Αρχική Αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξειςΆρθρο 19 – Μεταβατικές διατάξειςΣχόλιο του χρήστη Νίκος Στεφανόπουλος | 24 Μαρτίου 2018, 20:33
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Οι πολιτικές αποφάσεις, για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση των μαθητών και μαθητριών της χώρας μας, δημιούργησαν δυο πεδία δράσης στο Εκπαιδευτικό μας Σύστημα: Α1. Τα Σχολικά Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Νόμος 1892/31-07-1990, παράγραφος 13, άρθρο 111 και Υπ. Απ. 4867/92), τα οποία πραγματοποιούνται σε εθελοντική βάση με την παιδαγωγική και διοικητική καθοδήγηση των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Σχολικών Δραστηριοτήτων και Α2. τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.) Ειδικότερα οι Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Υπ. Σχολ. Δραστηριοτήτων Τοπικών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης καθώς και τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Κ.Π.Ε., κατά γενική ομολογία έχουν συμβάλει αποφασιστικά στην εισαγωγή, υποστήριξη και εδραίωση σε σημαντική κλίμακα καινοτόμων εκπαιδευτικών πρακτικών διαθεματικής, βιωματικής και ενεργητικής μάθησης στο σημερινό σχολείο. Επιπρόσθετα, αποτέλεσαν την αφετηρία και πρωτοπορία πολλαπλών αλλαγών και εκσυγχρονισμού στις μεθοδολογίες της εκπαιδευτικής διαδικασίας και των συστημάτων μάθησης στο νέο σχολείο, καθώς και την ένταξη των άλλων καινοτομιών στην εκπαίδευση (Αγωγή Υγείας, Πολιτιστικά προγράμματα, ερευνητικές εργασίες-project, πιλοτικά σχολεία, μουσειακή αγωγή, φιλαναγνωσία, ομαδοσυνεργατική μάθηση κ.ά), με κατεύθυνση και στόχο την Εκπαίδευση για την Αειφορία. Ο ρόλος και το έργο του Υπευθύνου Σχολικών Δραστηριοτήτων, οι οποίοι καταργούνται με το παρόν νομοσχέδιο, είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την εφαρμογή των αρχών της ΕΑΑ στη Σχολική Μονάδα διά μέσου της καθοδήγησης και στήριξης των πολύμηνων προγραμμάτων, της ταχύρυθμης απογευματινής επιμόρφωσης που οργανώνουν σε τοπικό επίπεδο αλλά και των σεμιναρίων, της σύνδεσης της σχολικής κοινότητας με τις υποστηρικτικές δομές της ΕΑΑ, της παραγωγής εκπ. Υλικού, της ίδρυσης και λειτουργίας τοπικών δικτύων Σχολείων κλπ. Αρκεί και μόνο η επίσκεψή και ζωντανή παρουσία του Υπευθύνου στο Σχολείο να φέρει αυτό το κλίμα αλλαγής για να πιστούν οι εκπαιδευτικοί να αναλάβουν προγράμματα και δράση ώστε να μετέχουν σε μια εθελοντική εκπαιδευτική διαδικασία. Η υπαγωγή του έργου των Υπ Σχ. Δραστηριοτήτων στα υπό ίδρυση ΚΕΑ: - δημιουργεί ένα σύστημα συγκεντρωτικό και αναποτελεσματικό στη στήριξη και καθοδήγησης της Σχολικής Μονάδας σε θέματα ΕΑΑ. (Στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης που υπηρετώ εκπονούνται τη φετινή σχ. χρονιά 1500 προγράμματα Σχ Δραστηριοτήτων (Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης- Αγωγής Υγείας- Πολιτιστικών Θεμάτων ) και στις δύο βαθμίδες Εκπ/ης τα οποία υποστηρίζονται από τους έξι (6) Υπευθύνους Σχ. Δραστηριοτήτων, τα 20 ΚΠΕ της χώρας στην εμβέλεια των οποίων ανήκει η Δ/νση Εκπ/σης , τις ΜΚΟ και τους άλλους φορείς που διαθέτουν σχετικά εκπ. Προγράμματα και έχουν την έγκριση του Υπ. Παιδείας η δε επικοινωνία τους με τη Σχολική μονάδα γίνεται δια του Υπευθύνου Σχολικών Δραστηριοτήτων. -Το προτεινόμενο από το νομοσχέδιο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των ΚΕΑ, εκ των οποίων τα περισσότερα βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές, μακριά από την έδρα της Δ/νσης Εκπ/σης (ΚΠΕ Κλειτορίας-Άνδρου-Σουφλίου κλπ) με τις συρρικνωμένες παιδαγωγικές ομάδες και το τεράστιο έργο που καλούνται να επιτελέσουν σε τοπικό επίπεδο, αφαιρεί ουσιαστικά τη δυνατότητα των μαθητών αστικών κέντρων να μελετήσουν με βιωματικό τρόπο φυσικά οικοσυστήματα, επισκεπτόμενοι ένα ΚΕΑ εκτός περιφέρειας, όπως γινόταν μέχρι τώρα, το αντίστροφο δε ισχύει για τους μαθητές της περιφέρειας επισκεπτόμενοι ένα αστικού τύπου ΚΕΑ. Το ίδιο ισχύει για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών με εργαστηριακή –βιωματική μέθοδο, δεδομένου ότι η εξ αποστάσεως επιμόρφωση και στήριξη μπορεί να λειτουργήσει στην ΕΑΑ δευτερευόντως. -Η αποτίμηση της εμπειρίας από την 28ετή εφαρμογή των προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης- Αγωγής Υγείας και Πολιτιστικών θεμάτων και της λειτουργίας των υποστηρικτικών σε αυτά δομών δείχνει ότι θα πρέπει: -τα ΚΕΑ να λειτουργήσουν ως αποκεντρωμένες δομές στήριξης της ΕΑΑ σε επίπεδο περιφέρειας και όμορων περιφερειών ώστε κάθε σχολική μονάδα να έχει τη δυνατότητα ζωντανής βιωματικής σύνδεσης με ΚΕΑ πέραν του τοπικού, δεδομένου ότι τα ΚΠΕ αναπτύσσουν προγράμματα που αφορούν τη διαχείριση τοπικού περιβάλλοντος και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της (Εθνικοί- Δρυμοί-Προστατευόμενες περιοχές, τοπικά προϊόντα) με κατεύθυνση την Α.Α. (αποκεντρωτικό σύστημα). -να υπάρξει μεταβατική 3ετής περίοδος όπου θα διατηρηθεί ο θεσμός του Υπευθύνου Σχολικών Δραστηριοτήτων εισάγοντας της αρχές και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ΕΑΑ στη Σχολική μονάδα μέσω των Προγραμμάτων και των δράσεων σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης. Θυμίζω ότι οι Υπεύθυνοι Σχολικών Δραστηριοτήτων είναι εκπαιδευτικοί με τεράστια εμπειρία και γνώση στην ΕΑΑ διαχειρίστηκαν τα θέματα της 10ετίας της ΕΑΑ στα σχολεία της χώρας με μεγάλη επιτυχία για την οποία η πατρίδα μας έλαβε συγχαρητήρια στη συνάντηση του Nagogia της Ιαπωνίας. -στο 3ετές διάστημα θα πρέπει να βελτιωθούν τα αναλυτικά προγράμματα καθώς και τα Σχολικά Εγχειρίδια, που διδάσκονται στην τάξη και που λίγη ή καμία σχέση έχουν με την ΕΑΑ. Η αποτίμηση και αξιολόγηση του όλου εγχειρήματος μετά την μεταβατική τριετία εφαρμογής, θα αποτελέσει τη βάση για τη διάχυση - πέραν της εθελοντικής συμμετοχής - της ΕΑΑ στο όλο το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Νίκος Στεφανόπουλος Υπεύθυνος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Π.Ε. Δ΄ Αθήνας