Αρχική Αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξειςΆρθρο 21 – Πίνακες επιλογής στελεχών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσηςΣχόλιο του χρήστη Αθανασιάδης Νώντας | 17 Μαρτίου 2018, 10:39
Καλά οι Διοικητικοί υπάλληλοι δεν έχουν λόγο στη Διοίκηση; Συμβαίνει αυτό σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα ή και εδώ έχουμε πάλι μόνο εμείς τα πρωτεία; Η δυνατότητα κατάληψης των κορυφαίων θέσεων ευθύνης από τους φυσικούς λειτουργούς των υπηρεσιών, δηλαδή από τους διοικητικούς υπαλλήλους, δεν υπάρχει; Με τι κριτήρια; Προφανώς η επιτροπή (στην οποία επιτροπή συμμετείχε και ο τότε Διευθυντής της ΕΣΔΔΑ ως εκπρόσωπος του ΕΚΔΔΑ κατόπιν μνημονίου που είχε υπογραφεί μεταξύ Υπουργείου Παιδείας και ΕΚΔΔΑ για τον Οργανισμό), όταν είχε προτείνει, για τη θέση του Διευθυντή Εκπαίδευσης: " ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΙ Σε θέσεις Διευθυντών Εκπαίδευσης επιλέγονται μόνιμοι διοικητικοί υπάλληλοι των Περιφερειακών Υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με οργανική θέση στην οικεία περιφερειακή ενότητα, όλων των προβλεπόμενων κλάδων κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ.." Δεν είχε στο μυαλό της τον αποκλεισμό των φυσικών της λειτουργών! των διοικητικών υπαλλήλων! Ο νομοθέτης, οφείλει να λάβει υπόψη τις σύγχρονες απαιτήσεις της Διοίκησης, τις ικανότητες και την κατάρτιση του υπηρετούντος προσωπικού και ειδικότερα να σκοπεί στην εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία της. Μία δίκαιη και επαρκώς αιτιολογούμενη θέση, είναι να επιλέγονται για τις εν λόγω θέσεις μόνιμοι διοικητικοί υπάλληλοι των Περιφερειακών Υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με οργανική θέση στην οικεία περιφερειακή ενότητα, όλων των προβλεπόμενων κλάδων κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ. Το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό του έργου των Διευθύνσεων Π.Ε. και Δ.Ε. είναι αμιγώς διοικητικό. Ακόμη και αντικείμενα που από το ΦΕΚ 1340, Β΄/2002 που υπάγονταν στην αρμοδιότητα των Προϊσταμένων Εκπαιδευτικών Θεμάτων, είναι αναμφισβήτητα διοικητικής φύσης (π.χ. κενά-πλεονάσματα), καθώς για ορισμένα από αυτά δεν μπορεί να στοιχειοθετηθεί οποιαδήποτε παιδαγωγική διάσταση. Αυτός είναι και ο λόγος που σύμφωνα με το νέο Οργανισμό Π.Δ.18 αφαιρέθηκαν πολλά από τα αντικείμενα αυτά, όπως το παραπάνω (κενά-πλεονάσματα) προσκειμένου να περάσουν σε άλλο Τμήμα για να μπορέσουν να διεκπεραιωθούν σωστά. Είναι, σε κάθε περίπτωση, γνωστό και το επιβεβαιώνει η καθημερινή πρακτική και εμπειρία μας στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, ότι η πρόσδεση των εκπαιδευτικών στο διοικητικό κομμάτι δεν είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα, καθώς μετέφερε σε αυτό ζητήματα προερχόμενα από τις σχολικές μονάδες και προς εξυπηρέτησή τους. Αντίθετα σκοπός των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης οφείλει να είναι η παροχή της κατάλληλης υποδομής, μέσων και συνθηκών για να προσφέρει ο εκπαιδευτικός το έργο που υποχρεούται και δύναται εντός των σχολικών δομών. Αποστολή της Διοίκησης, μέσω των Διευθύνσεων, είναι ο εκπαιδευτικός να αφεθεί να επιτελέσει με λειτουργικότητα και απρόσκοπτα το έργο του. Είναι πάγια τακτική στις ευρωπαϊκές χώρες η δημιουργία δομών της Διοίκησης, οι οποίες να διακρίνονται εκτός των άλλων τόσο από διαφάνεια και υπευθυνότητα όσο και από αποτελεσματικότητα και σταθερότητα Η επιλογή διοικητικών υπαλλήλων για την κάλυψη των ως άνω θέσεων, δύναται να υποστηρίξει καλύτερα τις αρχές της διαφάνειας και της σταθερότητας, προκειμένου η παραγωγή του διοικητικού έργου τους, να είναι αποτελεσματικότερη με στόχο την βελτίωση των συνθηκών για την καλύτερη παροχή του εκπαιδευτικού έργου στις σχολικές μονάδες. Με λίγα λόγια η στελέχωση των θέσεων ευθύνης των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης από μόνιμους διοικητικούς υπαλλήλους θα εξασφαλίσει το σταθερό εκείνο πλαίσιο εντός του οποίους θα μπορέσει ο εκπαιδευτικός να προσφέρει το έργο του ανεπηρέαστος, απρόσκοπτα και χωρίς την εμπλοκή του σε διοικητικές αρμοδιότητες. Η διαχρονική εμπλοκή των εκπαιδευτικών στις διοικητικές ευθύνες περισσότερο επέτεινε το πρόβλημα της δυσλειτουργίας των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, παρά επέλυσε ζητήματα. Και αυτό είναι λογικό καθώς οδήγησε σε δομές και ευθύνες υπαλλήλους με διαφορετική ή και αρνητική προσέγγιση του διοικητικού έργου, ενώ η πρόταξη τους αυτή, απότοκος πολιτικών επιλογών για την ικανοποίηση ρουσφετολογικών επιδιώξεων, περισσότερα προβλήματα δημιούργησε στην λειτουργία των σχολικών μονάδων παρά επέλυσε. Όμως με το προς διαβούλευση αυτό νομοσχέδιο, οι συντάκτες τους αποκλείουν τους διοικητικούς υπαλλήλους από τις ανωτέρω θέσεις ευθύνης, με αποτέλεσμα ότι ενώ στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης της χώρας υπηρετούν διοικητικοί υπάλληλοι, οι οποίοι είναι απόλυτα καταρτισμένοι, κάτοχοι μεταπτυχιακών και διδακτορικών τίτλων, με επιμορφώσεις και παρακολούθηση σεμιναρίων, άριστοι γνώστες των αρχών και των λειτουργικών δομών της Διοίκησης, στερούνται της δυνατότητας για την υπηρεσιακή τους εξέλιξη. Έτσι ως αποτέλεσμα θα έχουμε την απώλεια από μέρους της Διοικήσεως ικανών στελεχών τα οποία είναι σε θέση να προσφέρουν. Και το ερώτημα είναι τι τελικά επιθυμεί η Πολιτική ηγεσία; Επιθυμεί να επιλύσει παθογένειες του παρελθόντος, να ακολουθήσει σύγχρονες αρχές διαχείρισης, προκειμένου να γίνει περισσότερο λειτουργική η Διοίκηση απέναντι στους πολίτες και δίκαιη προς τα στελέχη της, υπηρετώντας τον συνταγματικώς οριζόμενο σκοπό της ή όχι;