Επιθυμία των περισσότερων διδασκόντων στα ΠΜΣ είναι να υπάρξει ένα νομικό πλαίσιο που θα απελευθερώσει τις δυνάμεις των μεταπτυχιακών προγραμμάτων και θα τους παρέχει τα απαραίτητα εργαλεία για να προσφέρουν στους φοιτητές τους ανώτερες σπουδές, υψηλού επιπέδου. Επιπρόσθετα, πολλοί από εμάς κατανοούμε πλήρως τη δυσχερή θέση στην οποία έχει περιέλθει η ελληνική κοινωνία και το ότι πράγματι κάποιοι φοιτητές που έχουν τα απαραίτητα προσόντα θα πρέπει να σπουδάζουν δωρεάν για το καλό και της ίδιας της ελληνικής οικονομίας. Άτομα με κλίση στις επιστήμες γεννιούνται από οικογένειες όλων των τάξεων. Το ερώτημα είναι αν το εν λόγω νομοσχέδιο αναβαθμίζει τα ΠΜΣ και δίνει τη δυνατότητα σε φοιτητές, που το αξίζουν αλλά δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα, να σπουδάσουν.
1. Από το άρθρο 36, παράγραφος 3φαίνεται ότι σκοπός τους εν λόγω νομοσχεδίου δεν είναι να παρέχει τη δυνατότητα στους φοιτητές, που το αξίζουν αλλά δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα, να σπουδάσουν. Σκοπός του είναι να αναγκάσει τα μέλη ΔΕΠ να εργαστούν δωρεάν για να πληρώσουν εκείνοι με εργατοώρες την υποτιθέμενη παροχή του Υπουργείου Παιδείας. Από πότε το κράτος επιβάλει την απλήρωτη εργασία των ίδιων των λειτουργών του, για να καλύψει τα δικά του κενά;
2. Το άρθρο 36, παράγραφος 4 ορίζει ότι η αμοιβή των καθηγητών και υπηρετούντων λεκτόρων για την με οποιονδήποτε τρόπο συμμετοχή τους σε ένα ή περισσότερα Π.Μ.Σ. δεν μπορεί να υπερβαίνει ανά μήνα το 20% των μηνιαίων τακτικών αποδοχών τους. Όταν όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι θα έχουν τη δυνατότητα να διδάσκουν στα ΠΜΣ κερδίζοντας μέχρι το 100% των μηνιαίων τακτικών αποδοχών τους, οι καθηγητές και λέκτορες, που είναι η δουλειά τους να διδάσκουν, θα έχουν όριο το 20%, αφού κάνουν ένα μάθημα απλήρωτοι. Δεν φαίνεται λογικό και μοιάζει αντισυνταγματικό. Περισσότερο μοιάζει με τιμωρία προς εκείνους που στην ουσία ιδρύσανε τα ΠΣΜ και ανέδειξαν μερικά από αυτά μεταξύ των κορυφαίων παγκοσμίως (https://goo.gl/D8nEUV).
3. Τα πλαφόν που ορίζει το νομοσχέδιο, σε συνδυασμό με τη δωρεάν εργασία θα οδηγήσει τα περισσότερα μέλη ΔΕΠ να σταματήσουν να εργάζονται στα ΠΜΣ. Βλέπετε πρέπει εκτός της διδασκαλίας να παράγουν και ερευνητικό έργο, βάσει του οποίου κρίνονται. Τα ΠΜΣ μέχρι σήμερα χρηματοδοτούσαν για τους περισσότερους από εμάς την έρευνά μας, παρότι έπρεπε να τους αφιερώσουμε αρκετές ώρες εβδομαδιαίως. Αν σταματήσουν να εργάζονται τα μέλη ΔΕΠ, σε ποια ΠΜΣ θα φοιτήσουν δωρεάν οι φοιτητές, όταν όπως λέει το άρθρο 36, παράγραφος 1, οι διδάσκοντες σε Π.Μ.Σ. θα πρέπει να προέρχονται κατά 60% τουλάχιστον από καθηγητές, υπηρετούντες λέκτορες ή αφυπηρετήσαντες καθηγητές του οικείου Τμήματος και σε περίπτωση διατμηματικού Π.Μ.Σ., τουλάχιστον το 80% των διδασκόντων προέρχεται από καθηγητές, υπηρετούντες λέκτορες ή αφυπηρετήσαντες καθηγητές των συνεργαζόμενων Τμημάτων;
4. Επίσης, τα ΠΜΣ κάλυπταν τα κενά του κρατικού προϋπολογισμού και συνεισέφεραν οικονομικά στα ίδια τα πανεπιστήμια (π.χ. πετρέλαιο για θέρμανση, γραφική ύλη, Η/Υ, λογισμικά, βιβλία κλπ.). Μόνο ως αστείο μπορεί να ακούγεται το άρθρο 37, παράγραφος 1, β ότι τα ΠΜΣ θα χρηματοδοτούνται από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, όταν στην ουσία γίνεται ακριβώς το αντίθετο. Σε ποια πανεπιστήμια, επομένως, θα γίνουν τα υποτιθέμενα δωρεάν ΠΜΣ;
5. Εκτός του ότι δεν θα έχουν καθηγητές, γραφική ύλη, και εξοπλισμό, αυτά τα ΠΜΣ φαίνεται ότι δεν θα έχουν και γραμματειακή και τεχνική υποστήριξη. Αν μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, κατά τις οποίες τα λειτουργικά έξοδα ενός Π.Μ.Σ. δεν καλύπτονται εξ ολοκλήρου από τις ως άνω πηγές χρηματοδότησης, μέρος των λειτουργικών του εξόδων μπορεί να καλύπτεται από τέλη φοίτησης (άρθρο 37 παράγραφος 2), πώς θα πληρώνονται αυτοί οι άνθρωποι; Μέχρι σήμερα πληρώνονται από τα δίδακτρα των ΠΜΣ και όχι από τις φανταστικές πηγές που περιγράφονται στο άρθρο 37 παράγραφος 2.
Παρά τις καλές προθέσεις φαίνεται ότι τι Υπουργείο καταθέτει έναν νόμο για ΠΜΣ τα οποία δεν θα έχουν καθηγητές, διοικητικούς, τεχνικούς, εξοπλισμό κ.ά., αλλά υποτίθεται θα προσφέρονται δωρεάν. Ουσιαστικά το Υπουργείο κλείνει τα περισσότερα ελληνικά ΠΜΣ και ανοίγει τον δρόμο στα κολλέγια, τα πανεπιστήμια του εξωτερικού και της Κύπρου. Οι άνθρωποι που είχαν μέχρι σήμερα τη δυνατότητα με ένα, στις περισσότερες περιπτώσεις, λογικό αντίτιμο να σπουδάσουν στην χώρα τους, σήμερα καλούνται, απλώς, να μην κάνουν μεταπτυχιακό ή να δώσουν πολλαπλάσια χρήματα σε κολλέγια και πανεπιστήμια του εξωτερικού, τα οποία οι περισσότεροι δεν έχουν. Όχι μόνο δεν θα υπάρχουν δωρεάν μεταπτυχιακά, αλλά θα κλείσουν και τα πολλά χαμηλού κόστους που υπάρχουν σήμερα.
Επιθυμία των περισσότερων διδασκόντων στα ΠΜΣ είναι να υπάρξει ένα νομικό πλαίσιο που θα απελευθερώσει τις δυνάμεις των μεταπτυχιακών προγραμμάτων και θα τους παρέχει τα απαραίτητα εργαλεία για να προσφέρουν στους φοιτητές τους ανώτερες σπουδές, υψηλού επιπέδου. Επιπρόσθετα, πολλοί από εμάς κατανοούμε πλήρως τη δυσχερή θέση στην οποία έχει περιέλθει η ελληνική κοινωνία και το ότι πράγματι κάποιοι φοιτητές που έχουν τα απαραίτητα προσόντα θα πρέπει να σπουδάζουν δωρεάν για το καλό και της ίδιας της ελληνικής οικονομίας. Άτομα με κλίση στις επιστήμες γεννιούνται από οικογένειες όλων των τάξεων. Το ερώτημα είναι αν το εν λόγω νομοσχέδιο αναβαθμίζει τα ΠΜΣ και δίνει τη δυνατότητα σε φοιτητές, που το αξίζουν αλλά δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα, να σπουδάσουν. 1. Από το άρθρο 36, παράγραφος 3φαίνεται ότι σκοπός τους εν λόγω νομοσχεδίου δεν είναι να παρέχει τη δυνατότητα στους φοιτητές, που το αξίζουν αλλά δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα, να σπουδάσουν. Σκοπός του είναι να αναγκάσει τα μέλη ΔΕΠ να εργαστούν δωρεάν για να πληρώσουν εκείνοι με εργατοώρες την υποτιθέμενη παροχή του Υπουργείου Παιδείας. Από πότε το κράτος επιβάλει την απλήρωτη εργασία των ίδιων των λειτουργών του, για να καλύψει τα δικά του κενά; 2. Το άρθρο 36, παράγραφος 4 ορίζει ότι η αμοιβή των καθηγητών και υπηρετούντων λεκτόρων για την με οποιονδήποτε τρόπο συμμετοχή τους σε ένα ή περισσότερα Π.Μ.Σ. δεν μπορεί να υπερβαίνει ανά μήνα το 20% των μηνιαίων τακτικών αποδοχών τους. Όταν όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι θα έχουν τη δυνατότητα να διδάσκουν στα ΠΜΣ κερδίζοντας μέχρι το 100% των μηνιαίων τακτικών αποδοχών τους, οι καθηγητές και λέκτορες, που είναι η δουλειά τους να διδάσκουν, θα έχουν όριο το 20%, αφού κάνουν ένα μάθημα απλήρωτοι. Δεν φαίνεται λογικό και μοιάζει αντισυνταγματικό. Περισσότερο μοιάζει με τιμωρία προς εκείνους που στην ουσία ιδρύσανε τα ΠΣΜ και ανέδειξαν μερικά από αυτά μεταξύ των κορυφαίων παγκοσμίως (https://goo.gl/D8nEUV). 3. Τα πλαφόν που ορίζει το νομοσχέδιο, σε συνδυασμό με τη δωρεάν εργασία θα οδηγήσει τα περισσότερα μέλη ΔΕΠ να σταματήσουν να εργάζονται στα ΠΜΣ. Βλέπετε πρέπει εκτός της διδασκαλίας να παράγουν και ερευνητικό έργο, βάσει του οποίου κρίνονται. Τα ΠΜΣ μέχρι σήμερα χρηματοδοτούσαν για τους περισσότερους από εμάς την έρευνά μας, παρότι έπρεπε να τους αφιερώσουμε αρκετές ώρες εβδομαδιαίως. Αν σταματήσουν να εργάζονται τα μέλη ΔΕΠ, σε ποια ΠΜΣ θα φοιτήσουν δωρεάν οι φοιτητές, όταν όπως λέει το άρθρο 36, παράγραφος 1, οι διδάσκοντες σε Π.Μ.Σ. θα πρέπει να προέρχονται κατά 60% τουλάχιστον από καθηγητές, υπηρετούντες λέκτορες ή αφυπηρετήσαντες καθηγητές του οικείου Τμήματος και σε περίπτωση διατμηματικού Π.Μ.Σ., τουλάχιστον το 80% των διδασκόντων προέρχεται από καθηγητές, υπηρετούντες λέκτορες ή αφυπηρετήσαντες καθηγητές των συνεργαζόμενων Τμημάτων; 4. Επίσης, τα ΠΜΣ κάλυπταν τα κενά του κρατικού προϋπολογισμού και συνεισέφεραν οικονομικά στα ίδια τα πανεπιστήμια (π.χ. πετρέλαιο για θέρμανση, γραφική ύλη, Η/Υ, λογισμικά, βιβλία κλπ.). Μόνο ως αστείο μπορεί να ακούγεται το άρθρο 37, παράγραφος 1, β ότι τα ΠΜΣ θα χρηματοδοτούνται από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, όταν στην ουσία γίνεται ακριβώς το αντίθετο. Σε ποια πανεπιστήμια, επομένως, θα γίνουν τα υποτιθέμενα δωρεάν ΠΜΣ; 5. Εκτός του ότι δεν θα έχουν καθηγητές, γραφική ύλη, και εξοπλισμό, αυτά τα ΠΜΣ φαίνεται ότι δεν θα έχουν και γραμματειακή και τεχνική υποστήριξη. Αν μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, κατά τις οποίες τα λειτουργικά έξοδα ενός Π.Μ.Σ. δεν καλύπτονται εξ ολοκλήρου από τις ως άνω πηγές χρηματοδότησης, μέρος των λειτουργικών του εξόδων μπορεί να καλύπτεται από τέλη φοίτησης (άρθρο 37 παράγραφος 2), πώς θα πληρώνονται αυτοί οι άνθρωποι; Μέχρι σήμερα πληρώνονται από τα δίδακτρα των ΠΜΣ και όχι από τις φανταστικές πηγές που περιγράφονται στο άρθρο 37 παράγραφος 2. Παρά τις καλές προθέσεις φαίνεται ότι τι Υπουργείο καταθέτει έναν νόμο για ΠΜΣ τα οποία δεν θα έχουν καθηγητές, διοικητικούς, τεχνικούς, εξοπλισμό κ.ά., αλλά υποτίθεται θα προσφέρονται δωρεάν. Ουσιαστικά το Υπουργείο κλείνει τα περισσότερα ελληνικά ΠΜΣ και ανοίγει τον δρόμο στα κολλέγια, τα πανεπιστήμια του εξωτερικού και της Κύπρου. Οι άνθρωποι που είχαν μέχρι σήμερα τη δυνατότητα με ένα, στις περισσότερες περιπτώσεις, λογικό αντίτιμο να σπουδάσουν στην χώρα τους, σήμερα καλούνται, απλώς, να μην κάνουν μεταπτυχιακό ή να δώσουν πολλαπλάσια χρήματα σε κολλέγια και πανεπιστήμια του εξωτερικού, τα οποία οι περισσότεροι δεν έχουν. Όχι μόνο δεν θα υπάρχουν δωρεάν μεταπτυχιακά, αλλά θα κλείσουν και τα πολλά χαμηλού κόστους που υπάρχουν σήμερα.