Δώστε βαρύτητα στα γραφόμενα αυτού του ανθρώπου , ο οποίος ΕΣΤΗΣΕ την ειδική αγωγή σε βάσεις ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ!!!Κώστας Χρηστάκης
Eιδικός Πάρεδρος ε.τ. του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου
Με δυσάρεστη έκπληξη πληροφορήθηκα την προώθηση από το Υπουργείο Παιδείας νομοσχεδίου με το οποίο προβλέπεται (άρθρο 03) η ίδρυση Τμήματος Ειδικής Αγω- γής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Η απόφαση αυτή μπορεί να ερμηνευτεί μόνο ως πράξη σύγχυσης και επιστροφής σε παλιά μοντέλα, τα οποία όπου υπήρχαν έχουν εγκαταλειφθεί προ πολλού.
Για όσους παρακολουθούν στοιχειωδώς τις εξελίξεις που σημειώνονται παγκόσμια στο χώρο της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, η απόφαση αυτή αντιστρατεύεται τις θεμελιώδεις αρχές, τους κανόνες και τις αντιλήψεις που επικρατούν σήμερα σχετικά με την οργάνωση και τη λειτουργία της, Πιο συγκεκριμένα:
1. Καταπατούνται τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΑμΑ&ΕΕΑ), τα οποία διεκδικούν και δικαιούνται ισότιμες ευκαιρίες εκπαί- δευσης με τα άλλα άτομα της ηλικίας τους.
2. Δεν διευκολύνει την εφαρμογή μιας από τις βασικότερες τάσεις για την εκπαίδευση των ΑμΑ&ΕΕΑ, δεδομένου ότι λειτουργεί κατά της σχολικής ένταξης και της συνεκ-παίδευσής τους με τα άλλα παιδιά στα σχολεία της γενικής εκπαίδευσης.
3. Η λειτουργία αυτόνομων Τμημάτων Ειδικής Αγωγής δεν οδηγεί στην ασφαλή εκπαίδευση-ειδίκευση των εκπαιδευτικών, δεδομένου ότι με την εκπαίδευση στα αυτοτελή Τμήματα Ειδικής Αγωγής, οι εκπαιδευτικοί θα κληθούν να εκπαιδεύουν ΑμΑ&ΕΕΑ, ως ειδικευμένοι εκπαιδευτικοί, χωρίς να γνωρίζουν το -σε εισαγωγικά- «κανονικό» άτομο. Το σωστό είναι ο εκπαιδευτικός να γνωρίζει το ¨κανονικό» άτομο και την εκπαίδευσή του και πάνω σ’ αυτή να εποικοδομηθεί η ειδίκευση. Αυτό μπο-ρεί να γίνει κατανοητό αν σκεφτούμε την εκπαίδευση των γιατρών. Πρώτα παίρνουν το πτυχίο της γενικής ιατρικής και μετά ειδικεύονται σε κάποιο τομέα (π.χ.καρδιολο-γία, νευρολογία κ.λπ.).
Σήμερα, η ειδίκευση για την ειδική αγωγή γίνεται με εν ενεργεία εκπαιδευτικούς, με μικρές παραλλαγές, στους χώρους εργασίας, δηλαδή εκεί όπου εκπαιδεύονται ΑμΑ&ΕΕΑ, ενώ το θεωρητικό μέρος καλύπτεται με δια-λέξεις και παραδόσεις σεμι-ναριακού τύπου. Συνεπώς, μια πρόταση για την εκπαίδευση εκπαιδευτικών στην ειδι-κή αγωγή, η οποία να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απόψεις και τάσεις, μπορεί να περιλαμβάνει τις ακόλουθες περιπτώσεις:
α. Εκπαίδευση στα Παιδαγωγικά Τμήματα και, για όσους θέλουν να ειδικευτούν στην εκπαίδευση των ΑμΑ&ΕΕΑ, να προστεθεί άλλο ένα έτος σπουδών. Το πρόγραμμα σπουδών του έτους αυτού θα είναι αυστηρά προσανατολισμένο στην εκπαίδευση των ΑμΑ&ΕΕΑ.
β.Να εκπαιδεύονται στο Μαράσλειο Δεδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΜΔΔΕ), για δύο έτη, δάσκαλοι και καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπως γινόταν από το 1969-1970 μέχρι το 2011, για τους δασκάλους, οπότε, για λόγους που δεν είναι του παρόντος, ανεστάλη η λειτουργία του. Σημειώνεται ότι το ΜΔΔΕ είναι ένας ιστορικός θεσμός, ο οποίος, για πολλές δεκαετίες, πρόσφερε σοβαρές υπηρεσίες στην εκπαίδευση των δασκάλων και στη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό της πρωτοβά-θμιας εκπαίδευσης. Η απόφαση της αναστολής λειτουργίας του επικρίθηκε έντονα με επιχειρήματα από πανεπιστημιακούς και άλλους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι γνώριζαν την προσφορά του.
Η περίπτωση (α)ίσως είναι δύσκολη στην εφαρμογή της, δεδομένου ότι προϋποθέτει δομικές αλλαγές στα Παιδαγωγικά Τμήματα, οποίες ίσως δεν είναι εφικτές ή είναι πολύ δύσκολο να γίνουν. Η περίπτωση (β) είναι εύκολη στην εφαρμογή της αφού υπάρχουν ήδη οι δομές που χρειάζονται για την υλοποίησή της. Τονίζεται όμως ότι, για να είναι αποτελεσματική η εκπαίδευση-ειδίκευση, επιβάλλεται ριζική αλλαγή στο πρόγραμμα σπουδών και στη λειτουργία του. Το πρόγραμμα σπουδών θα δίδει βαρύ-τητα στην πρακτική άσκηση, η οποία θα παρακολουθείται από επιλεγμένους μέντο-ρες και θα συντάσσεται στο τέλος των σπουδών, για κάθε ειδικευόμενο, έκθεση καταλληλότητας για την εκπαίδευση των ΑμΑ&ΕΕΑ.
Δώστε βαρύτητα στα γραφόμενα αυτού του ανθρώπου , ο οποίος ΕΣΤΗΣΕ την ειδική αγωγή σε βάσεις ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ!!!Κώστας Χρηστάκης Eιδικός Πάρεδρος ε.τ. του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Με δυσάρεστη έκπληξη πληροφορήθηκα την προώθηση από το Υπουργείο Παιδείας νομοσχεδίου με το οποίο προβλέπεται (άρθρο 03) η ίδρυση Τμήματος Ειδικής Αγω- γής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Η απόφαση αυτή μπορεί να ερμηνευτεί μόνο ως πράξη σύγχυσης και επιστροφής σε παλιά μοντέλα, τα οποία όπου υπήρχαν έχουν εγκαταλειφθεί προ πολλού. Για όσους παρακολουθούν στοιχειωδώς τις εξελίξεις που σημειώνονται παγκόσμια στο χώρο της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, η απόφαση αυτή αντιστρατεύεται τις θεμελιώδεις αρχές, τους κανόνες και τις αντιλήψεις που επικρατούν σήμερα σχετικά με την οργάνωση και τη λειτουργία της, Πιο συγκεκριμένα: 1. Καταπατούνται τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΑμΑ&ΕΕΑ), τα οποία διεκδικούν και δικαιούνται ισότιμες ευκαιρίες εκπαί- δευσης με τα άλλα άτομα της ηλικίας τους. 2. Δεν διευκολύνει την εφαρμογή μιας από τις βασικότερες τάσεις για την εκπαίδευση των ΑμΑ&ΕΕΑ, δεδομένου ότι λειτουργεί κατά της σχολικής ένταξης και της συνεκ-παίδευσής τους με τα άλλα παιδιά στα σχολεία της γενικής εκπαίδευσης. 3. Η λειτουργία αυτόνομων Τμημάτων Ειδικής Αγωγής δεν οδηγεί στην ασφαλή εκπαίδευση-ειδίκευση των εκπαιδευτικών, δεδομένου ότι με την εκπαίδευση στα αυτοτελή Τμήματα Ειδικής Αγωγής, οι εκπαιδευτικοί θα κληθούν να εκπαιδεύουν ΑμΑ&ΕΕΑ, ως ειδικευμένοι εκπαιδευτικοί, χωρίς να γνωρίζουν το -σε εισαγωγικά- «κανονικό» άτομο. Το σωστό είναι ο εκπαιδευτικός να γνωρίζει το ¨κανονικό» άτομο και την εκπαίδευσή του και πάνω σ’ αυτή να εποικοδομηθεί η ειδίκευση. Αυτό μπο-ρεί να γίνει κατανοητό αν σκεφτούμε την εκπαίδευση των γιατρών. Πρώτα παίρνουν το πτυχίο της γενικής ιατρικής και μετά ειδικεύονται σε κάποιο τομέα (π.χ.καρδιολο-γία, νευρολογία κ.λπ.). Σήμερα, η ειδίκευση για την ειδική αγωγή γίνεται με εν ενεργεία εκπαιδευτικούς, με μικρές παραλλαγές, στους χώρους εργασίας, δηλαδή εκεί όπου εκπαιδεύονται ΑμΑ&ΕΕΑ, ενώ το θεωρητικό μέρος καλύπτεται με δια-λέξεις και παραδόσεις σεμι-ναριακού τύπου. Συνεπώς, μια πρόταση για την εκπαίδευση εκπαιδευτικών στην ειδι-κή αγωγή, η οποία να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απόψεις και τάσεις, μπορεί να περιλαμβάνει τις ακόλουθες περιπτώσεις: α. Εκπαίδευση στα Παιδαγωγικά Τμήματα και, για όσους θέλουν να ειδικευτούν στην εκπαίδευση των ΑμΑ&ΕΕΑ, να προστεθεί άλλο ένα έτος σπουδών. Το πρόγραμμα σπουδών του έτους αυτού θα είναι αυστηρά προσανατολισμένο στην εκπαίδευση των ΑμΑ&ΕΕΑ. β.Να εκπαιδεύονται στο Μαράσλειο Δεδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΜΔΔΕ), για δύο έτη, δάσκαλοι και καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπως γινόταν από το 1969-1970 μέχρι το 2011, για τους δασκάλους, οπότε, για λόγους που δεν είναι του παρόντος, ανεστάλη η λειτουργία του. Σημειώνεται ότι το ΜΔΔΕ είναι ένας ιστορικός θεσμός, ο οποίος, για πολλές δεκαετίες, πρόσφερε σοβαρές υπηρεσίες στην εκπαίδευση των δασκάλων και στη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό της πρωτοβά-θμιας εκπαίδευσης. Η απόφαση της αναστολής λειτουργίας του επικρίθηκε έντονα με επιχειρήματα από πανεπιστημιακούς και άλλους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι γνώριζαν την προσφορά του. Η περίπτωση (α)ίσως είναι δύσκολη στην εφαρμογή της, δεδομένου ότι προϋποθέτει δομικές αλλαγές στα Παιδαγωγικά Τμήματα, οποίες ίσως δεν είναι εφικτές ή είναι πολύ δύσκολο να γίνουν. Η περίπτωση (β) είναι εύκολη στην εφαρμογή της αφού υπάρχουν ήδη οι δομές που χρειάζονται για την υλοποίησή της. Τονίζεται όμως ότι, για να είναι αποτελεσματική η εκπαίδευση-ειδίκευση, επιβάλλεται ριζική αλλαγή στο πρόγραμμα σπουδών και στη λειτουργία του. Το πρόγραμμα σπουδών θα δίδει βαρύ-τητα στην πρακτική άσκηση, η οποία θα παρακολουθείται από επιλεγμένους μέντο-ρες και θα συντάσσεται στο τέλος των σπουδών, για κάθε ειδικευόμενο, έκθεση καταλληλότητας για την εκπαίδευση των ΑμΑ&ΕΕΑ.