Αρχική «Ρυθμίσεις για την ανώτατη εκπαίδευση, την έρευνα και άλλες διατάξεις»Άρθρο 46 – Ενιαίος και αδιάσπαστος τίτλος σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου και επαγγελματική κατοχύρωση αποφοίτωνΣχόλιο του χρήστη Αλέξης Δημητρόπουλος | 12 Ιουνίου 2017, 11:56
..................................................... Πιστεύω ότι πρέπει να επισημάνουμε στην εκπαιδευτική κοινότητα και στην Ελληνική κοινωνία γενικότερα θέματα που αφορούν την εξέλιξη των ΤΕΙ, τη διαφορά τους με τα Πολυτεχνεία και την υπεροχή τους ίσως σε ορισμένα σημεία. Επειδή η προσφυγή του ΤΕΕ και όλες οι κινητοποιήσεις του έγιναν για χάρη του Πολιτικού Μηχανικού θα επικεντρωθώ σε αυτή την ειδικότητα. ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ 1. Ο πολιτικός μηχανικός έχει όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα όλων σχεδόν των ειδικοτήτων εκτός από αυτά των Ναυπηγών και των Μεταλλειολόγων. Το απαράδεκτο είναι ότι με το Ν.4663/9.5.1930 είναι και Αρχιτέκτονας, ασκεί τα επαγγελματικά δικαιώματα των μηχανολόγων και των ηλεκτρολόγων στη πλειονότητα των κτιριακών κατασκευών, όπως και αυτά του Τοπογράφου. Ο Ν.4663/9.5.1930 καθιστά το πολ. μηχανικό παντογνώστη – πολυμηχανικό με τα κριτήρια της εποχής και αυτό το καθεστώς έρχεται να υπερασπισθεί το ΤΕΕ 87 χρόνια μετά, αγνοώντας τις ραγδαίες εξελίξεις της εποχής μας, θυμίζοντας απαρχαιωμένο γραφειοκράτη ταμπουρωμένο πίσω από κεκτημένα βασιλικά κληρονομικά δικαιώματα. Θα πρέπει να υπομνήσουμε εδώ κάποια ξεχασμένα από εμάς άρθρα του Ν.4663/9.5.1930, τα οποία επιβεβαιώνουν επιπροσθέτως τη πανκυριαρχία του ΤΕΕ και τη θεσμοθέτησή του ως «κράτος εν κράτει». Αναφέρομαι στο άρθρο 7, που δίνει «a priori» στους Τοπογράφους τα παλιά επαγγελματικά δικαιώματα των παλιών Υπομηχανικών {ΒΔ 1972}. Υπάρχει μάλιστα και διευκρινιστική απάντηση του τότε Υπουργείου Δημοσίων Εργων σχετικά με την αιτιολόγηση αυτής της εξομοίωσης, δεδομένου ότι το γνωστικό επίπεδο των Τοπογράφων είναι παντελώς άσχετο με αυτό των τότε σχολών ΑΣΥΠ, η οποία λέει : «Οι ανωτέρω Τοπογράφοι τυγχάνουν διπλωματούχοι Ανώτατης σχολής και ως εκ τούτου κατοχυρώνουν αυτό το δικαίωμα». Νομίζω ότι οποιοσδήποτε σχολιασμός μιας τέτοιας απαράδεκτης απόφασης είναι περιττός. Επίσης να θυμίσουμε τα δικαιώματα των Αρχιτεκτόνων στις Στατικές μελέτες, αντικείμενο εντελώς άσχετο με το περιεχόμενο σπουδών τους. Συγκεκριμένα οι Αρχιτέκτονες έχουν δικαίωμα υπογραφής πλήρους στατικής μελέτης και επίβλεψης χωρίς κανένα περιορισμό με εξαίρεση μόνο πολύ ειδικές περιπτώσεις {ειδικές θεμελιώσεις, γέφυρες}. Σε αντιπαράθεση τα δικά μας «κουτσουρεμένα» παλιά δικαιώματα, παρά τη πληρότητα του περιεχόμενου σπουδών, που θα παρατεθεί πιο κάτω. Κατά τα άλλα το ΤΕΕ υπεραμύνεται της ασφάλειας των κατασκευών, υπομνήοντας με έμφαση τη σεισμογένεια της χώρας, αναγνωρίζοντας δικαιώματα στη συντεχνία του – γιατί περί αυτού πρόκειται - επιβεβαιώνοντας για άλλη μια φορά τη κυριαρχία του ως «κράτος εν κράτει». ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2. Το περιεχόμενο σπουδών των πολ. μηχανικών ΤΕΙ και των δύο ειδικοτήτων {Δομικών έργων και Εργων υποδομής}, καθώς και αυτό των Πολυτεχνείων θα παρατεθούν πιο κάτω για να γίνει η απαραίτητη σύγκριση προς εξαγωγή πολύ χρήσιμων συμπερασμάτων. Μετά από προσεκτική ανάλυση των δυο περιεχομένων σπουδών –την οποία θα πρότεινα να κάνουν τα ίδια τα ΤΕΙ, που είναι και τα πλέον αρμόδια – απομυθοποιείται πλήρως η πανκυριαρχία των Πολυτεχνείων, καθώς και η αξίωσή τους να θεωρηθεί το πτυχίο τους Master. Γίνεται σαφές ότι υπάρχει πλήρης κάλυψη εκ μέρους των ΤΕΙ του προγράμματος των Πολυτεχνείων, σε αρκετές δε περιπτώσεις υπερτερούν τόσο σε μαθήματα όσο και σε ώρες διδασκαλίας. Το πιο σημαντικό όμως, το οποίο αποκρύπτεται πλήρως από τα Πολυτεχνεία και από το ΤΕΕ, είναι ότι όλα ανεξαιρέτως τα μαθήματα των ΤΕΙ είναι και θεωρητικά και εργαστηριακά - υποχρεωτικά. Τονίζω τον όρο «εργαστηριακά», γιατί συνεπάγεται διπλάσιο χρόνο διδασκαλίας {υποχρεωτικό} και το σημαντικότερο πλήρη εμπέδωση των γνώσεων και εφαρμογή τους στη πράξη. Υπενθυμίζω ότι το εργαστήριο στα Πολυτεχνεία είναι «προαιρετικό» και συνεπώς υποβαθμισμένο, καθώς η πλειονότητα των φοιτητών δεν το επιλέγει. Αυτό έχει σα συνέπεια μαθήματα πρακτικής εφαρμογής, όπως Οπλ Σκυρόδεμα, Υδραυλική, Δομικά υλικά, Γεωδαισία, Εδαφομηχανική, Μεταλλικές κατασκευές, Ανάλυση κατασκευών με Η/Υ, Κατασκευή Οδών κ.λ.π., να γίνονται μόνο σε θεωρητικό επίπεδο, με αποτέλεσμα οι απόφοιτοι των Πολυτεχνείων να παρουσιάζουν τις αναμενόμενες και γνωστές τοις πάσι αδυναμίες και ανεπάρκειες, οι οποίες τους συνοδεύουν στην επαγγελματική τους σταδιοδρομία με τα γνωστά αποτελέσματα. {Δεν είναι τυχαίο ότι οι τεχνικές εταιρείες προτιμούν αποφοίτους ΤΕΙ παρά Πολυτεχνείων τα τελευταία χρόνια}. Με μια προσεκτική παρατήρηση διαπιστώνεται ότι από τα προγράμματα σπουδών των Πολυτεχνείων απουσιάζουν παντελώς μαθήματα όπως – Σήραγγες, Λιμενικά έργα , Τεχνικά έργα οδοποιϊας, Οργάνωση εργοταξίου, Προεντεταμένο σκυρόδεμα – τα οποία στη καλύτερη περίπτωση και σε ορισμένα μόνο Πολυτεχνεία είναι προαιρετικά επιλογής. Ένα άλλο εξ ίσου σημαντικό ζήτημα είναι η πρακτική άσκηση, θεσμοθετημένη από την αρχή της λειτουργίας των ΤΕΙ. Δεν υπάρχει επάγγελμα σ’ όλη την Ευρώπη και μάλιστα πρακτικής εφαρμογής όπως αυτό του μηχανικού, που να μην απαιτεί πρακτική άσκηση. Αποτελεί το επιστέγασμα των γνώσεων και την άμεση εφαρμογή τους στη πράξη. Το ΤΕΕ και Πολυτεχνεία της χώρας δυστυχώς τη θεωρούν άχρηστη και την υποβαθμίζουν, θεωρώντας εαυτούς παντογνώστες και οτιδήποτε καινοτόμο εκτός αυτών άχρηστο και αναχρονιστικό. Αγνοούν δε τη θεσμοθέτηση της πρακτικής άσκησης από άλλα επαγγέλματα, όπως γιατροί και δικηγόροι. Δεν είναι δυνατόν τα Πολυτεχνεία να παράγουν αποφοίτους με τέτοιες βασικές ελλείψεις και η Πολιτεία να τους δίνει το δικαίωμα να εκπονούν μελέτες και να κάνουν επιβλέψεις. Είναι με μια λέξη εγκληματικό και το έχουμε πληρώσει ακριβά ως χώρα με την αστοχία πολλών μα πάρα πολλών έργων, για τα οποία το ΤΕΕ και τα Πολυτεχνεία ποιούν την νήσσα. Κατά τα άλλα τους φταίνε τα ΤΕΙ και οι απόφοιτοί τους. Είναι η εύκολη λύση να βρίσκουν ένα εξιλαστήριο θύμα, προκειμένου να καλύψουν τις δικές τους αδυναμίες και ελλείψεις και να υπερασπισθούν τα στενά συντεχνιακά τους συμφέροντα, τόσο το ΤΕΕ όσο και οι Πανεπιστημιακοί δυστυχώς. Το δυστυχώς πηγαίνει δυστυχώς στους Πανεπιστημιακούς, γιατί είναι παγκοσμίως πρωτάκουστο η Εκπαιδευτική κοινότητα αντί να επιθυμεί διακαώς την αναβάθμιση εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και να εργάζεται προς αυτή τη κατεύθυνση, να κάνει εντελώς το αντίθετο θέτοντας φραγμούς και δημιουργώντας αναστάτωση στη κοινωνία {π.χ. κινητοποιήσεις Πολυτεχνείων και εναντίωσή τους στο νόμο ανωτατοποίησης των ΤΕΙ}. Η ελληνική πανεπιστημιακή κοινότητα κατέχει το παγκοσμίως αρνητικό «ρεκόρ» να στρέφεται εναντίον του εαυτού της, ζώντας στη δική της εικονική στενόμυαλη πραγματικότητα, αγνοώντας πλήρως τη διεθνή εμπειρία και εξέλιξη της εποχής μας. Αυτή η στάση της την απομονώνει παγκοσμίως και αργά ή γρήγορα – μάλλον γρήγορα - θα αντιληφθεί ότι στη σημερινή εποχή οι αντιλήψεις και οι πρακτικές αυτές είναι τελειωμένες και μοιραία θα τις εγκαταλείψει αν επιθυμεί να παραμείνει βιώσιμη και ανταγωνιστική. Οσο για το μύθο του Master, γιατί περί αυτού πρόκειται, το πέμπτο {5ο} έτος του Πολυτεχνείου{9ο και 10ο εξάμηνο} αποτελείται αποκλειστικά και μόνο από 6 μαθήματα επιλογής {9ο εξάμηνο}, όλα δίωρης διδασκαλίας εβδομαδιαίως και βεβαίως θεωρητικά. Δηλαδή ο φοιτητής καλείται να επιλέξει μαθήματα όπως, Ιστορία της τέχνης, Πολεοδομία, Γεωλογία, Σχεδιασμός αστικής κυκλοφορίας, Σχεδιασμός μεταφορών. Το δε 10ο εξάμηνο απαρτίζεται αποκλειστικά από τη διπλωματική εργασία και μόνο, καταρίπτοντας το μύθο των 5 χρόνων τα οποία προκύπτουν 4,5 και με το ζόρι (όρα μαθήματα επιλογής). Αυτό λοιπόν το χαλαρό μισό έτος {κατά ομολογία και των ίδιων των φοιτητών} που απαρτίζεται από μαθήματα επιλογής αξιώνουν να θεωρηθεί Master, υποτιμώντας το πνευματικό μας επίπεδο, εκθέτοντας ανεπανόρθωτα τη χώρα στα μάτια της πολιτισμένης Ευρώπης που βέβαια γελάει με το τέχνασμα του GrecoMaster. Θα πρέπει να σημειώσουμε εδώ ότι στο πρόγραμμα των ΤΕΙ υπάρχουν επίσης 6 μαθήματα επιλογής, τα οποία κατανέμονται στα εξάμηνα, δίχως να προσμετρώνται στο άθροισμα των μαθημάτων. Θα μπορούσαν αυτά τα μαθήματα να αποτελέσουν ένα ενιαίο εξάμηνο επί πλέον, ή με τη προσθήκη άλλων δύο να αποτελέσουν ένα επί πλέον έτος. Ας δουν αυτή τη δυνατότητα τα ΤΕΙ, τη θεωρώ πολύ εφικτή και εξ ίσου σημαντκή. Παρατίθενται πιο κάτω τα μαθήματα του τμήματος πολ. μηχανικών του πανεπιστημίου της Πάτρας και σε αντιπαράθεση δίπλα αυτά του αντίστοιχου τμήματος του ΤΕΙ Πάτρας – τμήμα πολ. μηχανικών κατεύθυνση Δομικών έργων και Εργων υποδομής. Στο τέλος υπάρχουν τα επί πλέον υποχρεωτικά μαθήματα του ΤΕΙ, εξόχως σημαντικά τεχνικά μαθήματα που απουσιάζουν από το πρόγραμμα του πολυτεχνείου. Στο πίνακα δεν υπάρχουν τα 6 μαθήματα επιλογής του 5ου έτους του πολυτεχνείου καθώς και τα αντίστοιχα 6 του ΤΕΙ. Πιστεύω ότι η σύγκριση των προγραμμάτων σπουδών οδηγεί στα πασιφανή συμπεράσματα, που ήδη έχουν διατυπωθεί. ┌─────────────────────────────────┬─────────────── ────────────────────┐ │ ΠΑΝΕΜΙΣΤΗΜΙΟ │ Τ.Ε.Ι. │ ├─────────────────────────────────┼─────────────── ────────────────────┤ │Εξ. Μάθημα Ωρες │ Εξ. Μάθημα Ωρες│ ├─────────────────────────────────┼─────────────── ────────────────────┤ │Α Μαθηματικά Ι 5 │ Α Μαθηματικά Ι 6 │ │Α Φυσική 5 │ Β Ειδικά θέματα Φυσικής 4 │ │Α Χημεία 4 │ Α Χημική Τεχνολογία 4 │ │Α Η/Υ και Εισαγ.στο προγρ. 3 │ Γ Προγραμματισμός Η/Υ Ι 4 │ │Α Τεχνική Μηχανική - Στατική 4 │ Α Μηχανική Ι - Στατική 6 │ │Α Ξένη γλώσσα Ι 3 │ Β Ξένη γλώσσα Ι 2 │ ├─────────────────────────────────┼─────────────── ────────────────────┤ │Β Μαθηματικά ΙΙ 5 │ Β Μαθηματικά ΙΙ 6 │ │Β Δυναμική - Ταλαντώσεις 4 │ Α Φυσική 6 │ │Β Δομικά Υλικά 6 │ Β Τεχνολογία Υλικών 5 │ │Β Προγραμματισμός Η/Υ 3 │ Δ Προγραμματισμός Η/Υ ΙΙ 4 │ │Β Γεωλογία γιά πολιτικούς μηχανικούς 3 │ Α Τεχνική Γεωλογία 5 │ │Β Σχεδιάσεις Ι 4 │ Α Τεχνικό σχέδιο 5 │ │Β Σχεδιάσεις ΙΙ 4 │ Β Παραστατική Γεωμετρία 4 │ │Β Ξένη γλώσσα ΙΙ 3 │ Γ Ξένη γλώσσα ΙΙ 2 │ ├─────────────────────────────────┼─────────────── ────────────────────┤ │Γ Εισαγωγή στην Αντοχή Υλικών 6 │ Β Μηχανική ΙΙ-Αντοχή Υλ. 7 │ │Γ Εφαρμοσμένα Μαθηματικά Ι 6 │ Γ Εφαρμοσμένα Μαθηματικά 4 │ │Γ Πιθανοθεωρία - Στατιστική 5 │ ──────── │ │Γ Γεωδετικές μετρήσεις 7 │ Β Τοπογραφία 6 │ │Γ Τεχνική Οικονομική 4 │ ΣΤ Ελληνική Οικονομία 2 │ │Γ Οικοδομική Ι 5 │ Γ Αρχιτεκτονικό & οικοδομικό σχέδιο 6 │ │Γ Ξένη γλώσσα και τεχνική ορολογία Ι 3 │ Δ Ξένη γλώσσα ΙΙΙ 2 │ ├─────────────────────────────────┼─────────────── ────────────────────┤ │Δ Αντοχή Υλικών 6 │ ─────────── │ │Δ Εφαρμοσμένα Μαθηματικά ΙΙ 6 │ ─────────── │ │Δ Ρευστομηχανική 5 │ Γ Υδραυλική Ι 6 │ │Δ Γεωδεσία 7 │ Γ Ειδικά θέματα τοπογραφίας 6 │ │Δ Αριθμητικές μέθοδοι 4 │ ─────────── │ │Δ Οικοδομική ΙΙ 5 │ Δ Αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες 7 │ │Δ Ξένη γλώσσα & τεχνική ορολογία ΙΙ 3 │ ΣΤ Ξένη γλώσσα ΙV 2 │ ├─────────────────────────────────┼─────────────── ────────────────────┤ │Ε Ανάλυση γραμμικών φορέων 6 │ Γ Υπολογισμός κατασκευών Ι 6 │ │Ε Υδραυλική 7 │ Δ Υδραυλική ΙΙ 5 │ │Ε Εδαφομηχανική Ι 7 │ Γ Εδαφομηχανική Ι 6 │ │Ε Πολεοδομία 4 │ ─────────── │ │Ε Τεχνική της κυκλοφορίας 5 │ Ε Συστήματα κυκλοφορίας Ι 3 │ │Ε Καθαρισμός νερού 7 │ Δ Υδρεύσεις 5 │ └─────────────────────────────────┴─────────────── ────────────────────┘ ┌─────────────────────────────────┬─────────────── ────────────────────┐ │ ΠΑΝΕΜΙΣΤΗΜΙΟ │ Τ.Ε.Ι. │ ├─────────────────────────────────┼─────────────── ────────────────────┤ │Εξ. Μάθημα Ωρες │ Εξ. Μάθημα Ωρες│ ├─────────────────────────────────┼─────────────── ────────────────────┤ │ΣΤ Ανάλυση γραμμικών φορέων │ │ │ με μητρώα 6 │ Δ Υπολογισμός κατασκευών ΙΙ 7 │ │ΣΤ Υδρολογία 5 │ Δ Υδρολογία 3 │ │ΣΤ Εδαφομηχανική ΙΙ 7 │ Δ Εδαφομηχανική ΙΙ 5 │ │ΣΤ Σχεδιασμός γραμμικών │ Δ Κατασκευή οπλισμένου │ │ στοιχείων οπλ. σκυροδέματος 6 │ σκυροδέματος Ι 6 │ │ΣΤ Επεξεργασία λυμάτων 7 │ Ε Εργα αποχετεύσεων 4 │ │ΣΤ Σχεδιασμός μεταλλικών │ ΣΤ Σιδηρές και ξύλινες │ │ κατασκευών 4 │ κατασκευές 7 │ ├─────────────────────────────────┼─────────────── ────────────────────┤ │Ζ Ανάλυση κατασκευών με Η/Υ 6 │ ─────────── │ │Ζ Στοιχεία υδραυλικών έργων 7 │ ΣΤ Υδροδυναμικά έργα 3 │ │Ζ Σχεδιασμός επιπέδων │ Ε Κατασκευή οπλισμένου │ │ στοιχείων οπλ. σκυροδέματος 4 │ σκυροδέματος ΙΙ 8 │ │Ζ Σύνθεση και σχεδιασμός │ ─────────── │ │ μεταλλικών κατασκευών 4 │ │ │Ζ Σχεδιασμός οδών 5 │ Δ Οδοποιία Ι 4 │ │Ζ Κατασκευή οδών 5 │ Ε Οδοποιία ΙΙ 4 │ ├─────────────────────────────────┼─────────────── ────────────────────┤ │Η Δυναμική των κατασκευών 6 │ ─────────── │ │Η Υδρεύσεις - Αποχετεύσεις 5 │ Δ Υδρεύσεις - Αποχετεύσεις 9 │ │Η Σύνθεση και σχεδιασμός │ ─────────── │ │ κατασκευών οπλ. σκυρ/τος 5 │ │ │Η Θεμελιώσεις 5 │ ΣΤ Θεμελιώσεις 5 │ │Η Εκτίμηση και προγαμματισμός │ ΣΤ Οργάνωση εργοταξίου 4 │ │ έργων 5 └─────────────────────────────────┴─────────────── ────────────────────┘ Επί πλέον μαθήματα ΤΕΙ Τεχνικά έργα οδοποιϊας Ι Τεχνικά έργα οδοποιϊας ΙΙ Κατασκευές σηράγγων Λιμενικά έργα Διευθετήσεις ποταμών Συστήματα κυκλοφορίας ΙΙ Μηχανική πετρωμάτων Μηχανήματα τεχνικών έργων Κόστος & προϋπολογισμός τεχνικών έργων Αρδεύσεις – Αποστραγγίσεις Τεχνική νομοθεσία Σεμινάριο ΕΞΕΛΙΞΗ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Το ΕΜΠ σε 14 χρόνια {1873 – 1887} από την εγκατάστασή του σε συγκρότημα κτιρίων και αφού είχε ήδη μετονομασθεί το πρώην τεχνικό σχολείο σε Πολυτεχνείο, μετονομάσθηκε και προήχθη σε ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα με την ίδρυση τριών (3) σχολών τετραετούς φοίτησης. Η ανωτατοποίηση ολοκληρώθηκε το 1914 με την ίδρυση νέων σχολών και την υπαγωγή του στο υπουργείο εσωτερικών. Παραθέτω κάποιες διαπιστώσεις για να γίνει σαφές κάτω από ποιές συνθήκες έγινε η εξέλιξη και η ανωτατοποίηση του ΕΜΠ και ο νοών νοήτω. Η υπόθεση θυμίζει αυτή της δημιουργίας και λειτουργίας του πολυτεχνείου της Ξάνθης τη δεκαετία του 1970, όταν τα κτίρια στα οποία γίνονταν τα μαθήματα ήταν νοικιασμένα ξενοδοχεία τα εργαστήρια ανύπαρκτα, αφού είχε ιδρυθεί ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα με εντελώς ανύπαρκτη υποδομή. Το ΤΕΕ και το ΕΜΠ τότε ποιούσαν την νήσσα. Για να θυμηθούμε επίσης τις ανωτατοποιήσεις που έγιναν εν μία νυκτί της Βιομηχανικής σχολής, της Παντείου και πολύ πρόσφατα τη μετονομασία της ήδη υποβαθμισμένης Παντείου {ας θυμηθούμε ότι η Πάντειος ήταν μέχρι τότε τελευταία στις προτιμήσεις} σε Πάντειο Πανεπιστήμιο. Όπως επίσης την ανωτατοποίηση Παιδαγωγικών ακαδημιών με την αύξηση της φοίτησης από δύο {2} σε τέσσερα {4} χρόνια και τη δυνατότητα εξέλιξης των παλαιών αποφοίτων με παρακολούθηση ειδικών προγραμμάτων και ένταξή τους στην αναβαθμισμένη βαθμίδα. Σε αντιπαράθεση αυτών η σταδιακή και βήμα-βήμα εξελικτική πορεία των ΤΕΙ σε περίοδο 30 χρόνων. Από την ίδρυση των σχολών ΚΑΤΕ το 1974 μέχρι τη θεσμοθέτηση των ΤΕΙ το 1983 και την ανωτατοποίηση των ιδρυμάτων το 2001. Η εξέλιξη και η εδραίωση των ιδρυμάτων στη σημερινή τους μορφή, τόσο στην ευρωπαϊκή εκπαιδευτική κοινότητα όσο και στην επαγγελματική αγορά είναι αποτέλεσμα αφ’ ενός μεν της τεράστιας συμβολής του εκπαιδευτικού προσωπικού, αφ’ ετέρου δε της υπερπροσπάθειας των αποφοίτων να καταξιωθούν στον επαγγελματικό στίβο, κάτω από εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες. Τα σημερινά ιδρύματα βρίσκονται σε πολύ υψηλό επίπεδο και βέβαια δεν έχουν καμία σχέση με τα ΚΑΤΕ του 1974. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τη γενικότερη καταξίωσή τους σ’ ολόκληρη την Ευρώπη, όπου τα ευρωπαϊκά Πανεπιστημιακά ιδρύματα στη πλειονότητά τους, δέχονται τους αποφοίτους των ΤΕΙ ως μεταπτυχιακούς φοιτητές χωρίς κανένα περιορισμό και έχουν άμεσες σχέσεις όπως ανταλλαγές φοιτητών στα πλαίσια εκπαιδευτικών προγραμμάτων – Erasmus, Socrates κλπ. Οσο αφορά το εκπαιδευτικό προσωπικό για το οποίο γίνονται πολλές επικρίσεις από τους πανεπιστημιακούς, θα πρότεινα στα πανεπιστήμια να διερευνήσουν πρώτα το δικό τους προσωπικό και να πουν στον Ελληνικό λαό πόσοι επιστημονικοί συνεργάτες διδάσκουν στα ιδρύματά τους μόνο με πτυχίο Master, για να απομυθοποιήσουμε επιτέλους τη πανεπιστημιακή κοινότητα που θέλει να βρίσκεται στο απυρόβλητο. Οσο για τα ίδια τα ΤΕΙ το επιστημονικό τους προσωπικό αποτελείται πλέον μόνο από κατόχους πτυχίων Master και Dr. Και είναι καιρός επιτέλους να αρχίσει η αξιολόγηση όλων των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στην Ελλάδα. Αραγε γιατί τα πανεπιστήμια δεν την υλοποιούν, ενώ ορισμένα ΤΕΙ το έχουν ήδη κάνει ; Μήπως επειδή βολεύονται με τα κεκτημένα τους και αρνούνται πεισματικά να δουν πιο πέρα από τον εαυτό τους ; Στην ελληνική επικράτεια όμως τι; Τι γίνεται σ’ αυτή τη χώρα του λέγεται Ελλάδα; Πως αντιδρά ειδικά η πανεπιστημιακή κοινότητα; Γιατί πιστεύω ότι το ΤΕΕ πρέπει επιτέλους να το αγνοήσουμε εντελώς να το απαξιώσουμε να το βάλουμε στη γωνία, έτσι του πρέπει και πρέπει να το δημοσιοποιήσουμε σ’ όλο τον κόσμο. Τα πανεπιστήμια λοιπόν αγνοούν παντελώς την ύπαρξη και την εξέλιξη των ΤΕΙ, θεωρώντας ότι υφίστανται κάποιες ανώτερες τεχνικές επαγγελματικές σχολές που ιδρύθηκαν το 1974 {ΚΑΤΕ} με μοναδικό σκοπό οι απόφοιτοί τους να υπηρετούν την αριστοκρατική «ελίτ» των μηχανικών του πολυτεχνείου. Η συντεχνιακή αυτή άποψη έχει σα συνέπεια μια μεγάλη αντιπαλότητα που δημιουργούν τα ίδια με σκοπό να απαξιώσουν τα ΤΕΙ στην ελληνική κοινωνία και να αναδειχθούν αυτά σαν τα μοναδικά αυθεντικά ιδρύματα. Η στάση αυτή κρύβει τη μεγάλη τους ανασφάλεια και το «κόπμλεξ» ανωτερότητας που τα κατέχει καθώς και το φόβο απώλειας των κεκτημένων. Μια φράση κλειδί από το πρόσφατο παρελθόν αποδίδει τέλεια αυτή στάση : «Μη γίνετε εσείς καλύτεροι για να μη γίνουμε εμείς χειρότεροι». Δυστυχώς – και το λέω με λύπη – αυτή είναι η στάση, εκτός ολίγων εξαιρέσεων, της πανεπιστημιακής κοινότητας, που υποτίθεται πως αποτελεί τη πνευματική ηγεσία του τόπου και δίνει το έναυσμα στον καθημερινό άνθρωπο να γίνει καλύτερος, να προσπαθεί, να αγωνίζεται, να ονειρεύεται, να ελπίζει. Και μια και μιλήσαμε για εξέλιξη αξίζει να δούμε την αντιμετώπιση των αποφοίτων ΤΕΙ από τα πανεπιστήμια της χώρας και τη θεώρησή τους ως παιδιά ενός κατώτερου Θεού. Μέχρι πρότινος τα πολυτεχνεία κατέτασσαν τους αποφοίτους των ξένων ιδρυμάτων αντίστοιχων των ΤΕΙ {πτυχιούχοι Fachhochschulen και Bachelor} στο 4ο έτος χωρίς εξετάσεις, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να εξελιχθούν, ενώ τους αποφοίτους ΤΕΙ μόλις στο 2ο και και με κατατακτήριες εξετάσεις σχεδόν απαγορευτικές, αποκλείοντας έτσι το δικαίωμα στην εξέλιξη – πολύ δύσκολες εξετάσεις, κατάταξη στο 2ο έτος. Και ανέφερα το «μέχρι πρότινος» όχι τυχαία, γιατί βάσει του ΠΔ 43/11-2-2004 το ΤΕΕ εγγράφει πλέον ως μέλη του τους ανωτέρω αποφοίτους των ξένων ιδρυμάτων και τους χορηγεί άδεια άσκησης επαγγέλματος, σε αντιπαράθεση με τους αποφοίτους ΤΕΙ τους οποίους αντιμετωπίζει ρατσιστικά και τους αγνοεί απαξιωτικά, δείχνοντας για ακόμα μια φορά την «ελιτίστικη» στάση του και το «κόπμλεξ» ανωτερότητας από τα οποία διακατέχεται, τόσο το ίδιο όσο και τα πολυτεχνεία. Η σωστή αντιμετώπιση θα ήταν η εγγραφή των αποφοίτων ΤΕΙ στο 5ο έτος του πολυτεχνείου, που τους δίνει τη δυνατότητα εξέλιξης και συνέχισης των σπουδών τους, απόλυτα σύμφωνη με τα σημερινά δεδομένα – 4ετείς σπουδές, ανωτατοποίηση ΤΕΙ.