Αρχική «Καθορισμός κριτηρίων πρόσληψης αναπληρωτών εκπαιδευτικών στην ΕΑΕ»Άρθρο 02 – Πίνακες κατάταξηςΣχόλιο του χρήστη Παρασκευάς Ι. Θυμάκης | 2 Απριλίου 2017, 10:29
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Θέση σε δημόσια διαβούλευση 2017-03-31 Αξιότιμε κ. Υπουργέ, Τα Τμήματα Ειδικής Αγωγής της χώρας μας ιδρύθηκαν και στελεχώθηκαν, από το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας, με σκοπό την πλήρη και αποτελεσματική εκπαίδευση και κατάρτιση εκπαιδευτικών, οι οποίοι θα διαθέτουν όλες εκείνες τις απαραίτητες γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις, για να ανταποκριθούν στο εξαιρετικά σύνθετο έργο τους. Όντως έτσι έγινε. Η καθημερινή διδακτική πρακτική αποδεικνύει ότι οι απόφοιτοι των δύο αυτών τμημάτων επί 15 συναπτά έτη στηρίζουν επάξια την ΕΑΕ, αναπληρώνοντας τους εαυτούς τους. Παρά ταύτα, μετά λύπης μας διαπιστώνουμε ότι το Υπουργείο Παιδείας επιχειρεί μία ακόμα υποβάθμιση του βασικού τίτλου σπουδών στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, εξισώνοντας τον με ένα μεταπτυχιακό ή/και διδακτορικό δίπλωμα. Η συγκεκριμένη μεθόδευση θεωρώ ότι είναι αβάσιμη για τους κάτωθι λόγους: 1. Μελετώντας τους οδηγούς σπουδών των Τμημάτων Ειδικής Αγωγής της χώρας διαπιστώνεται ότι οι απόφοιτοι των τμημάτων αυτών οφείλουν, για να λάβουν πτυχίο, να επιτύχουν σε μία πληθώρα (πάνω από 20) εξαμηνιαίων μαθημάτων Ειδικής Αγωγής, καθώς και σε διετείς πρακτικές ασκήσεις στη Γενική και στην Ειδική Αγωγή. Αντιθέτως, τα προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών, στην πλειονότητά τους προσφέρουν μόνο 2-4 εξαμηνιαία μαθήματα, τα οποία άπτονται της Ειδικής Αγωγής σε επίπεδο αξιολόγησης και διδακτικής αντιμετώπισης. Μόλις προσφάτως στα ΠΜΣ εντάχθηκε υποχρεωτική εξαμηνιαία Πρακτική Άσκηση. Αξιοσημείωτη είναι και η αμφίβολη αξιοπιστία πολλών ΠΜΣ στην Ειδική Αγωγή. Πώς, λοιπόν, το Υπουργείο Παιδείας εκτιμά την πληρέστερη κατάρτιση των αποφοίτων των Τμημάτων Ειδικής Αγωγής με μόλις μία (1) μονάδα; 2. Η συγκεκριμένη νομολογική τακτική δεν ακολουθείται (και καλώς πράττει) σε κανέναν άλλον επαγγελματικό κλάδο στην Ελλάδα. Για παράδειγμα, δε δύναται ένας πτυχιούχος πληροφορικής με μεταπτυχιακό δίπλωμα στη μαθηματική επιστήμη, να λογίζεται και να προσλαμβάνεται ως μαθηματικός. Πώς λοιπόν, στον τόσο ευαίσθητο χώρο της Ειδικής Αγωγής (όπως τον ονομάζει το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας) δίνεται απροκάλυπτα η δυνατότητα σε κατόχους μεταπτυχιακών διπλωμάτων να διαθέτουν βασικά επαγγελματικά δικαιώματα; Πώς το δικαίωμα κατόχων μεταπτυχιακών τίτλων στην ΕΑΕ στο όνομα μίας υποτιθέμενης «ισότιμης μεταχείρισης» είναι πιο επιτακτικό από το δικαίωμα των μαθητών με Αναπηρία ή/και Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες σε άρτια εξειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό; 3. Η αναπηρία ενός ατόμου ή/και εκπαιδευτικού, δεν μπορεί να θεωρείται προσόν, το οποίο έχει μία συγκεκριμένη αξία σε "μονάδες", όπως συμβαίνει στο άρθρο 3 της παρούσας Υ.Α.. Η αναπηρία ενός ατόμου, συνιστά για το ίδιο και το υποστηρικτικό του περιβάλλον, ένα σύνολο από καθημερινές απτές δυσκολίες. Για αυτό το λόγο, οποιαδήποτε "πρόνοια" για τους εκπαιδευτικούς με αναπηρία, οφείλει να έχει έναν ουσιαστικό χαρακτήρα και όχι την λογική επιπλέον μοριοδότησης ή αγνόησης, όπως γίνεται στο παρόν άρθρο. Ως ουσιαστικός χαρακτήρας μίας δράσης, στη συγκεκριμένη περίπτωση, λογίζεται η εξασφάλιση, στα άτομα αυτά, φυσικής εγγύτητας στο υποστηρικτικό τους πλαίσιο. Προτάσεις: Με βάση όλα τα παραπάνω προτείνω την πλήρη τροποποίηση του συγκεκριμένου άρθρου της Υπουργικής Απόφασης. Ειδικότερα, όπως συμβαίνει και στους υπόλοιπους κλάδους, τις προσλήψεις των οποίων επιμελείται το Υπουργείο Παιδείας, να διαμορφωθεί ένας Κύριος Πίνακας, ο οποίος θα περιλαμβάνει τους αποφοίτους των Τμημάτων Ειδικής Αγωγής, κατατασσόμενους με βάση την προϋπηρεσία τους. Στην συνέχεια, και για όσο διάστημα τα κενά στην ΕΑΕ δεν καλύπτονται από αποφοίτους των Τμημάτων Ειδικής Αγωγής, κάτι που θα επιλυθεί σε λίγα χρόνια, να προσλαμβάνονται εκπαιδευτικοί με περεταίρω προσόντα στην Ειδική Αγωγή, από έναν επικουρικό πίνακα. Επιπρόσθετα, οι εκπαιδευτικοί του επικουρικού πίνακα θα πρέπει να περνούν μία καλά δομημένη φάση επιμόρφωσης σε θέματα της ΕΑΕ (κυρίως στους τομείς της αξιολόγησης και της παρέμβασης) στην αρχή της Σχολικής Χρονιάς, κατά την πρόσληψή τους. Επιπλέον, ως προς τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς ΕΑΕ με αναπηρία και γονείς παιδιών με αναπηρία, φρονώ ότι η πρόσληψή τους, πρέπει να γίνεται, κατά προτεραιότητα, με ποσόστωση 15% επί των προσλήψεων, προκειμένου, οι ίδιοι να κατορθώνουν να εργάζονται κοντά στον τόπο τους και κατά συνέπεια κοντά στο υποστηρικτικό τους περιβάλλον. Τέλος, κρίνω ως απαράδεκτη και αναξιοπρεπή για τη διαδικασία της διαβούλευσης, την διατύπωση απόψεων, πίσω από μικρά ονόματα ή ίσως και ψευδώνυμα. Εκτιμώ ότι η διαδικασία αυτή θα έπρεπε να επιτελείται με μεγαλύτερη υπευθυνότητα, με την διατύπωση επώνυμων, σαφών και τεκμηριωμένων απόψεων. Σας ευχαριστώ θερμά για τον χρόνο σας. Με τιμή, Παρασκευάς Ι. Θυμάκης Νηπιαγωγός Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Π.Ε. 61) M.Ed., PhD Candidate – Υπότροφος Ι.Κ.Υ. e-mail: thymakis@uth.gr