Αρχική Εθνική Στρατηγική για την Ανώτατη Εκπαίδευση1. Νέα ταυτότητα με νέα ηγεσία και ενίσχυση της αυτοδιοίκησης των ΑΕΙ. Νέα σχέση εμπιστοσύνης με την πολιτεία και την κοινωνία, με λογοδοσία και ευθύνηΣχόλιο του χρήστη Βρεττός Κωνσταντίνος | 1 Δεκεμβρίου 2010, 14:32
Μερικά σχόλια σε επιμέρους ζητήματα: 1. Εκπροσώπηση φοιτητών στο Συμβούλιο Με ποιο ακριβώς κριτήριο θα γίνεται η εκπροσώπηση των φοιτητών; Η παθογένεια που ορίζει τους φοιτητές να προέρχονται από εκλεγμένες πολιτικές παρατάξεις δεν θα βοηθήσει ουσιαστικά στην εκπροσώπηση τους. Το θέμα εν γένει της εκπροσώπησης των φοιτητών οφείλει άμεσα να τεθεί υπό διαφορετικούς όρους, πέραν της πολιτικής χροιάς. 2. Κρίση και εξέλιξη Καθηγητών ανά βαθμίδα Τα κριτήρια επιλογής ενός καθηγητή, προφανώς και τίθενται εσωτερικά από το ίδρυμα. Ωστόσο, πρέπει ένα πλαφόν δημοσιεύσεων να ορίζεται ρητώς κεντρικά, ειδικά για τους νεοπροσληφθέντες καθηγητές, αλλά και για τις εξελίξεις των υπαρχόντων. Επιπρόσθετα, όσον αφορά τις δημοσιεύσεις πρέπει να υπάρξει ένας κατάλογος με αξιολόγηση των υπαρχόντων διεθνών journals με διάφορα κριτήρια. Συνήθως διεθνώς αυτό γίνεται με υπάρχοντες δείκτες impact factor. Ο κατάλογος αυτός καλό είναι να δημοσιεύεται και να ανανεώνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα, έτσι ώστε κάθε ενδιαφερόμενος να ξέρει το συγκριτικό του πλεονέκτημα, αλλά και να το καλλιεργεί ανάλογα με τις προοπτικές και φιλοδοξίες του. Προφανώς, και ένας ενημερωμένος καθηγητής γνωρίζει το βαθμό εμβάθυνσης κάθε Journal, αλλά για λόγους αξιοκρατίας και διευκόλυνσης επίλυσης των όποιων διενέξεων, να είναι δημόσια καθορισμένο. 3. Κατάργηση 407 και μετάβαση στη βαθμίδα του Λέκτορα Οι πάγιες ανάγκες που ικανοποιούσαν χρόνια τώρα οι 407 ήταν διδακτικές και συγκεκριμένα σε μορφή εργαστηριακών και φροντιστηριακών μαθημάτων. Την ίδια δουλειά στα πανεπιστήμια του εξωτερικού την αναλαμβάνουν οι διδακτορικοί φοιτητές ως ανταποδοτική εργασία για την υποτροφία που αναγκαστικά ΟΛΟΙ παίρνουν. Το ίδιο μπορεί και πρέπει να εφαρμοστεί και στην Ελλάδα. Με αυτό τον τρόπο οι διδακτορικοί φοιτητές θα αποκτήσουν μια τεράστια διδακτική εμπειρία και θα μπορούν να δικαιολογούν και την υποτροφία που θα πρέπει να παίρνουν. 4. Χρηματοδότηση Διδακτορικών Φοιτητών Το πρόβλημα της έλλειψης χρηματοδότησης των διδακτορικών φοιτητών συντελεί ουσιαστικά σε δύο προβληματικές. Πρώτον, οι διδακτορικοί αναγκάζονται να δουλεύουν κατά τη διάρκεια της εκπόνησης της διατριβής, με σοβαρούς κινδύνους στο ποιοτικό αποτέλεσμα της ερευνάς τους. Δεύτερον, η μη καθορισμένη αμοιβή σε διδακτορικό επίπεδο καταργεί τη διδακτορική έρευνα ως full-time εργασία και συντελεί ουσιαστικά στην απαξίωση της. Είναι προτιμητέος ο περιορισμός του αριθμού των διδακτορικών φοιτητών, αλλά παράλληλα να υπάρχει επαρκής ανταποδοτική χρηματοδότηση (ως teaching assistant ή research assistant) στους ήδη υπάρχοντες. 5. Ηλεκτρονική Κάρτα Φοιτητή Καλό θα ήταν, στο πλαίσιο της προώθησης της έρευνας σε διδακτορικό επίπεδο, η κάρτα να περιλαμβάνει πρόσβαση στα περιοδικά και τις βάσεις δεδομένων που έχει πρόσβαση όλο το πανεπιστήμιο και όχι μόνο το τμήμα. Με αυτό το τρόπο θα γίνει και εξοικονόμηση χρημάτων από τις συνδρομές που πληρώνει κάθε τμήμα ξεχωριστά. Η αναβάθμιση του συνδέσμου των Ελληνικών Βιβλιοθηκών (Heal-link) πρέπει επίσης να γίνει άμεσα. Λειτουργικές και ενοποιημένες λύσεις, προωθούν την αποτελεσματικότητα και τις οικονομίες κλίμακας. Βρεττός Κωνσταντίνος Υποψήφιος Διδάκτορας