Αρχική «Ρυθμίσεις για την ανώτατη εκπαίδευση, την έρευνα και άλλες διατάξεις»Άρθρο 01 – Διάρθρωση της ανώτατης εκπαίδευσης- Νομική μορφή των Α.Ε.Ι.Σχόλιο του χρήστη ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΕΛΩΝ ΔΕΠ ΣΟΠΕ-ΕΚΠΑ | 16 Ιουνίου 2017, 11:06
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΑΝΑΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕ ΜΙΚΡΕΣ ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ ΕΝΙΑΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΣΧΟΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΕΚΠΑ Τη Δευτέρα, 12 Ιουνίου 2017, κατόπιν σχετικής πρόσκλησης του ΔΣ του Συλλόγου μελών ΔΕΠ της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών (ΟΠΕ) του ΕΚΠΑ, πραγματοποιήθηκε ανοικτή συζήτηση με θέμα το Σχέδιο Νόμου (ΣΝ) για την Ανώτατη Εκπαίδευση και την Έρευνα, που έχει τεθεί προς διαβούλευση από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Στο παρόν κείμενο συνοψίζονται οι βασικές θέσεις και προτάσεις των συναδέλφων που παρευρέθηκαν στη συζήτηση. Αρχικά, οφείλουμε ομόθυμα να τονίσουμε ότι η σοβαρότητα της κατάστασης που αντιμετωπίζουν τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα και συνολικότερα ο χώρος της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας είναι δυσανάλογη ως προς τον περιορισμένο χρόνο στον οποίο τίθεται για διαβούλευση το παρόν ΣΝ. 1) Γενικές παρατηρήσεις • Το ΣΝ, ενώ θεωρεί θετικό το αυτοδιοίκητο των Ιδρυμάτων, με τις ρυθμίσεις που εισάγει, ενισχύει την λογική οριζόντιου ελέγχου τους, θίγοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την αυτοτέλειά τους. • Η ακαδημαϊκή κοινότητα, όσο και η ηγεσία του ΥΠΕΘ, οφείλει πρωτίστως να μεριμνά για τη διασφάλιση της ακαδημαϊκής ποιότητας και ακεραιότητας της λειτουργίας του 1ου κύκλου σπουδών, ζήτημα το οποίο δεν πρέπει να επισκιάζεται από τη γενικότερη συζήτηση για τα ΠΜΣ. • Οι εξευτελιστικά χαμηλές αμοιβές των μελών ΔΕΠ, σε συνδυασμό με την άρνηση της κυβέρνησης να συμμορφωθεί με τις αποφάσεις του ΣτΕ, αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα εμπόδια για την ομαλή και αποδοτική λειτουργία των ΑΕΙ. Οι περισσότεροι συνάδελφοι αναζητούν μόνιμα ή περιστασιακά επιπρόσθετη απασχόληση, προκειμένου να εξασφαλίσουν τα προς το ζην, υποβαθμίζοντας έτσι το κύριο ερευνητικό και διδακτικό τους έργο. Επιπλέον, δεν υπάρχει μέριμνα για την επάνοδο επιστημόνων από το εξωτερικό. • Ο νομοθετικός κατακερματισμός και η αδιάκοπη τροποποίηση της σχετικής με τη λειτουργία των ΑΕΙ νομοθεσίας δυσχεραίνει την ομαλή λειτουργία των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Οι διάσπαρτες διατάξεις που διέπουν τη δομή και λειτουργία των ΑΕΙ θα πρέπει να κωδικοποιηθούν σε ένα ενιαίο κείμενο. • Η γραφειοκρατία, ιδιαίτερα ως προς τη διαχείριση των προγραμμάτων έρευνας, έχει ενταθεί, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η ερευνητική δραστηριότητα των μελών ΔΕΠ και να αποθαρρύνεται η προσέλκυση νέων προγραμμάτων, κυρίως από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Για το λόγο αυτό, συμφωνούμε με την 84η απόφαση της Συνόδου Πρυτάνεων σχετικά με τη θεσμοθέτηση ενός νέου πλαισίου λειτουργίας των ΕΛΚΕ, ευέλικτου και αποτελεσματικού, που θα επιτρέπει τη δραστηριότητά τους εκτός Δημοσίου Λογιστικού. Επιπλέον, προτείνεται ο διαχωρισμός των ευρωπαϊκών προγραμμάτων από τα υπόλοιπα ως προς τη διαχείρισή τους. • Οι προτεινόμενες νομοθετικές παρεμβάσεις που αφορούν στη λειτουργία των ΠΜΣ, επιχειρούν να διορθώσουν κάποια κακώς κείμενα (ευτυχώς μεμονωμένα) που ισχύουν σήμερα στον χώρο. Δυστυχώς, δεν επιτυγχάνουν τον στόχο αυτό, εντείνοντας, αντιθέτως, το πρόβλημα. Συγκεκριμένα: 1. Αυξάνουν δραματικά την ήδη επιβαρυμένη γραφειοκρατία που συστήματος. 2. Έχουν νομοθετικά κενά. 3. Δεν προβλέπουν την κάλυψη των εσόδων που θα χαθούν, ενώ σε αυτά στηρίζεται, σε μεγάλο βαθμό, η λειτουργία των ιδρυμάτων. 4. Αντιμετωπίζουν το θέμα της όποιας αμοιβής των μελών ΔΕΠ από ΠΜΣ, πρόχειρα, συγκεντρωτικά και άδικα. Μεμονωμένες ακραίες περιπτώσεις πρέπει να εντοπισθούν και να ελεγχθούν και όχι να γίνονται το έρεισμα για καθολικά μέτρα, τα οποία πλήττουν οριζόντια κυρίως τα πτωχότερα από τα μέλη ΔΕΠ. Όλα τα παραπάνω, εάν εφαρμοστούν, θα οδηγήσουν στο κλείσιμο μεγάλου αριθμού μεταπτυχιακών και στην εκχώρησή τους, άμεσα ή έμμεσα, σε χέρια ιδιωτών. 2) Ειδικές παρατηρήσεις • Βλέπουμε θετικά την πρόταση σχετικά με τη συμμετοχή των Προέδρων όλων των Τμημάτων στη Σύγκλητο. • Βλέπουμε θετικά την επαναφορά του Διοικητικού Συμβουλίου των Τμημάτων για την καλύτερη προετοιμασία των ζητημάτων που συζητούνται στις Γενικές Συνελεύσεις. • Διαφωνούμε ως προς την επαναφορά της φοιτητικής συμμετοχής στους Τομείς, τα Τμήματα και τη Σύγκλητο. Η μέχρι σήμερα εμπειρία έχει δείξει ότι στα όργανα αυτά δεν συμμετείχαν οι πραγματικοί εκπρόσωποι των φοιτητών, αλλά εκπρόσωποι των κομματικών παρατάξεων. Θεωρούμε ότι η φοιτητική συμμετοχή στα διοικητικά όργανα των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων θα μπορούσε να εξασφαλιστεί με σύγχρονες μεθόδους που θα εξασφαλίζουν την εκπροσώπηση όλων των φοιτητών και όχι μόνο ορισμένων εξ αυτών. • Θεωρούμε ότι η αμοιβή μελών ΔΕΠ από τα ΠΜΣ πρέπει να υπόκειται στους γενικούς περιορισμούς που θέτει η κείμενη νομοθεσία για το σύνολο των αμοιβών τους. • Προτείνουμε η δημιουργία νέων ΠΜΣ να είναι δυνατή μόνον εφόσον στο ίδιο Τμήμα λειτουργεί τουλάχιστον ένα ΠΜΣ χωρίς δίδακτρα. (Συνήθως είναι αυτά που αποβλέπουν στην ανανέωση του ακαδημαϊκού προσωπικού). • Η πρόσβαση οικονομικώς αδυνάτων φοιτητών σε κάθε είδους μεταπτυχιακές σπουδές θα πρέπει να εξασφαλισθεί από την πολιτεία μέσω εκτεταμένου συστήματος υποτροφιών στη βάση κοινωνικών και ακαδημαϊκών κριτηρίων. Η ενίσχυση και ενεργοποίηση του ΙΚΥ, σε αυτή την κατεύθυνση, κρίνεται εκ των ουκ άνευ. • Προτείνουμε να επεκταθεί η δυνατότητα επίβλεψης διδακτορικών διατριβών στους λέκτορες. • Προτείνουμε την ισότιμη ρύθμιση της εξέλιξης των νυν υπηρετούντων λεκτόρων. Για το ΔΣ Ο Πρόεδρος Η Γραμματέας Στέλιος Κώτσιος Ευαγγελία Διαμαντοπούλου