Αρχική Αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξειςΆρθρο 07 – Αποστολή και αρμοδιότητες των Κ.Ε.Σ.Υ.Σχόλιο του χρήστη Γεώργιος Κομιώτης | 23 Μαρτίου 2018, 00:34
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΑΡΘΡΟ 7 1) Ο διακριτός ρόλος του Ε.Π. να έχει καθορισμένο και σαφές πλαίσιο αρμοδιοτήτων και καθηκόντων. 2) Να υπάρχει σαφής προσδιορισμός του ρόλου και της κύριας αποστολής του θεσμού Επαγγελματικός Προσανατολισμός. Το σχολείο οφείλει να προετοιμάσει τους μαθητές/τριες να σπουδάσουν αυτό που πραγματικά επιθυμούν και μπορούν και όχι εκεί που τους σπρώχνει το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Απαιτούνται για το σκοπό αυτό οργανωμένες και αναβαθμισμένες υπηρεσίες Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού, οι οποίες θα καθορίζονται από ένα σαφές πλαίσιο αρμοδιοτήτων και καθηκόντων, το οποίο πρέπει να διασφαλιστεί στη νέα δομή Κ.Ε.Σ.Υ. Προκύπτουν ως αναγκαιότητα οι παρεμβάσεις επαγγελματικού προσανατολισμού από Γ΄ Γυμνασίου έως και Γ΄ Λυκείου για την υποστήριξη μέσω ατομικής ή ομαδικής συμβουλευτικής υποστήριξης, πληροφόρησης, βοήθειας, μέσω project, δημιουργία Ατομικού Φακέλου Δεξιοτήτων με τον ορισμό συγκεκριμένων παραδοτέων σε συνεργασία του σχολείου με το ΚΕΣΥΠ. Το ΚΕΣΥ υποστηρίζει τις σχολικές μονάδες Π/βάθμιας και Δ/βάθμιας εκπαίδευσης. Επομένως το θέμα της μετάβασης είναι σημαντικό να υποστηριχθεί και άπτεται των αρμοδιοτήτων του Ε.Π. 3) Τα ΚΕ.ΣΥ.Π. απευθύνονται σε όλους τους μαθητές/τριες Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου, σε Γονείς, εκπαιδευτικούς και σε κοινό νέων έως 25 ετών και μπορούν να τα επισκεφτούν όσες φορές επιθυμούν. Θεωρείται απαραίτητο να υπάρχουν χωροταξικά κατανεμημένα τα ΚΕΣΥ.Π. με τέτοια γεωγραφική διασπορά, ώστε ισότιμα όλοι οι μαθητές/τριες και λοιποί ενδιαφερόμενοι να μπορούν να έχουν πρόσβαση. Η υφιστάμενη χωροταξική κατανομή των ΚΕ.ΣΥ.Π είναι απαραίτητο όχι μόνο να διατηρηθεί αλλά και να ενισχυθεί σε βάθος χρόνου. Ας μην ξεχνάμε την ιδιαιτερότητα της χώρας μας σε ορεινές και νησιωτικές περιοχές. Αυτό θεωρούμε ότι είναι αυτονόητο, εφόσον στόχος της αλλαγής αυτής είναι η ισότιμη πρόσβαση στο εκπαιδευτικό έργο. 4) Οι χώροι που θα στεγαστούν οι αρμοδιότητες του ΚΕΣΥ με τους διαφορετικούς διακριτούς ρόλους να πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές, για να εξασφαλίζεται η συμβουλευτική διαδικασία με σεβασμό στο άτομο που συμμετέχει. Πρέπει να είναι προσβάσιμες σε όλους τους ενδιαφερόμενους της περιοχής που εξυπηρετεί η νέα δομή. Για αποτελεσματικές και αξιοπρεπείς υπηρεσίες Ε.Π. πρέπει να διατηρηθούν οι χώροι των ΚΕΣΥΠ. 5) Στελέχωση με προσωπικό με εξειδίκευαη στον Ε.Π. αναλογικά με τον αριθμό των σχολείων και των μαθητών/τριών. 6) Στόχος του ΚΕΣΥ μεταξύ των άλλων οφείλει να είναι η εξασφάλιση ενός δημόσιου και δωρεάν συστήματος Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Συμβουλευτικών Υπηρεσιών, το οποίο θα είναι αξιόπιστο, αποτελεσματικό και σύμφωνο με τα Ευρωπαϊκά δεδομένα. Έτσι θα μπορούν όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από την οικονομική και κοινωνική τους κατάσταση, να απολαμβάνουν ισότιμα, σε όποια περιοχή της χώρας κι αν βρίσκονται, αυτές τις δωρεάν υπηρεσίες, οι οποίες υποστηρίζουν τη σχολική κοινότητα και το εκπαιδευτικό έργο, διότι ο θεσμός της Συμβουλευτικής και του Επαγγελματικού Προσανατολισμού συνδέεται άμεσα με τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης και συμβάλλει σημαντικά στην προετοιμασία των νέων, ώστε να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στην κοινωνική και επαγγελματική τους ζωή. Εάν εκλείψουν οι δομές και τα επιμορφωμένα στελέχη τους, τότε θα αναγκαστούν οι μαθητές/τριες να προσφύγουν στον ιδιωτικό τομέα με ό,τι αυτό, συνεπάγεται για τα οικονομικά της οικογένειας που δεν μπορεί να καλύψει κι αυτό το δυσβάσταχτο έξοδο. Η ισότιμη πρόσβαση δε θα υπάρχει και τα παιδιά θα προσφεύγουν, – αν φυσικά μπορούν, – σε ιδιώτες (180 με 200 ευρώ τουλάχιστον ένα π.χ. τεστ στον ιδιωτικό τομέα ή η συμπλήρωση του μηχανογραφικού). 7) Στο θεσμό του ΣΕΠ στην τυπική εκπαίδευση υπάρχουν εκπαιδευτικοί/σύμβουλοι με μεταπτυχιακές σπουδές και εξειδικευμένες/στοχευμένες επιμορφώσεις στα αντικείμενα της Συμβουλευτικής και του Ε.Π. σε ειδικά ετήσιας διάρκειας προγράμματα σπουδών στα Πανεπιστήμια και με την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας. Αυτή η εμπειρία χρόνων είναι μια προστιθέμενη αξία, η οποία πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη, διότι αποτελεί σημαντική υποστήριξη και βοήθεια σε αυτήν την κομβική, για τα παιδιά, χρονική περίοδο. Τα στελέχη των ΚΕ.ΣΥ.Π. είναι εκπαιδευτικοί με διδακτική εμπειρία, εκπαιδευτικοί της τάξης και μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας. Γνωρίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία και αυτό τους καθιστά τους πλέον κατάλληλους να προσφέρουν υπηρεσίες Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Η υπηρεσία των στελεχών στα ΚΕ.ΣΥ.Π. βρίσκεται σε πλήρη συνάφεια και σε ευθεία εξάρτηση με το παρεχόμενο διδακτικό έργο στις σχολικές μονάδες. Η εμπειρία των στελεχών των ΚΕ.ΣΥ.Π. μπορεί να αξιοποιηθεί και στις επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών του σχολείου, ΓΕ.Λ., ΕΠΑ.Λ., ΓΥΜΝΑΣΙΩΝ σε θέματα Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Οι υπεύθυνοι Ε.Π. έχουν την ευθύνη διοργάνωσης ενημερώσεων και επισκέψεων μαθητών/-τριών Γ΄ Γυμνασίου και Α΄ ΓΕ.Λ. – ΕΠΑ.Λ. σε Σχολικές Μονάδες ΕΠΑ.Λ. και Εργαστηριακά Κέντρα. 8) Ο ΣΕΠ λειτουργεί διαμεσολαβητικά μεταξύ του ατόμου και της κοινωνίας και των εκπαιδευτικών και επαγγελματικών ευκαιριών που αυτή παρέχει, μεταξύ των ατομικών φιλοδοξιών και της πραγματικότητας. Είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τις περιρρέουσες οικονομικές, κοινωνικές, πολιτιστικές και πολιτικές συνθήκες τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Στο πλαίσιο της κοινωνικοοικονομικής κρίσης, καθώς έχει αποδειχτεί από διεθνείς έρευνες, είναι σημαντικό και ανταποδοτικό το όφελος που προκύπτει για την Πολιτεία και την κοινωνία από την ύπαρξη και λειτουργία υπηρεσιών συμβουλευτικής και επαγγελματικού προσανατολισμού στην εκπαίδευση. 9) Υλικοτεχνική υποδομή και υποστηρικτικό υλικό, αλλά και η δημιουργία ενός κεντρικού φορέα υποστήριξης των υπηρεσιών Ε.Π. στο Υπουργείο Παιδείας θα συμβάλλει καθοριστικά στην αναβάθμιση του ρόλου και στην καλύτερη δυνατή παροχή υπηρεσιών Ε.Π. Οι δομές των ΚΕΣΥ στον τομέα του ΕΠ θα υποστηρίζονταν πιο συστηματικά από ένα κεντρικό όργανο που θα στηρίζει τον τρόπο επικοινωνίας των δομών μεταξύ τους, τη δημιουργία μιας ειδικής πλατφόρμας πληροφόρησης και ενημέρωσης σε θέματα που άπτονται του ΕΠ. 10) Οι υπεύθυνοι Ε.Π. μπορούν να παρέχουν συμβουλευτικές υπηρεσίες σε μαθητευόμενους έως 25 ετών πριν, κατά τη διάρκεια και στο τέλος του προγράμματος Μαθητείας ΕΠΑΛ ( παρ. 5, άρθρο 7, ΦΕΚ 491/20-02-2017/τ.Β’ «Πλαίσιο Ποιότητας Μαθητείας»). 11) Στο θέμα της μαθητικής διαρροής οι κατάλληλα οργανωμένες υπηρεσίες Ε.Π. θα προσφέρουν σημαντική υποστήριξη και βοήθεια. Η ανισότητα στις δυνατότητες μετάβασης ορισμένων ομάδων, όπως οι νέοι/ες από στερημένο πολιτιστικά και οικονομικά περιβάλλον ή τα παιδιά μεταναστών και προσφύγων, οι Ρομά, μαθητές/τριες σε σχολεία φυλακών, οι νέοι εκτός εκπαίδευσης, κατάρτισης και απασχόλησης (NEETS) κ.λ.π. απαιτεί να μπορούν να βοηθηθούν αυτές οι ομάδες ουσιαστικά με την ενδυνάμωσή τους σε προσωπικές και επαγγελματικές δεξιότητες. Ο ρόλος των συμβούλων Σ.Ε.Π. αποδεικνύεται σημαντικός και αναγκαίος. 12) Η στήριξη και ενίσχυση του Ε.Π. θα πραγματοποιηθεί με τη λειτουργία Γραφείων Επαγγελματικού Προσανατολισμού στα ΛΥΚΕΙΑ, ώστε να διευκολύνει μαθητές/τριες και αποφοίτους/τες για την κατάλληλη ένταξη και μετάβασή τους στις σπουδές, την αγορά εργασίας και να στηρίξουν παρεμβάσεις με αντικείμενο την ανάπτυξη του επιχειρηματικού πνεύματος και την προώθηση επιχειρηματικών ιδεών των νέων σε τοπικό και γενικότερο επίπεδο εντός του εκπαιδευτικού συστήματος.