Αρχική «Ρυθμίσεις για την ανώτατη εκπαίδευση, την έρευνα και άλλες διατάξεις»Άρθρο 48 – Σύσταση Ειδικού Λογαριασμού – ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Πανελλήνιος Ομοσπονδία Εργαζομένων στα Ερευνητικά Κέντρα - Ιδρύματα (Π.Ο.Ε.Ε.Κ.-Ι.) | 13 Ιουνίου 2017, 14:49
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ – ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ (Π.Ο.Ε.Ε.Κ.- Ι) Απόφ. Μονομελούς Πρωτ. Αθηνών 12/2002, αυξ. αριθ. 5306 Έδρα: Aθήνα (Μέλος Α.Δ.Ε.Δ.Υ ) Στοιχεία επικοινωνίας: mstef@hcmr.gr; info@poeek-i.gr; ksavva@ekke.gr Αθήνα, 13/6/2017 ΑΠ. 12/13.6.2017 Μετά από τη νομοθετική πρωτοβουλία Υπουργείου Παιδείας, που προέκυψε έπειτα από διαβούλευση με όλους τους συλλογικούς φορείς των Ερευνητικών Φορέων και οδήγησε σε σημαντικές βελτιώσεις του προβληματικού Ν. 4310/2014 με τον Ν. 4386/2016, δυστυχώς διαπιστώνουμε πως η πολιτική ηγεσία αποφάσισε σήμερα να ακολουθήσει εντελώς διαφορετική πορεία, αντίθετη με τις διακηρυγμένες αρχές και δεσμεύσεις της. Πριν την ανάρτηση του νομοσχεδίου δεν προηγήθηκε καμία διαδικασία διαβούλευσης με την Ομοσπονδία και Συλλόγους Εργαζομένων στους Ερευνητικούς Φορείς Μας προξενεί έκπληξη αυτή η τακτική ιδιαίτερα όταν εκπορεύεται από κυβέρνηση με αριστερό προσανατολισμό και με αναφορά στην εργατική τάξη. Επιπροσθέτως, είναι άγνωστη και εντελώς αδιαφανής στους ενδιαφερόμενους συλλογικούς φορείς, η διαδικασία όπως και οι εμπνευστές και ο στόχος των διατάξεων του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, ειδικά εκείνων που αφορούν τους ΕΛΚΕ των ερευνητικών κέντρων. Τέλος είναι προφανές πως μέσα από αυτή την εντελώς υπόγεια διαδικασία, αγνοήθηκε η εμπειρία των εργαζομένων με αποτέλεσμα να οδηγηθεί η πολιτική ηγεσία σε ιδιαίτερα στρεβλές και προβληματικές ρυθμίσεις όπως τεκμηριώνουμε στη συνέχεια κάνοντας αναφορά σε συγκεκριμένα άρθρα και παραγράφους τού υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου: ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΕΠΙ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΩΝ ΑΡΘΡΩΝ Άρθρο 48 Για την περίπτωση των Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων του άρθρου 13α του Ν. 4310/2014, η παράγραφος 12 του άρθρου 24 του Ν. 4386/16 προβλέπει ότι «Επιστημονικοί υπεύθυνοι των έργων που εκτελούνται από τους ερευνητικούς και τεχνολογικούς φορείς του άρθρου 13α του Ν. 4310/2014 μπορεί να είναι εκτός από ερευνητές/ΕΛΕ, όλο το προσωπικό (μόνιμο ή με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου) του ίδιου του φορέα, εφόσον είναι κάτοχοι μεταπτυχιακού διπλώματος» που προφανώς έρχεται σε αντίθεση με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου. Στην παρ. 3. δεν είναι απόλυτα ξεκάθαρο ποιοι μπορούν να είναι επιστημονικοί υπεύθυνοι. Υπάρχει σύγχυση σε σχέση με τον Ν. 4386 αναφορικά με τους εξωτερικούς συνεργάτες – επιστημονικούς υπευθύνους, τον τρόπο σύνδεσής τους με τον φορέα, την κατοχή μεταπτυχιακού ή διδακτορικού και τη δυνατότητα καθορισμού των προϋποθέσεων από τον Οδηγό Διαχείρισης. Άρθρο 50. παρ. 1 Ως όργανα διοίκησης και διαχείρισης ΕΛΚΕ αναφέρονται (αναλογικά) α. το ΔΣ και β. ο Πρόεδρος του ΔΣ. Η ΠΜΟΔΥ φαίνεται πως δεν αποτελεί όργανο του ΕΛΚΕ, αλλά μόνο υποστηρικτική Υπηρεσία. παρ. 2β. Ο Προϊστάμενος ΠΜΟΔΥ ασκεί καθήκοντα ΠΟΥ για τον ΕΛΚΕ. Σε άλλα άρθρα (π.χ. άρθρο 56 παρ. 4α) φαίνεται πως οι δύο παραπάνω ρόλοι είναι διακριτοί και σε άλλο άρθρο (άρθρο 55 παρ. 3) ότι ΠΟΥ ΕΛΚΕ και ΠΟΥ ΕΚ μπορεί να συμπίπτουν. Δεν είναι ξεκάθαρος ο προσδιορισμός του ΠΟΥ για τον ΕΛΚΕ. παρ. 3γ. Ποιος εισηγείται στο ΔΣ (ταύτιση οργάνων). Το ίδιο και στο άρθρο 51 παρ. 1 (το ΔΣ το αποφασιστικό όργανο του ΕΛΚΕ και διακριτό από τα όργανο διοίκησης, δηλαδή από το ΔΣ). Άρθρο 51 Ενώ στην περίπτωση των ΑΕΙ, η Επιτροπή Ερευνών είναι όργανο διακριτό (ως οφείλει να είναι) από τα υπόλοιπα όργανα διοίκησης του ΑΕΙ, στην περίπτωση των Ερευνητικών Κέντρων Επιτροπή Ερευνών και ΔΣ του Κέντρου ταυτίζονται (για το λόγον αυτό δεν συγκροτούνται σύμφωνα με το παρόν σχέδιο νόμου Επιτροπές Ερευνών στα ΕΚ) με τον Πρόεδρο του ΔΣ του ΕΚ να ασκεί όλες τις αρμοδιότητες του Προέδρου της Επιτροπής Ερευνών! Η ταύτιση εκτελεστικών και ελεγκτικών αρμοδιοτήτων στα ίδια πρόσωπα είναι φανερό ότι φορτώνει τα Ερευνητικά Κέντρα με επιπλέον προβλήματα θεσμικής λειτουργίας. Άρθρο 52ε. Το ΔΣ εγκρίνει κάθε δαπάνη σε βάρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού του ΕΛΚΕ; Άρθρο 54 παρ. 1 Σε σχέση με άρθρο 50 παρ. 3. Ο επιστημονικός υπεύθυνος ευθύνεται για φυσικό αντικείμενο ή και για τις δαπάνες και την παρακολούθηση του οικονομικού αντικειμένου; Άρθρο 55 παρ. 4. Ορισμός και αναπλήρωση ΠΜΟΔΥ σύμφωνα με διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα σε συνδυασμό με άρθρο 56 παρ. 1 και 67. Ποιο είναι το επίπεδο του ΕΛΚΕ ως οργανικής μονάδας; (Αν υπάρχει Γραφείο Ταμειακής Διαχείρισης, τότε ο ΕΛΚΕ είναι αναγκαστικά Τμήμα; Αυτό δηλώνει ο χαρακτηρισμός «Οργανική Μονάδα του ΕΚ»;) Άρθρο 56 παρ. 3α. Γιατί η στελέχωση του ΕΛΚΕ θα είναι από προσωπικό που ασκεί μόνο «αρμοδιότητες οικονομικού ενδιαφέροντος»; Άρθρο 57. παρ. 1. Δεν κατανοούμε τη σκοπιμότητα και ποια προβλήματα επιχειρεί αν επιλύσει η απόδοση στον ΕΛΚΕ διαφορετικού ΑΦΜ από το οικείο ΕΚ. Διαφωνούμε με αυτή την επιλογή καθώς δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από εκείνα που ενδεχομένως καλείται να επιλύσει. Αν προσπαθήσουμε να φανταστούμε τις λεπτομέρειες της καθημερινής λειτουργίας π.χ. ένταξη προσωπικού στο νέο ΑΦΜ, κυριότητα και συντήρηση βασικών υποδομών, νέοι τραπεζικοί λογαριασμοί, ενημέρωση υπηρεσιών για νέο ΑΦΜ, εξουσιοδοτήσεις κλπ σε συνδυασμό με την υπάρχουσα χρηματοδότηση από τον τακτικό προϋπολογισμό, μάλλον θα κάνουμε πολύ να συνέλθουμε. παρ. 4β. Τι περιλαμβάνεται στα «ταμειακά διαθέσιμα»; Πώς και από ποιον καθορίζεται το «μέρος» αυτών που μεταφέρεται. παρ. 6. Να προβλεφθεί ρητά ότι από το μεταβιβαζόμενο ποσό από τον ΕΛΚΕ στον τακτικό προϋπολογισμό δεν θα καλύπτονται μισθολογικές δαπάνες. Επιπλέον στο παρόν άρθρο περιλαμβάνονται ιδιαίτερα κρίσιμες για την οικονομική λειτουργία και επιβίωση των ερευνητικών φορέων ρυθμίσεις (μεταβιβάσεις σε ΟΔΔΗΧ, ποσοστά παρακρατήσεων, κ.τ.λ.) που χρήζουν αποσαφήνισης, πρέπει να συζητηθούν σε βάθος. Άρθρο 62. παρ. 3. Ο όρος «απασχολείται» δεν συνάδει με την έννοια της υποτροφίας. Παρ. 2β. Θεωρούμε απαράδεκτη και ασαφή τη διατύπωση «..να απασχολείται ευκαιριακά..» για νομοθετικές πρωτοβουλίες που θα έπρεπε να έχουν ως κατεύθυνση τη βελτίωση των εργασιακών σχέσεων. Άρθρο 63. παρ. 2. Εξαίρεση των μετακινήσεων (εκτός φυσικά ΕΣΠΑ) από Ν.4336/15. Ο καθορισμός των μετακινήσεων από τον Οδηγό Διαχείρισης ΕΛΚΕ θα γίνεται ελεύθερα από το κάθε ΕΚ ή θα πρέπει να υπάρξει μια κοινή πολιτική μεταξύ των ΕΚ/ΝΠΔΔ; Άρθρο 67 (Μεταβατικές Διατάξεις) παρ. 9. Αφού έχει εγκριθεί το ερευνητικό πρόγραμμα με τον προϋπολογισμό του και κατ’ επέκταση και οι πρόσθετες αμοιβές από το ΔΣ του Ερευνητικού Κέντρου θεωρούμε ότι δεν θα πρέπει να απαιτείται η επιπλέον έγκριση από το Υπηρεσιακό Συμβούλιο γι’ αυτές. Αυτή η πρόνοια του νόμου προσθέτει επιπλέον γραφειοκρατικές διαδικασίες στη έγκριση και υλοποίηση των ερευνητικών προγραμμάτων. Η συγκεκριμένη δε, πρόβλεψη παραπέμπει σε έγκριση απασχόλησης σε εκτός του φορέα ιδιωτική απασχόληση από το ΥΣ πράγμα που δημιουργεί εκτός των άλλων και προβλήματα στην αναγνώριση προϋπηρεσίας ως δημόσια καθώς επιφέρει αμφισβήτηση ως προς το σε ποιο νομικό πρόσωπο εργάζεται το συγκεκριμένο προσωπικό. Επίσης, ενώ το ΥΣ είναι αρμόδιο μόνο για τους μόνιμους και Ι.Δ.Α.Χ. υπαλλήλους η συγκεκριμένη διάταξη αφήνει να εννοηθεί ότι η έγκριση των πρόσθετων αμοιβών από το ΥΣ αφορά και στους Ι.Δ.Ο.Χ. για τους οποίους ωστόσο το συγκεκριμένο όργανο δεν έχει αρμοδιότητα σύμφωνα με τον Υπαλληλικό Κώδικα. ΓΕΝΙΚΗ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ - ΠΡΟΤΑΣΗ Κατόπιν των παραπάνω, προτείνουμε την απόσυρση όλων των διατάξεων που αναφέρονται στους ερευνητικούς και φορείς του άρθρου 13Α του νόμου 4310/2014 και να ξεκινήσει ουσιαστική διαβούλευση με τους εργαζόμενους (Ομοσπονδίες, Συλλόγους) στους Ερευνητικούς Φορείς για τη διαμόρφωση του νέου Νόμου-Πλαίσιο για την Έρευνα για το οποίο έχει δεσμευτεί δύο φορές η πολιτική ηγεσία (μια για ψήφισή του ως το τέλος του 2015 και άλλη μια για ψήφισή του ως το τέλος του 2016), στις διατάξεις του οποίου θα περιλαμβάνονται και ρυθμίσεις για τους ΕΛΚΕ.