλεσμα αλληλογραφίας με τα πανεπιστήμια και επανειλημμένων συνεδριάσεων του ΔΟΑΤΑΠ ώστε να μπορέσει να τεκμηριωθεί κάποιου είδους κανονικότητα ως προς τις αναγνωρίσεις τους. Σήμερα οι μονοετείς αυτοί μεταπτυχιακοί τίτλοι ξένων ιδιωτικών πανεπιστημίων θα δίνουν, σύμφωνα με απόφαση του ίδιου Υπουργού, 4 μόρια στους κατόχους τους. Φαίνεται πως η εισήγηση της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής του ΥΠΠΕΘ κινούνταν προς άλλη κατεύθυνση και ο Υπουργός πείστηκε να αλλάξει γνώμη. - αποτελεί εισήγηση εκπαιδευτικών με πολλά χρόνια υπηρεσίας, που είχαν όμως την τύχη να διοριστούν Δάσκαλοι έχοντας 2 μόλις έτη σπουδών στις Παιδαγωγικές Ακαδημίες. Στη συνέχεια -με έξοδα του ελληνικού κράτους- αφού εξομοιώθηκαν με τους συναδέλφους τους των 4ετών πια σπουδών στα Παιδαγωγικά Τμήματα, μετεκπαιδεύτηκαν στη Γενική και Ειδική Αγωγή στα Διδασκαλεία της χώρας. Σήμερα οι ίδιοι θεωρούν τους Δασκάλους και Νηπιαγωγούς Ειδικής Αγωγής σε Τμήματα 4ετούς φοίτησης ανεπαρκείς να στελεχώσουν με κύριο δικαίωμα τις δομές ΕΑΕ της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και μοριοδοτούν με ιδιαίτερα υψηλή μοριοδότηση τους Δασκάλους της Γενικής Αγωγής που με δικά τους έξοδα απέκτησαν μεταπτυχιακούς τίτλους Ειδικής Αγωγής, πολύ διαφορετικούς μάλιστα μεταξύ τους (μονοετείς ή διετείς, με εξετάσεις ή με απλή αίτηση, με εξ αποστάσεως ή με υποχρεωτική παρακολούθηση, με ή χωρίς πρακτική άσκηση κτλ), ενώ συγχρόνως τους επιτρέπουν τη διατήρηση του κύριου δικαιώματός τους για αίτηση και στη γενική αγωγή, υπολογίζοντας μάλιστα εκεί τα μόρια της προϋπηρεσίας τους από όποιον πίνακα και αν προέρχονται. - δεν λαμβάνει υπόψη όλους εκείνους τους επιστημονικούς λόγους που οδήγησαν στη δημιουργία πανεπιστημιακών τμημάτων Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα και ως εκ τούτου ούτε και τα επαγγελματικά δικαιώματα όλων όσοι αποφοίτησαν από αυτά. Η διεύρυνση όλων των επιστημονικών πεδίων τις τελευταίες δεκαετίες και η συνεχής εξειδίκευση οδήγησε είτε στην ίδρυση νέων πανεπιστημιακών τμημάτων είτε στον διαχωρισμό των υπαρχόντων σε επιμέρους σχολές. Έτσι, για παράδειγμα, από το κοινό Τμήμα Φιλολογίας δημιουργήθηκαν άλλα δύο (Ιστορικό-Αρχαιολογικό και Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας), ενώ η ενταγμένη στην Ιατρική Οδοντιατρική Σχολή αποσπάστηκε από την πρώτη και λειτούργησε ως ανεξάρτητο από την Ιατρική Σχολή τμήμα, διατηρώντας αρκετά κοινά μαθήματα με αυτή. Η εξέλιξη της παιδαγωγικής επιστήμης από τη μια, και οι ανάγκες των μαθητών με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που δεν καλύπτονταν με το ήδη υπάρχον μόνιμο προσωπικό (Δάσκαλοι Ειδικής Αγωγής με μετεκπαίδευση ή μεταπτυχιακό) από την άλλη, οδήγησαν εδώ και δύο δεκαετίες στη δημιουργία ξεχωριστών Τμημάτων Ειδικής Αγωγής. -ως συνέχεια της τροπολογίας του Αυγούστου του 2016 προσπαθεί να πείσει βουλευτές, γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές ότι οι απόφοιτοι των Τμημάτων Ειδικής Αγωγής δεν αρκούν, γι’ αυτό και είναι αναγκασμένο να προσλαμβάνει και εκπαιδευτικούς χωρίς κανένα τυπικό προσόν στην ειδική αγωγή. Φτάνει όμως σήμερα και στο σημείο να τους αφαιρεί το δικαίωμα που θα τους ορίζει ΚΑΤΑ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ Δασκάλους Ειδικής Αγωγής, δηλαδή το δικαίωμα πρόταξης στους πίνακες αναπληρωτών του κλάδου που έχουν αποκτήσει με τη λήψη του πτυχίου τους. Συνεχίζει μάλιστα να «κατασκευάζει» δασκάλους και νηπιαγωγούς ειδικής αγωγής με πολλούς διαφορετικούς τρόπους: α) με διδακτορικό και πτυχίο Δασκάλου και Νηπιαγωγού β) με μεταπτυχιακό (μονοετές ή διετές) και πτυχίο Δασκάλου και Νηπιαγωγού γ) με αναπηρία και πτυχίο Δασκάλου και Νηπιαγωγού δ) με σεμινάρια 400 ωρών ε) με προϋπηρεσία στην ΕΑΕ στ) χωρίς κανένα προσόν στην ΕΑΕ (για τους ήδη μόνιμους εκπαιδευτικούς, σύμφωνα με την τροπολογία του Αυγούστου) αλλά με ολιγόωρα σεμινάρια στα οποία φτάνουν να διδάσκουν αναπληρωτές δάσκαλοι χωρίς προσόντα, οι οποίοι τοποθετήθηκαν ως αναπληρωτές Δάσκαλοι ΠΕ70 στα ΚΕΔΔΥ! Και όλους αυτούς τους κατασκευάζει, για να έχουν δικαίωμα πρόσληψης στην ειδική αγωγή. Αξίζει ωστόσο να αναφερθεί ότι σε κανέναν κλάδο εκπαιδευτικών, όπου υπάρχει βασικό πτυχίο, δεν μοριοδοτείται εκπαιδευτικός άλλου κλάδου (άλλο η ενοποίηση κλάδων και άλλο η μοριοδότηση προσόντων ένταξης), καθώς και το ότι κανένα άλλο μεταπτυχιακό δεν μοριοδοτείται στους κλάδους των εκπαιδευτικών, εκτός και αν ο εκπαιδευτικός έχει ήδη επιτύχει σε διαγωνισμό ΑΣΕΠ. - είναι προϊόν κάκιστης εκπαιδευτικής πολιτικής. Σε μια χώρα που χρειάζεται ειδικούς παιδαγωγούς και συγχρόνως βρίσκεται σε βαθιά οικονομική ύφεση, είναι τουλάχιστον παράλογο να εξωθείς τους πτυχιούχους εκπαιδευτικούς σε αναζήτηση μεταπτυχιακών σπουδών σε ξένα ιδιωτικά πανεπιστήμια και να προκαλείς ένα ακόμη πλήγμα στην ελληνική οικονομία από τη διαρροή τεράστιων χρηματικών ποσών στο εξωτερικό. Είναι ακόμη πιο παράλογο να αυξάνει το ΥΠΠΕΘ για την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά τις θέσεις των εισακτέων σε σχολές χωρίς καμία επαγγελματική προοπτική (π.χ. Θεολογικές Σχολές) και να μην κάνει το ίδιο για τα Τμήματα Ειδικής Αγωγής, οι απόφοιτοι των οποίων δεν επαρκούν για να στελεχώσουν τις θέσεις της δημόσιας ειδικής εκπαίδευσης, κατά ομολογία του ίδιου του Υπουργείου. - δεν λαμβάνει υπόψη ότι, αφού όλοι οι αναπληρωτές Δάσκαλοι και Νηπιαγωγοί ΕΑΕ εργάζονται κάθε χρόνο και μάλιστα δεν επαρκούν, δεν υπάρχει κανένας λόγος ανακατάταξής τους στον πίνακα. Εκτός αν αυτός επιβάλλεται για να αποκτήσουν εκ νέου κύρος και χρήμα τα ξένα και ελληνικά πανεπιστήμια μέσω των διδάκτρων, ώστε να συντηρηθούν όσα ήδη βασίζονται σε ιδιωτικούς πόρους ή δεν χρηματοδοτούνται από το ΥΠΠΕΘ. - αναγνωρίζει τα ίδια μεταπτυχιακά-“πασπαρτού” σε όλες τις ειδικότητες ως εξειδίκευση στην ειδική αγωγή ανεξαρτήτως βασικών σπουδών. Μάλιστα με τα εν λόγω μεταπτυχιακά εκτός από εξειδίκευση στην ειδική αγωγή χορηγείται και παιδαγωγική επάρκεια! Έτσι, ένα μεταπτυχιακό ειδικής αγωγής, είτε αυτό είναι του Τμήματος Προσχολικής Ηλικίας είτε του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης είτε οποιουδήποτε ιδιωτικού πανεπιστημίου γειτονικής χώρας φαίνεται ικανό να παρέχει σε 2 ή 4 εξάμηνα όλο εκείνο το σύνολο των γνώσεων που χρειάζεται ο εκπαιδευτικός οποιασδήποτε βαθμίδας για να αντεπεξέλθει στο έργο του και να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες των μαθητών που καλείται να υποστηρίξει. Το κατά πόσον η παρακολούθηση των ίδιων ακριβώς μαθημάτων από οικονομολόγους, δασκάλους, μαθηματικούς, νηπιαγωγούς, φιλολόγους κ.ά. σε ένα κοινό μεταπτυχιακό πρόγραμμα αποτελεί πράγματι «εξειδίκευση» στην ειδική αγωγή και χορηγεί παιδαγωγική επάρκεια σε όλους, όταν οι παραπάνω ειδικότητες έχουν να αντιμετωπίσουν πολύ διαφορετικές προκλήσεις στη βαθμίδα όπου εργάζονται, είναι ένα ζήτημα που πρέπει να απασχολήσει πολύ όλη την επιστημονική κοινότητα. Το πτυχίο του Δασκάλου Ειδικής Αγωγής και του Νηπιαγωγού Ειδικής Αγωγής είναι το μόνο καθαρά προσανατολισμένο πτυχίο Ειδικής Αγωγής για μαθητές Δημοτικού και Νηπιαγωγείου αντίστοιχα. - αντιμετωπίζει την ειδική αγωγή ως ξεχωριστό κομμάτι της εκπαίδευσης προσπαθώντας να πείσει μάλιστα για το αντίθετο. Όχι μόνο εντάσσει στους ίδιους πίνακες εκπαιδευτικούς με πολύ διαφορετικά προσόντα, αλλά φτάνει στο σημείο να θεωρεί την ειδική αγωγή (με εξειδίκευση κοινή για όλους τους κλάδους, σαν αυτή που προαναφέρθηκε) την πιο ωφέλιμη εξειδίκευση στο ελληνικό δημόσιο, αφού οποιεσδήποτε άλλες μεταπτυχιακές ή διδακτορικές σπουδές φαίνεται να μην έχουν κανένα αντίκρισμα και καμιά αξία, παρόλο που είναι πράγματι πιο εξειδικευμένες. - ξεχνά, τέλος, κάτι πολύ βασικό: ότι όλοι οι υποψήφιοι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί έχουν πρωτίστως δικαίωμα ένταξης σε έναν πίνακα εκπαιδευτικών, αυτόν του κλάδου τους και, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, δευτερευόντως στον πίνακα ΕΑΕ, εφόσον έχουν κάποιο τίτλο ειδικής αγωγής. Από τους αποφοίτους των Τμημάτων Ειδικής Αγωγής όχι μόνο έχει αφαιρεθεί αυτό το βασικό δικαίωμα, αλλά για πρώτη φορά το πτυχίο τους απλώς μοριοδοτείται! Η μοριοδότηση του βασικού πτυχίου δεν συναντιέται σε κανέναν άλλο κλάδο εκπαιδευτικών, δημιουργεί άνιση μεταχείριση των αποφοίτων σε σχέση με όλους τους άλλους συναδέλφους τους και κινείται στα όρια της αντισυνταγματικότητας. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ: - Άμεση απόσυρση της μοριοδότησης και δημιουργία κύριου πίνακα ΠΕ61 και ΠΕ71 στον κλάδο Νηπιαγωγών και Δασκάλων ΕΑΕ αντίστοιχα με κατάταξη βάσει προϋπηρεσίας. Η δημιουργία ξεχωριστού -κύριου- πίνακα ΠΕ71 και ΠΕ61 απορρέει από όλη την ισχύουσα νομοθεσία για την κατάταξη εκπαιδευτικών στον κλάδο τους και επιβάλλεται για λόγους ισονομίας και δικαιοσύνης, αφού κάθε κλάδος ορίζεται με βάση το πτυχίο του. - Μοριοδότηση όλων των μεταπτυχιακών σε όλους τους κλάδους και όλες τις ειδικότητες εφόσον οι εκπαιδευτικοί έχουν επιτύχει σε γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Μικρότερη μοριοδότηση για τα μονοετή, μεγαλύτερη για τα διετούς φοίτησης μεταπτυχιακά, πρόταξη όλων των κατόχων διδακτορικού διπλώματος αποκλειστικά στον κλάδο όπου ανήκουν. - Στην πρωτοβάθμια ειδική εκπαίδευση, δημιουργία επικουρικού πίνακα με Δασκάλους και Νηπιαγωγούς με διδακτορικές και μεταπτυχιακές σπουδές στην ειδική αγωγή, για πρόσληψη μετά την εξάντληση του κύριου πίνακα. - Στη δευτεροβάθμια ειδική εκπαίδευση, πρόσληψη με σειρά προτεραιότητας α)κατόχων διδακτορικού β)κατόχων μεταπτυχιακού και γ) κατόχων σεμιναρίου με 5ετή προϋπηρεσία. - Κατάργηση της μοριοδότησης και της ένταξης των ατόμων με αναπηρία 67% χωρίς σπουδές στην Ειδική Αγωγή. Η αναπηρία δεν αποτελεί προσόν διδασκαλίας. Διατήρηση του επιπλέον ποσοστού πρόσληψης των ατόμων με αναπηρία στον κλάδο όπου ανήκουν. Προσβλητική, άδικη και περιθωριοποιητική για τα άτομα με αναπηρία η τοποθέτησή τους αποκλειστικά σε δομές ΕΑΕ. - Δημιουργία νέων μεταπτυχιακών προγραμμάτων με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή. Ειδικότερα, μεταπτυχιακά ξεχωριστά για κάθε είδους αναπηρία (σε παιδαγωγικά τμήματα και τμήματα ειδικής αγωγής) αλλά και μεταπτυχιακά ή κατευθύνσεις Ειδικής Αγωγής σε σχολές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (π.χ. σε φιλολογικές, μαθηματικές, κ.ά), για ουσιαστική εξειδίκευση των αποφοίτων κάθε σχολής στις ανάγκες των μαθητών της εκάστοτε βαθμίδας και στη διαφοροποίηση των αναλυτικών προγραμμάτων ανά μάθημα. Τα υπάρχοντα κοινά μεταπτυχιακά «Ειδικής Αγωγής» δεν καλύπτουν επαρκώς τις ανάγκες όλων των εκπαιδευτικών και των δύο βαθμίδων. - Άμεση αξιοποίηση των Διδακτόρων Ειδικής Αγωγής με πρόσληψη και διορισμό σε μεταπτυχιακά προγράμματα πανεπιστημίων, προγράμματα μετεκπαίδευσης και προγράμματα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών σε θέματα ειδικής εκπαίδευσης. Όχι στην τυχαία επιλογή επιμορφωτών χωρίς ουσιαστικά προσόντα στην ΕΑΕ ή επιμορφωτών που κατέχουν πολλές άλλες μόνιμες θέσεις στον δημόσιο τομέα. Ο ρόλος των τελευταίων πρέπει να παραμείνει συμβουλευτικός. Αύξηση των θέσεων Συμβούλων ΕΑΕ. Οι Σύμβουλοι ΕΑΕ της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να έχουν βασικές σπουδές σε σχετικούς κλάδους και επιπλέον εξειδίκευση στην ειδική αγωγή (Μαθηματικοί ΕΑΕ, Φιλόλογοι ΕΑΕ κ.τ.ό). - Άμεση απόσυρση της διάταξης για τοποθέτηση εκπαιδευτικών χωρίς προσόντα σε θέσεις ΕΑΕ. Απαγόρευση τοποθέτησης εκπαιδευτικών άσχετων κλάδων (π.χ. Αγγλικής Γλώσσας) για παροχή Παράλληλης Στήριξης σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρίες. Τέτοιοι κλάδοι κρίνονται ακατάλληλοι να υποστηρίξουν ειδικές ομάδες μαθητών και μάλιστα σε μαθήματα των οποίων το αναλυτικό πρόγραμμα δεν γνωρίζουν. - Επαναλειτουργία των Διδασκαλείων για μετεκπαίδευση στην Ειδική Αγωγή της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Λειτουργία δύο διαφορετικών προγραμμάτων: ένα για εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και ένα για εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.