Θέση 1
Ηλεκτρονική Διαβούλευση για Υπουργική Απόφαση (Υ.Α) δεν έχουμε ξαναζήσει στην Ειδική Αγωγή. Πιστεύουμε ότι αυτή η διαδικασία προκρίθηκε, για να «νομιμοποιήσει δημοκρατικά» αυτά που έχουν ήδη αποφασιστεί αλλά και ψηφιστεί με την τροπολογία της περασμένης Τετάρτης (29/3) και την τροπολογία του Αυγούστου (άρθρο 48, Ν.4415/2016). Διαβούλευση, για ένα τόσο ευαίσθητο θέμα όπως η στελέχωση των δομών εκπαίδευσης των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, δεν γίνεται σε τέσσερις μέρες με χιλιάδες ατομικά σχόλια επί σχολίων (αλήθεια, πώς και πότε θα αποδελτιωθούν;). Υπάρχουν οι επιστημονικοί σύλλογοι στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΕΑΕ) και οι αναλυτικές θέσεις τους. Υπάρχουν οι εκπαιδευτικές συνδικαλιστικές Ομοσπονδίες (ΔΟΕ-ΟΛΜΕ) και τα πρωτοβάθμια σωματεία των εκπαιδευτικών. Υπάρχουν τα συνδικαλιστικά όργανα του Ειδικού Βοηθητικού και Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού. Υπάρχουν οι σύλλογοι γονέων παιδιών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Υπάρχει η ΕΣΑμΕΑ και η ΠΟΣΓΚΑμΕΑ. Όλοι οι φορείς πρέπει να συζητήσουν με προτάσεις, συνθέσεις, διάλογο που ίσως χρειαστεί μήνες, πριν ληφθούν αποφάσεις για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Το Υπουργείο συνεχώς αιφνιδιάζει τους πάντες και νομοθετεί με αποσπασματικό τρόπο.
Θέση 2
Η προτεινόμενη Υ.Α. απαξιώνει πλήρως το βασικό πτυχίο εκπαιδευτικών και τα επαγγελματικά δικαιώματα που απορρέουν από αυτό. Όχι μόνο των εκπαιδευτικών ΠΕ61-ΠΕ71, όλων των εκπαιδευτικών. Η παρούσα Υ.Α. αποτελεί προάγγελο για όσα επιδιώκεται να εφαρμοστούν και στη στελέχωση της Γενικής Εκπαίδευσης. Ταυτόχρονα, οδηγεί σε τροχιά “λουκέτου” τα δύο Πανεπιστημιακά Τμήματα Ειδικής Αγωγής (αφού θα παράγουν πτυχία 5 μορίων), εμπαίζοντας φοιτητές και γονείς φοιτητών. Μετά το κλείσιμο των Διδασκαλείων, θα πρόκειται για το δεύτερο μεγάλο χτύπημα στη δημόσια και δωρεάν “εκπαίδευση του εκπαιδευτικού” στην ΕΑΕ.
Η προτεινόμενη Υ.Α. ενισχύει τη γνωστή “βιομηχανία προσόντων” στην “εκπαίδευση των εκπαιδευτικών” στην ΕΑΕ. Ήδη τα εκπαιδευτικά μέσα ενημέρωσης έχουν ξεκινήσει να μιλούν για επανεκκίνηση της οικονομίας μεταπτυχιακών τίτλων και σεμιναρίων στην ΕΑΕ. Νέοι ταξικοί φραγμοί τίθενται στο ποιοι εκπαιδευτικοί μπορούν να εργάζονται και πού.
Θέση 3
Η προτεινόμενη Υ.Α. εξυπηρετεί “φωτογραφικά” μια πολύ συγκεκριμένη ομάδα εκπαιδευτικών (όχι κλάδο/ ειδικότητα), των συναδέλφων μας που: α) έκαναν μεταπτυχιακές σπουδές στην Ειδική Αγωγή/ Σχολική Ψυχολογία και β) κατοχύρωσαν προϋπηρεσία πριν την απόφαση του ΙΕΠ για εφαρμογή αυστηρών κριτηρίων των μεταπτυχιακών (1482/11-3-2016). Με άλλα λόγια, αν το Υπουργείο Παιδείας ήθελε να εξισώσει τις διδακτορικές/ μεταπτυχιακές σπουδές στην ΕΑΕ με τον βασικό τίτλο σπουδών στην ΕΑΕ, θέτοντας επιστημονικά επιχειρήματα, δεν χρειαζόταν καν να μπει στη λογική της διαφορετικής μοριοδότησης. Δεν θέλει όμως να κάνει αυτό. Δεν θέτει κανένα επιστημονικό επιχείρημα (“μεταπτυχιακό και βασικό πτυχίο είναι επιστημονικά ισάξια”) ή επιχείρημα σε σχέση με τα επαγγελματικά δικαιώματα (τα βασικά πτυχία όλων των εκπαιδευτικών θα παίρνουν πια μόρια, το μεταπτυχιακό ΕΑΕ θα μοριοδοτείται στους πίνακες γενικής αγωγής κ.λπ.). Το λέμε ξανά: η προτεινόμενη Υπουργική Απόφαση κάνει “εξυπηρέτηση” σε μια πολύ συγκεκριμένη ομάδα εκπαιδευτικών και τίποτα άλλο.
Θέση 4
Η προτεινόμενη Υ.Α. απαξιώνει πλήρως τους συναδέλφους μας εκπαιδευτικούς με αναπηρία ή εκπαιδευτικούς γονείς παιδιών με αναπηρία, μοριοδοτώντας την αναπηρία σαν να είναι προσόν που θα ανταγωνιστεί ένα σεμινάριο. Πάγια θέση μας είναι η ποσόστωση και η προτεραιότητα στις προσλήψεις των εκπαιδευτικών με αναπηρία ή εκπαιδευτικών γονέων παιδιών με αναπηρία (με βάση το πτυχίο τους), για να έχουν το δικαίωμα και την επιλογή να εργάζονται στον τόπο κατοικίας και κοντά στο υποστηρικτικό τους σύστημα.
Θέση 5
Η προτεινόμενη Υ.Α. συνεχίζει τους πειραματισμούς και το καθεστώς “εξαίρεσης” για την ΕΑΕ παρά τα λεκτικά περιτυλίγματα περί “ισονομίας”, “ενιαίας εκπαίδευσης”, “μίας Παιδαγωγικής Επιστήμης” κ.ά. που ακούγονται και γράφονται κατά καιρούς. Βασικό μας αίτημα τόσα χρόνια ήταν να ισχύσει στη στελέχωση της ΕΑΕ (μεταθέσεις, αποσπάσεις, διορισμούς, προσλήψεις) ό,τι ισχύει και για τη στελέχωση της γενικής εκπαίδευσης. Όλα αυτά ανατρέπονται, όχι μόνο από την τωρινή τροπολογία και Υ.Α., αλλά κυρίως από το άρθρο 48 του Ν.4415/2016 (τροπολογία Αυγούστου), που δίνει μάλιστα δικαίωμα άμεσου διορισμού, απόσπασης ή συμπλήρωσης ωραρίου -σε δομές της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης- συναδέλφων εκπαιδευτικών χωρίς καν σπουδές στην ΕΑΕ, πλήττοντας καίρια τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών.
Θέση 6
Ισονομία.
Ισονομία σημαίνει ότι οι εκπαιδευτικοί είναι ίσοι ενώπιον του νόμου. Άρα, είναι ίσοι ενώπιον της νομοθεσίας που αφορά στη Στελέχωση της Δημόσιας Εκπαίδευσης.
Πού βρίσκεται, λοιπόν, η Ισονομία:
– όταν ένας συνάδελφός μας δάσκαλος ή νηπιαγωγός ή καθηγητής που (καλώς) έχει μεταπτυχιακές σπουδές στην ΕΑΕ μοριοδοτείται για αυτό το μεταπτυχιακό μόνο για τη Στελέχωση της ΕΑΕ και όχι για τη Στελέχωση της Γενικής Αγωγής; Πρόκειται για το ίδιο φυσικό πρόσωπο με τον ίδιο τίτλο σπουδών.
– όταν ένας συνάδελφός μας δάσκαλος ή νηπιαγωγός με βασικό πτυχίο στην Ειδική Αγωγή δεν μοριοδοτείται ούτε για το μεταπτυχιακό του στην Ειδική Αγωγή, ούτε για κάποιον άλλον μεταπτυχιακό του τίτλο στην Εκπαίδευση ή στην Παιδαγωγική; Ταυτόχρονα, κανένας τίτλος δεν του παρέχει το δικαίωμα να στελεχώσει τη Γενική Εκπαίδευση.
– στη Γενική Εκπαίδευση οι πίνακες διοριστέων συγκροτούνται με βάση τον βασικό τίτλο σπουδών. Όμως, με τη ρύθμιση του Ν.4415/2016, άρθρο 48, στον πίνακα διοριστέων στην ΕΑΕ δικαίωμα –πλέον- άμεσου διορισμού διαθέτουν και οι συνάδελφοι χωρίς βασικό τίτλο σπουδών (με διδακτορικές/ μεταπτυχιακές σπουδές) ή χωρίς καν σπουδές στην ΕΑΕ (μόνο 5ετή προϋπηρεσία).
– κάθε απόφοιτος παιδαγωγικού τμήματος (δημοτικής εκπαίδευσης, προσχολικής ηλικίας) ή καθηγητικής σχολής εντάσσεται σε έναν πίνακα αναπληρωτών που συγκροτείται με βάση το πτυχίο, την επιτυχία στον ΑΣΕΠ και την προϋπηρεσία. Αυτό δεν ισχύει, όμως, για τον απόφοιτο των τμημάτων ειδικής αγωγής.
Για μια ακόμη φορά τονίζουμε ότι τα επιπλέον ακαδημαϊκά προσόντα ΔΕΝ πρέπει να αποτελούν κριτήριο για τον τρόπο πρόσληψης – διορισμού στην εκπαίδευση. Για τους κλάδους που υπάρχει βασικός τίτλος σπουδών, οι διορισμοί και οι προσλήψεις αναπληρωτών θα πρέπει να γίνονται με βάση όσα ισχύουν για τη γενική εκπαίδευση, με βάση το βασικό πτυχίο και την προϋπηρεσία.
Θέση 7
Δικαστικά, κινηματικά, επιστημονικά, όλοι, η εκπαιδευτική κοινότητα, το γονεϊκό-αναπηρικό κίνημα, η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων της ΕΑΕ, θα αντιμετωπίσουν την εφαρμογή διατάξεων που -πάνω απ’ όλα- καταστρατηγούν τα μορφωτικά δικαιώματα των ίδιων των παιδιών.
Θέση 8
Ζητάμε:
α) Την απόσυρση του άρθρου 48, Ν.4415/2016.
β) Την απόσυρση της τροπολογίας που ψηφίστηκε στις 29/3/2017
γ) Τη μη έκδοση της προτεινόμενης Υπουργικής Απόφασης
δ) Μαζικούς Διορισμούς και κάλυψη όλων των κενών στην εκπαίδευση
Θέση 1 Ηλεκτρονική Διαβούλευση για Υπουργική Απόφαση (Υ.Α) δεν έχουμε ξαναζήσει στην Ειδική Αγωγή. Πιστεύουμε ότι αυτή η διαδικασία προκρίθηκε, για να «νομιμοποιήσει δημοκρατικά» αυτά που έχουν ήδη αποφασιστεί αλλά και ψηφιστεί με την τροπολογία της περασμένης Τετάρτης (29/3) και την τροπολογία του Αυγούστου (άρθρο 48, Ν.4415/2016). Διαβούλευση, για ένα τόσο ευαίσθητο θέμα όπως η στελέχωση των δομών εκπαίδευσης των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, δεν γίνεται σε τέσσερις μέρες με χιλιάδες ατομικά σχόλια επί σχολίων (αλήθεια, πώς και πότε θα αποδελτιωθούν;). Υπάρχουν οι επιστημονικοί σύλλογοι στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΕΑΕ) και οι αναλυτικές θέσεις τους. Υπάρχουν οι εκπαιδευτικές συνδικαλιστικές Ομοσπονδίες (ΔΟΕ-ΟΛΜΕ) και τα πρωτοβάθμια σωματεία των εκπαιδευτικών. Υπάρχουν τα συνδικαλιστικά όργανα του Ειδικού Βοηθητικού και Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού. Υπάρχουν οι σύλλογοι γονέων παιδιών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Υπάρχει η ΕΣΑμΕΑ και η ΠΟΣΓΚΑμΕΑ. Όλοι οι φορείς πρέπει να συζητήσουν με προτάσεις, συνθέσεις, διάλογο που ίσως χρειαστεί μήνες, πριν ληφθούν αποφάσεις για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Το Υπουργείο συνεχώς αιφνιδιάζει τους πάντες και νομοθετεί με αποσπασματικό τρόπο. Θέση 2 Η προτεινόμενη Υ.Α. απαξιώνει πλήρως το βασικό πτυχίο εκπαιδευτικών και τα επαγγελματικά δικαιώματα που απορρέουν από αυτό. Όχι μόνο των εκπαιδευτικών ΠΕ61-ΠΕ71, όλων των εκπαιδευτικών. Η παρούσα Υ.Α. αποτελεί προάγγελο για όσα επιδιώκεται να εφαρμοστούν και στη στελέχωση της Γενικής Εκπαίδευσης. Ταυτόχρονα, οδηγεί σε τροχιά “λουκέτου” τα δύο Πανεπιστημιακά Τμήματα Ειδικής Αγωγής (αφού θα παράγουν πτυχία 5 μορίων), εμπαίζοντας φοιτητές και γονείς φοιτητών. Μετά το κλείσιμο των Διδασκαλείων, θα πρόκειται για το δεύτερο μεγάλο χτύπημα στη δημόσια και δωρεάν “εκπαίδευση του εκπαιδευτικού” στην ΕΑΕ. Η προτεινόμενη Υ.Α. ενισχύει τη γνωστή “βιομηχανία προσόντων” στην “εκπαίδευση των εκπαιδευτικών” στην ΕΑΕ. Ήδη τα εκπαιδευτικά μέσα ενημέρωσης έχουν ξεκινήσει να μιλούν για επανεκκίνηση της οικονομίας μεταπτυχιακών τίτλων και σεμιναρίων στην ΕΑΕ. Νέοι ταξικοί φραγμοί τίθενται στο ποιοι εκπαιδευτικοί μπορούν να εργάζονται και πού. Θέση 3 Η προτεινόμενη Υ.Α. εξυπηρετεί “φωτογραφικά” μια πολύ συγκεκριμένη ομάδα εκπαιδευτικών (όχι κλάδο/ ειδικότητα), των συναδέλφων μας που: α) έκαναν μεταπτυχιακές σπουδές στην Ειδική Αγωγή/ Σχολική Ψυχολογία και β) κατοχύρωσαν προϋπηρεσία πριν την απόφαση του ΙΕΠ για εφαρμογή αυστηρών κριτηρίων των μεταπτυχιακών (1482/11-3-2016). Με άλλα λόγια, αν το Υπουργείο Παιδείας ήθελε να εξισώσει τις διδακτορικές/ μεταπτυχιακές σπουδές στην ΕΑΕ με τον βασικό τίτλο σπουδών στην ΕΑΕ, θέτοντας επιστημονικά επιχειρήματα, δεν χρειαζόταν καν να μπει στη λογική της διαφορετικής μοριοδότησης. Δεν θέλει όμως να κάνει αυτό. Δεν θέτει κανένα επιστημονικό επιχείρημα (“μεταπτυχιακό και βασικό πτυχίο είναι επιστημονικά ισάξια”) ή επιχείρημα σε σχέση με τα επαγγελματικά δικαιώματα (τα βασικά πτυχία όλων των εκπαιδευτικών θα παίρνουν πια μόρια, το μεταπτυχιακό ΕΑΕ θα μοριοδοτείται στους πίνακες γενικής αγωγής κ.λπ.). Το λέμε ξανά: η προτεινόμενη Υπουργική Απόφαση κάνει “εξυπηρέτηση” σε μια πολύ συγκεκριμένη ομάδα εκπαιδευτικών και τίποτα άλλο. Θέση 4 Η προτεινόμενη Υ.Α. απαξιώνει πλήρως τους συναδέλφους μας εκπαιδευτικούς με αναπηρία ή εκπαιδευτικούς γονείς παιδιών με αναπηρία, μοριοδοτώντας την αναπηρία σαν να είναι προσόν που θα ανταγωνιστεί ένα σεμινάριο. Πάγια θέση μας είναι η ποσόστωση και η προτεραιότητα στις προσλήψεις των εκπαιδευτικών με αναπηρία ή εκπαιδευτικών γονέων παιδιών με αναπηρία (με βάση το πτυχίο τους), για να έχουν το δικαίωμα και την επιλογή να εργάζονται στον τόπο κατοικίας και κοντά στο υποστηρικτικό τους σύστημα. Θέση 5 Η προτεινόμενη Υ.Α. συνεχίζει τους πειραματισμούς και το καθεστώς “εξαίρεσης” για την ΕΑΕ παρά τα λεκτικά περιτυλίγματα περί “ισονομίας”, “ενιαίας εκπαίδευσης”, “μίας Παιδαγωγικής Επιστήμης” κ.ά. που ακούγονται και γράφονται κατά καιρούς. Βασικό μας αίτημα τόσα χρόνια ήταν να ισχύσει στη στελέχωση της ΕΑΕ (μεταθέσεις, αποσπάσεις, διορισμούς, προσλήψεις) ό,τι ισχύει και για τη στελέχωση της γενικής εκπαίδευσης. Όλα αυτά ανατρέπονται, όχι μόνο από την τωρινή τροπολογία και Υ.Α., αλλά κυρίως από το άρθρο 48 του Ν.4415/2016 (τροπολογία Αυγούστου), που δίνει μάλιστα δικαίωμα άμεσου διορισμού, απόσπασης ή συμπλήρωσης ωραρίου -σε δομές της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης- συναδέλφων εκπαιδευτικών χωρίς καν σπουδές στην ΕΑΕ, πλήττοντας καίρια τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών. Θέση 6 Ισονομία. Ισονομία σημαίνει ότι οι εκπαιδευτικοί είναι ίσοι ενώπιον του νόμου. Άρα, είναι ίσοι ενώπιον της νομοθεσίας που αφορά στη Στελέχωση της Δημόσιας Εκπαίδευσης. Πού βρίσκεται, λοιπόν, η Ισονομία: – όταν ένας συνάδελφός μας δάσκαλος ή νηπιαγωγός ή καθηγητής που (καλώς) έχει μεταπτυχιακές σπουδές στην ΕΑΕ μοριοδοτείται για αυτό το μεταπτυχιακό μόνο για τη Στελέχωση της ΕΑΕ και όχι για τη Στελέχωση της Γενικής Αγωγής; Πρόκειται για το ίδιο φυσικό πρόσωπο με τον ίδιο τίτλο σπουδών. – όταν ένας συνάδελφός μας δάσκαλος ή νηπιαγωγός με βασικό πτυχίο στην Ειδική Αγωγή δεν μοριοδοτείται ούτε για το μεταπτυχιακό του στην Ειδική Αγωγή, ούτε για κάποιον άλλον μεταπτυχιακό του τίτλο στην Εκπαίδευση ή στην Παιδαγωγική; Ταυτόχρονα, κανένας τίτλος δεν του παρέχει το δικαίωμα να στελεχώσει τη Γενική Εκπαίδευση. – στη Γενική Εκπαίδευση οι πίνακες διοριστέων συγκροτούνται με βάση τον βασικό τίτλο σπουδών. Όμως, με τη ρύθμιση του Ν.4415/2016, άρθρο 48, στον πίνακα διοριστέων στην ΕΑΕ δικαίωμα –πλέον- άμεσου διορισμού διαθέτουν και οι συνάδελφοι χωρίς βασικό τίτλο σπουδών (με διδακτορικές/ μεταπτυχιακές σπουδές) ή χωρίς καν σπουδές στην ΕΑΕ (μόνο 5ετή προϋπηρεσία). – κάθε απόφοιτος παιδαγωγικού τμήματος (δημοτικής εκπαίδευσης, προσχολικής ηλικίας) ή καθηγητικής σχολής εντάσσεται σε έναν πίνακα αναπληρωτών που συγκροτείται με βάση το πτυχίο, την επιτυχία στον ΑΣΕΠ και την προϋπηρεσία. Αυτό δεν ισχύει, όμως, για τον απόφοιτο των τμημάτων ειδικής αγωγής. Για μια ακόμη φορά τονίζουμε ότι τα επιπλέον ακαδημαϊκά προσόντα ΔΕΝ πρέπει να αποτελούν κριτήριο για τον τρόπο πρόσληψης – διορισμού στην εκπαίδευση. Για τους κλάδους που υπάρχει βασικός τίτλος σπουδών, οι διορισμοί και οι προσλήψεις αναπληρωτών θα πρέπει να γίνονται με βάση όσα ισχύουν για τη γενική εκπαίδευση, με βάση το βασικό πτυχίο και την προϋπηρεσία. Θέση 7 Δικαστικά, κινηματικά, επιστημονικά, όλοι, η εκπαιδευτική κοινότητα, το γονεϊκό-αναπηρικό κίνημα, η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων της ΕΑΕ, θα αντιμετωπίσουν την εφαρμογή διατάξεων που -πάνω απ’ όλα- καταστρατηγούν τα μορφωτικά δικαιώματα των ίδιων των παιδιών. Θέση 8 Ζητάμε: α) Την απόσυρση του άρθρου 48, Ν.4415/2016. β) Την απόσυρση της τροπολογίας που ψηφίστηκε στις 29/3/2017 γ) Τη μη έκδοση της προτεινόμενης Υπουργικής Απόφασης δ) Μαζικούς Διορισμούς και κάλυψη όλων των κενών στην εκπαίδευση