Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Όσον αφορά στη μετονομασία των Κ.Π.Ε. σε Κ.Ε.Α., προτείνεται η ονομασία «Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για την Αειφορία (Κ.Π.Ε.Α.)», που αποτυπώνει τη συνέχεια στην ιστορία του επιτυχημένου θεσμού των Κ.Π.Ε., διατηρώντας τη σαφή ταυτότητα του έργου τους, ζητούμενο σε κάθε σύγχρονη εκπαιδευτική δομή, αλλά και αναδεικνύει τον ιδιαίτερο ρόλο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στα θέματα της Αειφορίας, όπως συμβαίνει σε όλο τον κόσμο. Εξάλλου, σύμφωνα με το Σχέδιο Νόμου, ως αποστολή των Κ.Ε.Α. ορίζεται (άρθρο 1, παρ. α): «η υποστήριξη των σχολικών μονάδων σε θέματα σχετικά με την εκπαίδευση για την αειφορία, με έμφαση στο περιβάλλον και σε όλους τους τομείς που σχετίζονται με την αειφόρο ανάπτυξη, όπως η υγεία και ο πολιτισμός». Επιπρόσθετα, η ονομασία «Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για την Αειφορία (Κ.Π.Ε.Α.)» είναι σύμφωνη με την πρόταση που έγινε από την ομάδα που αξιολόγησε τα Κ.Π.Ε. (2016) αλλά και την ομάδα εργασίας που είχε συσταθεί από τον ΓΓ του ΥΠΠΕΘ (2017) για την επεξεργασία του νέου θεσμικού πλαισίου της ΠΕ/ΕΑ. - Στο άρθρο 12, παράγραφος 2, περίπτωση α προτείνεται να ενσωματωθεί σαφής αναφορά στον υπερτοπικό ρόλο των Κ.Ε.Α. και να συμπεριληφθεί η έννοια των νομών (περιφερειακών ενοτήτων) εμβέλειας και θεμάτων καταμερισμού του χρόνου δράσεων των Κ.Ε.Α. για εκπαιδευτικούς και μαθητές ανάμεσα στις περιοχές εμβέλειας και την υπόλοιπη χώρα. Επιπρόσθετα, προτείνουμε την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων μόνον κατ΄ εξαίρεση στις σχολικές μονάδες, αφού η μέχρι σήμερα εμπειρία υποδεικνύει ότι οι εγκαταστάσεις και ο σύγχρονος εξοπλισμός των Κ.Ε.Α., οι στοχευμένες και καλά οργανωμένες δραστηριότητες που αναπτύσσονται τόσο στους εσωτερικούς χώρους τους, όσο και σε επιλεγμένα εξωτερικά πεδία (φυσικού ή δομημένου περιβάλλοντος) συμβάλλουν σημαντικά στην ποιότητα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων τους. Σε συνδυασμό με όσα αναφέρονται, η εμπειρία υλοποίησης προγραμμάτων από τα Κ.Π.Ε. στις σχολικές μονάδες υποδεικνύει ότι υπάρχει αναστάτωση στη σχολική ζωή, αφού στο πρόγραμμα ή τη δράση συμμετέχει μία μόνον ομάδα ή τάξη, ενώ εντοπίζονται και άλλα προβλήματα σε σχέση με την υλοποίηση του προγράμματος (κουδούνι, διαλείμματα κ.λπ.). Ειδικότερα, προτείνεται η διαμόρφωση της παραγράφου ως εξής: 2. α) Αναπτύσσουν και υλοποιούν εκπαιδευτικά προγράμματα και δράσεις για μαθητές και εκπαιδευτικούς των σχολικών μονάδων της περιοχής ευθύνης τους καθώς και σχολικών μονάδων άλλων περιοχών (των περιφερειακών ενοτήτων εμβέλειας κάθε Κ.Ε.Α.), οι οποίες καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και ισχύουν για 3 χρόνια. Οι περιοχές εμβέλειας καθορίζονται με τέτοιον τρόπο ώστε κάθε Κ.Ε.Α. να απευθύνεται σε παρόμοιο αριθμό σχολικών μονάδων, μαθητών και εκπαιδευτικών για να επιτυγχάνεται βελτιστοποίηση των δυνατοτήτων συμμετοχής των μαθητών και εκπαιδευτικών της χώρας στα εκπαιδευτικά προγράμματα και δράσεις των Κ.Ε.Α. Κάθε Κ.Ε.Α. διαθέτει τουλάχιστον το 70% των δράσεών του στην παροχή υπηρεσιών σε μαθητικές ομάδες και εκπαιδευτικούς των περιοχών εμβέλειάς του, ενώ μπορεί να διαθέτει έως το 30% των δράσεών του σε σχολικές μονάδες εκτός εμβέλειάς του. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα και οι δράσεις των Κ.Ε.Α. υλοποιούνται στις εγκαταστάσεις των Κ.Ε.Α., σε επιλεγμένους κατάλληλους χώρους και κατ’ εξαίρεση στις σχολικές μονάδες. - Στο άρθρο 12, παράγραφος 2, χρειάστηκαν 10 περιπτώσεις, α έως ι, για να περιγραφεί ο ρόλος (παιδαγωγικός, εκπαιδευτικός, επιστημονικός & ερευνητικός) και οι αρμοδιότητες των Κ.Ε.Α., που περιλαμβάνουν όχι μόνο τις μέχρι σήμερα αρμοδιότητες των Κ.Π.Ε. αλλά και την ενσωμάτωση των αρμοδιοτήτων των καταργούμενων Υπευθύνων των Διευθύνσεων (Σχολικών Δραστηριοτήτων, Περ. Εκπαιδ., Αγ. Υγείας, Πολιτ. Θεμάτων), ενώ παράλληλα διευρύνεται η θεματολογία της ενασχόλησής τους. Πώς είναι δυνατόν να εκπληρωθεί όλο αυτό το έργο με 4 μόνον εκπαιδευτικούς κι ενώ υπάρχει ως επιπρόσθετη όλη η γραφειοκρατική δουλειά που απαιτείται για τη λειτουργία του Κ.Ε.Α.; Είναι προφανές ότι η επέκταση των αρμοδιοτήτων των Κ.Ε.Α. σε συνδυασμό με τη συρρίκνωση της στελέχωσής τους θα επιφέρει σημαντική υποβάθμιση της ποιότητας του έργου τους. Υπενθυμίζεται ότι στην πρώτη εμφάνιση του νόμου, το φθινόπωρο, προβλέπονταν 5 εκπ/κοί για κάθε Κ.Ε.Α. Και τότε όμως είχαμε διατυπώσει την αντίρρησή μας, τονίζαμε ότι η λειτουργία των Κ.Ε.Α. με 5 μόνον εκπ/κούς είναι αδύνατη και είχαμε αντιπροτείνει τον αριθμό των 7 τουλάχιστον εκπαιδευτικών για την ορθολογική λειτουργία και την εκπλήρωση των καθηκόντων που ανατίθενται στα Κ.Ε.Α. Παράλληλα, είχαμε διατυπώσει την άποψη ότι απαιτείται η ενίσχυση κάθε Κ.Ε.Α. με την πρόσθεση μίας θέσης διοικητικού γραμματέα για την διευκόλυνση των εκπαιδευτικών να ασχοληθούν με τον παιδαγωγικό και διδακτικό τους ρόλο. Αντ’ αυτών διαπιστώνουμε περαιτέρω αποδυνάμωση του πλήθους των υπηρετούντων σε κάθε Κ.Ε.Α. Είναι προφανές ότι με την αποδυνάμωση αυτή δεν μπορεί να υπάρξει αποτελεσματική λειτουργία και ότι αντί να βελτιωθεί η λειτουργία του θεσμού θα αποδυναμωθεί και ενδεχομένως θα ευτελιστεί. Προτείνουμε τη στελέχωση με 7 τουλάχιστον εκπαιδευτικούς και την ενίσχυση του προσωπικού των Κ.Ε.Α. με διοικητικό γραμματέα. Ως προς τις βαθμίδες εκπ/σης, προτείνουμε οι τρεις να προέρχονται από τη δευτεροβάθμια και οι τρεις από την πρωτοβάθμια, ενώ ο Προϊστάμενος του ΚΕΑ να επιλέγεται ανεξάρτητα από τη βαθμίδα που υπηρετεί.