• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΑΝΔ.ΜΕΑ - ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΚΑΙ ΔΑΣΚΑΛΩΝ ΜΕ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΕΣ/ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ/ΣΧΟΛΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ' | 13 Μαΐου 2018, 22:35

    Σύλλογος Αναπληρωτών Νηπιαγωγών Δασκάλων με Μεταπτυχιακές-Διδακτορικές Σπουδές στην Ειδική Αγωγή/Σχολική Ψυχολογία ΣΑΝΔ.ΜΕΑ Αρ.αποφ.ίδρυσης:18/21014 Πρωτοδικείο ΙΛΙΟΥ Email: sand.mea.2014@gmail.com Ρέντη : 20/03/2018 Αρ. Πρωτ: 55 Τοποθέτηση για την ίδρυση τμήματος Ειδικής Αγωγής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Αξιότιμε κύριε υπουργέ, Ο ΣΑΝΔΜΕΑ εκφράζει την αντίθεση του αναφορικά με το άρθρο 3 στο νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας που αφορά τη συγχώνευση του ΤΕΙ Ηπείρου με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και την ίδρυση νέου Τμήματος Ειδικής Αγωγής. Είμαστε κάθετα αντίθετοι στη δημιουργία ενός πανεπιστημίου ειδικής αγωγής που δίνει "εξειδίκευση" στο τελευταίο έτος, το βασικό πτυχίο εκπαιδευτικών κλάδων, όπως δασκάλων, νηπιαγωγών, γυμναστών, φιλολόγων, μαθηματικών ή οποιουδήποτε άλλου κλάδου κάτω από αυτές τις συνθήκες μπορεί να προκύψει στο μέλλον. Η ειδική αγωγή είναι εξειδίκευση των παραπάνω κλάδων και όχι το αντίθετο. Η εκπαίδευση του ειδικού παιδαγωγού στην ειδική αγωγή αποτελεί εξειδίκευση η οποία θα πρέπει να συμπληρώνει τη βασική του εκπαίδευση στη γενική αγωγή (Διακήρυξης της Salamanca και του Πλαισίου Δράσεων για την Ειδική Αγωγή της UNESCO, 1994). Ο σύλλογός μας έχει παραθέσει και στο παρελθόν έρευνες που τοποθετούνται αρνητικά στη δημιουργία πανεπιστημίων με πτυχία απευθείας εξειδίκευσης τα οποία δεν περιλαμβάνουν το βασικό πτυχίο του εκπαιδευτικού και αποσκοπούν στην απόκτηση μιας ειδικότητας σε λιγότερα χρόνια σπουδών. Είναι γνωστό ότι το βασικό πτυχίο εκπαιδευτικού στην Ελλάδα, το οποίο περιλαμβάνει και μαθήματα Ειδικής Αγωγής, αντιστοιχεί σε 4 έτη σπουδών και η εξειδίκευση στη Ειδική Αγωγή απαιτεί επιπλέον σπουδές το λιγότερο ενός έτους. Τα συγκεκριμένα Πανεπιστήμια περιλαμβάνουν ένα γενικό πρόγραμμα σπουδών με επιλογή κατεύθυνσης στο τελευταίο έτος δασκάλου Ειδικής Αγωγής στο ΠΑΜΑΚ ή Νηπιαγωγού-Δασκάλου στο ΠΤΕΑ. Δεδομένων των σχετικών δεσμεύσεων της Ελλάδας, που αφορούν σε βασικά δικαιώματα των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΕΕΑ) ή/και αναπηρία, βασική επιδίωξη της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας και της Πολιτείας θα έπρεπε να είναι η εφαρμογή και ενίσχυση ενός κοινωνικού μοντέλου ένταξης που αντιμετωπίζει τα άτομα με αναπηρία όπως ακριβώς αντιμετωπίζει όλους τους ανθρώπους και όχι στην ενίσχυση του ιατρικού μοντέλου που αποτελεί μια παρωχημένη αντίληψη και αξιολογεί τα άτομα με αναπηρία ως διαφορετικά σε σύγκριση με αυτό που ονομάζεται «φυσιολογικό». Το καθεστώς ύπαρξης σχολών Ειδικής Αγωγής με αποφοίτους που απευθύνονται αποκλειστικά στην εκπαίδευση ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΕΕΑ) ή/και αναπηρία και σχολών για δασκάλους Γενικής Αγωγής για τα υπόλοιπα «φυσιολογικά» παιδιά, έρχεται να οξύνει τις ανισότητες και τον διαχωρισμό ανάμεσα στους μαθητές και να ριζώσει ακόμα πιο βαθιά στη συνείδηση της κοινωνίας ότι τα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΕΕΑ) ή/και αναπηρία πρέπει να αντιμετωπίζονται ως κάτι το διαφορετικό. Θεωρούμε λοιπόν ότι η ίδρυση του νέου τμήματος ΕΑΕ προωθεί τη δημιουργία εκπαιδευτικών μοντέλων που όχι μόνο δεν προάγουν τη συνεκπαίδευση με ίσους όρους όλων των μαθητών αλλά αντίθετα αποτελούν οπισθοδρόμηση και ομοιάζουν με μοντέλα εκπαίδευσης παλιότερων δεκαετιών και τα οποία έχουν απορριφθεί από την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα λόγω των συνεπειών τους στην εκπαίδευση. Διερωτάται λοιπόν κάνεις : Ποιος είναι ο πραγματικός σκοπός που εξυπηρετεί η ίδρυση νέου τμήματος για την ειδική εκπαίδευση; Αν ο σκοπός αυτός είναι η σχολική και κατ’ επέκταση κοινωνική ένταξη των μαθητών με ΕΕΑ ή/και αναπηρία, με ποιο ακριβώς τρόπο τούτος μπορεί να επιτευχθεί; Μπορεί άραγε να επιτευχθεί με τη δημιουργία ενός ακόμη τμήματος ειδικής αγωγής; Σε ποια καταγεγραμμένα επιστημονικά και ερευνητικά δεδομένα στηρίζεται η αποκοπή της ειδικής από τη γενική εκπαίδευση; Με ποιο τρόπο η εναρμόνιση των δύο σχετίζεται με την επίτευξη του στόχου της ένταξης; Ποια είναι τα θεωρητικά και ερευνητικά δεδομένα που υποδεικνύουν ότι η βασική παιδαγωγική κατάρτιση και επάρκεια για την γενική τάξη είναι περιττή για την ποιοτική εκπαίδευση των παιδιών με ΕΕΑ ή/και αναπηρία. Σε ποια δεδομένα στηρίζεται η αναγνώριση του ειδικού παιδαγωγού ως ξεχωριστή επαγγελματική και επιστημονική οντότητα από τον γενικό παιδαγωγό, η οποία μάλιστα καθορίζεται από τις βασικές σπουδές και όχι από τις συμπληρωματικές σπουδές εξειδίκευσης; Με ποιόν τρόπο τεκμηριώνεται η αποτελεσματικότητα και η σχέση του προγράμματος σπουδών ( έχει άραγε μελετηθεί και εκπονηθεί;) του προς ίδρυση τμήματος ειδικής αγωγής με την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης στους μαθητές; Σύμφωνα με την προτεινόμενη πρακτική από Ευρωπαϊκούς και Διεθνείς οργανισμούς προκειμένου να διασφαλιστεί η ποιότητα της παρεχόμενης στους μαθητές εκπαίδευσης, είναι απαραίτητο να υπάρχουν στοιχεία μετά από σχετική συστηματική έρευνα της αποτελεσματικότητας της εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών. Η δημιουργία λοιπόν ενός τέτοιου τμήματος αποτελεί παλινδρόμηση και έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τον πρόσφατο συμπεριληπτικό νόμο 4415/16 και την υπουργική απόφαση υπ’ Αριθμ. 61048/Ε2 (1) ΦΕΚ 1239 /τ.Β’/ 10-4-17, νομοθετικές ρυθμίσεις που μετά από πολλά χρόνια έφεραν την εκπαίδευση στον ορθό επιστημονικά δρόμο. • Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων να στραφεί ως οφείλει, στην πραγματική εναρμόνιση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος με τις αρχές της ενταξιακής εκπαίδευσης όπως αυτές περιγράφονται και αναλύονται στην σχετική επιστημονική βιβλιογραφία και τα σχετικά κείμενα ευρωπαϊκών και διεθνών φορέων. • Ζητάμε την απόσυρση του αρ.3 π.2γ του παρόντος νομοσχεδίου . • Αιτούμαστε την άμεση εκκίνηση διαδικασίας αποτίμησης της παρούσας κατάστασης με επανεξέταση και επαναπροσδιορισμό του προγράμματος σπουδών των ήδη υφιστάμενων Πανεπιστημιακών τμημάτων Ειδικής Αγωγής, με προσανατολισμό την απόκτηση του βασικού πτυχίου εκπαιδευτικού στα 4 έτη και την εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή στα 5 έτη και όχι τη δημιουργία νέων τμημάτων, που παραπέμπουν σε διαχωριστικά εκπαιδευτικά μοντέλα, προκειμένου να εξυπηρετηθούν συντεχνιακά συμφέροντα. Για το ΔΣ Η προεδρος Ο Γραμματεας Αικ. Γοντικα Χ. Μπατσιος