Αρχική Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού ΈργουΕφόσον το ερωτηματολόγιο αυτό απηχεί τις επίσημες επιστημονικές θέσεις του συλλογικού σας φορέα, παρακαλούμε να αναφέρετε εάν και τι είδους διαδικασίες εσωτερικής διαβούλευσης έλαβαν χώρα, προκειμένου να καταλήξετε στη διαμόρφωση της τελικής σας στάσης απέναντι στο πρόγραμμα της Αυτοαξιολόγησης και τη συμπλήρωση του παρόντος ερωτηματολογίου.Σχόλιο του χρήστη Τσακάλου Αγγελική | 3 Ιουλίου 2010, 13:11
Σας στέλνω το ψήφισμα της τελευταίας γενικής συνέλευσης του συλλόγου δασκάλων νηπιαγωγών και ειδικοτήτων νομού Ημαθίας καθώς επίσης και τις θέσεις των γονέων τις οποίες έχει υπογράψει ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων νηπιαγωγείου Βεργίνας που αποτελείται από 31 άτομα. Τα στοιχεία των υπόλοιπων συλλόγων (γονέων-διδασκόντων) βρίσκονται στη διάθεση του συλλόγου μας. ΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΥΤΟ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ. ● Η Αυτο-αξιολόγηση μπορεί να αποτελεί προτεραιότητα στα περισσότερα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήματα , η εφαρμογή της όμως στην ελληνική πραγματικότητα οφείλει να εφαρμοστεί με τρόπο κατάλληλο ώστε να καλύπτει τους στόχους που θέτει σαν θεσμός και όχι να αποτελεί άσκοπη συγκέντρωση ανούσιων πληροφοριών. ● Το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών για αυτομόρφωση είναι δεδομένο και γνωστό .Ωστόσο ένα εκπαιδευτικό σύστημα δεν πρέπει να βασίζεται σ ΄ αυτό μόνο αλλά να οργανώνει σωστά και ουσιαστικά την επιμόρφωσή τους , αξιολογώντας την ελληνική πραγματικότητα , θέτοντας στόχους και αφού τους επιτύχει να επανατροφοδοτείται για τη Δια Βίου επιμόρφωσή τους και όχι αντιγράφοντας προγράμματα άλλων φορέων και χωρών που δεν ανταποκρίνονται στην ουσία της ελληνικής πραγματικότητας. Μελετώντας το παράρτημά σας έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής : ● Τομέας Α Α1 – Α2 Όλα τα στοιχεία σας είναι γνωστά από τις φόρμες , τα στατιστικά δελτία , το survey ,τις έρευνες που έχετε διεξάγει κατά καιρούς από διάφορες υπηρεσίες , κ.τ.λ. Δεν υπάρχει σκοπιμότητα στην επανάληψη συμπλήρωσης όλων των γνωστών στοιχείων εκτός από την έμφαση σε επιφανειακές δραστηριότητες που δεν συμβάλλουν στην ουσιαστική βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου. ● Β1 Εσείς γνωρίζετε καλύτερα πόσους και ποιες ειδικότητες εκπαιδευτικών και σε ποιες αναλογίες με τους μαθητές διορίζετε κάθε χρόνο , ή πολύ εύκολα με τη χρήση του διαδικτύου μέσω των Δ/νσεων Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης και απασχολώντας έναν διοικητικό υπάλληλο μόνο μπορείτε να πληροφορηθείτε και όχι απασχολώντας εκπ/κούς από τον πολύτομο εκπ/κό τους χρόνο. Ειδικά στα μονοθέσια , ολιγοθέσια σχολεία ή νηπιαγωγεία όπου οι Δ/ντές απασχολούνται σε πλήρες διδακτικό ωράριο επιβαρυμένο με υποχρεωτικές υπερωρίες πότε θα απασχολούνται με δραστηριότητες που δεν συμβάλλουν στην βελτίωση της ποιότητας του εκπ/κού έργου και με ποια σκοπιμότητα; Πώς συνδέεται η επαγγελματική εμπειρία των εκπ/κών με την αυτο-αξιολόγηση; ● Β2 Τα επαγγελματικά και επιστημονικά προσόντα των εκπ/κων είναι αυτά που φροντίζουν τα Ελληνικά Πανεπιστήμια να εφοδιάσουν τους κατόχους των πτυχίων τους. Αν αμφισβητείται τα προσόντα αυτά αξιολογήστε τα πανεπιστήμια και όχι τους πτυχιούχους. Οι επιστημονικές και παιδαγωγικές απαιτήσεις της υλοποίησης του προγράμματος σπουδών αν δεν απευθύνονται στα προσόντα αυτά τότε είναι εκτός αναλυτικού προγράμματος και άσκοπη η εφαρμογή τους. Άλλωστε αν τα προγράμματα σπουδών δεν συμβαδίζουν με το αναλυτικό πρόγραμμα εκπ/σης και τα προσόντα των εκπ/κών σημαίνει πως δεν έχουν καμία συνάφεια μεταξύ τους και θα πρέπει να αξιολογηθούν αυτοί που τα προτείνουν. Η ειδική και πρόσθετη διδασκαλία είναι ρυθμισμένη και πάλι από εσάς ανάλογα με τους διορισμούς εκπ/κών στις αντίστοιχες θέσεις. Η εφαρμογή των καινοτόμων προγραμμάτων εδώ και χρόνια γίνεται στον προσωπικό χρόνο των εκπ/κών – μαθητών στην Α/θμια & Β/θμια Εκπ/ση γιατί δεν τους παρέχεται ο απαιτούμενος χρόνος μέσα στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Στην προσχολική αγωγή όσο δεν αντιμετωπίζετε το ωράριο των νηπιαγωγών στη βάση της ισότητας με τους άλλους εκπ/κούς δεν θα πρέπει να απορείτε αν σταδιακά οι εφαρμογές των προγραμμάτων αυτών μειωθούν . ● Γ1 – Γ2 Οι διαθέσιμοι οικονομικοί πόροι δεν επαρκούν για την υποστήριξη της παιδαγωγικής εργασίας στο σχολείο ούτε για τη διαμόρφωση των κατάλληλων συνθηκών για την ανάπτυξη της σχολικής ζωής και τους γνωρίζετε πολύ καλά αφού είναι οι κρατικές επιχορηγήσεις που είτε τις διαιρέσουμε ανά μαθητή είτε τις πολλαπλασιάσουμε είναι ανεπαρκείς. Η συνεργασία μας με την σχολική επιτροπή , τους δήμους και τους συλλόγους γονέων είναι θεσμός στο ελληνικό σχολείο εδώ και χρόνια. Όσο για τη συνεργασία μας με τους συλλόγους γονέων σας παραθέτουμε συνημμένα τις δικές τους απόψεις. ● Τομέας Β Όλες οι πληροφορίες που ζητάτε κατατίθενται κάθε χρόνο στους σχολικούς συμβούλους απ όπου μέσω διαδικτύου μπορείτε να συγκεντρώσετε χωρίς να απασχολείτε τον πολύτιμο εκπ/κό χρόνο τόσων εκπ/κών. Όσο για τις ειδικές δράσεις για την δημιουργική απασχόληση , ενσωμάτωση παιδιών με ειδικές ανάγκες , υποστήριξη και ενθάρρυνση φιλοδοξιών των μαθητών για επίτευξη στόχων , διαχείριση κρίσεων κ.τ.λ. μπορείτε να μας υπενθυμίσετε σε ποιο σημείο του ωρολογίου προγράμματος των σχολείων ανάμεσα στο ξέφρενο κυνηγητό αποστήθισης της ύλης τα έχετε εντάξει και με ποιο επιστημονικό προσωπικό ψυχολόγων , κοινωνικών λειτουργών , εκπ/κών ειδικής αγωγής κ.τ.λ. έχετε στελεχώσει τα ελληνικά σχολεία; ● Τομέας Γ Στ ΄ αλήθεια διερωτάστε αν μπορούν να μετρηθούν – αξιολογηθούν οι σχέσεις που περιγράφετε όταν αποσκοπούν μόνο στην αξιολόγηση και όχι όταν είναι αυθόρμητες , πηγαίες , ειλικρινείς και πηγάζουν από τις ανάγκες εφαρμογής του αναλυτικού προγράμματος; Διαμορφώστε έτσι το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών ώστε οι σχέσεις αυτές να προκύπτουν από τις ανάγκες του και όχι από την ανάγκη «καλής αξιολόγησης» γιατί θα είναι ψεύτικες και δεν θα βοηθήσουν ούτε στην αυτοαξιολόγηση ούτε και στην εξωτερική αξιολόγηση αν χρειαστεί. Υπάρχει χρόνος στο ωρολόγιο πρόγραμμα για προαιρετικά προγράμματα; ● Τομέας Δ Όλα όσα περιγράφετε στον τομέα αυτόν αφορούν στη συνεργασία που είχαμε τόσα χρόνια με τους σχολικούς συμβούλους. Οι ιδιαιτερότητες στα θέματα αυτά του κάθε σχολείου είναι πολλές και κάθε σχολική χρονιά διαφορετικές. Η αποτύπωση αυτών σε σελίδες ή στο διαδίκτυο είναι ψυχρή καταχώριση στοιχείων και κατά πόσο επιθυμητή η καταχώρηση προσωπικών δεδομένων των μαθητών; Η επαφή μας με τους σχολικούς συμβούλους μπορεί να επιφέρει λύσεις στα προβλήματα γιατί είναι άμεση και επικοινωνιακή. Σίγουρα χρειαζόμαστε πιο ευέλικτους σχολικούς συμβούλους και οι ίδιοι σαν εργαλείο ένα πιο ευέλικτο ωρολόγιο πρόγραμμα σπουδών και επιστημονικό προσωπικό ή υπηρεσίες (εκπ/κούς ειδικής αγωγής , ψυχολόγους , λογοθεραπευτές , εργοθεραπευτές κ.τ.λ.) στους οποίους μπορούν να αναθέσουν έργο όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο. ● Τομέας Ε Όλα όσα θέλετε να συμπληρώσουμε στον τομέα αυτόν σας είναι γνωστά εδώ και χρόνια. Εσείς πώς αξιοποιήσατε τις πληροφορίες αυτές; Ποιους στόχους βάλατε , ποιους καλύψατε και πώς επανατροφοδοτηθήκατε; Με προγράμματα που δεν ανταποκρίνονται στην ελληνική πραγματικότητα; Η κοινωνική και πολιτιστική ανάπτυξη των μαθητών , η αίσθηση εμπιστοσύνης και ασφάλειας μαθητών και γονέων στο έργο του σχολείου , η διάθεση συμμετοχής και συνεργασίας μεταξύ των εκπ/κών, μαθητών , γονέων και φορέων της τοπικής κοινωνίας οφείλει αβίαστα να προκύπτει μέσα από ένα καλά οργανωμένο δημόσιο και δωρεάν σχολείο για όλους και όχι από τις φοβίες κάποιων για «καλή αξιολόγηση» σε ανούσιες γραφειοκρατικές διαδικασίες ή επιφανειακές δραστηριότητες οι οποίες πολύ απέχουν από την παιδαγωγική πράξη. Γι’ αυτούς τους λόγους οι παρακάτω σύλλογοι διδασκόντων αρνούνται να συμμετέχουν στην πιλοτική εφαρμογή του συγκεκριμένου μοντέλου αυτοαξιολόγησης. ΘΕΣΕΙΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΥΤΟ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ ● Δεν διαπραγματευόμαστε την δημόσια και δωρεάν εκπ/ση για όλους ούτε στα πλαίσια του εθελοντισμού για οικονομική ενίσχυση των σχολείων ειδικά στην σημερινή οικονομική κατάσταση της ελληνικής οικογένειας. Άλλωστε οι σύλλογοί μας κάλυπταν ανάγκες για απαραίτητα αναλώσιμα αγαθά που δεν μπορούσαν να καλύψουν οι σχολικές επιτροπές και όχι ανάγκες που αφορούσαν στην υλικοτεχνική υποδομή. ● Το πρόγραμμα του ολοήμερου σχολείου ( νηπ/γείου - δημοτικού ) δεν καλύπτει τις ανάγκες όλων μας. 1.Οι σοβαρότατες ελλείψεις στην υλικοτεχνική υποδομή (αίθουσες με γυψοσανίδες στους διαδρόμους , απουσία αθλητικών εγκαταστάσεων , απουσία αύλειων χώρων , απουσία αιθουσών χαλάρωσης για τα ολοήμερα τμήματα κ.τ.λ.), 2.Οι σοβαρότατες ελλείψεις σε εκπ/κό προσωπικό στα ολοήμερα και 3.Οι συνθήκες σίτισης των παιδιών μας (όταν στην Ευρώπη στην παιδική παχυσαρκία καταλαμβάνουμε την πρώτη θέση , είναι θέμα παιδείας η αντιμετώπιση του προβλήματος. Αφού όμως το ελληνικό σχολείο δεν μπορεί να αναλάβει την σίτιση (βασισμένη στην ελληνική διατροφή ) των παιδιών μας Επιθυμούμε να δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές του ολοήμερου να σχολούν και ενδιάμεση ώρα και όχι υποχρεωτικά στη λήξη του προγράμματος. ● Η ύλη των μαθημάτων μέχρι και την Γ ΄ γυμνασίου (υποχρεωτική εκπ/ση ) δεν ανταποκρίνεται στις δυνατότητες όλων των μαθητών. Επιθυμούμε τροποποίησή της ώστε να συμμετέχουν όλοι οι μαθητές , και μείωση των μαθητών ανά τμήμα στις μικρότερες τάξεις. ● Δημιουργία περισσοτέρων αθλητικών , μουσικών ,κ.τ.λ. σχολείων ώστε να καλύπτουν εκεί τις ανάγκες τους οι μαθητές και να μην χρειάζονται εξωσχολικές δραστηριότητες. ● Η απόκτηση πτυχίου ΗΥ και ξένων γλωσσών να καλύπτεται ενδοσχολικά στην Γ ΄ γυμνασίου ένα επίπεδο και στην Γ ΄ λυκείου ένα άλλο. ● Τα πτυχία των παιδιών μας να αποτελούν εφόδιο για την επαγγελματική τους αποκατάσταση πράγμα που με σωστό προγραμματισμό μπορείτε να επιτύχετε. Η απόκτηση 2ου , 3ου πτυχίου ή η Δια Βίου Μάθηση μπορεί να συνεχίσει να καλύπτει της πνευματικές τους ανησυχίες δεν μπορούμε όμως σαν γονείς να τα σπουδάζουμε για πάντα. ● Η αίσθηση εμπιστοσύνης και ασφάλειας των γονέων στο έργο του σχολείου δεν αφορά μόνο στη σχέση του με τον εκπ/κό αλλά κυρίως στο εκπ/κό σύστημα από την προσχολική αγωγή έως και την τριτοβάθμια εκπ/ση. Η Παιδεία πρέπει να είναι Δημόσια και Δωρεάν για όλους και κρίνεται και αξιολογείται συνολικά σαν παιδεία του Ελληνικού Κράτους και όχι τμηματικά της σχολικής μονάδας ανάλογα με τις πελατειακές σχέσεις του κάθε Δ/ντή.