Αρχική Αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξειςΆρθρο 04 – Ίδρυση Περιφερειακών Κέντρων Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.)Σχόλιο του χρήστη Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Νάξου, Αμοργού και Μικρών Κυκλάδων | 26 Μαρτίου 2018, 12:15
ΘΕΜΑ: «Σχέδιο νόμου για την αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της εκπαίδευσης» Το Δ.Σ. του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Νάξου, Αμοργού & Μ. Κυκλάδων, μελετώντας το καινούριο σχέδιο νόμου για την αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, εκφράζει τον προβληματισμό του για την εφαρμογή του συγκεκριμένου σχεδίου, καθώς τα όσα αναφέρονται για τις νέες δομές, παρά τους διακηρυσσόμενους στόχους για αποτελεσματική παιδαγωγική παρέμβαση και επιστημονική εποπτεία, αυτό που διαφαίνεται είναι ότι θα οδηγήσει σε ένα συγκεντρωτικό, χαώδες, αναποτελεσματικό σύστημα απομακρυσμένο από το σχολείο και τις ανάγκες του, υπηρετώντας επιδιώξεις που βρίσκονται στον αντίποδα των επιτακτικών και διαχρονικών αιτημάτων του εκπαιδευτικού κλάδου με αρνητικά αποτελέσματα για την εκπαίδευση. Όσο και αν προσπαθήσαμε να εντοπίσουμε θετικά σημεία, όπως ο διαχωρισμός της διοίκησης από την επιστημονική καθοδήγηση, οι ομάδες εκπαιδευτικών και σχολείων, η επιλογή και όχι ο διορισμός των Περιφερειακών διευθυντών εκπαίδευσης από συμβούλια όμως απόλυτα ελεγχόμενα από την Κυβέρνηση θεωρούμε ότι είναι τόσο λιγοστά και τόσο υπονομευμένα από τις υπόλοιπες διατυπώσεις, που δεν στοιχειοθετούν ούτε κατ’ελάχιστο μια αντίληψη μεγάλης μεταρρύθμισης, όπως δήλωσε ο ίδιος ο Υπουργός. Κυρίαρχο και βασικότερο χαρακτηριστικό του σχεδίου είναι ότι διακατέχεται από τη μνημονιακή λογική των περικοπών και ξεκάθαρος στόχος του είναι η συγχώνευση δομών και υπηρεσιών. Τα ΠΕ.Κ.Ε.Σ. απορροφούν τα τμήματα επιστημονικής καθοδήγησης, τους σχολικούς συμβούλους και τα Π.Ε.Κ. Τα Κ.Ε.Σ.Υ. ουσιαστικά καταργούν και συγχωνεύουν τα ΚΕΔΔΥ, τα ΚΕΣΥΠ, τους Σταθμούς Συμβουλευτικής Νέων. Τα Κ.Ε.Α. συνενώνουν τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, την αγωγή υγείας, τις σχολικές δραστηριότητες, των πολιτιστικών θεμάτων, την περιβαλλοντική αγωγή για τη μείωση θέσεων και όχι για την καλύτερη λειτουργία της εκπαίδευσης. Η ουσία είναι ότι για ακόμη μια φορά η νησιωτική Ελλάδα και συγκεκριμένα τα νησιά των Κυκλάδων αδικούνται, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η νησιωτικότητα, η άσχημη ακτοπλοϊκή σύνδεση, το πλήθος των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε 24 νησιά. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται και στο άρθρο 4 για την Ίδρυση Περιφερειακών Κέντρων Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.) σε όλες τις νησιωτικές εκπαιδευτικές περιφέρειες ιδρύονται ΠΕ.Κ.Ε.Σ. τα οποία έχουν στην περιοχή ευθύνης τους 2-3 νησιά, όπως για παράδειγμα στο Βόρειο Αιγαίο το 1ο με έδρα τη Μυτιλήνη και το 2ο με έδρα τη Χίο και περιοχή ευθύνης τις σχολικές μονάδες Χίου και Σάμου. Στα Ιόνια Νησιά 1ο με έδρα την Κέρκυρα και περιοχή ευθύνης τις σχολικές μονάδες και Κέρκυρας και Λευκάδας και το 2ο με έδρα τη Αργοστόλι και περιοχή ευθύνης τις σχολικές μονάδες Κεφαλληνίας και Ζακύνθου. Σε αντίθεση με το Νότιο Αιγαίο, ιδρύονται το 1ο με έδρα τη Σύρο και περιοχή ευθύνης τις σχολικές όλων των Κυκλάδων δηλαδή 24 νησιών και το 2ο με έδρα τη Ρόδο και περιοχή ευθύνης τις σχολικές μονάδες της Δωδεκανήσου. Σχετικά με το ΠΕ.Κ.Ε.Σ. που ιδρύεται στις Κυκλάδες διερωτόμαστε πώς θα μπορούσε να είναι εφικτά δυνατό να συντονίζονται 24 νησιά από ένα ΠΕ.Κ.Ε.Σ. και έχοντας ως δεδομένες τις δυσκολίες της νησιωτικότητας, της συγκοινωνίας και της διασύνδεσής τους; Τη στιγμή που τα πολλαπλά ακτοπλοϊκά δρομολόγια του καλοκαιριού μειώνονται κατά τους χειμερινούς μήνες με αποτέλεσμα κάποια νησιά να έχουν ακτοπλοϊκή σύνδεση μόνο μία με δύο φορές την εβδομάδα; Η ανάγκη ίδρυσης τουλάχιστον 2 ΠΕ.Κ.Ε.Σ. στις Κυκλάδες κρίνεται επιτακτική. Προτείνεται η ίδρυση ακόμη ενός ΠΕ.Κ.Ε.Σ. εκτός αυτού της Σύρου με έδρα τη Νάξο, το οποίο θα μπορούσε να αποτελεί και την περιοχή ευθύνης του Κ.Ε.Σ.Υ. Νάξου των οποίων η περιοχή ευθύνης θα συνδυάζει την ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών με βάση την υφιστάμενη κατάσταση. Συγκεκριμένα, το ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Νάξου θα μπορούσε να περιλαμβάνει Πάρο, Αντίπαρο, Νάξο και Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό, Ίο, Σαντορίνη, Θηρασία, Ανάφη, Σίκινο, Φολέγανδρο και αυτό της Σύρου τα υπόλοιπα νησιά των Κυκλάδων. Επίσης, με τη διατήρηση του Κ.Ε.Σ.Υ. στη Νάξο και ο συνδυασμός του με την ίδρυση ενός ΠΕ.Κ.Ε.Σ. στη Νάξο θα οδηγήσει στην αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης στην περιοχή της Νάξου και της ευρύτερης περιοχής. Σε αυτό το σημείο αξίζει, να σημειωθεί ότι με την κατάργηση του θεσμού των Σχολικών Συμβούλων και η αντικατάστασή τους από τα ΠΕ.Κ.Ε.Σ. και από απομακρυσμένες συγκεντρωτικές δομές στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης θα δημιουργηθούν τεράστια προβλήματα, τα οποία αντί να επιλυθούν θα διογκωθούν, με κυρίαρχο την αποδυνάμωση των σχολείων από την απαραίτητη επιστημονική και παιδαγωγική καθοδήγηση. Η μη δημιουργία ενός ακόμη ΠΕ.Κ.Ε.Σ. θα επιφέρει πολλές δυσκολίες, προβλήματα, αβεβαιότητα, δυσλειτουργίες, στερώντας από εκπαιδευτικούς, μαθητές, σχολική κοινότητα την ουσιαστική υποστήριξη και αρωγή στο δύσκολο και απαιτητικό έργο της εκπαίδευσης. Παράλληλα, εκφράζεται η αγωνία και ο έντονος προβληματισμός για την περαιτέρω υποβάθμιση και απαξίωση του εκπαιδευτικού έργου. Η μη υπογραφή από καμία επιστημονική ομάδα, η μη παράθεση βιβλιογραφίας ή επιστημονικής καθοδήγησης του νέου σχεδίου για τις δομές, αποδεικνύει την προχειρότητά του και τη μη λήψη παραγόντων και περιπτώσεων, όπως αυτών της νησιωτικότητας. Αναπόφευκτα λοιπόν, η εφαρμογή του νέου σχεδίου θα οδηγήσει στην αποδυνάμωση του εκπαιδευτικού έργου, της παρεχόμενης εκπαίδευσης στους μαθητές και θα συντελέσει στην πλήρη αποδυνάμωση της δημόσιας εκπαίδευσης, στο πλαίσιο μνημονιακών υποχρεώσεων και όχι υπαρκτών ζητημάτων και προβλημάτων της εκπαιδευτικής κοινότητας. Ακόμη, αξίζει να αναφερθεί πως η ίδρυση ενός Κ.Ε.Α. και στη Νάξο μαζί με τις παραπάνω δομές των ΠΕ.Κ.Ε.Σ. και Κ.Ε.Σ.Υ., κρίνεται εξίσου αναγκαίο καθώς, τα Κ.Ε.Α., ως μετεξέλιξη των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.), ενσωματώνουν τις αρμοδιότητες των υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών Θεμάτων και Πολιτιστικών Δραστηριοτήτων και θα είναι κοινό για τις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης. Πόσο αποτελεσματικό θα μπορεί να είναι άραγε για μια τόσο μεγάλη περιοχή όπως αυτή των Κυκλάδων να υποστηρίζεται από 1 Κ.Ε.Α. αυτό της Άνδρου; Η ίδρυση ενός ακόμη Κ.Ε.Α. θα έχει εκπαιδευτικό και επιστημονικό περιεχόμενο, αφού θα μπορούσε να λειτουργήσει ως πυρήνας μελέτης του ιδιαίτερου φυσικού και του πολιτισμικού περιβάλλοντος της περιοχής και θα συμβάλλει στη γενικότερη ανάπτυξη της περιοχής. Ένας από τους στόχους του νέου σχεδίου είναι η βελτίωση της αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού συστήματος καθώς και της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου. Επίσης, ότι αναπτύσσεται αλληλεπιδραστική (δυναμική) σχέση μεταξύ του σχολείου και των δομών υποστήριξης σε επίπεδο Περιφέρειας (ΠΕΚΕΣ) & σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης (ΚΕΣΥ & ΚΕΑ), και οι εκπαιδευτικοί, αντί να απευθύνονται στον ένα και μοναδικό Σχολικό Σύμβουλο, αιτούνται υποστήριξης από τις διεπιστημονικές ομάδες που πλαισιώνουν τις εν λόγω δομές και εκείνες ανταποκρίνονται, προάγοντας παράλληλα τις αλλαγές και καινοτομίες που προβλέπονται από τον περιφερειακό και κεντρικό σχεδιασμό της εκπαιδευτικής πολιτικής. Αναμφισβήτητα, όλα τα παραπάνω θα μπορούσαν να αποτελούν το ιδανικό και το ζητούμενο για την εκπαίδευση. Για ποια υποστήριξη όμως μιλάμε όταν η περιοχή ευθύνης του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. και των Κ.Ε.Α. των Κυκλάδων έχει 24 νησιά; Όποια είδους τεχνολογία και να υπάρχει είναι διόλου αμφίβολο ότι η παρεχομένη υποστήριξη δεν θα μπορεί να είναι αυτή που χρήζει ανάγκης, για μια περιοχή όπως αυτή των Κυκλάδων. Δεν γίνεται να αντιμετωπίζονται όλες οι περιοχές με τον ίδιο τρόπο καθώς οι διαφορές και οι συνθήκες που επικρατούν σε κάθε περιοχή είναι μοναδικές και ιδιαίτερες. Το Δ.Σ. του Συλλόγου μας πιστεύει πως, αν πραγματικά επιθυμεί το Υπουργείο να περιορίσει την εξάρτηση των σχολικών μονάδων από την κεντρική διοίκηση, να μειώσει τις γραφειοκρατικές διαδικασίες και κυρίως να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού συστήματος καθώς και της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου, ο σχεδιασμός της εκπαιδευτικής πολιτικής θα πρέπει να έχει ως γνώμονα τις ανάγκες των μαθητών, των εκπαιδευτικών της εκπαιδευτικής κοινότητας γενικότερα και αυτές να είναι συνυφασμένες με την ιδιαιτερότητα της κάθε περιοχής, εξασφαλίζοντας το δικαίωμα για τη βέλτιστη εκπαίδευση. Για το Δ.Σ.