Αρχική Εθνική Στρατηγική για την Ανώτατη Εκπαίδευση1. Νέα ταυτότητα με νέα ηγεσία και ενίσχυση της αυτοδιοίκησης των ΑΕΙ. Νέα σχέση εμπιστοσύνης με την πολιτεία και την κοινωνία, με λογοδοσία και ευθύνηΣχόλιο του χρήστη Δημήτρης Ζώης | 30 Νοεμβρίου 2010, 14:38
Με τον Ν.1268/1982 για την αναβάθμιση των Πανεπιστημίων θεσμοθετήθηκε το ΔΕΠ στο οποίο περιλαμβάνεται και η βαθμίδα του Λέκτορα ενώ με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις η βαθμίδα αυτή καταργείται. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, στον Καναδά και σε άλλες προηγμένες χώρες όπου η βαθμίδα υφίσταται δεν φαίνεται καμία προσπάθεια αναβάθμισης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μέσω της κατάργησης της βαθμίδας αυτής. Πρέπει επομένως το Υπουργείο να αιτιολογήσει για ποιό λόγο η βαθμίδα αυτή καταργείται και πως η κατάργησή της θα αναβαθμίσει το Πανεπιστήμιο. Από τον Ν.1268/1982 μέχρι σήμερα οι Κυβερνήσεις (του ΠΑΣΟΚ κυρίως αλλά και της ΝΔ) υποβαθμίζουν σταθερά με διάφορες νομοθετικές ρυθμίσεις την βαθμίδα του Λέκτορα. Παραδείγματα τρανταχτά είναι, οι ρυθμίσεις ότι δεν κάνουν αυτοδύναμη διδασκαλία και δεν επιβλέπουν ως κύριοι επιβλέποντες διδακτορική διατριβή (Ν.2083/1992 από την ΝΔ), η ρύθμιση ότι για τα υπηρεσιακά τους θέματα προσφεύγουν στο Διοικητικό Εφετείο και όχι στο ΣτΕ (ρύθμιση ΠΑΣΟΚ το 2001) κλπ. Μετά από αυτά ακόμη και το ΣτΕ (http://tapantaeinaixrima.blogspot.com/2008/04/blog-post.html) διαχωρίζει τα μέλη ΔΕΠ σε ΚΥΡΙΟ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ (Καθηγητές, Αναπληρωτές Καθηγητές) και ΒΟΗΘΗΤΙΚΟ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ (Επίκουροι Καθηγητές, Λέκτορες). Το αποτέλεσμα αυτής της υποβάθμισης είναι ότι ενώ η προσφορά των Λεκτόρων στο διδακτικό και στο ερευνητικό έργο είναι ίση ή και μεγαλύτερη πολλές φορές από την προσφορά των υπόλοιπων βαθμίδων του ΔΕΠ να προτείνεται η κατάργησή τους, δηλ. τους υποβαθμίζουμε σταδιακά και μετά με το επιχείρημα ότι είναι υποβαθμισμένοι τους καταργούμε. Οι προφανείς στόχοι της κατάργησης είναι οι "Λέκτορες" που θα διαδεχθούν τους υφιστάμενους να είναι περισσότερο υποβαθμισμένοι από τους νυν υπηρετούντες, να μην μετέχουν στο ΔΕΠ, να λύσουν το "πρόβλημα" των διδασκόντων του ΠΔ.407, να επανέλθει στα Πανεπιστήμια ο θεσμός των Βοηθών, Επιστημονικών Συνεργατών (που καταργήθηκε με τον Ν.1268/1982) για διδακτική υποστήριξη του κάθε μέλους ΔΕΠ που καθ' οδόν γίνεται πλήρης και αυτοδύναμη διδασκαλία με απουσία του υπευθύνου μέλους ΔΕΠ, να ενισχυθεί η επιστροφή στο καθεστώς της Εδρας (ήδη έχει με την βοήθεια όλων των νόμων από τον Ν.1268/1982 αντικατασταθεί επαξίως από τον θεσμό του Εργαστηρίου) και βέβαια να υποστηριχθεί διδακτικά το μοντέλο εισαγωγής σε Σχολή ή Πανεπιστήμιο και όχι σε Τμήμα που έχει ήδη προταθεί. Το αποτέλεσμα όμως θα είναι όχι η αναβάθμιση του Πανεπιστημίου αλλά η πλήρης λυκειοποίησή του, φαινόμενο που αρχίζει να παρουσιάζεται κυρίως μετά από την οργάνωση του Λυκείου σε κατευθύνσεις με τις συγκεκριμένες δυνατότητες επιλογής τριτοβάθμιου τμήματος σπουδών. Επομένως επειδή είμαι σίγουρος ότι η κατάργηση της βαθμίδας του Λέκτορα θα υποβαθμίσει παρά θα αναβαθμίσει την Πανεπιστημιακή εκπαίδευση και έρευνα θα αντιπρότεινα τα εξής τα οποία θα αναβαθμίζουν την υπάρχουσα βαθμίδα και βέβαια θα αντιπρότεινα την ΜΗ κατάργησή της : 1) Μετονομασία της βαθμίδας του Λέκτορα με τρόπο που να μην διαχωρίζεται ονομαστικά από τις άλλες βαθμίδες του ΔΕΠ. 2) Να δοθεί ξεκάθαρα στη βαθμίδα του Λέκτορα το δικαίωμα αυτοδύναμης διδασκαλίας σε προπτυχιακό επίπεδο όπως υπάρχει ξεκάθαρα το δικαίωμα αυτοδύναμης διδασκαλίας σε μεταπτυχιακό επίπεδο. 3) Να αποκτήσει ο Λέκτορας το δικαίωμα επίβλεψης διδακτορικής διατριβής ως κύριος επιβλέπων. 4) Να δοθεί η δυνατότητα μονιμοποίησης στη βαθμίδα του Λέκτορα. 5) Να δοθεί η δυνατότητα στα Πανεπιστημιακά Τμήματα να μετατρέψουν την κάθε θέση του ΠΔ.407 που διαθέτουν σε οποιαδήποτε βαθμίδα ΔΕΠ θεωρούν ότι καλύπτει τις διδακτικές τους ανάγκες και να την καλύψουν με προκήρυξή της. Οι ρυθμίσεις που προτείνω θα αναβαθμίσουν την βαθμίδα του Λέκτορα και θα συμβάλλουν στην αναβάθμιση του Πανεπιστημίου προσελκύοντας αρκετούς νέους επιστήμονες οι οποίοι βρίσκονται στην Ελλάδα ή στο Εξωτερικό, είναι διδάκτορες, έχουν αξιόλογο έργο και μπορούν να βοηθήσουν αποφασιστικά στην κατεύθυνση αυτή.