Αρχική Αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξειςΆρθρο 14 – Υπεύθυνοι Πληροφορικής και Νέων ΤεχνολογιώνΣχόλιο του χρήστη Γιώργος Αυγέρης, Νίκος Τζιμόπουλος | 20 Μαρτίου 2018, 13:00
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Γιατί δεν πρέπει να καταργηθούν ή να υποβαθμιστούν τα ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ο σημαντικός και επιτυχημένος ρόλος των ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. στην τεχνική στήριξη των Σχολικών Μονάδων είναι κοινά παραδεκτός και αποδεικνύεται τόσο ποιοτικά από τις απόψεις των διευθυντών των σχολικών μονάδων, των εκπαιδευτικών αλλά και των τεχνικών του ΠΣΔ, όσο και ποσοτικά από τα στατιστικά στοιχεία του συστήματος helpdesk στο οποίο καταγράφονται οι εργασίες των ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Τα ζητήματα που επιλύουν καθημερινά τα ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. έχουν αναφερθεί πολλάκις σε προηγούμενα σχόλια αλλά και στις προτάσεις που παραδόθηκαν στην ηγεσία του υπουργείου. Οι λόγοι για να καταργήσεις ή να αλλάξεις μια επιτυχημένη δομή λογικά θα πρέπει να είναι κάποιοι από τους παρακάτω: - Γιατί δεν είναι απαραίτητη - Για να γίνει πιο αποδοτική - Γιατί κοστίζει ακριβά - Γιατί υπάρχουν ανάγκες και πρέπει να διατεθεί αλλού το προσωπικό Ποιος από αυτούς τους λόγους ισχύει για τα ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ.; Πιστεύω κανένας και εξηγώ γιατί. Είναι τα ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. τελικά απαραίτητα; Οι πληροφορικές ανάγκες των σχολείων συνεχώς αυξάνονται και η χρήση των Π.Σ. του υπουργείου είναι καθημερινή και επιτακτική. Τα σχολεία εξοπλίζονται με νέα εργαστήρια Πληροφορικής και η ρομποτική σχεδιάζεται να εισαχθεί στα Δημοτικά. Ποιος μπορεί να υποστηρίξει τα σχολεία σε τεχνικά προβλήματα που προκύπτουν από αυτή την διάχυση; Η άποψη ότι ο Καθηγητής Πληροφορικής του σχολείου μπορεί να ανταπεξέλθει σε αυτόν τον ρόλο είναι ουτοπική για τους εξής λόγους: - Δεν διαθέτει τον κατάλληλο εξοπλισμό - Δεν διαθέτει τον απαραίτητο χρόνο. Όπως και όλοι οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί κύριο έργο του είναι η διδασκαλία του μαθήματός του και η προετοιμασία του. Δεν έχει περισσότερο χρόνο από τους συναδέλφους του. (έχει καταργηθεί και η 3ωρη απασχόλησή του στο εργαστήρια) - Πολλές φορές δεν έχει τις απαιτούμενες τεχνικές γνώσεις. Άλλωστε είναι εκπαιδευτικός όχι τεχνικός. - Ο καθηγητής Πληροφορικής πολλές φορές συμπληρώνει ωράριο σε 2 ή 3 σχολεία. Άρα, ή θα υπάρχει μια ικανή δομή υποστήριξης από το Υπουργείο (Κε.ΠΛΗ.Νε.Τ.) ή θα αναλάβουν ιδιώτες τον ρόλο αυτό…. με το αντίστοιχο κόστος βέβαια. Πρέπει επίσης να αναφέρω τον επιμορφωτικό ρόλο που έχουν επιτελέσει πολλά ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. όλα αυτά τα χρόνια, επιμορφώνοντας δωρεάν εκπαιδευτικούς πάνω σε Τ.Π.Ε. Για παράδειγμα μόνο φέτος το ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Κυκλάδων επιμορφώνει εθελοντικά και εντελώς δωρεάν μέσω του δικτύου etwinning, 4.500 εκπαιδευτικούς από όλη την Ελλάδα. Αντίστοιχες επιμορφώσεις για εκπαιδευτικούς υλοποιούν πολλά Πανεπιστήμια επί πληρωμή φυσικά. Γιατί η προτεινόμενη νέα δομή ΔΕΝ είναι πιο αποδοτική και θα αποτύχει. Η προτεινόμενη κατάργηση ουσιαστικά της δομής του ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. και η αντικατάστασή της με την στελέχωση των νεοσύστατων τμημάτων Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών των Διευθύνσεων με 2 αποσπασμένους εκπαιδευτικούς, θα έχει ως συνέπεια την σημαντικότατη υποβάθμιση της παρεχόμενης υποστήριξης στις σχολικές μονάδες την ίδια στιγμή που οι πληροφορικές ανάγκες των σχολείων αυξάνονται συνεχώς (Π.Σ., MySchool, ηλεκτρονικά έγγραφα, ψηφιακές υπογραφές, εργαστήρια πληροφορικής, κοινόχρηστοι υπολογιστές κ.α.) και μαζί με αυτές τα τεχνικά προβλήματα. Είναι απολύτως σίγουρο πως η δομή που προτείνεται δεν θα μπορεί να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις αυτές. Υπάρχουν 14.875 σχολικές μονάδες κατανεμημένες σε 120 διευθύνσεις Α’θμιας και Β’θμιας εκπαίδευσης, οπότε σύμφωνα με το σχέδιο νόμου προκύπτει η αναλογία 1 τεχνικός ανά 124 σχολεία! Το ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. είναι η μοναδική για την οποία υπάρχουν ποσοτικά δεδομένα για το έργο της. Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία από το σύστημα helpdesk (στο οποίο καταγράφεται μόνο ένα κλάσμα των εργασιών των ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ.) για το έτος 2016-17 έχουμε κατά μέσο όρο: - Επιτόπιες επισκέψεις: 0.682 / ημέρα --> 3.5 επισκέψεις την εβδομάδα - Επισκευές/Ενέργειες από το γραφείο: 6.2 / ημέρα Τα παραπάνω είναι μόνο τα καταγεγραμμένα. Πάρα πολλές εργασίες δεν καταχωρίζονται στο helpdesk απο τα ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. είτε γιατί δεν εμπίπτουν σε κάποια απο τις κατηγορίες που υπάρχουν, είτε απο αμέλεια. Στο σχόλιο http://www.opengov.gr/ypepth/?c=54868 περιγράφεται πολύ χαρακτηριστικά μια τυπική μέρα στο ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Από τα παραπάνω προκύπτει το συμπέρασμα ότι στη προτεινόμενη δομή δεν είναι δυνατόν να γίνεται τεχνική στήριξη παρά μόνο υψηλή επίβλεψη. Αυτό δεν είναι πιο αποδοτικό αλλά αποτελεί υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Κοστίζουν ακριβά; Σε κάθε ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. γίνεται κατ’ ελάχιστο 1 format / εβδομάδα. Με κόστος στην αγορά περί του 50€ / format προκύπτει ένα ετήσιο κόστος: 105.300€ μόνο για format! Αν συνυπολογίσουμε και δυσκολότερες εργασίες καθώς και μετακινήσεις τότε το κόστος πολλαπλασιάζεται. Το σχολικό έτος 2016-17 έγιναν 8.867 επιτόπιες επισκέψεις. Πόσο άραγε θα κόστιζαν αυτές από έναν ιδιώτη; Αν υποβαθμιστεί ο ρόλος τους αυτό το κόστος θα επιβαρύνει τις σχολικές μονάδες και τις σχολικές επιτροπές. Άρα τα ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ όχι μόνο δεν κοστίζουν, αλλά εξοικονομούν χρήματα. Γιατί δεν πρέπει να «σπάσει» το ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. σε διευθύνσεις Αθμιας και Βθμιας - Η τεχνική στήριξη αφορά τις σχολικές μονάδες όλων των βαθμίδων. Και οι ανάγκες τεχνικές στήριξης είναι ίδιες τόσο στην Α/θμια όσο και στην Β/θμια. Χωρίζοντας το προσωπικό σε 2 διευθύνσεις, διαιρείς την τεχνογνωσία που υπάρχει στο προσωπικό, οπότε γίνεσαι λιγότερο αποδοτικός. - Η δουλειά των τεχνικών στα ΚΕΠΛΗΝΕΤ δεν είναι απλά μια δουλειά γραφείου που χρειάζεται ένα γραφείο με Η/Υ και τηλέφωνο. Απαιτεί χώρο με εργαλεία, πάγκους εργασίας, δικτυακό εξοπλισμό, μεταχειρισμένα ανταλλακτικά, διαγνωστικές συσκευές, servers κα. Σύμφωνα με την πρόταση νόμου ο υπάρχον εξοπλισμός θα ανήκει πλέον στην Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας, οπότε το ερώτημα που τίθεται είναι: Ο αποσπασμένος στην Α/θμια με τι μέσα θα κάνει την δουλειά του; Τι πρέπει να γίνει τελικά για τα ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ Κατά την γνώμη μου, τα ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. θα πρέπει να διατηρηθούν ως αποκεντρωμένη δομή (όπως και τα Ε.Κ.Φ.Ε.) με επιλογή στελεχών από την Περιφέρεια, και να ανήκουν στην Περιφερειακή Διεύθυνση αφού ο ρόλος τους αφορά την Α/θμια και την Β/θμια. Επίσης θα πρέπει να αναβαθμιστεί ο ρόλος τους ώστε να υποστηρίζουν και τα νεοσύστατα Κ.Ε.Σ.Υ. σε θέματα τηλεδιασκέψεων και επιμόρφωσης. Ακόμη και αν πρέπει να ανήκουν διοικητικά στο Τμήμα Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών τότε θα πρέπει να ανήκουν στο αντίστοιχο τμήμα της Περιφερειακής Δ/νσης και να διατηρήσουν τον εξοπλισμένο χώρο τους. Στελέχωση: Πριν από λιγότερο από ένα μήνα το ίδιο το Υπουργείο με το ΠΔ 18/2008 εκτίμησε πως η δομή ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. πρέπει να υφίσταται και μάλιστα να στελεχώνεται με 189 υπαλλήλους ΠΕ και ΤΕ (ΠΔ 18/2008 αρ. 78Γ), οπότε ο αριθμός των εκπαιδευτικών που θα στελεχώνουν τα ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. είχε ήδη προϋπολογιστεί. Αυτό ανάγεται σε 3.5 υπαλλήλους ανά ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. (57% περισσότερους από το παρόν σχέδιο νόμου). Θεωρώ πως αυτή η εκτίμηση είναι πολύ πιο κοντά στις πραγματικές απαιτήσεις και θα πρέπει επίσης οπωσδήποτε να διατηρηθεί η δυνατότητα ετήσιας απόσπασης εκπαιδευτικών Πληροφορικής στα ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. μιας και μόνο έτσι τελικά καλύπτονται οι πραγματικές ανάγκες της κάθε περιφέρειας. Ακόμη και το οργανόγραμμα έχει σοβαρά ζητήματα όσο αναφορά τη στελέχωση (π.χ. στις Κυκλάδες προβλέπει 4 θέσεις για ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. για την υποστήριξη 270 σχολείων, και 14 θέσεις διοικητικών Πληροφορικής που θα ασχολούνται με την τεχνική υποστήριξη 3 γραφείων!). Φαίνεται ότι υπάρχει ζήτημα σχεδιασμού και στρατηγικής στο Υπουργείο, αλλά αν η διαβούλευση έχει πραγματικό νόημα τότε υπάρχει εμπεριστατωμένος λόγος να διορθωθούν κάποιες διατάξεις.