Τα εξελισσόμενα εγχειρήματα συγχώνευσης ΑΕΙ-ΤΕΙ σε διάφορες περιφέρειες της Ελλάδας διαμορφώνουν ένα συνολικό πλαίσιο μεταρρύθμισης της Ανώτατης Εκπαίδευσης αλλά και της Επαγγελματικής Κατάρτισης αναδεικνύοντας τις τάσεις, τις προοπτικές, αλλά και τις δυσκολίες μιας ριζικής αναμόρφωσης του ακαδημαϊκού και ερευνητικού χάρτη της χώρας μας στα χρόνια που έρχονται.
Στο πλαίσιο αυτών των τεκτονικών αλλαγών θα ήταν αδικαιολόγητο και ολέθριο να μην τολμήσουμε να παρέμβουμε και να ρυθμίσουμε ανωμαλίες του συστήματος τις οποίες όλοι και όλες αναγνωρίζουμε χρόνια τώρα.
Από την πλευρά των ΑΕΙ που συμμετέχουν στα εγχειρήματα συγχώνευσης είναι ανάγκη, και ευκαιρία ταυτόχρονα, να αξιοποιήσουμε ορθολογικά και να επανεντάξουμε θεσμικά και με βάση τα διαβαθμισμένα και υψηλά προσόντα τους/τις συναδέλφους του μη-καθηγητικού διδακτικού προσωπικού των ιδρυμάτων μας, συναδέλφους που συστηματικά έχουν στηρίξει το εκπαιδευτικό έργο των ακαδημαϊκών μονάδων και έχουν συμβάλλει στην ερευνητική αριστεία και τις επιδόσεις των πανεπιστημιακών εργαστηρίων, ιδιαίτερα μάλιστα κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης.
Η πολυσχιδία των επιμέρους κατηγοριών που συναποτελούν το μη-καθηγητικό διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό των ΑΕΙ οφείλεται εν πολλοίς στον ανοργάνωτο και συγκυριακό τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίστηκαν στο παρελθόν οι ανάγκες της διοίκησης, των εργαστηρίων και των ακαδημαϊκών ομάδων. Οι συνθήκες τώρα είναι ώριμες για:
1. Να προβλέψουμε τη δημιουργία ενός ενιαίου κλάδου μη καθηγητικού διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού
2. Να εντάξουμε το προσωπικό αυτό εκ νέου σε βαθμίδες σύμφωνα με τα ακαδημαϊκά προσόντα και την εμπειρία τους
3. Να θεσπίσουμε μια καταληκτική βαθμίδα του νέου κλάδου (π.χ. βαθμίδα Λέκτορα) αναγνωρίσιμη και μεταφράσιμη στο διεθνές επιστημονικό περιβάλλον
4. Να καθορίσουμε τους όρους και τις συνθήκες με τις οποίες τα μέλη της καταληκτικής βαθμίδας θα έχουν τη δυνατότητα μέσα από προκηρύξεις και ανοικτές διαδικασίες αξιολόγησης-κρίσης να διεκδικήσουν θέσεις Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού
5. Να καθορίσουμε τους όρους και τις συνθήκες που θα διασφαλίζουν την συμμετοχή των συναδέλφων στις διαδικασίες διαμόρφωσης και λήψης αποφάσεων (ως προς διοικητικά και ακαδημαϊκά ζητήματα).
Τα εξελισσόμενα εγχειρήματα συγχώνευσης ΑΕΙ-ΤΕΙ σε διάφορες περιφέρειες της Ελλάδας διαμορφώνουν ένα συνολικό πλαίσιο μεταρρύθμισης της Ανώτατης Εκπαίδευσης αλλά και της Επαγγελματικής Κατάρτισης αναδεικνύοντας τις τάσεις, τις προοπτικές, αλλά και τις δυσκολίες μιας ριζικής αναμόρφωσης του ακαδημαϊκού και ερευνητικού χάρτη της χώρας μας στα χρόνια που έρχονται. Στο πλαίσιο αυτών των τεκτονικών αλλαγών θα ήταν αδικαιολόγητο και ολέθριο να μην τολμήσουμε να παρέμβουμε και να ρυθμίσουμε ανωμαλίες του συστήματος τις οποίες όλοι και όλες αναγνωρίζουμε χρόνια τώρα. Από την πλευρά των ΑΕΙ που συμμετέχουν στα εγχειρήματα συγχώνευσης είναι ανάγκη, και ευκαιρία ταυτόχρονα, να αξιοποιήσουμε ορθολογικά και να επανεντάξουμε θεσμικά και με βάση τα διαβαθμισμένα και υψηλά προσόντα τους/τις συναδέλφους του μη-καθηγητικού διδακτικού προσωπικού των ιδρυμάτων μας, συναδέλφους που συστηματικά έχουν στηρίξει το εκπαιδευτικό έργο των ακαδημαϊκών μονάδων και έχουν συμβάλλει στην ερευνητική αριστεία και τις επιδόσεις των πανεπιστημιακών εργαστηρίων, ιδιαίτερα μάλιστα κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης. Η πολυσχιδία των επιμέρους κατηγοριών που συναποτελούν το μη-καθηγητικό διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό των ΑΕΙ οφείλεται εν πολλοίς στον ανοργάνωτο και συγκυριακό τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίστηκαν στο παρελθόν οι ανάγκες της διοίκησης, των εργαστηρίων και των ακαδημαϊκών ομάδων. Οι συνθήκες τώρα είναι ώριμες για: 1. Να προβλέψουμε τη δημιουργία ενός ενιαίου κλάδου μη καθηγητικού διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού 2. Να εντάξουμε το προσωπικό αυτό εκ νέου σε βαθμίδες σύμφωνα με τα ακαδημαϊκά προσόντα και την εμπειρία τους 3. Να θεσπίσουμε μια καταληκτική βαθμίδα του νέου κλάδου (π.χ. βαθμίδα Λέκτορα) αναγνωρίσιμη και μεταφράσιμη στο διεθνές επιστημονικό περιβάλλον 4. Να καθορίσουμε τους όρους και τις συνθήκες με τις οποίες τα μέλη της καταληκτικής βαθμίδας θα έχουν τη δυνατότητα μέσα από προκηρύξεις και ανοικτές διαδικασίες αξιολόγησης-κρίσης να διεκδικήσουν θέσεις Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού 5. Να καθορίσουμε τους όρους και τις συνθήκες που θα διασφαλίζουν την συμμετοχή των συναδέλφων στις διαδικασίες διαμόρφωσης και λήψης αποφάσεων (ως προς διοικητικά και ακαδημαϊκά ζητήματα).