Αρχική Αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξειςΆρθρο 09 – Στελέχωση των Κ.Ε.Σ.Υ.Σχόλιο του χρήστη ΠΕΤΡΟΣ ΛΥΜΠΕΡΙΔΗΣ | 26 Μαρτίου 2018, 18:53
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΘΕΜΑ: «Παρατηρήσεις επί του σχεδίου νόμου για την αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης» Αξιότιμε κ. Υπουργέ, Σύμφωνα με τους σκοπούς ίδρυσης του Πανελληνίου Συλλόγου Φυσικοθεραπευτών (ν. 3599/2007), ο Σύλλογος έχει αρμοδιότητα τη σύνταξη εισηγήσεων επί φυσικοθεραπευτικών θεμάτων και την κατάθεσή τους στους αρμόδιους Υπουργούς και θεσμικούς φορείς. Μελετώντας το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, «Αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις», στο οποία υπάρχουν άρθρα που αφορούν την επιστήμη της φυσικοθεραπείας και το ρόλο των φυσικοθεραπευτών στην εκπαίδευση, έχουμε να καταθέσουμε τις παρακάτω παρατηρήσεις και προτάσεις. Ιδρύονται Κέντρα Εκπαίδευσης και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ.) τα οποία υπάγονται στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης της χώρας. Ταυτόχρονα, καταργούνται τα Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών (Κ.Ε.Δ.Δ.Υ.), ενώ μέρος των αρμοδιοτήτων τους και το προσωπικό τους ενσωματώνονται στα Κ.Ε.Σ.Υ. Ο αριθμός των Κ.Ε.Σ.Υ. που προβλέπεται να ιδρυθούν φτάνει τα εβδομήντα ένα (71), καλύπτοντας πολλές περιοχές που δεν είχαν Κ.Ε.Δ.Δ.Υ., συμβάλλοντας στην αποκέντρωση της υποστήριξης των σχολικών μονάδων. Επίσης, στη στελέχωση των Κ.Ε.Σ.Υ. προβλέπετε η σύσταση είκοσι τεσσάρων (24) θέσεων Φυσικοθεραπευτών (ΠΕ 28), εξέλιξη θετική εφόσον στα Κ.Ε.Δ.Δ.Υ. δεν προβλεπόταν η υποχρεωτική παρουσία του κλάδου των φυσικοθεραπευτών. Σε ότι αφορά την αποστολή και τις αρμοδιότητες των Κ.Ε.Σ.Υ. στο Σχέδιο Νόμου υπάρχει μια σαφή αναφορά περί προάσπισης της αρμονικής ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης και προόδου των μαθητών, δημιουργώντας προϋποθέσεις παραγκωνισμού των μαθητών με κινητικά και σωματικά προβλήματα. Η παραπάνω πολιτική του Σχεδίου Νόμου έχει σαν αποτέλεσμα την υπέρμετρα ετεροβαρή στελέχωση των Κ.Ε.Σ.Υ. με Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό (Ε.Ε.Π.) των ψυχοκοινωνικών επιστημών. Σύμφωνα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του Υπουργείο, στόχος της εκπαιδευτικής πολιτικής είναι η ισόρροπη συναισθηματική, πνευματική και σωματική ανάπτυξη των μαθητών σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Επίσης, σύμφωνα με τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, ν. 2101/92 «τα συμβαλλόμενα κράτη αναγνωρίζουν ότι τα πνευματικώς ή σωματικώς ανάπηρα παιδιά πρέπει να διάγουν πλήρη αξιοπρεπή ζωή, σε συνθήκες οι οποίες εγγυώνται την αξιοπρέπεια τους, ευνοούν την αυτονομία τους και διευκολύνουν την ενεργό συμμετοχή τους στη ζωή του συνόλου». Σύμφωνα με τις αρχές του διεθνούς και εθνικού δικαίου, οι οποίες συνοπτικά αναφέρθηκαν πιο πάνω, αλλά και με τα υπάρχοντα δεδομένα του Ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, προκειμένου να επιτευχθεί η διασφάλιση των ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση για τα πρόσωπα με κινητικά προβλήματα, είναι απαραίτητο να οργανωθούν και στελεχωθούν οι προβλεπόμενες ειδικές δομές, ανάμεσά τους και τα Κ.Ε.Σ.Υ., με το αναγκαίο Ε.Ε.Π. που ασχολείται με τα παραπάνω προβλήματα, όπως κυρίως είναι οι φυσικοθεραπευτές ΠΕ 28. Την παραπάνω έλλειψη προσωπικού υποστήριξης των μαθητών με κινητική αναπηρία έχει εντοπίσει σε εκθέσεις του και ο Συνήγορος του Πολίτη. Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε πως τα ιδιαίτερα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες των φυσικοθεραπευτών στις δομές ειδικής αγωγής, σύμφωνα με το Φ.Ε.Κ. 449 τ. Β΄ 3/4/2007, είναι η αξιολόγηση των κινητικών και λειτουργικών ικανοτήτων των μαθητών, καθώς και ο προσδιορισμός των αναγκών τους και ο καθορισμός των θεραπευτικών στόχων μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία. Οι παραπάνω αρμοδιότητες και καθήκοντα δεν μπορούν να αναπληρωθούν ή αντικατασταθούν από άλλες ειδικότητες. Προτείνουμε στο άρθρο 7 του Σχεδίου Νόμου να υπάρξει προσθήκη και αναφορά σε όλες τις σχετικές παραγράφους, για την προάσπιση της αρμονικής σωματικής, λειτουργικής και ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης και προόδου των μαθητών. Ταυτόχρονα, θεωρούμε πως η ίδρυση (71) Κ.Ε.Σ.Υ. στελεχωμένα μόνο με (24) φυσικοθεραπευτές/τριες ΠΕ 28, θα δημιουργήσει αποκλεισμούς από τις αρμοδιότητες των Κ.Ε.Σ.Υ. των μαθητών με κινητικά και λειτουργικά προβλήματα εφόσον θα υπάρχουν Κ.Ε.Σ.Υ. στη περιφέρεια που δεν θα έχουν φυσικοθεραπευτή και θα πρέπει αυτοί οι μαθητές, αλλά και οι οικογένειές τους, που έχουν ανάγκη από τις ανάλογες αρμοδιότητες να μετακινούνται σε μεγάλες αποστάσεις με μεγάλο κόστος σε χρόνο και χρήμα. Έτσι μια μεταρρύθμιση με αποκεντρωμένο χαρακτήρα, σε ότι αφορά τη φυσικοθεραπεία θα εξακολουθεί να είναι συγκεντρωτική στα μεγάλα αστικά κέντρα και ακυρώνει στη πράξη την ισότιμη πρόσβαση που έχει ως στόχο. Προτείνουμε την αύξηση των οργανικών θέσεων των φυσικοθεραπευτών ώστε να είναι μια (1) για κάθε Κ.Ε.Σ.Υ., δηλαδή από (24) να γίνουν (71). Σε ότι αφορά το άρθρο 18 «εξουσιοδοτικές διατάξεις», όταν καθοριστούν με Υπουργική Απόφαση τα ειδικά καθήκοντα και αρμοδιότητες των φυσικοθεραπευτών των Κ.Ε.Σ.Υ., προτείνουμε κατά το καθορισμό τους τη συμμετοχή και του Π.Σ.Φ., διαδικασία που προβλέπεται και από τη κείμενη νομοθεσία λειτουργίας του Συλλόγου. Στο άρθρο 22. για τις προϋποθέσεις επιλογής Προϊσταμένων των Κ.Ε.Σ.Υ., υπάρχει ένας τεχνικός αποκλεισμός των φυσικοθεραπευτών εφόσον σύμφωνα με τα αναφερόμενα «ως Προϊστάμενοι Κ.Ε.Σ.Υ. επιλέγονται εκπαιδευτικοί ή Ε.Ε.Π. των κλάδων που προβλέπονται στις περιπτ. α΄και γ΄της παρ. 1 του άρθρου 9, με δωδεκαετή τουλάχιστον εκπαιδευτική υπηρεσία στην πρωτοβάθμια ή δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι οποίοι έχουν ασκήσει διδακτικά καθήκοντα σε σχολικές μονάδες για δέκα τουλάχιστον έτη και οι οποίοι διαθέτουν τα προσόντα που απαιτούνται για την τοποθέτηση στα Κ.Ε.Σ.Υ. σύμφωνα με την παρ. 2 του ίδιου άρθρου». Τις παραπάνω προϋποθέσεις δεν μπορεί να έχει κάποιος φυσικοθεραπευτής/τρια, ακόμα και αν υπηρετεί στα Κ.Δ.Α.Υ.-Κ.Ε.Δ.Δ.Υ. από ιδρύσεώς τους. Προτείνουμε να νομοθετηθεί με σαφήνεια ότι η υπηρέτηση σε Σ.Μ.Ε.Α.Ε., Κ.Δ.Α.Υ., Κ.Ε.Δ.Δ.Υ. και Κ.Ε.Σ.Υ. αποτελεί διδακτική προϋπηρεσία για το Ε.Ε.Π., οπότε και τους φυσικοθεραπευτές και να αρθούν όλες οι προϋποθέσεις και παράμετροι που εμποδίζουν την ισότιμη υπηρεσιακή εξέλιξη των φυσικοθεραπευτών στις παραπάνω δομές (αρθ. 22 και 24). ΛΥΜΠΕΡΙΔΗΣ ΠΕΤΡΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΥΤΩΝ